بازدید 5376
۶

چرا محمد صادق کوشکی؟

صحبت‌های جدید محمدصادق کوشکی دریک برنامه تلویزیونی جنجالی شده و این چهره با حمله‌ای که به عادل فردوسی‌پور و علی دایی داشته، بار دیگر بر سر زبان‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۹۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷ 02 September 2023

به گزارش «تابناک»، «صبح نو» در این گزارش سعی داشته این مسأله را بررسی کند که چرا در صداوسیما، فضا برای چنین اظهارنظرهای دوقطبی‌سازی مساعد است و چه دلیلی دارد که معاونت سیما چنین مسیری را بپیماید. این در حالی است که برخلاف چنین سخن‌هایی، پیمان جبلی به‌تازگی سخن از استفاده از برخی چهره‌های مشهور داشته و حتی با ابراز تأسف بابت حمله به وزیر اسبق بهداشت به ‌خاطر سخن نادرست یک مجری تلویزیونی، وعده داده که نظارت بر این‌گونه برنامه‌ها بیشتر خواهد شد.

مناظره‌های کوشکی

کوشکی بارها در مناظره‌های مطبوعاتی با چهره‌های رقیب سیاسی به بحث و گفت‌وگو پرداخته است که در یکی از داغ‌ترین آن‌ها در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۲ با صادق زیبا کلام استاد دانشگاه اصلاح‌طلب در خصوص حمله ناو ویسنس به ایرباس ایرانی مناظره مفصلی کرد و در آخر گفت: «ما در جنگ خیلی تلفات دادیم، ولی هیچ صحنه‌ای به‌اندازه این صحنه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، برای ما سخت نبود. ایرباس افتاده بود در خلیج‌فارس و همه جنازه‌ها و قطعات هواپیما در ساحل جزیره هنگام پیدا شد.»
همچنین کوشکی در زمستان ۱۴۰۰ بر سر موضوع دیپلماسی در برنامه «شیوه» رودرروی احمد زیدآبادی قرار گرفت و اظهارنظر کرد: «الان تصمیم گرفته‌ایم با روسیه و چین ارتباط داشته باشیم تا منافع‌مان حفظ شود.» در سال ۹۳ و در حاشیه میزگردی که در ماهنامه «نسیم بیداری» برگزار شده بود، به نگارنده گفت: «من اصولگرا نیستم. شما که خانم الهه کولایی را قبول دارید. ایشان در دانشگاه همکار من است. از او بپرسید که کوشکی اصولگرا است یا نه؟»

حمله به رخشان بنی‌اعتماد

دکتر محمدصادق کوشکی در یکی از روزهای پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی که فضای تنش‌آلودی را در کشور ایجاد کرده بود، به ظن خود برخی از چهره‌ها مثل رخشان بنی‌اعتماد را عامل تشویق مردم برای برگزاری تجمع دانسته و با طعنه درباره رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما بیان کرد: «۵۰ نیروی سپاه در مرزهای شرق کشور هدف ترور قرار گرفته‌اند، خانمی که می‌آیی و فراخوان می‌زنید، می‌دانید اگر دست عبدالمالک ریگی به تو، دخترت و همه‌کس تو می‌رسید، چه بر سر شما می‌آمد؟ شاید شما دوست داشته باشید، ولی مردم دوست ندارند!»

این بیانات آقای کوشکی واکنش بسیار شدید کاربران را به دنبال داشت که کوشکی با این جمله که «من اهانتی نکردم و حرفم را واضح گفتم» به آن واکنش نشان داد. به دنبال این ماجرا، خانه سینما هم فراخوانی داد و به بازیگران سینمایی پیشنهاد داد که از حاضر شدن در سینما اجتناب کنند. دکتر محمدصادق کوشکی در شبکه افق اول در صحبت‌های خود افزود: «بعضی از چهره‌ها به غیر از شهرت، محبوبیت خاصی نیز دارند، ولی هر بازیگر معروفی محبوب نمی‌باشد. ورزشکاری مانند تختی که مدت‌ها از عمر خود سپری شد، بیشتر از آنکه معروف باشد، محبوب می‌باشد.»

حمله به علی دایی

وی در جواب مجری در مورد محبوبیت علی دایی، بیان کرد: «این شخص معروف می‌باشد، نه محبوب و شش دهه پس از زندگی ایشان بایستی مشاهده کنیم محبوب می‌باشد یا نه. در مورد محبوبیت تختی مشاهده کنید هنوزم که هنوزه سالی که فوت نموده در خاطرشان می‌باشد.»

محمدصادق کوشکی در مورد علی نصیریان نیز افزود: «علی نصیریان جایزه فجر دریافت نکرد. محبوبیت علی نصیریان به‌خاطر جایزه نمی‌باشد و فرد کاری ندارد جایزه دریافت کرده یا خیر و شاید در مقاطع بلندمدت فعالیتی نمی‌نماید، ولی ایشان بسیار محبوب می‌باشد.»
 محمدصادق کوشکی در مورد نوید محمدزاده نیز گفت: «اگر این شخص دو یا سه سال مقابل دوربین قرار نگیرد، فراموش می‌شود و برای همین بعضی از این اشخاص اثری ندارند، تلاش می‌نمایند شناخته شوند و این‌ها معروف می‌باشند.»

او در قسمتی دیگر در مورد ستاره‌سازی در تلویزیون افزود: «پس از انقلاب اسلامی تا ۱۰ سال ستاره‌سازی وجود نداشت. تا سال‌های ۶۸ معروف‌ترین بازیگران سینمایی کشور، کارگردان‌هایی بودند و هنرمندان سلبریتی درجه دوم و سوم بودند و اینکه مردم می‌آمدند تا اثر فلان کارگردان را مشاهده کنند. در تلویزیون نیز جهت‌گیری شبکه‌ها به سمتی قرارداشت که بازیگر محبوب تولید نشود.»

نظر کوشکی درباره حضور زنان در ورزشگاه

با شروع لیگ برتر در مردادماه سال گذشته، سازمان لیگ به دلیل هشدار فیفا چاره‌ای جز این نداشت که راه‌حلی برای موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه پیدا کند. به همین دلیل آن روزها موافقان و مخالفان این طرح، نظرات مختلفی را مطرح کردند. در همین زمینه کوشکی گفته بود: «فیفا چه‌کاره است که درباره زنان ما تصمیم بگیرد و اصرار کند به تصمیمش احترام بگذاریم؟ اینکه ما به دستور این نهاد و آن ارگان بین‌المللی چشم‌بسته گوش کنیم، اصل حاکمیت‌مان را زیر سوال می‌برد. پس شما هم به‌عنوان یک روزنامه‌نگار نباید این بحث را پیگیری کنید. خانواده‌هایی که نسبت به تربیت فرزندان‌شان حساس هستند، حتی به پسران خود اجازه رفتن به ورزشگاه را نمی‌دهند، چه برسد به دختران!»

اظهارات کوشکی در پی حوادث بعد از فوت مهسا امینی

 کوشکی در شهریورماه سال گذشته و در شرایطی که کشور تحت‌تأثیر فوت مهسا امینی دارای تنش بود، معتقد بود که اعتراض‌ها هیچ ربطی به مهسا امینی ندارد. او تأکید کرد: «عده‌ای آرزویشان این است که اینجا هم مثل آنتالیا شود و بدون در نظر گرفتن شئونات اسلامی در معابر عمومی تردد کنند. تا زمانی که عده‌ای از هر فرصتی استفاده یا بهتر است، بگویم سوءاستفاده می‌کنند تا همه‌چیز را به‌هم بریزند و چهره‌ای خشن از نظام را به‌دنیا نشان بدهند، با مجوز یا بی‌مجوز کارشان را انجام می‌دهند و به‌هیچ صراطی مستقیم نخواهند شد.» یکی از جملات بسیار جنجالی کوشکی درباره اعدام‌های اخیر بوده است که گفته بود: «یک اعدام کم است!»

موافقان حجاب اختیاری با مخدر هم موافق هستند

طی ماه‌های گذشته چهره‌های سیاسی کشور بارها درباره مسأله حجاب اظهارنظر کرده‌اند و پای این موضوع به همه مناظره‌ها و اظهارنظرهای سیاسی باز شده است. در این میان صادق کوشکی نیز یکی از چهره‌هایی است که به‌شدت به مخالفت با بی‌حجابی برخاسته است. او حتی در این‌باره، بی‌حجابی را در کنار قاچاق و توزیع مواد مخدر قرار داده است. یکی از اظهارات جنجالی او درباره حجاب وقتی بود که می‌گوید: «موافقان حجاب اختیاری با توزیع مخدر و قاچاق کالا هم موافق هستند.» 

او تأکید می‌کند: «نزدیک به چهار میلیون می‌گویند، توزیع مواد را آزاد بگذارید و به این استدلال که قرص روان‌گردان در همه دنیا قانونی است و اینجا هم باید قانون شود. حرف من این است، اگر جامعه برای بی‌حجاب‌ها آزاد باشد، برای معتادان و قاچاقچیان هم آزاد باشد.» 

نقد فردوسی‌پور

برنامه تلویزیونی «جام جم» با سردبیری و میزبانی سید احمد موسوی صمدی و تهیه‌کنندگی مصطفی هیودی از دوشنبه ۶ شهریورماه روی آنتن شبکه یک رفت. این برنامه که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد در قسمت‌های ابتدایی با نگاهی تحلیلی، موضوعات بحث‌برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی کرد.

محمدصادق کوشکی مهمان اولین قسمت از برنامه بود و مسأله سلبریتیسم را نقد و واکاوی کرد که در این سال‌ها یکی از چالش‌های جدی صداوسیما بوده است. او در خصوص شخصیت‌هایی همچون علی دایی و عادل فردوسی‌پور می‌گوید: «باید ببینیم آیا کسی ۶ دهه پس از مرگ علی دایی او را می‌شناسد؟» او در این برنامه می‌گوید: «فردوسی‌پور توانمند نبود؛ گستاخ بود. مدیر رسانه او عقلانیت نداشته است. رئیس صداوسیما تدارکات‌چی او بود و از او حساب می‌برد. فردوسی‌پور در واقع رئیس صداوسیما بود. ما در سینما و رسانه ملی با پدیده افسارگسیختگی چهره‌های «پرواربندی‌شده» روبه‌رو بودیم.» در پی این اظهارنظرها، موجی از اعتراضات به سوی این منتقد و تحلیلگر رسانه روانه شد، به‌گونه‌ای که اختلافات بسیاری را به وجود آورد و عده بسیاری، نظرات او را فاقد ارزش تحلیلی درست و منصفانه می‌دانند. و معتقد بودند کوشکی با بیان نظرات خاص در چنین مقطعی به تنش‌ها دامن زده و موجب افزایش فضای دوقطبی در جامعه می‌شود.

لزوم نظارت بیشتر بر سیما

ابزار تأسف پیمان جبلی از توهین به وزیر سابق بهداشت و منافی دانستن آن با سیاست‌های تحولی رسانه ملی و وعده اینکه در آینده تدبیر بیشتر در برنامه‌های زنده خواهد شد، نشان می‌دهد که ریاست سازمان قصد تحول در بخش سیما را خواهد داشت.

از اولین نشانه‌های تحول در این بخش باید مراقبت‌کردن از حضور مداوم و مستمر افرادی باشد که نه‌تنها برای نظام هزینه درست می‌کنند که با حرف و سخن خود موجب بالارفتن التهاب و شکاف اجتماعی می‌شوند.  نظارت بیشتر بر مهمانانی که دعوت می‌شوند، نظارت بر مجریان، تسلط بیشتر بر آنتن و نظم‌دادن به آن از اصلی‌ترین ویژگی‌های چنین تحولی است. به نظر می‌رسد که جبلی عزم چنین تحول و تغییری را در سر دارد.

اظهارات کوشکی در حالی است که پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در یک پیام توئیتری در واکنش به این اظهارات نوشت: «مطلب ناشایستی در یکی از برنامه‌های زنده سیما درباره وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته شد که جای دفاع ندارد و بابت آن باید ابراز تأسف و اعتذار کرد.

این نوع رفتارها مورد قبول نیست و با سیاست‌های تحولی رسانه ملی نسبتی ندارد. ان‌شاءالله برای کنترل بیشتر برنامه‌های زنده، تدبیر جدی‌تری به عمل خواهد آمد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
حق استادی به گردنم دارد.ولی به دید شخصی من از اصولگرایی گذشته و افول گرا شده.شاید بهتر بود در اوایل دهه 80 در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی یکی جلوی این افراطی گریش را میگرفت
دیگر هیچ حزمتی برای رسانه ملی باقی نمانده است. .به خاطر همین کار ها ست که مردم از زسانه ملی رویگردان شدند.
وقتی بیسوادی اما میخوای معروف بشی فقط کافیه ّبه انسانهای محبوب و مشهور حمله کنی و دروغ بزرگ بگی...
نظر شما هيچ ارزشی برای مردم ندارد امسال شماهابااین افکارملت رابیچاره کردین.
شخصیت این فرد مشکلات زیادی دارد
اصلا این‌بابا کی هست !!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست