بازدید 7046
بسته ویدیویی «تابناک»

حمله اسرائیل به ناو آمریکایی یو‌اس‌اس لیبرتی / حمله به مخفیگاه پسران صدام حسین / انقلاب اسلامی ایران به روایت شبکه تلویزیونی تیمز / حال و هوای شانگ‌های از دهه ۳۰ تا ۸۰ میلادی

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷ 25 August 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

حمله اسرائیل به ناو آمریکایی یو‌اس‌اس لیبرتی

جنگ شش روزه با حمله پیش‌دستانه اسرائیل به مصر و غافلگیر کردن نیروی هوایی آن کشور شروع شد اما مصر تنها کشوری نبود که قربانی تاکتیک‌های دور از شرافت اسرائیل شد. در بحبوحه همان جنگ، اسرائیل به یک کشتی شنود الکترونیک آمریکایی به نام یو‌اس‌اس لیبرتی نیز حمله کرد. اسرائیلی‌ها بعداً مدعی شدند این اشتباه بوده است؛ اما اسنادی که بعدها سی‌آی‌ای منتشر کرد، نشان می‌دهد، این حمله کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و عمدی انجام شده است. تحلیل‌های بسیاری در مورد چرایی این حمله و حتی عمدی بودن یا نبودن آن انجام شده است. این ویدیو که حاوی تصاویر تاریخی این کشتی و اظهارات یکی از خدمه یو‌اس‌اس لیبرتی در مورد روز حمله است. 

 

 

حمله به مخفیگاه پسران صدام حسین

پس از حمله آمریکا به عراق در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ مصادف با ۲۰ مارس ۲۰۰۳، آمریکا و متحدانش در سه هفته، حکومت صدام حسین را در هم کوبیدند و عراق را کامل اشغال کردند. در این شرایط، صدام و اعضای درجه یک خانواده‌اش مخفی شده بودند و آمریکا برای خبری که منجر به پیدا کردن آن‌ها شود، میلیون‌ها دلار جایزه گذاشته بود؛ برای صدام ۲۵ میلیون دلار و برای هر یک (عُدی صدّام حُسین و قصی صدام حسین) هر یک ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. لشکر صد و یکم هوابرد ارتش آمریکا، چهار روز پس از ورود به بغداد، یعنی ۱۳ آوریل ۲۰۰۳ مصادف با ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ به خانه‌ای حمله کرد که عدی و قصی در آنجا مخفی شده بودند. آن‌ها به تبادل ارتش با سربازان لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا پرداختند و در نهایت کشته شدند. همسایگان شیخ نواف الزیدان محمد، پسر عموی صدام اظهار داشتند که این فرد به اطلاع نیرو‌های آمریکایی رسانده است که عدی و قصی پسران صدام به همراه او و خانواده‌اش زندگی می‌کنند. همسر شیخ و چهار دخترش ساعت ۶:۳۰ صبح روز چهارشنبه بیرون رفتند و هرگز بازنگشتند و در نهایت نیرو‌های ارتش آمریکا حمله کرد تا پسرعموی صدام صاحب ۳۰ میلیون دلار شود. در تصاویر بر جای مانده از مخفیگاه ویران شده‌ی پسران صدام، گروهی دیده می‌شوند که تجمع کرده و به نفع صدام در مقابل سربازان آمریکایی شعار می‌دهند؛ گروهی که بعد‌ها داعش از میان آن‌ها شکل گرفت. تصاویر این مخفیگاه پس از حمله، این هواداران صدام و همچنین اجساد پسران صدام را در سردخانه در تابناک می‌بینید.  

 

 

انقلاب اسلامی ایران به روایت شبکه تلویزیونی تیمز

انقلاب اسلامی ایران، واقعه‌ای بسیار مهم برای منطقه و جهان بود و خبرنگاران و عکاسان بسیاری، سعی در ثبت وقایع آن دوره کرده‌اند. بین این گزارش‌ها، گزارشی از شبکه تلویزیونی بریتانیایی «تیمز / Thames» در برنامه «تی‌وی آی / TV Eye» وجود دارد که در دوره زمانی پس از فرار شاه از ایران و پیش از برپایی دولت موقت تهیه شده است. این گزارش از این جهت اهمیت دارد که علی‌غم فرار شاه و از بین رفتن نسبی قدرت پهلوی هنوز قدرت دیگری بر ایران حاکم نشده بود و هر گروهی تلاش داشت که روند امور را به دست بگیرد. در چنین شرایطی خبرنگار برنامه تی‌وی آی با افراد وابسته به شاه و انقلابیون مصاحبه و نظرات آن‌ها را در این دوره ثبت کرده است. این گزارش مستند از این دوره حساس را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک می‌بینید. 

 

 

حال و هوای شانگهای از دهه ۳۰ تا ۸۰ میلادی

«شانگ‌های / 上海/ Shanghai» در دلتای رود یانگ تسه در جنوب پای رود یانگ‌تسه در میانه انتهای شرقی خاک اصلی چین قرار دارد. شانگ‌های در طول تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر، نقش کلیدی در تحولات چین داشت و حزب کمونیست چین نیز در آن پایه‌گذاری شد. از دهه ۱۹۳۰، شانگ‌های به مهم‌ترین بندر آسیا تبدیل شد و شعبی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری و بانکی در جهان، در این دفتر مستقر شدند. حال و هوای شانگ‌های از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۰ میلادی را در تابناک می‌بینید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم