بازدید 5757
۵

ریزش ۴۰ درصدی مشتری چلوکبابی‌های تهران

براساس اعلام صنف چلوکباب و چلوخورش تهران به دلیل رشد لحظه‌ای قیمت مواد اولیه در کنار افزایش بهای انرژی، مشتری‌های این صنف ریزش ۴۰ درصدی داشته است. ریزشی که از زمان کرونا شروع شد و کماکان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۸۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶ 26 August 2023

به گزارش تابناک به نقل از اکوایران: درحالی که فعالان حوزه غذا با افزایش بهای مواد اولیه و از طرفی انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند به گفته علی اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش تهران این روز‌ها دردسر‌های بهداشت، تعزیرات، اماکن، مالیات بیش از پیش به اصناف حوزه غذا ضربه وارد کرده است.

نریمانی به طور ویژه درباره وضعیت صنف چلوکباب و چلو خورش تهران گفت: وضعیت کسب و کار در صنف ما واقعا غم‎ انگیز شده و روزبه روز بدتر از قبل می‌شود. مواد اولیه مورد نیاز ما بسیار گران شده و موضوع بدتر تداوم این افزایش قیمت‌هاست. به جرات می‌توان گفت گرانی گوشت و مرغ لحظه‌ای شده و هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می‌شود. این وضعیت به واحد‌های صنفی ما بسیار آسیب می‌زند.

او تاکید کرد: گرانی لحظه‌‎ای مواد اولیه مثل گوشت قرمز، مرغ، روغن و دیگر موادغذایی مورد نیاز، هزینه‌های جاری، هزینه حامل‌های انرژی شغل ما را طاقت فرسا و نفس‌‎گیر کرده، به طوری که تعدادی از همکاران ما دیگر تاب مقاومت ندارند و تصمیم دارند شغل خود را عوض کنند. از زمان پایان کرونا تا به امروز این صنف نزدیک به ۴۰ درصد ریزش مشتری داشته است.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران که بخشی از شرایط نامناسب صنف را ناشی از گرانی حامل‌های انرژی در سال ۱۴۰۲ مطرح کرده بود، اعلام کرد: هزینه آب و برق وگاز نسبت به سال قبل چند برابر شده و این ضرر زیادی به واحد‌های صنف ما وارد کرده است. وزارت نیرو هم در این رابطه هیچ کمکی به اصناف نمی‌کند.

نریمانی ادامه داد: ما که نمی‌توانیم هر روز قیمت‌ها را بالا ببریم، چون اگر بالاتر از قیمت مصوب بفروشیم با اداره تعزیرات و جریمه‌های سنگین آن مواجه می‌شویم.

تذکر حجاب بدهیم مشتری می‌رود
به نقل از اتاق اصناف تهران، نریمان همچنین به اداره اماکن و مشکلات مربوط به حجاب بانوان هم اشاره کرد و افزود: اداره اماکن مرتب رعایت حجاب مشتری را به ما تذکر داده و ما را ملزم به این کرده که به مشتری رعایت حجاب را یادآوری کنیم. این موضوع باعث ایجاد چالش شده، یا مشتری سالن را ترک می‌کند و یا برخورد وچالش به وجود می‌آید. مشتری مداری مهمترین عامل موفقیت یک واحد صنفی عرضه غذاست. ما فقط می‌توانیم پرسنل خود را ملزم به رعایت حجاب کنیم. از مسئولان می‌خواهم با در نظر گرفتن اصل مشتری مداری فشار به کسبه را کاهش دهند.

گزینشی عمل کردن مالیات
او در ادامه به موضوع مالیات ارزش افزوده اشاره کرد: مالیات ارزش افزوده از سال ۱۳۹۴ شامل سالن‌های چلوکبابی شد و از آن موقع به غذا‌هایی که در سالن سرو می‌شد، مالیات ارزش افزوده تعلق می‌گرفت، ولی از اول تیر امسال سازمان مالیات کشور تصمیم گرفت که غذا‌های بیرون بر و آشپزخانه‌ها را هم در لیست مالیات ارزش افزوده قرار دهد. درست است که ارزش افزوده را مشتری پرداخت می‌کند.

نریمانی تاکید کرد: وقتی مردم به خاطر گرانی شدید، مانند قبل توانایی تهیه غذا از بیرون را ندارند، پرداخت ارزش افزوده مزید بر علت شده و باعث ریزش بیشتر مشتری در صنف ما شده است. مردم ترجیح می‌دهند برای خوردن غذا به مراکزی که ارزش افزوده ندارند مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه چلوکباب وچلوخورش با اشاره به اینکه وضعیت کنونی مالیات ارزش افزوده بسیار ناعادلانه است ادامه داد: از مسئولان سازمان مالیات کشور خواهشمندیم برای اینکه عدالت در بین اصناف غذایی رعایت شود، به یک شکل با صنوف و اتحادیه‌های مواد غذایی رفتار کنند یا از صنف ما هم مالیات ارزش افزوده گرفته نشود، یا اینکه تمام صنوف عرضه کننده غذا ارزش افزوده را پرداخت کنند.

دردسر‌های طرح جدید سلامت
رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش تهران گفت: ما در شرایطی که با افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنیم طرح بهداشت سلامت سازمان بهداشت صنوف غذایی، برای ما تبدیل به یک دردسر جدید شده است.

او افزود: ما همیشه کم و بیش با بهداشت چالش داشته‌ایم، ولی طرح بهداشت سلامت که به تازگی اداره بهداشت برای صنوف غذایی وضع کرده، بسیار برای صنف ما مشکل‎زا شده است.

نریمانی ادامه داد: رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش تهران گفت: بر اساس طرح بهداشت سلامت مامور بهداشت همواره باید بر کار اصناف غذایی نظارت داشته باشد و برای تحقق این امر سه راهکار توسط سازمان بهداشت ارائه شده و ما ملزم به انجام یکی از آن‌ها هستیم.

او افزود: راهکار اول که انجام آن برای خیلی از واحد‌های صنفی سخت است اینکه یک نفر آشنا به مسائل بهداشتی را استخدام کنیم تا تمام وقت در محل حضور داشته باشد و به بهداشت رسیدگی و نظارت کند. دومین راه این است که خودمان به رعایت موازین بهداشتی مرتبا نظارت کنیم؛ و سومین راه اینکه از اداره بهداشت منطقه کمک بگیریم و آن‌ها مرتب به کار ما نظارت داشته باشند. درست است که اداره بهداشت به وظیفه خود عمل کرده و به فکر سلامت غذا، پرسنل و مشتریان است؛ ولی کسبه صنف ما را به زحمت انداخته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵
لوبیا و عدسی و اب زیپو نمیشه خورد توقع چلوکباب برگ و سلطانی دارید !
چه بهتر. تا شاید درد فقیران را بفهمند
وزیر اقتصاد که فرمودند قدرت خرید مردم را افزایش داده اند و طبقه متوسط را به طبقه ثروتمندان نزدیک کرده اند!!!!
جناب اقا نریمانی محترم
به همکاران خود بفرمایید شغل رو را تغییر ندهند متاسفانه بقیه اصناف هم دچار ریزش شدید فروش و افزایش قیمت لحظه ای مواد اولیه و درگیریشدید با مالیات و بیمه و انرژی و اجاره و .... شده اند
بجاش امنیت داریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست