بازدید 8355

افزایش صادرات ایران به افغانستان

رایزن ایران در افغانستان با بیان اینکه در چهارماهه اول امسال، صادرات ایران به کشور افغانستان با ۲ درصد افزایش به رقم ۵۰۸ میلیون دلار رسیده و روند کاهشی صادرات متوقف شده است گفت: ماهیرود در ترانزیت به کشور افغانستان نقش زیادی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷ 31 August 2023


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حسین روستایی صبح امروز در جلسه مشترک آنلاین مسئولین بخش خصوصی و دولتی استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی با رایزنان ‌بازرگانی ایران در کشور افغانستان در این جلسه اظهار داشت: افغانستان تنها کشوری است که بیش از 92 درصد نیازهای وارداتی خود را از کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند. 

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات 6 میلیون دلاری کنونی در افغانستان مربوط به مواد غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی، سوخت شامل گازوئیل، بنزین، گاز مایع و هیدروکربن، کالاهای اساسی مانند آرد، گندم، شکر روغن خوراکی، محصولات پلاستیکی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، صیفی جات، سبزیجات، مرکبات، کاشی و سرامیک، دارو، تجهیزات پزشکی، شیرآلات، لوله و اتصالات ساختمانی و مصالح ساختمانی همچون سیمان و آهن است. 

روستایی با بیان اینکه اولویت کشور افغانستان در واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است گفت: این مهم فرصت بسیار خوبی برای سه استان خراسان جهت افزایش سهم صادرات به کشور افغانستان است. 

وی با اشاره به اینکه بنا بر اعلام مسئولین گمرکی و وزارت تجارت افغانستان، کشور ایران در 27 درصد از واردات به کشور افغانستان سهم دارد و نخستین شریک تجاری این کشور محسوب می‌شود عنوان کرد: بیش از دو سال از روی کار آمدن هیئت حاکمی طالبان گذشته است و ایجاد امنیت، شفافیت و تثبیت نرخ تعرفه‌ها از مهم‌ترین اقدامات طالبان در این مدت بوده است. 

رایزن بازرگانی در کشور افغانستان با بیان اینکه افزایش رقم صادرات از 800 میلیون دلار در سال 99 به یک میلیارد و 900 میلیون دلار در پایان سال 1401 از دیگر دستاوردهای طالبان بوده است، افزود: حفظ نرخ برابری افغانی در برابر دلار از دیگر افتخارات طالبان نیز بوده است. 

رایزن بازرگانی در کشور افغانستان با اشاره به اینکه کشور ایران در سال گذشته حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار صادرات به کشور افغانستان داشته است، گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری نیز رقم صادرات به کشور افغانستان با 2 درصد افزایش به رقم 508 میلیون دلار رسیده و روند کاهشی صادرات متوقف شده است. 

وی ادامه داد: قیمت هر تن کالای صادراتی به کشور افغانستان بیش از 399 دلار بوده که در مقایسه با متوسط قیمت کالاهای صادراتی به جهان به مراتب بالاتر است و این نشان دهنده ارزش افزوده کالاهای صادراتی به این کشور افغانستان است. 

روستایی با بیان اینکه در سال 1401 بیش از 100 میلیون دلار میوه و تره بار به کشور افغانستان صادر شده و استان‌های شمالی و شرقی در این حوزه نقش داشته‌اند، اظهار داشت: تنها بیش از 42 میلیون دلار صادرات سیب درختی از کشور به افغانستان انجام شده است. 

روستایی با بیان اینکه بیش از 45 درصد ترانزیت کشور افغانستان از طریق ایران انجام می‌شود و مرز دوقارون در خراسان رضوی و ماهیرود در خراسان جنوبی نقش بسزایی در این حوزه دارند، گفت: استفاده از ظرفیت منطقه آزاد چابهار به دلیل اینکه از تحریم‌ها مستثنا است و همچنین وجود سرمایه‌گذاران فراوان سبب افزایش مبادلات تجاری بین کشور ایران و افغانستان خواهد شد‌. 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون در مرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به تقویت روابط تجاری در آینده کمک خواهد کرد، عنوان کرد: ایجاد منطقه تجاری مشترک بین ایران و افغانستان نیزدر حال پیگیری است که امیدواریم به زودی محقق شود. 

رایزن بازرگانی در افغانستان با بیان اینکه متاسفانه مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در کابل افغانستان مغفول مانده و آنگونه که باید و شاید در جذب شرکت‌ها نتوانسته موفق عمل کند، اظهار داشت: انتظار می‌رود از سه استان شرقی کشور هلدینگ‌های بزرگ صادراتی در این مرکز دفتر داشته باشند. 

رایزن بازرگانی در افغانستان با اشاره به اینکه پایه‌های صنعتی در کشور افغانستان آنگونه که باید شکل نگرفته است، افزود: 80 درصد اشتغال افغانستان به حوزه کشاورزی برمی‌گردد و بیش از 40 درصد رقم کل صادرات این کشور از بخش کشاورزی نشئت می‌گیرد. 

روستایی ادامه داد: هنوز کشاورزی در کشور افغانستان به صورت سنتی انجام می‌شود لذا سه استان خراسان جنوبی رضوی و شمالی باید سیستم‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون کردن کشاورزی را با برگزاری کارگاه‌ها، ورکشاپ‌ها و نمایشگاه‌ها به کشاورزان افغانستانی آموزش دهند. 

وی با بیان اینکه با وجود حجم بالای مبادلات تجاری با کشور افغانستان روابط کارگزاری بین دو کشور وجود ندارد، عنوان کرد: علی رغم اینکه ممنوعیت ترانشیپ سوخت از مرزهای ایران به کشور افغانستان به صورت رسمی اعلام نشده است اما این موضوع نیز در حال پیگیری است. 

روستایی با اشاره به اینکه مشروعیت و عدم مشروعیت طالبان از چالش‌های بزرگ در کشور ایران است، بیان کرد: عدم تشکیل شرکت‌های مشترک در حوزه لجستیک و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور و همچنین مشکلات قرنطینه و سختگیری‌های بیش از حد وزارت جهاد کشاورزی برای واردات پنبه، خشکبار و علوفه دامی از افغانستان از دیگر مشکلات موجود است که باید مورد بررسی قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه همکاری‌ها و تبادل هیئت‌های تجاری در حوزه کشت فراسرزمینی خصوصاً بین استان خراسان جنوبی و ولایت فراه در افغانستان باید تقویت شود، افزود: آموزش ترویج کشاورزی، صادرات تجهیزات و ادوات کشاورزی و همچنین همکاری‌ها در حوزه تعاونی‌های توزیعی باید تقویت شود. 

رایزن بازرگانی در کشور افغانستان بیان کرد: با توجه به مشکل انرژی برق در کشور افغانستان و عدم دسترسی به برق، استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در بخش انرژی‌های نو و تجدید پذیر می‌توانند همکاری خوبی با این کشور داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه نبود سردخانه در کشور افغانستان باعث شده عمده محصولات کشاورزی این کشور در فصل برداشت به کشور پاکستان ارسال شود، گفت: اگر سردخانه و سیستم‌های برودتی در کشور افغانستان ایجاد شود بازدهی بسیار مطلوبی خواهد داشت. 

رایزن بازرگانی در کشور افغانستان با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مزیت بسیار بالایی دارد لذا می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های تخصصی تراش سنگ همکاری خوبی با کشور افغانستان داشته باشد، عنوان کرد: تنوع گونه‌های شناخته شده گیاهان دارویی می‌تواند ظرفیت خوبی برای همکاری‌های مشترک صادراتی بین دو کشور ایران و افغانستان است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست