بازدید 86363

سرنوشت بزرگترین پروژه افغانستان بعد از طالبان

گروه طالبان امروز از آغاز کار عملی بزرگترین پروژه شهرسازی در تاریخ معاصر افغانستان خبر دادند؛ پروژه دست بیش 15 سال تصویب آن می گذرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 17 August 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا – طالبان امروز اعلام کردند که کار عملی بخش دوم فاز اول پروژه «کابل جدید» را آغاز کرده اند.

کار عملی این پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی، عبدالسلام حنفی، معاون اداری، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه، حمدالله نعمانی سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن، دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد و محمد قاسم خالد، والی طالبان برای کابل و شماری دیگر از مقامات این گروه آغاز شده است.

ملا عبدالغنی برادر در مراسم افتتاح کار عملی این پروژه گفته است که «پروژه کابل جدید یک پروژه بزرگ ملی است که با مشارکت طالبان و سکتور خصوصی به پیش برده می شود.»

او افزوده که آغاز کار عملی این پروژه، برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، زمینه سرمایه گذاری را فراهم می سازد.

در عین حال، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان گفته است که کار عملی این پروژه بزرگ ملی در حکومت پیشین این کشور به دلیل «فساد مسئولان» آغاز نشد.

این مقام طالبان گفته است که آنها اکنون تمام اسناد و مدارک این پروژه را بررسی کرده اند و از غصب و فساد در آن جلوگیری کرده اند.

«پروژه کابل جدید چیست؟»
پروژه «کابل جدید» یکی از بزرگترین پروژه های شهرسازی در تاریخ معاصر افغانستان خوانده می شود که قرار بود تا سال 2040 میلادی تکمیل شود.

سرنوشت بزرگترین پروژه افغانستان بعد از طالبان

طرح ساخت این شهر، در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی از سوی کابینه دولت تصویب شد و حدود 12 سال قبل «ماستر پلان» آن را یک مؤسسه جاپانی تهیه و نهایی کرد.

این پروژه در 370 هزار جریب زمین در شهرستان «ده سبز» در شمال شرق کابل و بخش های از منطقه «باریک آب» در شهرستان بگرام استان پروان، طراحی شده است.


بر اساس معلوماتی که اداره زون پایتخت در حکومت پیشین افغانستان، تطبیق این پروژه در دو مرحله 15 ساله طراحی شده است و در آن برای سه میلیون نفر زمینه اسکان فراهم خواهد شد.

معاونت اقتصادی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته است که پروژه کابل جدید نسبت به شهر کنونی کابل یک و نیم برابر بیشتر وسعت دارد و در و چهار فاز طراحی شده است.

در اعلامیه این دفتر آمده است که فاز اول این پروژه به پنج بخش تقسیم شده که امروز کار بخش دوم آن آغاز شد.

این دفتر می گوید که بخش دوم فاز اول این پروژه در 740 جریب طراحی شده و در آن سه هزار و 200 منزل رهایشی برای 12 هزار نفر اعمار می شود.

طالبان می گویند که این پروژه با نظارت وزارت شهرسازی و مسکن این گروه و توسط یک شرکت ساختمانی خصوصی اجرا می شود.

«هزینه و دلایل تعویق کار»
مقامات حکومت پیشین افغانستان برآورد کرده بودند که این پروژه با هزینه 80 میلیارد دلار اجرایی و عملی خواهد شد.

آنها گفته بودند که سهم حکومت در ساخت این پروژه بزرگ، پنج درصد است و باقی آن توسط سکتور خصوصی هزینه خواهد شد.

بر اساس معلومات وزارت شهرسازی حکومت پیشین افغانستان، تنها تهیه ماستر پلان شهر جدید کابل، شصت میلان دلار هزینه برداشته است.


حکومت پیشن افغانستان نیز مبلغ ۲۷ میلیون دلار را برای اجرای کارهای مقدماتی این شهر اختصاص داد و ده وزارتخانه و نهاد دولتی زیر نام “اداره مستقل کابل جدید”، مسئول پیشبرد کار این پروژه شدند.

مقامات حکومت پیشین افغانستان یک از مشکلات بر سر راه آغاز نشدن کار عملی این پروژه بزرگ را «مشکلات در بخش استملاک زمین» عنوان کرده بودند.

این مشکلات با مقامات حکومت وحدت ملی و در سالهای بعد نیز با رئیس جمهور  این کشور از سوی مقامات مسئول در میان گذاشته شد، اما حکومت پیشین این کشور هیچگاه موفق به حل این مشکلات شد.

اکنون طالبان از آغاز کار عملی این پروژه خبر داده اند، اما مشخص نیست که مشکلات در زمینه استملاک زمین های مردم که شامل این پروژه می شود حل شده است یا خیر و اینکه استملاک زمین های مردم چگونه صورت گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۲
بزودی تحویل داعش میدهند
خداوند مسلمانان حقیقی ومخلص رایاری رساند وسرفراز کند انشاالله بخصوص برادران مسلمان طالبان
افغانی تا دنیا دنیاست آواره است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
تا اقوام افغان در کشورشون نه در ایران برای تصاحب کار وثزوتهای ایران متحد نشوند افغانستان ساخته نمیشه افغانها فقط در ایران اتحاد دارندبرای درآوردن کارازدست جونای ایران
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
خداکنه توهم مثل افغانهااواره بشی یه روزی تاازدل انها باخبرشی که چی میکشن به خاطراین آوارگی
انشالله که این پروژه وپروژه های بعدی موفقیت آمیز اجرا بشه وحکومت افغانستان میلیونها مهاجر این کشور که درایران هستن رو به کشوره خودشون برگردونه اونجا صاحب خونه بشن ودیگه به کشور ما برنگردن
ﻋﺠﺐ ﻋﺠﺐ ﻋﺠﺐ
چه عجب جزانتهاری کاری دیگه ای هم انجام میدید!!!!
خب افغانیها دیگه برید کشورتون
چگونه ندارد زمین مردم نیست زمین مال ما حکومت است کل ملت است. دوم بجای زمین پول خواهند گرفت . یا به زور
موافق باشید ان شاءالله به امید یک افغانستان آباد و سر بلند
ببینیم و تعریف کنیم
اگر زور بالای افغان نباشد کشور همینی هست که تا حالا بوده مردم عامه افغانی اصلا فکر آینده نیستند و هرجا پا می‌گذارند بدبختی و فلاکت به بار می‌آورند چون فساد در وجود آنها ریشه کرده و تبعیت از قانون را اصلا دوست ندارند. خواهشاً اتباع افغانستان را به کشورشان برگردانند تا آنجا را آباد کنند ایران را در این چهل سال اباد کردند برای ما کافی است.
زنده امارت اسلامی
نصف ایران شود پرز افغانی
حتما سیمان و آهن آلات و کاشی سرامیک از ایران می ره
خب معلومه مسئله مالکیت رو به شیوه طالبانی حل کردن.« دوست عزیز زمینتو می‌فروشی روش شهر بسازیم یانه؟ _ نه....،_ عیبی نداره ( دو گلوله شلیک میشود)،_ مالک بعدی لطفا!!»
به اُمد پیشرفت افغانستان
هزینه و استملاک با دوشقه کردن مردم. کشتن. خونریزی. شلاق. نابودی. چپاول. غارت و وحشت و مرگ صورت میگیرد
مسئولین و مدیران مربوطه هرچه زودتر کاری کنن برای خروج افغانی‌ها برای ساماندهی و اخراج اتباع بیگانه کشور مخصوصاً حواشی شهرها واقعاً حیرت آوره که مورد توجه مسئولان امر نیست،شرایط بحرانیه توی موقعی که کشور در جنگ جهانیه اقتصادیه مشکل نان آب بیکاری امنیت و غیره روبرو شده چطور این مهم از دید مسئولین و منتقدین پنهان مانده؟؟سری به آمار وحشتناک جرم و جنایات زدن؟ اطلاع از آمار تکان دهنده اتفاقات پس از ازدواج ایرانیان با اتباع دارند؟چه کسی پاسخگوئه؟؟ لطفاً شمارو قسم به خون پاک شهدای مرزبان و مدافع امنیت کشور منتشر کنین شاید به گوش مسئولی رسید
مثل همیشه کپی کردید از جای دیگه
حداقل یه بار بخونید و اصلاح کنید متن را
بعضی از اصطلاحات مردم افغان را در زبان فارسی ایرانی باید ترجمه کرد
مثل زون و رییس الوزرا و ....
بنازم به این وطن پرستان زنده باد افغانستان ژوندیدیوی افغانستان ماشاءالله
افغانستان با طالبان پیشرفت زیادی خواهد کرد حالا بشینید و تماشا کنید .
افغانستان هیچی نداره اونایی که افغانستان هستن از ایران براشون آذوقه می‌ره اونایی هم ایران هستن مفت میخورن اگه پروژه دارن نفت دارن ایران چیکار میکنن برن کشورخودشون دولت داره حمایت می‌کنه مردم راضی نیستن خرامه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
درود
پخ فقط باید خندید ......
خدا کنه افغانستان هم آباد بشه افغانی ها برن وقدر کشورشون رو بدونند بس دیگه اینقدر افغانی دیدیم کلا ایران پره افغانیه آمریکا درچه فکریه
افغانستان روبه پیشرفت است فقط مسعله کارو درس ودانشگاه زنان و بعدهم مسعله به رسمیت شناختن حکومت طالب حل شود تا ده سال آینده افغانستان نیروی کاروارد خواهدکرد
به امید افغانستان آزاد
چشم دوشمنان افغانستان کور
به امید یک افغانستان آباد
چقدر ما ایرانی ها نژاد پرست هستیم متأسفم
درود برمردم شریف وآگاه ایران من خودم اهل افغانستان هستم واقعاً تشکروقدردانی میکنم ازین همه حوصله مردم شریف ایران مامهاجرین که در ایران هستیم کار میکنیم وپول می فرستیم برای خانواده مان تازنده بمانند اگر ایران نبود ما به کجا پناه ببریم خوب است همین ایران است..... زنده باد ایران ومردم باغیرت ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست