بازدید 2891

یک قلاده خرس قهوه‌ای به ضرب گلوله تلف شد

با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این گونه ارزشمند ( خرس قهوه‌ای نر بالغ )، شب گذشته براثر اصابت گلوله به ناحیه سینه دچار خونریزی داخلی و با دور شدن از باغات و جاده آسفالت تلف‌شده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸ 27 July 2023

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، یک قلاده خرس قهوه‌ای در شمال شرق شاهرود براثر اصابت گلوله تلف شد.


اتلاف حیات‌وحش به دست انسان موضوعی است که هرازگاهی در رسانه‌ها منتشر پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود. البته این تلف شدن یا بهتر بگوییم تلف کردن و کشتن حیات‌وحش می‌تواند عمدی یا غیرعمدی باشد.

همین چند هفته پیش بود که خبر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در میامی براثر تصادف در رسانه‌ها منتشر شد و شاید اکنون کسی حتی پیگیر اخبار این حادثه شوم نباشد؛ اما با همه ایراداتی که به جاده و سرعت خودروها و دیگر موارد برای چرایی این اتفاق تلخ می‌توان وارد کرد؛ این اتفاق ناخوشایند در دسته اتفاق‌های غیرعمدی برای حیات‌وحش قرار می‌گیرد؛ اما اتلاف عمدی گونه‌های نادر حیات‌وحش موضوعی است که باید به‌صورت جدی مورد پیگیری مسئولان قرار گیرد.

بر اساس آنچه خبرنگار ما درباره اتلاف یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ در شاهرود به آن دست‌یافته است؛ این گونه نادر حیات‌وحش براثر اصابت گلوله احتمالاً یک دامدار یا کشاورز منطقه تلف‌شده است.

علیرضا دزیانیان که یکی از شناخته‌ترین محیط‌بانان و دوستداران حیات‌وحش در منطقه شاهوار (تپال شاهرود) و همان کسی است که لاشه این خرس قهوه‌ای تلف‌شده را کشف کرده است در این زمینه می‌گوید: پس از وصول گزارشی از سوی شهروندان مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای در مناطق آزاد شمال غرب شاهرود، بلافاصله عوامل گشت سیار به محل اعزام شدیم.

وی با اشاره به کشف لاشه خرس نگون‌بخت در فاصله چندصد متری از باغات کشاورزی در حاشیه جاده اصلی بسطام-کلاته‌خیج با همکاری یکی از دوستداران طبیعت، به علت و چگونگی اتلاف این گونه نادر و با ارزش حیات‌وحش اشاره و تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این گونه ارزشمند (خرس قهوه‌ای نر بالغ)، شب گذشته براثر اصابت گلوله به ناحیه سینه دچار خونریزی داخلی و با دور شدن از باغات و جاده آسفالت تلف‌شده است.

این محیط‌بان با اشاره به تغییر رفتار حیات‌وحش با تغییر رفتار مردم با طبیعت بکر شاهوار تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر معدن‌کاوی‌های بی‌رویه، حضور دام‌های غیرمجاز در طبیعت و میل مردم به توسعه کشاورزی بدون توجه به کم‌آبی‌های اخیر و همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق توسط دستگاه‌های مربوطه باعث ایجاد تعارضات در رفتار حیات‌وحش و آمدن حیوانات به ارتفاعات پایین‌تر و باغات و مزارع شده است.

دزیانیان افزود: دراین‌بین گاهی برخی از کشاورزان و دامداران اقدام به از بین بردن حیات‌وحش مظلوم با استفاده از سموم یا اسلحه می‌کنند که این مهم بسیار تأسف‌بار است و باید فرهنگ‌سازی لازم و آموزش‌های موردنیاز برای این قشر از مردم در منطقه مدنظر قرار گیرد.

وی از کشاورزان و دامداران در نزدیکی زیستگاه‌های حیات‌وحش شهرستان شاهرود خواست در راستای حفظ این گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش از تلف کردن این جانداران خودداری کرده و حتی‌المقدور با ایجاد سروصدا، دیوارکشی و مواردی ازاین‌دست مانع بروز خسارات مالی به کسب‌وکار خود شوند تا این رفتار آنان ضامن حیات و تداوم نسل این جانداران باشد.

این محیط‌بان شناخته‌شده شاهرودی با بیان اینکه کارکنان حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود می‌توانند به‌عنوان مشاوران کشاورزان و دامداران و هر فرد متقاضی دیگر مشاوره رایگان برای حفاظت از کسب‌وکار بدون واردکردن آسیب به محیط‌زیست و حیات‌وحش ارائه دهند تصریح کرد: عوامل اجرایی محیط‌زیست شهرستان نیز در حد توان و امکانات موجود یار و همراه همه دامداران و کشاورزان خواهند بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی