بازدید 2733
۱

۵۰ کتابخانه سیار در کشور فعال است

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ۵۰ کتابخانه سیار در کشور فعال است
کد خبر: ۱۱۸۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲ 16 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مهدی رمضانی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک اظهار داشت :۵۵ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد و ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های کشور هستند که سه میلیون تراکنش ثبت شده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: هفت هزار نیرو در کتابخانه‌های کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۶ هزار نفر کتابدار و ۵۰۰ نفر نیروی خدماتی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: هر ساله ۵۰ کتابخانه به آمار کتابخانه‌های کشور اضافه می‌شود، اما نیاز نیرو همزمان با توسعه فضای کتابخانه‌ای توسعه نیافته است.

رمضانی با اشاره به افزوده شدن سالانه ۵۰ کتابخانه به کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۰۰ نیروی کتابدار کم دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره تعداد کتابخانه‌های فعال در کشور گفت: شبکه گسترده کتابخانه در کشور شامل ۳ هزار و۸۰۰ کتابخانه است که ۲ هزار و ۷۰۰ واحد آن نهادی و یک هزار کتابخانه، مشارکتی و خصوصی است.

رمضانی افزود: از نظر شبکه کتابخانه در منطقه، ایران جایگاه اول و ترکیه در رتبه بعدی قرار دارد و از نظر ارائه خدمات کتابخانه‌ای، ایران جزو کشورهای پیشرفته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شمار کتابخانه های هدهد سفید اشاره کرد و گفت: ۱۳ کتابخانه در این حوزه در سطح کشور فعالیت دارند.

رمضانی افزود: در کتابخانه عمومی به کسب و کار کوچک خانگی توجه شده که مهر ماه امسال در مشهد، همایش بین‌المللی در این حوزه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون آموزش مشاغل در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود که محصول تولید و به فروش می‌رسد و توجه به فناوری نوین اصل مهمی است که در کتابخانه‌ها برای نسل جدید مورد توجه قرار گرفته و اتاق علم پیش بینی شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: استان مرکزی از سرانه کتابخانه، به نسبت جمعیت وضعیت مطلوبی دارد اما از نظر عضویت، در این استان نیاز به کار بیشتری است.

وی به شبکه سرقت از منابع کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از سارقان در چند استان دستگیر شدند اما سرقت باعث نمی‌شود توسعه کتابخانه‌ها وجود نداشته باشد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اتصال مدارس و یا زنگ کتابخانه در مدارس به کتابخانه عمومی در دستور کار است.

۵۰ کتابخانه سیار در کشور فعال است

رمضانی، به کتابخانه سیار اشاره کرد و افزود: سال ۹۷ حدود ۹ کتابخانه سیار بود و اکنون به ۵۰ کتابخانه سیار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت، توسعه شبکه کتابخانه سیار است و در مصوبات سفر ریاست جمهوری به آن پرداخته شده و به تصویب رسیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سرانه مطالعه گفت: آمار متقنی از سرانه مطالعه وجود ندارد و بررسی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته با ساختار و پارامترها یکسان نیست.

رمضانی افزود: گردش مالی نشر ۹ هزار میلیارد ریال است، ۱۱۰ هزار عنوان کتاب پارسال منتشر شد و براساس آمار ۱۵۰ هزار امانت کتاب ثبت شده که نمی‌توان گفت، اوضاع مطالعه بحرانی است.

رمضانی درباره سند نهضت مفید افزود: کلیات این سند در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ای کاش آقای دبیرکل اشاره ای به وضعیت معیشتی کتابداران میکردند با حقوق دریافتی 8 میلیون و شیفت های کاری سخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست