بازدید 2252

طی سه سال گذشته به 10 هزار روستا آبرسانی شده است

هاشم امینی، سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری امروز (31 مرداد 1402) با اصحاب رسانه بیان کرد: طی سه سال گذشته 10 هزار روستا آبرسانی شده است.
کد خبر: ۱۱۸۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 22 August 2023

آبرسانی به 63 روستایی شهرستان ورزقان با 800 میلیارد ریال/ بزرگ ترین پروژه  آبرسانی آذربایجان شرقی | خبرگزاری فارس

به گزارش تابناک اقتصادی، هاشم امینی، سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری امروز (31 مرداد 1402) با اصحاب رسانه بیان کرد: سالانه حدود 6 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب حوزه شهری و روستایی کشور اختصاص پیدا کرده است که سهم حوزه روستایی از این رقم حدود دو میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود.

وی درباره آمار شبکه‌ آبرسانی در کشور ادامه داد: در حال حاضر حدود 168 هزار کیلومتر در حوزه شهری و 184 هزار کیلومتر در حوزه روستایی شبکه آبی وجود دارد. در حوزه خطوط انتقال نیز حدود 31 هزار کیلومتر شبکه انتقال آب تاسیس شده است که برخی مختص داخل استان، برخی میان استانی به حساب می‌آیند. در روستاها نیز این رقم (خطوط انتقال) حدود 114 هزار کیلومتر است.

امینی توضیح داد: تامین آب شرب از منابع سطحی و منابع زیرزمینی باید دارای شاخص‌های کیفی باشد. در حال حاضر نیز حدود 8200 حلقه چاه در حوزه شهری و 12 هزار و 600 فقره چاه در حوزه روستایی وجود دارد که با حفظ شاخص‌های کیفی، به تامین آب شرب مردم کمک می‌کند. 

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور افزود: در حال حاضر آب شرب شهری حدود 99/8 درصد جمعیت تامین شده است. همچنین وجود 169 تصفیه خانه‌ شهری در تسهیل این مسیر نقش (تامین آب شرب) چشم‌گیری داشت. وی جمعیت تحت پوشش آبرسانی در روستاها را حدود 86/6 درصد اعلام کرد و گفت: این ارقام در ایران در حالی است که متوسط  آبرسانی جهت امور بهداشتی و شرب در دنیا حدود ۷۴ درصد است.

امینی همچنین تصریح کرد: یکی از وظایفی که براساس قانون به شرکت آب و فاضلاب کشور محول شده است جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب‌های خانگی است. در حال حاضر جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب در کشور 54/4 درصد است و این رقم در روستاها کمتر از 5/8 درصد است. 

وی تصریح کرد: طی دوسالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته است حدود 183 هزار مترمکعب به ظرفیت تولید پساب تصفیه خانه‌ها اضافه شده است که اعتبار اختصاص یافته به آن‌ها بالغ بر 25 هزارمیلیارد تومان براورد می‌شود. همچنین افتتاح یک پروژه تصفیه‌خانه و آب‌رسانی برای جمعیت دو میلیون و 168 هزار نفر با ظرفیتی بالغ بر پنج هزار و بیست لیتر بر ثانیه در دست بهره‌برداری است.

این مقام مسئول اضافه کرد: طی سه سال گذشته 10 هزار روستا آبرسانی شده است و خوشبختانه این پروژه در حال حاضر 39/8 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در حال حاضر برای تمام شهرهای کشور برنامه رصد و پایش وضعیت منابع و مصارف متناسب با میزان بارش و منابع محلی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای سال آبی 1402 حدود 85 پروژه اضطراری تعریف کردیم تا برای گذر از پیک مصرف تابستانی آمادگی‌های لازم را داشته باشیم. به عنوان مثال در شهر تبریز به جهت کاهش بارش‌ها رقم خورده بود. بنابراین به محض اینکه متوجه شدیم یک سری برنامه تعریف کردیم که آب از جنوب شهر تبریز به شمال شهر منتقل شود. سرانجام تامین آب پایدار برای بخش شمالی تبریز رقم خورد.

امینی توضیح داد: همچنین در استان سیستان و بلوچستان از مهرماه سال گذشته برنامه‌های تدوین شد تا برای شرایط اضطراری از آن‌ها کمک بگیریم که امروز در حال پیشبرد آن هستیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم