بازدید 3468
۴

واکنش «همشهری» به ماجرای قطع درختان

تهران و درخت‌هایش همیشه مورد توجه بوده و تیمار این درختان اهمیت بسیار زیادی دارد اما در ادوار مختلف خشک‌شدن و یا قطع این درختان مورد توجه جدی شهروندان بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 15 August 2023


«بهانه حمله به شهرداری»؛
«بهانه حمله به شهرداری»؛ واکنش «همشهری» به ماجرای قطع درختان

 

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، خشک‌شدن، قطع‌شدن و یا شکستن هر یک از این درختان در همه ادوار دلایل بسیاری داشته و دارد. گاهی افراد سودجو اقدام به قطع درختان ملک خود می‌کنند، گاهی مغازه‌داران برای اینکه برند مغازه‌شان بهتر دیده شود پای درخت بینوا موادی می‌ریزند تا خشک شود و گاهی کمبود آب یا آفت عامل از بین رفتن درختان است اما ماجرای این روزها از چه قرار است؟

قطع درختان یک ملک شخصی

بگذارید نگاه مفصلی به چند مورد «حمله‌درختی» به شهرداری تهران داشته باشیم مورد اخیر درختان ملک شخصی فردی در منطقه یک تهران بود که مالک بدون اذن شهرداری، با حکم قضایی و حضور یگان ویژه اقدام به قطع درختان کرد و حتی شهردار ناحیه دو منطقه یک هنگام ممانعت از قطع درختان، توسط پلیس جلب شد، اما در نهایت این اقدام به پای شهرداری تهران نوشته شد. جالب است بدانید هیچ‌گاه قطع درخت در تهران توسط شهرداری بدون مجوز کمیسیون ماده ۷ انجام نشده و اگر درختی قطع می‌شود بعد از بررسی کارشناسی و در جهت حفظ گونه درختی با مجوز کمیسیون بوده و لاغیر. اما در این مورد مالک اقدام به قطع کرده و از ورود شهرداری ممانعت می‌شود. حسین نظری، معاون شهردار تهران در این خصوص عنوان می‌کند: جابه‌جایی درختان در منطقه یک، یک موضوع خاص بود و مالک با حکم قضایی ملک را تملک و درختان را قطع کرده است و حتی با شهرداری هم درگیر شده بود، شهرداری خود پیگیر این موضوع بوده چراکه قطع و جابه‌جایی درختان نیاز به رأی کمیسیون ماده 7دارد.

 خزان زودرس درختان شهر

حتی خشک‌شدن درختان بوستان‌ها و پارک جنگلی‌های مختلف در شهر نیز سوژه دیگری بود تا مدیریت شهری را مقصر اصلی این اتفاق جلوه دهند. تابستان داغ امسال شرایطی را ایجاد کرده که درختان هم در این افزایش دمای بی‌سابقه و شدید این روزها، طاقت نیاورند و اصطلاحا دچار «خزان‌زودرس» شوند. این درحالی است که علاوه بر افزایش دما، با بحران کمبود آب مواجه هستیم و تامین آب برای آبیاری درختان خصوصا درختان چنار که آب بیشتری نیاز دارد چالش‌هایی را ایجاد کرده و حتی دریافت پساب‌ها برای آبیاری از وزارت نیرو گویا آنقدرها هم راحت نیست.

جریمه ۱۱۷میلیارد تومانی خسارت به درختان ولیعصر(عج) هنوز پرداخت نشده است

طبق قانون، برای قطع درختان در شهر باید جریمه پرداخت شود اما جریمه ۱۱۷میلیارد تومانی خشک‌کننده درختان خیابان ولیعصر(عج) محله پسیان هنوز از سوی متخلف پرداخت نشده است. شهردار منطقه‌یک در این‌باره گفت تا جریمه نشود، هیچ مجوزی برای ادامه کار این ساختمان صادر نمی‌شود. سیدمهدی صباغ در پاسخ به پرسش همشهری گفت:  جریمه هنوز از سوی شهرداری دریافت نشده و پایان‌کاری هم صورت نگرفته است، اما این اطمینان را می‌دهم که تا بدهی تسویه نشود، موافقتنامه‌ای صادر نخواهد شد. وی افزود: مالک می‌تواند اعتراض کند. رأی البته نهایی است، اما هیچ همکاری نخواهیم کرد تا جریمه را نپردازد.

 مکث ۱
ماجرای درختان خشک ولیعصر
 
احسان صفایی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک:  طبق دستور سازمان بوستان‌ها درختان خشکی که پلاک‌شان در سامانه نهال ثبت و امور مربوط به کمیسیون ماده‌۷ آنها انجام شده، باید به فوریت از شهر جمع‌آوری شوند. بر این اساس به‌دلیل بادهای اخیر و با توجه به اینکه به سمت فصل پاییز و وزش باد شدید و بارش‌های فصلی پیش می‌رویم و احتمال سقوط درختان و خطرآفرینی برای جان و مال شهروندان وجود دارد، طرح حذف درختان خشک پایتخت آغاز شده است. قطع و جمع‌آوری برخی از درختان محدوده خیابان ولیعصر نیز ‌در ادامه این سیاست و به‌فوریت انجام شد تا با معتدل‌شدن هوا کاشت مجدد و جوان‌سازی درختان انجام شود. برخی درختان سبز خیابان ولیعصر‌ با توجه به اینکه در نهر کاشته شده‌اند، ریشه‌های مستحکمی ندارند. در بهار امسال ٢‌درخت خیابان ولیعصر‌ بر اثر وزش بادهای شدید از محل خود خارج شدند. درختان خشک هم به‌مراتب آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حادثه‌آفرین خواهند بود. تعهد ما در این محور این است که درخت خشک بعد از حذف حتما به‌صورت روتبال و با بن بالا جایگزین شود.

 مکث ۲
تغییرات اقلیمی؛ عامل اصلی خشک شدن چنارها
 
حلیاسادات حسینی، مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:  روزی چنار جزو درختان اصلی تهران بود اما امروز شرایط آب و هوایی و اقلیمی شهر، باعث شده چنار با مشکل روبه‌رو شود. چنار درخت حساسی است که با تغییر دما شروع به خزان شدن می‌کند، بنابراین نیاز به آبیاری مکرر و دائم دارد و متأسفانه درحال حاضر به‌دلیل کمبود آب موجود این امکان وجود ندارد. خشک شدن چنارهای شهر به‌دلیل افزایش دما و نیاز آبی بیشتری است که این درختان دارند اما همچنان با نیاز قبلی گذشته آبیاری می‌شوند و میزان مصرف آب آنان افزایش نیافته برهمین اساس دچار خزان زودرس شدند. خزان زودرس درحال حاضر در گونه چنار و چند گونه دیگر دیده شده است. اداره‌کل محیط‌زیست و سازمان بوستان‌های شهرداری به‌شدت پیگیر جایگزینی منابع آبی برای آبیاری درختان است. به‌دنبال استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه‌ها هستیم و جلسات متعددی با شرکت آب و فاضلاب دراین باره داشتیم. همچنین درحال نوشتن یک لایحه برای «برنامه عملیاتی بازچرخانی آب» هستیم تا این لایحه را به شورای شهر تهران ببریم. علاوه براین نیاز است تصفیه‌خانه‌های محلی احداث شود تا بتوانیم از پساب دائمی تصفیه‌خانه‌ها استفاده کنیم.

 مکث ۳
در حال پیگیری موضوع استفاده از پساب هستیم
 
حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران: ما کمربند سبز فاخری داریم که در آن حتی یک درخت خشک هم نداریم و عده‌ای ادعا کرده‌اند که در کمربند سبز هم درخت خشک داریم درحالی‌که اینطور نیست. در داخل شهر هم در بسیاری از مناطق از نظر فضای سبز، سرشار هستیم البته چند منطقه مانند مناطق ۱۰ و ۷ از نظر سرانه فضای سبز کم‌برخوردار هستند که اگر زمین مناسب وجود داشته باشد بلافاصله تملک خواهیم کرد و به سرانه فضای سبز اضافه می‌کنیم. درحال حاضر متأسفانه برای آبیاری درختان با کمبود آب مواجه هستیم و حتی شهرداری تهران تفاهمنامه‌هایی منعقد کرده و قرار بود پساب‌های تصفیه‌خانه‌ها را برای آبیاری بوستان‌ها و درختان سطح شهر اختصاص دهند، اما همچنان در حال پیگیری موضوع استفاده از پساب هستیم و برای رفع این مشکل کارگروهی تشکیل شده است.

 مکث ۴
قطع درختان به مجوز کمیسیون ماده ۷ نیاز دارد
 
علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران: هر درختی که در سطح شهر خشک شود بعد از بررسی علل خشک شدن آن با مجوز کمیسیون ماده ۷ اقدام به قطع کردن آن می‌کنیم. بعد از خشک شدن درختان بلافاصله درخت جدید جایگزین آن خواهد شد. علت خشک‌شدن درختان، اگر به‌دلیل آفات و بیماری‌های گیاهی باشد به منطقه مربوطه تذکرات لازم برای حفظ گونه درختی داده خواهد شد و یا اگر خشک شدن درخت به‌دلیل قصور پیمانکار باشد حتما برخورد قانونی انجام و جریمه آن از صورت وضعیت پیمانکار کسر می‌شود. درختی که در نقاط مختلف شهر خشک شود، صورتجلسه شده و بعد از ثبت در سامانه به کمیسیون ماده ۷ ارجاع داده می‌شود تا مجوز قطع درخت را صادر کنند، همزمان خاک روی سطح زمین و زیر آن تعویض و دوباره گونه گیاهی مناسب و همگون کاشته می‌شود. اگر بگوییم یک درصد درخت خشک در سطح شهر دیده می‌شود حرف اشتباهی نزده‌ایم، چرا که بازرسان ما مدام در حال بررسی وضعیت درختان در شهر هستند و اگر درختی خشک شده باشد بعد از طی شدن روند قانونی، درخت جدید جایگزین خواهد شد. نظر کارشناسی برای قطع درختان در کمیسیون ماده ۷ حائز اهمیت است و بدون نظر کارشناسی مجوز قطع هیچ درختی داده نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
چنار نکارید با وضعیت اب و هوای فعلی این درخت دیگر زیبایی ندارد و بیشتر شبیه یک تنه بی شاخ و برگ شده
بابا
خشک شدن درختان چنار هم به خاطر بی آبی می تونه باشه
هم به خاطر کوبیده شدن خاک پیرامون ریشه می تونه باشه
هم به خاطر پوشش دادن اطراف درخت با بتن و آسفالت که جلوی تنفس ریشه رو می گیره
توی بعضی مناطق انگلیس با استفاده از حفاری گمانه دور درخت و سپس تزریق هوا و آب به کمک نصب پکر ، خاک رو منبسط می کنند و اینجوری به ریشه این امکان رو میدن که نفس بکشه
خواهشا به مردم آدرس غلط ندید
مشکل رو اساسی حل کنید
از چهار راه پارک وی تا ورودی پارک ملت چند درخت از بین رفته است ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دستکم بیست الی سی درخت تنومند در این محدود از بین رفته است که شهرداری منطقه سه باید برای این مساله فکری بکند .
سازمان شهرداری یا شهرخواری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار