بازدید 3057

پشت پرده ادعای گران شدن قیمت بنزین

نماینده مجلس گفت:چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟
کد خبر: ۱۱۸۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴ 26 August 2023

به گزارش تابناک، ایلنا نوشت: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پی‌درپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۲
خدا به داد برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
رسما دارن به مردم میگن که برای گذران زندگی باید شیوه دلالی را در پیش بگیرید! یعنی چی که کسی که مصرف بنزین نداره سهمش رو بفروشه؟ اگر کمی فکر کنید میبینید که بهره مندی از بنزین الزاما منحصر به داشتن خودرو نیست و این حرفهایی که میزنند برای فریب افکار عمومی است
دوباره حرفهای بی سرو ته چرا مردم باید هزینه عده ای رو بدهند
کمی سواد داشته باشیم پولدارها خودرو خارجی دارن با صدی ۵ لیتر و بقیه مردم خودرو داخلی به طور میانگین صدی ۸ تا ۹ لیتر حالا کی حق دیگری رو میخوره؟؟؟
اگر عدالت بنزین برای هر کد ملی است پس پس لطفا برای کسانی که از هواپیما و قطار و اتوبوس استفاده نمی کنند یارانه سوخت هواپیما و گازوئیل واریز کنید برای کسانی که دارو استفاده نمی کنند یارانه دارو واریز کنید برای کسانی که به مسافرت اربعین نمی توانند بروند یارانه ارز و وام اربعین آنها را هم بدهید و .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
وقی برای گران کردن بنزین حرف از عدالت بنزینی میزنن، چرا برای دلار حرف از عدالت دلاری نمیزنن؟
چرا مردم باید لگن بی کیفیت و ناامن و پرمصرف داخلی را به قیمت بهترین خودور کم مصرف و با کیفیت و ایمن خارجی خریداری کنن در حالیکه اگر این لگن ها به عقب افتاده ترین کشورهای جهان هم صادر بشن کسی حاضر نیست برای این تابوت های چرخ دار ، هزار دلار هم پول بده ؟؟؟؟

آقای نماینده ای که میگی که هر کس چند خودرو داره باید جور بنزینشو همه مردم بکشن ، چرا به این نکته توجه نمیکنی که مردم با خرید تابوت های چرخدار وطنی دارن پول بنزینشو جلو جلو به دولت میدن چون مردم بابت یک تابوت چرخدار که هزار دلار هم نمی ارزه ، حداقل ده هزار دلار دارن پول یامفت میریزن توی جیب دولت و تابوت سازان دولتی و خصولتی

آقای نماینده .. شما که نماینده مجلسی اگر واقعا درد مردم را داری ، لطف کن تعرفه واردات را با قانون گذاری به تعرفه جهانی یعنی حداکثر بیست درصد برسون و واردات را برای هر شخص حقیقی و حقوقی آزاد کن بعد بنزین را به قیمت فوب بفروش به ملت .. اینجوری اگه ملت مجبورن بنزین یک دلاری بخرن ، جان عزیزشونو در ساده ترین تصادفات از دست نمیدن
((کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟))

هر سری برای گران کردن یک کالا همین حرف رو میزنید.سری قبل هم همین رو گفتید.کلا جز این هم چیزی بلد نیستید.گران میکنید اما گردن اون بدبختی که ماشین نداره یا کلا یک خودرو اسقاطی داره را میشکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
کسی که چند خودرو دارد قطعا هزینه گرانی بنزین را از جیب عامه مردم بیرون خواهد کشید چون نظام اقتصادی ایران به گونه ای است که همیشه پول و سرمایه به سمت سرمایه دار میرود
ان کسی که تعداد خودروی بیشتری دارد که همزمان نمیتواند به همه انها سوار شود مضاف بر اینکه انکه خودروی بیشتری دارد مالیات و عوارض بیشتری هم میپردازد.درک این مسئله از توان این نماینده و دوستانش خارج است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
اینا اتفاقن خیلی هم خوب متوجه هستن اما میخوان با این حرفهای مشکل را گردن ملت بیندازند در حالی که اصل مشکل را خودشان با بی کفایتی در تنظیم اقتصاد کشور ایجاد کرده اند
چرا برای قاچاقچی این کار جذابیت دارد ، آن علت را بر طرف کنید .
اول

دستمزد را جهانی کنید
قیمت خودرو را جهانی کنید
واردات خودرو را با تعرفه جهانی آزاد کنید
قیمت گوشت و شیر و کالاهای اساسی را جهانی کنید
نرخ تورم را به نرخ تورم جهانی کاهش دهید
شاخص فساد اداری و فساد حکومتی و دولتی و خصولتی را جهانی کنید
جلوی تولید نقدینگی توسط بانک ها را بگیرید

بعد

نرخ حامل های انرژی و بنزین را هم جهانی کنید

ما ملت قول شرف می دهیم اعتراض که نمی کنیم هیچ ، دست شما را هم خواهیم بوسید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست