بازدید 5369

شاید مجبور شویم دندانپزشک افغانستانی بیاوریم

عضو شورای عالی نظام پزشکی، با انتقاد از سیاست های در پیش گرفته شده برای حوزه سلامت کشور، نسبت به ورود دندانپزشکانی از کشورهای همسایه هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 18 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بهنام عباسیان گفت: این روزها ما شاهد بی‌انگیزگی شدید دندانپزشکان مخصوصاً قشر جوان هستیم چون دندانپزشک جوان جایگاهی را برای خودش در نظر نمی‌گیرد. قشر جوان دندانپزشک پس از فراغت از تحصیل وارد دوره طرح می‌شود. ما همه این عزیزان را در مراکز استان نگه نمی‌داریم بلکه در مناطق محروم که نیاز به دندانپزشک باشد نیز می‌فرستیم.
 
در یک سو ما شاهد این هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اشتباه تعداد دانشجویان را زیاد کرد و از یک سو از وزارت بهداشت سوال می‌پرسم چرا بین همکاران دندانپزشک که در نقطه محروم فعالیت می‌کنند هیچ انگیزه‌ای را ایجاد نمی‌کنیم.
 
وی افزود: حقوقی که این افراد در نقاط محروم می‌گیرند ماهانه حدود ۱۲ میلیون تومان است. آیا این هزینه مکفی هزینه‌های زندگی است یا خیر. اما چرا به منظور بالا بردن انگیزه دندانپزشکان در مناطق محروم اجازه فعالیت در ساعات غیر اداری را به آنها نمی‌دهیم در حالی که زیرساخت لازم در کلینیک‌ها وجود دارد تا به مردم ارائه خدمت کنند. چرا وزارت بهداشت از فعالیت دندانپزشکان طرحی در ساعات غیر اداری ممانعت می‌کند.
 
آیا برای اشتغال همکاران جوان خرید خدمت انجام می‌شود. آیا همکاران جوان تازه فارغ التحصیل با حقوق ۱۴ میلیون تومان می‌توانند تشکیل خانواده دهند. این در حالی است که ما در بوق و کرنا می‌کنیم که جوانی جمعیت اتفاق بیفتد اما هنوز یک جوان دندانپزشک نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد شاید به خاطر سیاست‌های غلط است.
 
عباسیان ادامه داد: فارغ از این مسائل از طرفی یک دندانپزشک جوان برای راه اندازی مطب حداقل به یک میلیارد تومان پول نیاز دارد و این یک میلیارد تومان حداقل ماهانه ۲۶ میلیون تومان باید قسط دهد در حالی که صرف این هزینه‌ها با این تعرفه‌های بخش خصوصی واقعاً قابل دفاع نیست ولی با این حال چون مخاطب ما مردم است و سلامتی آحاد مردم مهم است خواهش می‌کنیم دندانپزشکان تازه فارغ التحصیلی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند در ساعت بعداز ظهراجازه فعالیت دهند تا بتوانند امرار معاش کنند.
 
عضو شورای عالی نطام پزشکی با تاکید بر اینکه سلامت مردم به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سلامت در حال فروپاشی است، خاطر نشان کرد: عزیزانی که فکر می‌کنند سلامت مردم در حال فروپاشی است بدانند اگر سیاستمداران عرصه سلامت تصمیمات کارساز نگیرند متاسفانه در آینده نه چندان دور باید شاهد این باشیم؛ دست و چشم‌ما به سوی کشورهای دیگر و همسایه باشد و پزشکان افغانستانی و پاکستانی بیایند و در ایران کار کنند. این پزشکان و دندانپزشکان حداقل ۲ هزار دلار حقوق می‌خواهند اما ما حاضر نیستیم حداقل با ۵۰ میلیون تومان از دندانپزشک خرید خدمت و در آنها ایجاد انگیزه کنیم.
 
وی افزود: دندانپزشک حداقل باید ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد که بتواند خانه و مطب اجاره کند و امرار معاش کند. امیدوارم دولتمردان ما واقع گرا باشند و از ویترین غنی جامعه دندانپزشکی استفاده کنند تا بتوانیم نسخه‌ای بپیچیم انگیزه همکاران جوان را بالا ببریم. اینگونه نباشد همکار دندانپزشک در ازای دریافت ماهانه ۳۰۰ میلوین تومان در حوزه خلیج فارس کارکند.
 
عباسیان در پایان گفت: امیدوارم کسانی که صاحب نظر هستند به این مسائل توجه ویژه کنند، چون سلامتی آحاد مردم در خطر است. همین حالا که اذعان می‌کنیم بیمه‌ها کمک می‌کنند، بیمه‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند خدمات بیمه پایه که به دندانپزشک داده می‌شود بیمه‌های پایه بین ۴ تا ۵ درصد است و بیمه‌های تکمیلی بین ۸ تا ۹ درصد است.
 
در واقع تمام خدمات دندانپزشکی را به بخش خصوصی می‌دهیم اگر بخواهیم این خدمات را به مردم ارزانی دهیم باید بیمه‌ها پای کار بیایند و هزینه تمام شده خدمات را قبول کنند. از طرفی باید سیاستگذاران خرید خدمت کنند تا انگیزه دندانپزشکان بالا برود در غیر این صورت نه تنها دندانپزشکان انگیزه‌شان را از دست می‌دهند بلکه سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۸
دندان پزشکان در ایران که بسیار بالاتر از ایت رقم حقوق دارند
د ندانپزشک افغانی مگه دیوانه ست که بیاد ایران؟
خوب چرا آموزش پزشکی رو محدود کردین؟ در دانشکده های پزشکی و دندانمزشکی رو بلز بزارید تا هر کی دوست داشت بیاد این رشته ها رو بخونه. آموزش که خرج زیادی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
منافع شون در محدود کردن پزشکی است
اره فقط دندانپزشک حق زندگی داره مهندس ها مهم نیستند که حقوق کارگری می گیرند بیکار هستند تمامشون مهاجرت می کنند شما هم مثل فوتبالیست ها خودخواه و پولکی هستید تازه مالیات هم نمیدیت.
خب میرفتن رشته دیگه ای میخوندن. رفتن این رشته رو خوندن حالا میگن درآمدش کمه.
فکر نمی‌کنیم اینگونه بشود. بیش از هزار دانشجوی متقلب پزشکی داریم اگر آنها فارغ التحصیل شوند قطعا نیاز ما به افغانستان برطرف میشه
یه بوم و دو هوا که نمیشه مردم برن افغانستان یا دکتر از آنجا بیاد بعد مسوولین مومن و نماز خوان و خدا پرست برای درمان برن انگلیس و آلمان
عباسیان به تبع سیاست وقیحانه مشترک نظام پزشکی-وزارت بهداشت، مکانیزم باجگیری رو باز داره ادامه میده؛
جالبه واقعا تو سطر چهارم توضیح میده که افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی باعث میشه ما در نهات محتاج واردات پزشک و ئدندانپزشک از کشورهای همسایه بشویم.
بعد جالبتر از همه بین 20 تا کشور همسایه و نزدیک میاد افغانستان رو مثال می زنه برای واردات که اصلا نظام بهداشتی و درمانی اش از هم پاشیده و بسیار هم وابسته به کشورهای همسایه است.
من در حیرت مانده ام که اینطور اظهار نظرات دغل کارانه، مخرب و کذب محض و حتی سرشار از تناقض را با چه هدفی نشر می دهید تابناکی های مزدور؟
لیاقت تو و همدستانت بیش از این نیست
بله کاملا قبول دارم که با ماهی 12 میلیون و 14 میلیون نمی شه زندگی کرد! و کاملا قبول دارم که پزشک و دندان پزشک برای جامعه حیاتی هستن... ولی باقی فارغ التحصیلان دکتری این مملکت همین رو هم ندارن... اگر شانس بیاریم یک پراید 78 بتونیم جور کنیم برای اسنپ! مشکل اینجاست که کادر درمان در ایران خودشون رو تافته جدا بافته می بینن، البته همه جای دنیا همینه... اشکالی داره پزشک از خارج بیاریم شما هم تشریف ببرید جایی که بیشتر پول میدن؟ نه به نظر من که مشکلی نداره! همیشه پولدار بهترین خدمات رو گرفته، تازه فارغ التحصیل شما هم با تمرین روی مردم محروم بیچاره تجربه کسب کرده!
کم کم باید مدیر افغان هم بیاورید
روزی که به پزشکان عمومی اجحاف کردن سایر بخشهای نظام پزشکی ساکت بودن و فکر میکردن نوبت اونا نمیشه تا بخش خصوصی پزشک عمومی در کشور ورشکسته شد و تقریبا الان از بین رفته.... نوبت حالا به دندانپزشکا رسیده و بزودی نوبت متخصصین هم خواهد رسید.... وقتی دولت خودمون تعرفه ها رو بقدری ناجوامردانه پایین میاره که هزینه منشی هم در نمیاد خیلی معلومه که حتما کشور از پزشک خوب خالی میشه و فقط کسایی می مونن که نتونستن برن
پزشک از هر جای دنیا میخوایین بیارین.... انشاالله موفق باشین....
طبق آیه قران که میفرماید ( مگر وقتی مورد استضعاف قرار گرفتید) زمین خدا آنقدر بزرگ نبود که هجرت کنین؟ ما هم میریم هر جا که قدر ما رو بدونن... شما باشید با پزشکای هندی و پاکستانی و بنگلادشی... اونا حتما از ما بهتر بودن که شما اونا رو میخوایید...هم با سوادترن هم منصف ترن( پزشک عمومی هزینه حداقلی ۲۰۰۰ دلاری دارن) و حرفتون رو بهتر می فهمن هم شما لهجه و حرف اونا را بهتر می فهمین هم بهشون بیشتر اعتماد دارین که جون خودتون و زن و بچتون رو دستشون بسپارین .... ما اینا نبودیم براتون.... شما رو بخیر ما رو به سلامت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
شما هم هر کجای دنیا میخوای برو، به سلامت، انشاءالله موفق باشی، ما پزشک پولکی و از خود راضی نمی‌خواهیم.
آخی دندانپزشکان
صندوق کمک بذارید براشون تو بیمارستان و ترمنیال ها
چقدر پررو هستید. با دکترای دانشگاه دولتی رسمی وزارت راه دا م ماعی ۱۰ و ۵۰۰ میگیرم بعد کم میگیرن. طرحشون توم یشه ماهی حداقل ۵۰ ۶۰ میلیون کاسبی میکنن.
یک علت مهاجرت پزشک و کادر درمان این است که پزشکان چندشغله در بیمارستان دانشگاهی و مراکز خصوصی و نیمه دولتی و غیرانتفاعی- جایی برای کار بقیه نگذاشته اند.اینهمه امتیاز به عضو هیات علمی نسبت به کادر غیراموزشی تبئیض است.
ای کاش میشد چند تا مدیر کاربلد خارجی می آوردیم.
دندانپزشك كه هيچ
مجبور مي شيد تزريقاتچي هم از افغانستان بياريد
"شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اشتباه تعداد دانشجویان را زیاد کرد"
این صحبت با نتیجه گیری انجام داده شده که متضاد است! اگر نیاز به پزشک دارید باید اتفاقا ظرفیت پذیرش را زیاد کنید. مشکلی که دارید این است که نمی خواهید درآمدهای چند ده میلیونی پزشکان در ماه کم شود. والا متوسط درآمد دندان پزشکان در شهر ما که مرکز استان و شهر متوسطی از نظز جمعیت است حداقل در ماه 400 میلیون تومان است! این نکته هم بیان شود که برخی از افراد توان رفتن به دندان پزشکی ندارند (به دلیل گران بودن) و فقط در شرایط حاد مراجعه می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
درود بر شرفت کوتاه و گویا
مبارکه چشممان روشن . پس این همه دکتر سهمیه ای خانواده شهدا - اسرا - ایثارگران - مدافعین حرم - آقازاده ها کجا رفته اند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
اونها هم می رن خارج. فکر می کنید کسی که با سهمیه میاد دیگه اینجا می مونه؟
حاضر هستید به پزشکان و دندانپزشکان افغانی حداقل ۲ هزار دلار حقوق بدهید اما حاضر نیستید به پزشکان و دندانپزشکان ایرانی همین مبلغ را پرداخت نمایید این است قانون من دراوردی شما بچه یکی از دوستان من دندانپزشک بود و برای طرح رفته بود حقوق این جوان 2/5 میلیون و بعد از یکسال 4میلیون بود معلوم است که این پزشک با این حقوق برای شما کار نمیکند
دکتر نداشته باشیم، استادای دانشگاه مهاجرت کنند، نخبگان برن، نون نداشته باشیم. عوضش مسولین در رفاه هستند و اورانیوم ۶۰ درصد داریم و توی دهن همه کشورها بجز چین و روسیه می زنیم و .....
فکر کنم درامد روزانه دندانپزشک را با ماهیانه اشتباه گفته طفلکی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این همه هجمه فقط برای پایین نگه داشتن پذیرش در کنگور هستش و گرنه درامد یک پزشک چندین برابر مردم عادی هستش !!!!!!!!!!!!!!!
خدا آخر و عاقبت این کشور رو ختم به خیر کنه با این مسئولین
یک مشکل اساسی مردم و دولتمردان ایران این هستش که همیشه می‌خوان به نفع فردی خودشون تمام مسائل حل بشه.هیچ وقت دید جمعی نداشتند.چرا باید انتظار داشته باشیم یک دندان پزشک ۲۰ یا ۳۰ میلیون در ماه درآمد داشته باشه ولی یک کارگر ۷ میلیون؟ درسته دندان پزشک چند سال درس خوانده ولی ایا کار جسمی و بدنی که یک کارگر تا اخر عمرش باید انجام بده رو دندان پزشک میتونه انجام بده؟ اگه کارگر وجود نداشته باشه دکتر میتونه طبابت کنه!؟ اصلا چیزی ساخته میشه!؟ این اختلاف درآمد بین شغلها فقط در ایران اینطور شدید هست و باعت هزاران بدبختی مرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست