بازدید 6034
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

تظاهرات تاسوعا و عاشورا ۱۳۵۷ به روایت تصاویر بکر / به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی / مواضع شهید مفتح درباره تشکیل حکومت اسلامی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰ 27 July 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تظاهرات تاسوعا و عاشورا ۱۳۵۷  به روایت تصاویر بکر

محرم در سال ۱۳۵۷ به فاصله کمی از تاریخ پیروزی انقلاب بود و ماه خونینی به شمار می‌رفت. در نخستین روز محرم، تظاهرات به شدت سرکوب شد؛ اما با توجه به تداوم تظاهرات، عوامل حکومت پهلوی عقب نشینی کردند و در نهایت بزرگ‌ترین تظاهرات تا آن زمان روز ۱۹ و ۲۰ آذر ۱۳۵۷ مصادف با روز‌های تاسوعا و عاشورا برگزار شد. اکنون تصاویر ویژه‌ای از این تظاهرات را با توضیحات سران حکومت پهلوی و واکنش امام خمینی به این اتفاقات را در تابناک می‌بینید.  

 


به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی

یکی از باور‌های غلطی که با گذشت سال‌هایی از انقلاب ایران، عمدتاً توسط بازماندگان خاندان پهلوی مطرح شد، تعداد اندک کشته‌ها در جریان انقلاب و مماشات محمدرضا پهلوی و عناصر او در دولت و ارکان نظامی و امنیتی رژیم وقت با معترضان بود. با این حال تصاویر و آمار‌ نشان می‌دهد، تعداد بسیار بالایی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ کشته شدند. بر اساس آمار بنیاد شهید، شمار کل شهدای انقلاب از سال ۱۳۴۲ ـ که ۱۵ خرداد آن مبدا نهضت اسلامی و آغاز کشتار وسیع مردم تلقی می‌شود ـ تا سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۳۱۶۴ تن می‌گردد. البته این رقم فقط شامل آنهایی است که در بنیاد شهید پرونده دارند و با توجه به گستره جغرافیایی این بنیاد و نیز گذشت بیش از دو دهه از انقلاب در آن مقطع، ممکن است فقط نام تعداد بسیار کمی از شهدا ضبط نشده باشد. همچنین باید به آمار صد‌ها کشته متعلق به گروه‌های دیگر نیز اشاره کرد که احتمالاً در آمار بنیاد شهید لحاظ نشده است. تصاویری از به گلوله بستن مردم در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی تا پیروزی را می‌بینید.  

 


مواضع شهید مفتح درباره تشکیل حکومت اسلامی

آیت الله محمد مفتح در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر در شهرستان فامنین استان همدان متولد شد. پدرش، شیخ محمود مفتح، از روحانیان همدان بود. مفتح تحصیلات حوزوی را در قم نزد علمایی چون امام خمینی، آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی و آیت الله سید محمدحسین طباطبایی دنبال کرد. همچنین تحصیلات جدید را در رشته فلسفه دنبال نموده و موفق به اخذ درجه دکترا در این رشته شد. او قبل از پیروزی انقلاب، با چاپ مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات اسلامی و سخنرانی در شهر‌های مختلف به مبارزه سیاسی با حکومت پهلوی می‌پرداخت که در نهایت این فعالیت‌ها منجر به تبعیدش به زاهدان شد. مفتح در دهه پنجاه، مسجد قبا را تأسیس نمود و امامت نماز جماعت را در آن عهده‌دار شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی به ایران یکی از اعضای اصلی تشکیل دهنده کمیته استقبال بود و سرپرستی کمیته ۴ انقلاب اسلامی و دانشکده الهیات را بر عهده گرفت. مفتح در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران با رگبار گلوله به شهادت رسید. آنچه می‌بینید، سخنان گفت و گوی شهید مفتح در اسفند ۱۳۵۷ درباره تشکیل دولت موقت و همچنین تشکیل حکومت اسلامی است.

 


تهران در کنترل انقلابیون

در بهمن ۱۳۵۷ آهسته آهسته کنترل کشور از دست دولت و نیروی نظامی و انتظامی خارج شد و حتی عبور و مرور نیز توسط نیرو‌های مردمی انقلاب صورت می‌پذیرفت. این تصاویر که متعلق به روز‌های منتهی به انقلاب است و این حال و هوا را نشان می‌دهد، در تابناک می‌بینید.

 


سفر رهبر چین به ایران در واپسین ماه‌های حکومت پهلوی ؛ گردش به چپ!

محمدرضا پهلوی در واپسین ماه‌های حکومتش، گردش به چپ و از رهبران چین دعوت کرد تا به ایران بیایند. در همین راستا «هوآ گوئوفنگ / Hua Guofeng» نخست‌وزیر جمهوری خلق چین در نهم شهریور ۱۳۵۷ به ایران آمد و مذاکرات رسمی را با شاه داشت. حضور این مقام ارشد چین در ایران با اعتراضات مردم همراه شد که در جریان این اعتراضات شماری از انقلابیون به ضرب گلوله کشته و مجروح شدند. تصاویری از این دیدار که حاصلی برای تداوم رژیم پهلوی نداشت را در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
تابناک چرا دیدگاههای این خبر رو بستی؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم