نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل اصلاح شد/مجلس جلسه غیرعلنی برای شفاف سازی موضوع بنزین برگزار کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز پارلمان، ضمن رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل، سازوکارهای مختلفی برای تامین مالی تولید پیش‌بینی کردند.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ 20 August 2023

تابناک _ سیصد و سی و هفتمین نشست علنی مجلس یازدهم به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 13 دقیقه و با حضور 202 نفر از نمایندگان آغاز شد.

یکشنبه هفته گذشته حوالی شامگاه بود که حادثه تروریستی شاهچراغ اتفاق افتاد و در جریان این حمله تروریستی یکی از نیروهای خدماتی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با رشادت خود مانع از حرکت فرد تروریست به سمت زوار شد، شجاعت خادم حرم احمد ابن موسی (ع) موجب شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست امروز بهارستان از وی تقدیر کنند.

ملت ایران هرگز اجازه نخواهد داد تا ایران دوباره حیاط خلوت زورگویان عالم شود

پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود کودتای ننگین 28 مرداد را یادآور روزهای سیاهی دانست که اراده سیاست‌مداران زیاده‌خواه خارجی و سازمان‌های امنیتی آن‌ها بر اراده ملت استوار ایران و دولتمردان کشور چیره بود و  ادامه داد: امروز این اراده ملت ایران است که توطئه های دشمنان را خنثی کرده، نیروهای مسلح کشور اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه اراده ملت قهرمان ایران، دشمنان این آب و خاک را ناامید کرده اند.

در ادامه، صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره طرح تأمین مالی و جهش تولید و گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی اصلاح بند ک تبصره (1) قانون بودجه سال 1402 را در دستور کار داشت.

ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به بررسی مصوبات هیأت مقررات‌زدایی در وزارت اقتصاد

دستور کار نخست امروز پارلمان، بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره طرح تأمین مالی و جهش تولید بود که ماده 13 این طرح درباره مجوز به صندوق توسعه ملی مبنی بر اینکه نسبت به تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها بصورت سرمایه‌گذاری و یا تسهیلات دهی اقدام کند، به تصویب نمایندگان رسید.

طی هفته‌های اخیر انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه برخی دستگاه‌ها با شکایت به دیوان عدالت اداری از شمول قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خارج شدند، موجب شود که نمایندگان مصوب کنند که شعبه ویژه رسیدگی به بررسی مصوبات هیأت مقررات‌زدایی در وزارت اقتصاد ایجاد شود

وزارت جهاد کشاورزی موظف به واگذاری نگهداری و توسعه پارک های جنگلی و مراتع به شهرداری شد

همچنین در ادامه این نشست مجلسی‌ها وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها را موظف کردند تا بدون رعایت تشریفات مزایده، مدیریت، نگهداری، احداث، توسعه و بهره‌برداری پارک‌های جنگلی و مراتع قابل درختکاری، نهالستان‌های متروکه را با حفظ مالکیت دولت، بدون دریافت حقوق مالکانه به منظور توسعه فضای سبز و استفاده بهینه عمومی به شهرداری مربوط واگذار کند.

ساز وکار ارتقاء ضمانت اجرای قراردادها تعیین شد

در ادامه نیز نمایندگان ساز وکار ارتقاء ضمانت اجرای قراردادها را تعیین کردند در واقع تمام افراد حقیقی یا حقوقی جهت ارتقاء ضمانت اجرای قراردادهای خود می توانند به صورت موردی ایفای تعهدات طرفین قرارداد را ثبت کنند بدین منظور افراد می توانند با رجوع به شعب بانک های عامل یا به صورت غیرحضوری از طریق نرم افزارهای اینترنت بانک و از طریق احراز هویت الکترونیکی نسبت به ثبت قرارداد و اقساط مربوط به آن نزد بانک اقدام کند.

شرایط جذب سرمایه گذار خارجی مشخص شد

همچنین نمایندگان در جریان بررسی طرح تامین مالی تولید با ماده 29 این طرح درباره شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی موافقت کردند براساس این ماده دولت مجاز است نسبت به تسهیل و واگذاری اقامت به اتباع خارجی متقاضی اقامت که حداقل مبلغ مشخصی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ایرانی سپرده‌گذاری ارزی و یا ریالی کرده و یا در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم می کند و یا اوراق بهادار دولتی و یا اوراق بهادار ارزی طرح‌ها (پروژه های)  داخلی را خریداری می‌کند ، اقدام کنند.

مجلس جلسه غیرعلنی برای شفاف سازی موضوع بنزین برگزار کند

جمع‌آوری کارت‌‌های سوخت آزاد جایگاه‌‌های بنزین برای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران موجب ایجاد صف شده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است که کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در سهمیه بندی بنزین گفت: دولت در این زمینه اشتباه می کند و مجلس باید نشست غیرعلنی با حضور مسئولان جهت شفاف سازی این موضوع برگزار کند.

طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل اصلاح شد

در ادامه این نشست نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان  موادی از طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل، را اصلاح کردند که به موجب این اصلاح کارگروه یا کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مذبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجرا است.

موافقت نمایندگان با کلیات طرح نحوه تغییر در توزیع قیر رایگان

در ادامه نشست علنی امروز بهارستان نوبت به بررسی کلیات طرح دو فوریتی اصلاح بند (ک) تبصره (1) قانون بودجه سال 1402  درباره تغییر در نحوه قیر رایگان رسید البته این طرح موافق و مخالفانی نیز داشت؛ موافقان این طرح معتقد بودند که یکی از اقدامات موثر مجلس انقلابی بحث تأمین قیر رایگان از سال 1400 بوده و جان مردم باید برای ما مهم است زیرا از آسفالت برخی مناطق 40 سال گذشته و باید آسفالت شوند و امروز به برکت همین مصوبه این کار انجام خواهد شد و این اقدام مجلس کمک خواهد کرد تا روستاها و شهرها آباد شود.

مخالفان نیز ضمن اشاره به اینکه مسئله قیر تهاتری موضوعی است که مجلس سال‌هاست درگیر آن است، گفتند برای پروژه‌های کشوری بودجه تعیین می‌شود و در حال انجام است و نمایندگان انتقاد دارند که تخصیص‌ها در مورد روستاها و مناطق محروم به جا نیست. تجربه ما نشان می‌دهد که توزیع یارانه‌ای و تهاتری فسادزا است و اگر می‌خواهیم ریال تخصیص دهیم باید تضمینی برای آن قرار دهیم اما به این شکل تخصیص درست نیست که در نهایت بهارستانی‌ها با کلیات این طرح موافقت کردند. 

ناطقان میان دستور 29 مردادماه

ساعت از 11 گذشته بود که نوبت به نطق میان دستور وکلای مردم در خانه ملت رسید.

محمد علیپور: شاخص برخورداری شهرستان‌های ماکو، چالدران، پلدشت و شوظ به سطح استان و کشور نزدیک شده است

- محسن علیزاده: تحقق شعار سال با خاموشی صنایع ممکن نیست

- حسینعلی حاجی دلیگانی: گشایش منابع ارزی حاصل مقاومت مومنانه مردم ایران است

- اسماعیل حسین زهی:چگونه فردی بدون استخدام در سازمان‌های دولتی در راس سازمان اداری و استخدامی قرار گرفته است؟

- مالک شریعتی نیاسر: ناترازی انرژی فقط مشکل نیست، امروز ناتراز مدیریتی در اجرا هم داریم

سوالات نمایندگان ایرانشهر و شوش از وزیر تعاون اعلام وصول شد

عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول طرح و سوالات نمایندگان از دستگاه های اجرایی را قرائت کرد.

پای گرانی به تذکرات نمایندگان باز شد

در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛

آصفری: ضرورت تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و معلمان غیررسمی از سوی دولت

رسولی‌نژاد: تنها یک بند از ۱۴ بند استیضاح وزیر کشور مربوط به بخشنامه است

توسلی: ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های راهسازی شهرستان‌های بهار و کبودرآهنگ

نقدعلی: حادثه حرم شاهچراغ نشان داد هنوز هزاران جوان ایرانی پای کار انقلاب و اسلام هستند

طغیانی: وضعیت حمل و نقل بین شهری اسفناک است

محمدی:تعدادی از روستاهای بافت، رابر و ارزوئیه دچار فرونشست شدند

رسولی‌نژاد:رابطه بار دیگر جای شایسته سالاری را در دولت گرفته است

علی‌پور: دولت پول کشاورزان و گندمکاران را پرداخت کند

فلاحی: اعتبارات پروژه ها در استان ها با اولویت و متوازن توزیع نمی شود

علی‌پور خطاب به وزیر جهاد کشاورزی: مشکل کشاورزان حل نشود، استیضاح شما در مجلس کلید خواهد خورد

مصری: دولت بهای گندم و وضعیت کنکوری ها را تعیین تکلیف کند

زره تن لهونی:واحدهای دانشگاهی پیام نور در شهرستان‌ها به کار خود ادامه دهند

رشیدی کوچی: وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریعتر طلب گندمکاران را پرداخت کند

میرتاج‌الدینی: نیاز ۲۳۰۰ میلیاردی برای تکمیل طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه

بیاتی: پول کشاورزان در اسرع زمان پرداخت شود

گودرزوند چگینی: تامین آب شرب شهرستان رودبار در وضعیت بحرانی قرار دارد

امامی‌راد:بانک ها در اجرای قانون جوانی جمعیت استنکاف می کنند

رشیدی:دولت مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند

در نهایت عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی صبح امروز را رأس ساعت 12 و 8 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (دوشنبه، 30 مرداد ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی