بازدید 4891

یوگنی پریگوژین کیست؟

یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین متولد ۱ ژوئن ۱۹۶۱ الیگارش روسی، بنیانگذار و رئیس گروه واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱ 24 August 2023

یوگنی پریگوژین کیست؟

به گزارش «تابناک»، پریگوژین گاهی «آشپز پوتین» نامیده می‌شود، زیرا او صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

او پس از سال‌ها انکار ارتباط خود با گروه واگنر، سرانجام در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، تأیید کرد که بنیانگذار آن بوده‌است.

شورش ژوئن ۲۰۲۳

در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳، پریگوژین مدعی شد که وزیر دفاع فدراسیون روسیه «سرگئی شویگو» به گروه شبه نظامی واگنر خیانت کرده و پایگاه‌های این گروه شبه نظامی را در اوکراین بمباران کرده‌است و موجب مرگ تعداد بزرگی از نیروهای این گروه شده‌است؛ در پی این ادعا، او اعلام کرد که نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به سمت مسکو حرکت داده‌است تا سرگئی شویگو را در میدان سرخ مسکو به دار آویخته و در مقبره لنین دفن کند.

پریگوژین در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ در طی یک پیام صوتی گفت: برای جلوگیری از ریختن خون، تصمیم گرفتیم در حالی که ۲۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داریم، نیروهایمان را به اردوگاه هایشان بازگردانیم. وی افزود: در جریان مبارزه برای عدالتخواهی، حتی یک قطره خون توسط نیروهای واگنر ریخته نشد.

پیش از این الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که پریگوژین، پیشنهاد لوکاشنکو در مورد توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.

مرگ

کانال تلگرامی گروه واگنر اعلام کرد جت حامل یوگنی پریگوژین در تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۲۳ هدف شلیک پدافند هوایی روسیه قرار گرفت و او به‌همراه ۹ سرنشین دیگر جت کشته شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست