بازدید 5328
استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «تابناک»:

گرمایش جهانی شدیدترین مخاطره طبیعی سده بیست و یکم است/ لزوم مطالبه مقابله با پدیده افزایش دما از حاکمیت توسط مردم

استاد دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه گرمایش جهانی شدیدترین مخاطره طبیعی سده بیست و یکم است، افزود: مردم باید اتخاذ تدابیر علمی و صحیح برای مقابله با روند افزایش دما را به عنوان یک حق شهروندی از حاکمیت مطالبه کنند و مسئولان را ملزم به اجرای برنامه‌های موثر در این حوزه کنند.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳ 01 August 2023

گرمایش جهانی شدیدترین مخاطره طبیعی سده بیست و یکم است/ لزوم مطالبه مقابله با پدیده افزایش دما از حاکمیت توسط مردم

رضا رحیمی: به گزارش «تابناک»، بر اساس گزارش‌های هواشناسی متوسط افزایش دمای هوای جهان در سال‌های اخیر در ۱۲۰ هزار سال گذشته بی سابقه بوده و همسو با این روند جهانی، دمای هوا در بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و مناطق جنوبی ایران نیز به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد رسیده است.

چندی پیش "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به پیامد‌های ویرانگر افزایش بی‌سابقه دما اعلام کرد که در ماه جولای سال جاری گرم‌ترین دوره سه هفته‌ای طول تاریخ به به ثبت رسید.

وی در همین رابطه عنوان کرد: دوران گرمایش زمین به پایان رسیده است و اکنون دیگر شاهد فرا رسیدن دوران به جوش آمدن جهان هستیم.

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی که با محوریت گرمای بی سابقه جهان در سال جاری منتشر شد، عنوان کرد که روند رو به افزایش گرمای جهانی برای بسیاری از کشور‌های اروپایی مشکلات فراوانی ایجاد کرده است که از جمله این مشکلات می‌توان به خشکسالی و آتش سوزی در مناطق جنگلی اشاره کرد.

داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد در تابستان سال جاری متوسط دمای کشور ایران نیز نسبت به میانگین بلند مدت تا ۲ درجه افزایش داشته و به طور مشخص دمای حداکثر تیرماه نسبت به میانگین بلند مدت در نواحی مرکزی کشور ۱.۵ تا ۲.۵ درجه افزایش یافته است.

"بهلول علیجانی"، استاد تمام آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران در ارتباط با پدیده گرمایش جهانی و پیامد‌های آن به «تابناک»، گفت: سده بیست و یک را باید سده مخاطرات نام بگذاریم چرا که در این سده شدت و گستردگی مخاطرات به حدی است که اثرات آن‌ها بر وضعیت کره زمین با اثرات دوره‌های زمین شناسی برابری می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: همه این مخاطرات بر اثر دخالت فزاینده انسان زیاده خواه ایجاد شده است و در شرایط فعلی انسان به اندازه دو برابر تولید زمین مصرف می‌کند.

علیجانی با تاکید بر اینکه در بین همه مخاطرات تغییر اقلیم یا گرمایش جهانی شدید‌تر و گسترده‌تر از همه مخاطرات است، افزود: مهمترین نشانه تغییر اقلیم گرمایش دمای کره زمین است که اکنون حدود ۱.۳ درجه سلسیوس گرمتر از سال ۱۸۵۰ است و تا سال ۲۰۳۴ به ۱.۵ درجه و تا سال ۲۰۶۰ به ۲ درجه سلسیوس می‌رسد.

استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه تعهدات کشور‌های جهان در توافقنامه پاریس برای جلوگیری از گرمتر شدن جهان عملیاتی نشده است، اظهار داشت: افزایش ۲ درجه‌ای دمای جهان تا سال ۲۰۶۰ در حالی است که در کنفرانس پاریس کشور‌ها موافقت کرده بودند که تا سال ۲۱۰۰ دمای کره زمین حداکثر ۱.۵ درجه گرمتر شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فرایند تغییر اقلیم در همه جای کره زمین رخ می‌دهد، اما در بعضی نقاط مانند خاورمیانه به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی شدیدتر است، اضافه کرد: در این منطقه به دلیل استقرار بیابان ها، نبود پوشش گیاهی مناسب، حدوث جنگ‌های خسارت بار و تخریب مداوم محیط زیست آثار گرمایش جهانی شدید‌تر و گسترده‌تر است و محیط زیست منطقه شکننده‌تر شده است.

علیجانی: به اندازه تهدیدات نظامی و سیاسی باید به گرمایش هم توجه شود

استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به خسارت‌های گرمایش جهانی در ایران گفت: مسئولان کشور باید گرمایش جهانی را خیلی جدی بگیرند و حد اقل به اندازه تهدیدات نظامی و سیاسی به آن اهمیت بدهند.

علیجانی در همین رابطه با بیان اینکه بارزترین نمود تغییر اقلیم در حوضه آب و انرژی کشور رخ می‌دهد، اضافه کرد: با افزایش هر درجه سلسیوس دمای هوا حدود ۱۵ درصد کاهش بارندگی به همراه دارد و افزایش دما و کاهش بارندگی به راه‌های گوناگون در بودجه آبی و مصرف انرژی کشور اثر می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه برای مقابله با این تهدید بزرگ هنوز راهکار موثری در پیش گرفته نشده است، گفت: با اینکه هر سال شاهد بدتر شدن بحران‌های کم آبی و مصرف بالای انرژی هستیم، اما هنوز نتوانسته ایم چاره موثری برای حل این تهدید اجرایی کنیم.

استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه باید پدیده تغییر اقلیم و روند افزایشی گرمای جهانی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، افزود: اکنون چندین سال است که شاهد رخداد انواع مخاطرات و بحران‌ها از بارش‌های رگباری گرفته تا سیلاب‌های مخرب و بالا رفتن میزان مصرف انرژی در شهر‌ها هستیم که وظیفه مدیران برای تنظیم برنامه‌های دراز مدت آن هم متکی بر فراوانی مخاطرات را گوشزد می‌کند.

وی با اشاره بر اهمیت تنظیم برنامه‌های درازمدت ادامه داد: باید برای مدیریت صحیح منابع آب و انرژی کشور برنامه‌های دراز مدتی را همانند اکثر کشور‌های پیشرو جهان مثلا تا افق سال ۲۱۰۰ تعریف کنیم و تنها بر برنامه‌های زود بازده و کوتاه مدت اکتفا نکنیم.

علیجانی همچنین با اشاره به روند افزایشی مصرف انرژی در شرایط جدید که خود به تشدید روند گرمایش جهانی اثرگذار است، بیان کرد: باید با گسترش پوشش گیاهی مقاوم به گرما و درختان خشکی پسند جلو تابش شدید خورشید را بگیریم. تا دمای هوا خیل بالا نرود.

این استاد دانشگاه در ادامه پیرامون راهکار‌های موثر برای مقابله با گرمای شدید دما در کشور گفت: گسترش فضای سبز شهر‌ها و اصلاح گونه‌های کشاورزی سازگار با اقلیم‌های متفاوت می‌تواند به عنوان راه چاره زیربنایی در مسیر مقابله با تشدید دمای هوا به کمک مسئولان کشور بیاید.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش مهم مردم در این مسیر افزود: مردم نه تنها می‌توانند با صرفه جویی در مصرف انرژی از تشدید این روند نگران کننده جلوگیری کنند، بلکه باید اتخاذ تدابیر علمی و صحیح برای مقابله با روند افزایش دما را به عنوان یک حق شهروندی از حاکمیت مطالبه کنند و مسئولان را ملزم به اجرای برنامه‌های موثر در این حوزه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۳
علت این گرمایش جهانی چیست؟
گازهای گلخانه ای که توسط کارخانجات کشورهای صنعتی تولید شده و باعث تخریب لایه اوزون شده، همین کشورها در پاریس متعهد شدند که برای جلوگیری از تخریب بیشتر لایه اوزون ناشی از گازهای گل خانه ای که علاوه بر گرمایش جهانی باعث بالا رفتن میزان اشعه فرابنفش که عامل اصلی سرطان پوست است، چاره ای بیندیشند، ولی نتیجه چه شد؟
آمریکا که در دوران ریاست جمهوری ترامپ با این بهانه که قرارداد پاریس به نفع شرکت های آمریکایی و منافع اقتصادی آمریکا نیست، عملا از توافق پاریس بر خلاف قوانین بین الملل خارج شد و بدعت بد را پایه گذاشت، هر چند که آمریکا دوباره به این توافق برگشته ولی به نظر می رسد که برگشتش فقط بر روی کاغذ است و در عمل طور دیگر رفتار می کند، حتی بسیاری از کشورهای صنعتی نه تنها به حرف اکتفا کرده اند و اقدام عملی مناسبی در این زمینه انجام نداده اند بلکه با جنگ افروزی های اخیر، خطر این بحران جهانی (گرمایش جهانی) را بالاتر برده اند و در نتیجه امروز شاهد هستیم که جنگل ها به بیابان تبدیل می شود، یخ های قطب با سرعت بالایی در حال ذوب شدن است، جریانات آب و هوایی به هم خورده و از آن برف و باران های گذشته خبری نیست و برخی از مناطق کره خاکی که قبلا پر بارش بوده اند یا هیچ بارشی ندارند یا اگر بارشی هم داشته باشند به صورت مقطعی و سیل آسا است و این است حاصل تمدنی که بدون فرهنگ در حال صنعتی شدن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
سلام
دوست عزیز اینکه چه کسی مقصر است دردی دوا نمی‌کند. ما چه برنامه ای داریم برای مقابله؟
چرا نمی گویید گرمایش زمین از سال ۱۹۸۰ میلادی به ای طرف شدت فراوان یافته به علت گاز کربو نیک فرا آنی که در محیط زیست درست و جمع شده از سوخت نفت و گاز. روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در دنیا استخراج میشه و حد اقل ۹۴ میلیون بشکه آن برای سوخت بکار می‌رود. یک تن نفت باعث ایجاد ۳.۷ تن گاز کربنیک می‌شود و دنیا قابلیت جذب اینهمه گاز کربنیک را ندارد و در نتیجه باعث بالا رفتن درجه حرارت دنیا شده. نفت و گاز در قرن‌های گذشته استخراج نمی شد. این استخراج نفت و گاز در دنیا پدیده جدیدی برای کره زمین است که داره کره زمین را به نا بودی می‌کشاند.
دنبال انرژی تجدیدپذیر پاک نباشید صرفه اقتصادی نداره بهترین روزهای زندگی ما ازنظرآب وهواهمین روزهاست.
گرچه آقای علیجانی اشاره ای به کاهش 15 درصدی باران براثر افزایش یک درجه دما و بیابان‌زایی کرد ولی باید موشکافی هم می‌کرد. بیابان‌زایی بخصوص دربخش های خشک شده جلگه ها وتالابها به دلیل استعداد شدید در افزایش ریزگردهای جوی نقشی اساسی در جذب گرمای خورشید درجو ایفا می‌کنند وهمین امر ارتفاع صفردرحه جوی برای تشکیل ابر را به ازای یک درجه افزایش بالا می‌برد ودراصل از ضخامت ابر میکاهد. لذا بهترین راه مبارزه احیای تالاب‌ها ست حتی اگر مجبور به کاهش کشاورزی ویا استفاده از آب دریا باشیم بایستی هم ریزگردها را مهار کنیم هم رطوبت مناسب هنگام ورود سامانه بارشی مهیا کنیم . مسئله بعدی فعالیت مجموعه ماهواره های مانند استارلینک است که برمبنای امواج پرقدرت ماکروویو کار می‌کنند. هزاران ماهواره از سال 2018 از کالیفرنیا شروع به فعالیت واکنون تقریبا تمام کشورهای اروپایی وچند کشور آسیایی مانند ژاپن با اجازه دولتش وایران را بدون اجازه پوشش می‌دهد وباعث گرمایش نقطه ای شده وعملا تناسب معنی داری با آتش سوزی های جنگلی اخیر دراین کشورها وزمان فعالیت آن وجود دارد.لذا از سه جهت دمای کره زمین بالا رفته دوتای آن یعنی گازهای گلخانه ای وریزگردهای برخواسته از بیابانزایی بخصوص جلگه‌هاو تالاب‌ها جنبه گسترده دارد وسومی امواج ماکروویو ماهواره‌ها که باعث دمای نقطه ای ومانند چاشنی باعث تاثیر برملکولهای قطبی آب وافزایش حرارت آنها ونزدیک شدن به درجه اشتعال جنگل‌ها می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
وسط حرف های درست اطلاعات غلط دادی!!!!
کشورهای صنعتی هوا را آلوده میکنن ما باید ضررشو تحمل کنیم!
کشورهای صنعتی هوا را آلوده میکنن ما باید ضررشو تحمل کنیم!
ابرقدرت منطقه برق ندارد
حضرات مسؤل:
اگر ایران را دوست دارید از کارشناسان واقعی برای حفظ منابع آب استفاده کنید،نه از کارشناسان خالی بند متوهم!!!
نرخ تبخیر آب در کشور گرم و خشکی مثل ما فوق العاده بالا است!!!
یعنی اگر آب را در سطح زمین مثل سدها ذخیره کنید نرخ تبخیر آب فوق‌العاده زیاد می شود!!
نیاکان ما در چندین هزار سال گذشته این را می دانستند و بر همین اساس آب را در زیر زمین که امکان تبخیر ندارد حفظ می کردند!!! نمونه آن قنات بود.!!!
چاه های غیر مجاز را بدون استثنا پر بکنید!!!
به فراخور اقلیم باید رو به کشت محصولات کم آب خور و با ارزش افزوده بالا مثل زعفران روی آورد!! باید از کشت محصولات آب بر جلوگیری شود!!!
خوزستان با این نرخ تبخیر نباید برنج ک چغندر کشت شود!!!
یک برنامه ریزی دقیق و جامع در کل کشور برای حفظ منابع آب نیاز است!!
موی بلند رو سری هم بکشی رو سرت گرما رو دوبرابر حس میکنی
آقای تابناک:
این پیش بینی را جدی بگیرید!!! در آینده بسیار نزدیک با افزایش دما و کاهش بارندگی،اکثر نیروگاه‌های برق آبی از مدار خارج خواهد شد.انرژی بی کران خورشیدی در کشور ما که بیش از دویست روز آفتابی دارد بهترین گزینه است!! باید به مردم امکانات برای نصب پنل های خورشیدی داده شود.!!!
آقای رئیس صندوق بازنشستگی
همین الان ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه در فضای باز و در مقابل نور مستقیم خورشید ،کارگران در میدان نفتی آزادگان جنوبی در دمای بالای ۵۱ درجه مشغول کار هستند
آیا شما می توانید یک روز ،بدون اینکه کاری انجام دهید در کنار آنها باشید ‌از ساعت ۶ ضبح تا ۷ عصر
قابل توجه کارمندان وام قرض الحسنه بگیر بانک ها ،که کارشان به خاطر گرما تعطیل شده که خدای ناکرده پوست شان خراب نشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار