بازدید 5778

عربستان یک شهروند آمریکایی را اعدام کرد

عربستان سعودی یک شهروند آمریکایی را که به قتل پدر مصری خود محکوم شده بود، اعدام کرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶ 17 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عربستان سعودی یک شهروند آمریکایی به نام «بیشوی شریف ناجی ناصیف» را که به قتل وحشیانه پدر مصری خود محکوم شده بود، اعدام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، این اعدام در منطقه ریاض انجام شده است.

«یوآو لمر»، کارشناس دیده بان حقوق بشر با تائید وقوع این اعدام گفت که استفاده از مجازات اعدام در سراسر خاورمیانه در حال افزایش است و عربستان سعودی در کنار یکی دیگر از کشورهای منطقه به طور مداوم برخی از بالاترین نرخ‌های اعدام را در جهان دارند.

ناصیف که شهروند آمریکا به شمار می‌رفت، به اتهام ضرب و شتم، خفه کردن و مثله کردن پدرش و تلاش برای قتل یک فرد دیگر مجرم شناخته شده بود. روش خاص این اعدام فاش نشده است، اما عربستان سعودی در طول تاریخ از سر بریدن برای مجازات اعدام استفاده کرده است.

استفاده مکرر عربستان سعودی از مجازات اعدام با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است و به طور بالقوه تلاش‌های این کشور برای بهبود وجهه خود را از طریق برنامه اصلاحی چشم انداز ۲۰۳۰ تضعیف کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۰۰۰ اعدام انجام شده است.

در حالی که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان مدعی کاهش اعدام‌ها در کشورش شده است، اما تعداد اعدام‌ها همچنان بالاست. سال گذشته عربستان شاهد ۱۴۷ اعدام بود که بیش از دو برابر رقم ۶۹ اعدام در سال ۲۰۲۱ بود.

در سال ۲۰۲۲ نیز ۸۱ نفر در یک روز به دلیل جرایم تروریستی اعدام شدند که این اقدام نیز محکومیت بین المللی را به همراه داشت.

آمریکا هنوز پاسخی به اعدام ناصیف نداده است. وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشتر تائید کرده بود که یک مقام کنسولی در ماه ژوئیه یعنی کمتر از دو ماه پیش از ناصیف دیدار کرده بود.

روابط آمریکا و عربستان طی سال‌های گذشته دارای فراز و فرودهای متعددی بوده است. سال گذشته نیز منابع آمریکایی اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد تا برای مجازات عربستان به‌عنوان رهبر غیررسمی گروه اوپک‌پلاس مه اتخاذ تصمیم کاهش تولید نفت، کمک نظامی به ریاض را محدود کرده و کاهش دهد. با این حال اکنون یکسال پس از این تهدیدات، آمریکا نتوانسته به تهدیدات خود علیه عربستان عمل کند.

گزینه دیگر تنبیهی، حذف عربستان از رزمایش‌های مشترک نظامی و کنفرانس‌های منطقه‌ای است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به اجلاس‌هایی اشاره کرد که آمریکا و متحدانش با هدف ایجاد یک سامانه پدافند هوایی مشترک در منطقه، در صدد برگزاری آن هستند.

با این حال، دو مقام آمریکایی و یک منبع موثق به این موضوع اشاره کرده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی در واشنگتن گرفته نشده و تصمیم نهایی تا اندازه زیادی به اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه دسامبر بستگی دارد و این منابع گفته‌اند که اگر این اجلاس به افزایش تولیدات نفت منجر شود، سعودی‌ها از اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا خواهند گریخت.

بنا به اعلام ان‌بی‌سی، برخی از مقامات نظامی در آمریکا مخالف کاهش همکاری نظامی با عربستان هستند. به باور آنها، رها کردن ریاض به عنوان عمده متحد واشنگتن در منطقه و عدم تأمین موشک‌های پاتریوت و تجهیزات آمریکایی برای آنها، می‌تواند نیروها و غیرنظامیان آمریکایی ساکن عربستان به خطر انداخته و ثبات کلی منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست