بازدید 41665

طرح نصف شدن هزینه ساخت نهضت ملی مسکن

دولت تلاش ها برای کاهش زمان و هزینه های ساخت را افزایش داده است. در این حال، روایت یک کارشناس مسکن از راهکاری برای تقریباً نصف شدن هزینه ساخت خواندنی است.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹ 08 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، «زمان» به معضل مهمی برای دسترسی به مسکن مردم به خصوص اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل شده است. گذشت زمان هزینه تمام شده پروژه‌های مسکن دولت را افزایش می‌دهد. حتی اگر دولت برای جبران آورده اولیه مردم، تسهیلات را افزایش دهد – که البته هم اینک نیز به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش داده است- چالش بعدی پیش روی مردم، بازپرداخت اقساط این تسهیلات است که اکنون به بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است. با این شرایط، در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر تکاپوی دولت برای مقابله با افزایش هزینه‌های نهضت ملی مسکن منتشر شده است. اظهارات برخی کارشناسان نیز نشان می‌دهد که راهکار‌های قابل توجه دیگری به منظور جبران هزینه‌های نهضت ملی مسکن برای مردم وجود دارد. از این  جمله می‌توان به مشارکت دادن متقاضیان نهضت ملی مسکن در واحد‌های تجاری شهر‌های جدید اشاره کرد.  

زمان به زیان متقاضیان مسکن

طرح‌های مسکن هنوز آن طور که باید سرعت لازم را به خود نگرفته اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی متقاضیان طرح مسکن ملی که در اواخر دولت قبل ثبت نام و واریز وجه داشته اند، در پیچ و خم واریز‌های دوره‌ای قرار دارند و تصویر روشنی از زمان دریافت واحد‌های خود ندارند. این موضوع برای متقاضیان نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد و بدیهی است با توجه به رشد عجیب و غریب هزینه‌های ساخت مسکن در برابر رشد دستمزد و حقوق ها، این شرایط بیش از همه به زیان مزد و حقوق بگیران تمام می‌شود. گزارش خبرگزاری فارس در بهمن سال ۹۹ نشان می‌دهد هزینه ساخت هر متر مسکن بدون احتساب سود سازنده در طرح اقدام ملی مسکن (طرح مسکن دولت قبل) معادل ۳.۹۵ میلیون تومان بوده، در حالی که چند روز قبل، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه ساخت مسکن در نهضت ملی (طرح مسکن دولت سیزدهم) را متری ۸ میلیون تومان اعلام کرده است. در مقابل، ملاحظه می‌شود که حداقل دستمزد کارگران از حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان در سال ۹۹ به حدود ۷.۵ میلیون تومان (بسته به شرایط نیروی کار متفاوت است) رسیده که هر چند سرعت بیشتری نسبت به رشد قیمت مسکن داشته، اما از نظر مقدار قابل مقایسه با آن نیست.

تمرکز دولت بر ایفای نقش بانک‌ها و رفع موانع هزینه زا

با این حال، طی امسال به نظر می‌رسد دولت تکاپوی بیشتری برای به چرخش درآوردن چرخ نهضت ملی مسکن به خرج داده است.

نمونه آن، هشدار اوایل امسال رئیس جمهور به بانک‌ها برای عمل به تعهداتشان در نهضت ملی مسکن بود. هر چند بررسی آمار‌های مشخصی درباره تغییر رویه بانک‌ها در این زمینه را به دست نداد. با این حال، گزارش ۲۸ تیر ایسنا به نقل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که پس از تذکرات رئیس جمهور در ماه‌های اخیر درباره لزوم همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت وام ساخت این واحد‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر سازمان مالیاتی نیز گام محکم قانونی را در این زمینه برداشته و بانک‌هایی را که در دو سال گذشته از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند، معادل ۲۰ درصد تعهد انجام نشده، جریمه کرده است.

راهکار‌های جدید به منظور پوشش هزینه‌های مسکن مردم

اقدامات فوق هر چند از مسیر تسریع در ساخت مسکن و در نتیجه کاهش اثر زمان بر هزینه ها، گام‌های مثبتی به شمار می‌روند، اما به نظر می‌رسد اقدامات موثر دیگری برای اثرگذاری مستقیم بر هزینه‌های مردم در این طرح وجود دارد. در این باره «بریهی» کارشناس تامین مالی مسکن در گفتگو با ایرنا با اشاره به این که وجود واحد‌های تجاری در شهر‌های جدید ضروری است و از سوی دیگر زمین‌های این مناطق به واسطه حضور مردم در طرح نهضت ملی مسکن دارای ارزش شده، این سوال را مطرح کرده است که «اگر دولت به جای آن که بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت کند، خود و انبوه‌سازان را از حیطه داشتن املاک تجاری خارج و این املاک را نیز به مردم واگذار کند، مردم می‌توانند خانه‌دار شوند یا نه؟ آیا این سیکل معیوب واگذاری زمین مسکونی به مردم و تجاری به سازنده و سپس انتقال مجدد واحد‌های در حال ساخت به سرمایه‌گذارانی که اراضی تجاری را گرفته‌اند، حذف می‌شود؟»

وی پاسخ به این سوال و در حقیقت ایده قابل تامل در این زمینه را با ذکر مثالی فرضی این گونه تشریح کرده است که «اگر قشر کارمند و کارگر جامعه تسهیلات یک میلیارد تومانی با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله دریافت کند، باید ماهانه ۱۱ میلیون تومان برای بازپرداخت اقساط آن هزینه کند. بر اساس گفته دبیرکل اتاق اصناف، هم اینک به‌ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد که این میانگین در دنیا معادل هر ۳۰۰ نفر است. اگر برای شهر جدید پردیس که بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت داشته است، سرانه را ۲۵ نفر در نظر بگیریم، باید ۳ هزار واحد صنفی با توجه به جمعیت سال ۹۵ در این شهر وجود داشته باشد».

حال سوال این جاست که چگونه می‌توان مردم را در این حیطه دخیل کرد؟ وی ادامه داده است: با تأسیس صندوق‌های املاک و مستغلات، می‌توان مالکیت این زمین‌ها را به مردم و اداره آن را به صندوق املاک و مستغلات واگذار کرد. صندوق املاک و مستغلات از این زمین‌ها بهره‌برداری (در اختیار درمانگاه، سینما، شهربازی و... قرار می‌دهد) و از آن‌ها اجاره بها دریافت می‌کند. علاوه بر آن بخشی از فروش نیز به صندوق می‌رسد.

به این ترتیب در صورتی که صندوق به واسطه مدیریت این زمین‌ها ۲ درصد از درآمد را به عنوان کارمزد دریافت کند و بقیه را بین مالکان به نسبت سهم‌شان تقسیم کند و همچنین در صورتی که برای واحد‌های تجاری به صورت میانگین ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره دریافت شود، می‌توان گفت که هر خانواده ۴ نفره ماهانه ۴.۸ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که این عدد می‌تواند میزان پرداختی اقساط خانوار‌ها به بانک را به ۶.۲ میلیون تومان کاهش بدهد. علاوه بر این، اگر هر مغازه ماهانه ۷۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد (به صورت میانگین) و ۳ درصد از آن به صندوق برسد، ماهانه به هر خانواده ۴ نفره ۳۳۶ هزار تومان می‌رسد و در نهایت هر خانواده باید ۵.۹ میلیون به عنوان اقساط تسهیلات دریافتی به بانک بازپرداخت کند. به علاوه، ارزش ملک تجاری بیشتر از مسکونی است و افراد در آینده نیز سرمایه‌ای برای فعالیت اقتصادی دارند. به گفته وی، با این کار ریسک نکول وام‌های مسکن برای بانک کاهش پیدا می‌کند و ارائه تسهیلات برای آن‌ها جذاب‌تر می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵
هرچقدر تا حالا تعاونی مسکن ها سر مردم کلاه گذاشتن قراره از این به بعد اسمشون بشه صندوق چی چی و دوباره سر مردم بدبخت کلاه بذارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
خدایا زمین مال خودت ثروت هم از آن خودت بداد طبقه پایین برس
نوشته هر مغازه به صورت میانگین ماهیانه 70 میلیون تومان درآمد دارد؟!!!!
وقتی بهت فشار میاد راهکارهای فضایی ارائه می کنی!!
هر مغازه 70 میلیون تومان درآمد داشته باشد را خوب اومدی. مرد مومن در شهرک های تازه تاسیس مغازه ها شامل املاکی و سوپرمارکت و سوپرمیوه هست که اگر اینها 70 میلیون در ماه درآمد داشتن که کشور مشکلی نداشت. طرح شما خیلی فضایی و غیرواقعی هست.
دولت باید وام را باز بگذارد اگر کسی چند سال بعد 50یا 100میلیون یکجا تسویه کرد از سود و وام کم بشه سریع تصفیه کند
کارگر با حقوق ۸میلیون بدبخت
باعث گرانی مسکن و ووووووو خود دولت و بانکها میباشند پس چه جوری اینا میخوان هزینه ساخت رو کم کنند بانکها الان فقط ساخت و ساز میکنند باعث گرانی هم بانکها هستند بعد چه جوری میاد قیمت مسکن هم کم گنه مگه مردم مثل قبل بیسواد هستند که سرشون کلاه بذاری
سال ۹۶ ارماتور بود کیلویی ۱۱۰۰ و سیمان کیسه ای ۶۵۰۰ تومان
الان ارماتور کیلویی ۲۸۰۰۰ و سیمان کبسه ای ۹۰۰۰۰ تومان
قیمت هر دو جنس هم دست دولت است
پسدا کنید پرتقال فروش را
الان خیلی از مردم بی مسکن زمین در مناطق واطراف شهر دارند .ولی ساخت سازها ی مشارکتی ناز می کنند .وهمش پروژه های موقعیت های خیلی بالا را قبول می کنند .لطفا بهشون یادآوی کنیدزمین درهر مکان وموقعیتی میتونه سرمایه شود .چون الان همه جا درحال رشد وترقی هست بویژه مکان های خاص
با این کارشما افرادبیشتری صاحب مسکن می شوند .با تشکر
هرکی از این راهکار نصف کردن هزینه ساخت سر درآورد به ما هم توضیح بده.همین الان استادهای اقتصاد دانشگاه تهران رو بیاری این روش رو توضیح بدی هنگ میکنن. این مدلهای اقتصادی در عالم تخلیل بسیار شیک و قشنگ هست ولی اقتصاد تو کتاب با توی واقعیت زمین تا آسمون فرق داره. صحبتها و وعده و وعیدهای تیم اقتصادی دولت فعلی رو دوسال قبل یادتون میاد؟ پر از حرفهای این تیپی بود جوری که تصورمیکردی تا دوسال دیگه ژاپن نشیم حداقل کره جنوبی میشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام.مانند اول انقلاب که ادارات برا کارمندان خود پیگیری مسکن کردن و همه شون خانها ر شدن این دولت هم با آیت تورم و مبلغ حقوق ناچیز برا کارمند و کارگر درست کنن و قرعه کشی کنن تا همه قشر کم درآمد که توان خرید زمین ندارن خونه دار بشن..مسئولین به فکر قشر کم در آمد باشن و موانع را از سر راه بردارن
بهترین راهکار ، شروع اقساط از مقدار کم ، و افزایش پلکانی اقساط است . درواقع باک بیاد سود رو صفر درصد فرض کنه و اقساط رو با این فرض حساب کنه . حالا چون تورم داریم ، متناسب با افزایش حقوق‌ها ، اقساط هم زیاد بشن . یعنی اگر دستمزدها بیست درصد اصافه میشه ، افساط هم سالانه بیست درصد زیاد بشه . مثلا سال اول اقساط چهار میلیون باشد و سال بیستم اقساط ماهانه به صد و بیست میلیون برسد(با فرض باقی ماندن تورم) .
حالا ممکنه کسی بگه ۱۲۰ میلیون کی می‌تونه پرداخت کنه ؟ اگر دستمزدها سالانه بیست درصد زیاد بشن ، بعد از بیست سال دستمزدها سی برابر میشه . یعنی حقوق کسی که الان هشت تومن هست میرسه به ۲۴۰ میلیون.
با محاسبه غلط فعلی ، سال‌های اول اقساط سنگین هست اما سالهای بعد عملا اقساط به درصد کوچکی از حقوق ماهیانه میرسه . درحالی که راه درست اینه که در تمام بیست‌سال ، مثلا چهل یا پنجاه درصد دستمزد فرد به عنوان قسط دریافت باشه . با فرمول غلط فعلی ، سال اول ۱۵۰ درصد حقوق دریافت میشه و سال آخر پنج درصد حقوق . و مشکل از همینجاست
همین الان که قیمت ساخت و ساز بالاس همچین ساختمونا بایه توف جابه جا میشن وای به حال زمانی که طرح نصف کردن قیمتا بیاد وسط?
این چه طرح ملی. فقط. اختلاس بع فکر. مردم. نیستن. پیام آمده. 40 میلیون واریز کنم ارکجا بیارم. باید خونه تحویل بدید. به صورت اقساط. ما اجاره یا قسط بدیم این طرح ملی. من از کجا بیارم پولم کجا بود با سه. فرزند دختر چیکارکنم. تا آخر عمرم باید مستاجر باشم
عجب،اگر این درآمدها که شما فرمودید واقعی بود ،مردم مشکلی نداشتند، بیش از ۶۰ درصد اقشار جامعه زیر خط فقر هستند، حتی فراتر از اینها، قشر مستضعف جامعه نان خشک هم ندارند بخورند،
جای این همه خلاقیت خب درصد وام رو بیارید پایین...خیلی سخته؟
باز كه داريد از همون شعارهاي سايق و هنيشي مي ديد
پس كو عمل ؟
چندين ساله پول از ما گرفتيد و هنوز نمي دونيم كه كجا قرار هست مسكن ما را بسازيد ! . اونوقت اومديد از شعارهاي عوام فريبانه مي ديد ؟
متولد 65هستم،با بهترین نمره دوران دبیرستان تموم کردم و به دلایل اقتصادی نتونستم ترم دوم کارشناسی ارشد تموم کنم و ترک تحصیل کردم و به بازار کار اومدم و شروع به اجاره و کشت صیفی جات کردم،، هرسال کم آوردم قرض کردم بدهکار شدم منزل مسکونی فروخته شد تا بدهکاریها داده بشه،، بخاطر عدم حمایت دولت و بستن مرز ها حداقل بیش از دویست تن بار گوجه من و شریکم ردمرز شد، و برگشت خورد ، بیش از سیصد گوجه سبز و فقط در یک کشت بر اثر افت قیمت شدید بازار در سال97در انبارهای تعاونی درودزن موند تا فاسد شد،
از کی بنالیم،، از سال 98 دارم شبانه روز کار میکنم تا بدهکاری اون چندسال سیاه گوجه کاری بدم،، از طرف هیچکس حمایت نشدم، نه من نه کشاورزان دیگه،، هرچه تلاش کردم به در بسته خوردم، الانم دیگه از خودم و برنامه ها و آرزوهای دور دراز کودکی و جوانی ام گذشته که بخام در فکر ازدواج و..... باشم فقط در حسرت یک خانه ام تا پدرم بعد از 65سال زحمت نخواد اجاره نشینی کنه، که هرماه 7/5میلیون تومان اجاره بده،، این توقع زیادیه؟ آقای رئیسی ما که چیزی از مخارج زندگی اضاف نمیاریم برا پیش پرداخت و پرداخت قسط چنین واحدهای مسکونی چه کنیم، آیا ما بنده خدا نیستیم، آیا ما چون کشاورز بودیم باید تا آخر عمرمون بریم در کویر دعای باران بخونیم!؟ ما چکنیم! سه برادر مجردیم که دست به دست هم دادیم تا بتونیم هرماه مبلغی از بدهکاری بدیم، کرایه خانه مسکونی خانواده،مخارج درمان پدر و مادرم و مخارج روزانه تامین کنیم، باور کنید ریالی اضاف نمیاریم که کم هم میاریم، آقای رئیسی آیا ما حق زندگی نداریم،،؟ سه برادر هر کداممون دور از خانواده و در شهر غربت در سه جای مختلف مشغول به کاریم. این انصاف نیست، بخدا ظلمه
مالیات حق دولتهاست.
وهیچ سازمان با نهادی نمی تواند جلوی این درآمد دولت را بگیرد.
واولین کسانی که مالیات باید پرداخت کنند دلالان املاک هستند.
دلالان املاک با مشاورین املاک فرق دارند.
ثروت هر دلال املاک را سازمان امور اقتصادی و دارایی باید شناسایی کنند.
ترو خدا این مسعولین به خودشون بیان بابا منه کارگر چطور ماهیی هشت ملیون قصد بدم بخدا نمیشه رایس جمهور ما که خواب تشریف دارن یا فک میکنن که ما در ماه صد ملیون حقوق میگیریم
واقعا دیگه کی قراره خونه ها رو تحویل بدید از سال ۹۸ ار ما پول گرفتید الان سال ۱۴۰۲ هست یه خورده رسیدگی کنید لطفا
مردم اگه پول داشتن خودشون خونه می‌ساختند الان ای آورده برای اونایی که پول دارن خوبه برای کسانی که آورده اولیه ندارن چیکار کنن .کجا بیارن لطفاً این پولا رو از مردم نگیرید تا همه صاحب خونه بشن ما که نداریم چیکار کنیم
اقا برای طبقه مستضعف خبری نیست اگر تحقزق کنید مسکن مهر بدست مصرف کننده میریسد ولی اکثر مسکمهر دست پولداراست مسکن ملی هم مال پول داراست
گرانی مسکن شهرداریها نظام مهندسی و سازمان تامین اجتماعی است به اضافه وزارت برق اب و گاز که بی صر وصدا حق انشعاب ها را بی نهایت بالا برده
سلام تورابه خدا قسم به خون پاک شهیدان من خودم زمان جنگ تحمیلی 14سال داشتم رفتم جنگ به خدا الان مستاجرم ودیگه زندگی برام شده زهرماریه فکری به حال مستاجرین بکنید که بااین درامدهاماهی 8یا9میلیون چطور زندگی کنیم لااقل این پولی که میدم اجاره بدیم قسط که یه امیدی به زندگی داشته باشیم. فقط حرف نباشه عمل باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار