بازدید 3061

سیامک نیازی کیست؟ نمازی چرا بازداشت شد؟

سیامک نمازی آمریکایی و ایرانی تبار و فرزند باقر نمازی و پل ارتباطی برخی عناصر داخلی با دولت آمریکا در سال ۲۰۰۶ و در واقع جاسوس آمریکا در ایران بود.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 12 August 2023

سیامک نیازی کیست؟ نمازی چرا بازداشت شد؟

به گزارش «تابناک»، بر اساس اطلاعات منتشر شده سیامک نمازی از رانت خود و خانواده برای نفوذ در ایران استفاده کرده و نیز در حوزه نفت دلالی می کرده است.

سیامک نمازی یک ایرانی آمریکایی است که پس از توافق هسته‌ای قصد ورود به ایران را داشت که دستگیر شد. خبرهای اولیه حاکی از آن بود که یکی از مدیران دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» در تهران دستگیرشده است. بعدها مشخص شد که نمازی 44 ساله از مؤسسان شرکت «آتیه بهار» بوده است؛ جالب است که این شرکت متهم به دلالی در قرارداد کرسنت بود. این شرکت علاوه بر مشاوره به کرسنت و دلالی در قرارداد گازی مشهور به قرارداد کرسنت، که منجر به خسارت‌های بسیاری تا به امروز برای طرف ایرانی شده است، با استات اویل و شل نیز همکاری داشته است.

جالب است بدانید که این نهاد به‌واسطه نهاد منتسب به سازمان سیای آمریکا تأمین مالی می‌شود.

دلیل بازداشت سیامک نمازی

سیامک نمازی در سال 1395 توسط نیروهای امنیتی بازداشت.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس قبرس در سال 78 هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که ارائه مشترک تریتا پارسی و سیامک نمازی در آن کنفرانس به تشکیل سازمانی بینجامد که مدعی است تا امروز 70 هزار عضو را با خود همراه کرده است. این ارائه مشترک خلاصه‌ای از آن چیزی بود که این دو بعدها در قالب نایاک تأسیسش کردند؛ اما این نهاد با این تعداد عضو چطور تأمین مالی می‌شود؟

انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی هم نام سیامک نمازی را در تاریخچه‌ خود دارد. انجمنی که در کانادا به ثبت رسیده اما مدعی است که به خاطر ترویج دانش مدیریت در ایران شکل‌گرفته است.

پرونده دارویی سیامک نمازی

اما یک نقطه‌ به‌شدت مبهم درکارنامه سیامک نمازی وجود دارد؛پروژه‌ای که سیامک نمازی با مرکز ویلسون با موضوع تحریم دارویی ایران کارکرده است. پروژه‌ای که چندین ماه وقت سیامک نمازی را در ایران گرفت. ساعت‌ها جلسه‌ با فعالان دارویی در داخل ایران، محصولی را رقم زد که سازمان‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دسترسی به آن، ریسک فرستادن سیامک نمازی را به ایران پذیرفته بودند.

سیامک نمازی به دنبال ارائه‌ راهکار برای تنگ کردن حلقه‌ تحریم‌های دارویی در ایران بود. هرچند که این اقدام غیرانسانی او را برخی از اطرافیانش خدمت به مردم ایران تعریف کردند!

تکذیب خبر آزادی 

مهرماه سال 1401 خبر آزادی او و پدرش توسط سخنگوی سازمان ملل منتشر شد، اما مدتی بعد حجت کرمانی، حقوقدان و وکیل سیامک نمازی هرگونه تماس از سوی سیامک نمازی مبنی بر اینکه به زودی آزاد خواهد شد را تکذیب کرد.

تبادل در سال ۲۰۲۳

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد. مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست