پیش بینی بورس فردا ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

در معاملات امروز یکشنبه پانزدهم مرداد ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۶ هزار و ۹۹۳ واحدرشد کرد و به سطح ۲ میلیون و ۴۰ هزار و ۴۱ واحد رسید. فردا بورس چه خواهد شد؟
کد خبر: ۱۱۸۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ 06 August 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، روند بورس امروز اگرچه مثبت شروع شد اما از همان ابتدا شاهد افزایش قدرت فروشندگان بودیم و نماگرهای بازار نیز طی حرکتی رفت و برگشتی، در نهایت موفق به ثبت بازدهی قابل توجهی نشدند و بخشی از نمادها به زیر مرز صفر دامنه نوسان روزانه خود رسیدند. شاخص کل بورس طی بازار امروز با ثبت یک افزایش ۰.۳۴ درصدی، به محدوده ۲.۰۴ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز که با عرضه بیشتری همراه بود، افت ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با کاهش نسبت به روز قبل، عدد ۴۸۵۲ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد خروج پول ۴۵۲ میلیاردی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

قدم‌های محتاط بورسی‌ها

اگر به اتفاقات سه ماه گذشته بورس تهران نگاهی بیاندازیم، می‌توان به صورت کامل دلیل رفتار بازار را در این روزها متوجه شد. اتفاقاتی که از ۱۷ اردیبهشت ماه و عرضه‌های سنگین هماهنگ در یک زمان شروع شد و بعدها با مشخص شدن دلایلش، اندک اعتماد برگشته به بازار را نیز از بین برد. اعمال نرخ خوراک ۷ هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها، لغو سود شناسایی شده توسط شپنا، وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام، خبرهای ضد و نقیض درباره عرضه خودرو در بورس کالا، شروع انتشار اوراق دولتی، شایعه توقف عملیات بورس کالا و بسیاری موارد دیگر که هرکدام به اندازه کافی برای زمین زدن بازار سهام کافی هستند.

تقریبا عدم شفافیت و انتقال خبرهای مهم با فاصله زمانی بسیار زیاد به سهامدارانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار نیستند، به امری طبیعی در بورس تهران تبدیل شده و در طول همین سه ماه بارها شاهد آن بودیم. از سمتی اما انتشار چنین شایعه‌ای آن هم در حالی که نتیجه آن منفی نبوده، نشان می‌دهد که گویا عده‌ای به عمد دست به تخریب بورس می‌زنند و احتمالا از این منظر منتفع می‌شوند. با تمام این تفاسیر بدیهی به نظر می‌رسد که بورس تهران با روزهای بسیار کم‌رمق و بی‌جانی معاملات خود را سپری کند.

کورسوی امید در بورس تهران

انتشار خبرهای بسیار زیاد در رابطه با بازار سرمایه طی روزهای گذشته که بعضا حتی تنها شایعه‌ای گذرا بودند، اجازه ایجاد حرکت خاصی را به بورسی‌ها نمی‌دهد و فعالان بازار اکثرا با امید بهبود شرایط، در حال نظاره اتفاقات هستند. طبیعی است در چنین شرایطی که هیچ چشم‌انداز دقیق و مشخصی از روزهای پیش رو وجود ندارد، تمایل برای خرید سهام به عنوان یکی دارایی پرریسک بسیار کاهش می‌یابد. با این حال اما تحولات روزهای اخیر چه در سطح اقتصادی و چه در سطح سیاستگذاری باعث شده که بورس تهران روزهای بهتری را سپری کند. حمایت‌های لفظی سیاستگذاران از بازار سرمایه و وعده افزایش شفافیت، شایعاتی از احتمال برگشت خودرو به بورس کالا، بهبود کرک اسپرد پالایشی‌ها و... باعث شده که شوک‌های منفی اخیر کم‌اثر شوند و شاهد تقاضا در برخی گروه‌ها و صنایع باشیم.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به مسیر شاخص کل بورس در بازار امروز نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست دو بار در طول معاملات دستخوش تغییر مسیر شده اما در انتها توانست نمایی از برتری عرضه‌ها در نمادهای بزرگ را به نمایش بگذارد. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن پس از افزایش عرضه‌ها با تقاضایی جدی مواجه نشد و نوسان اندکی داشت. از این رو می‌توان انتظار داشت که فعلا شرایط برای بزرگ‌ها بهتر دنبال شود.

پیش بینی بورس فردا ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده و شرایطی که بورس تهران در آن قرار دارد و همچنین مسیری که نماگرهای تالار شیشه‌ای در بازار امروز طی کردند، انتظار می‌رود که بورس فردا روندی همچون امروز را تکرار کند./فردای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم