بازدید 3778

فرجام پتروشیمی میانکاله نشان می‌دهد که آیا «سند آمایش سرزمین» شوخی است؟!

«پارک پروپیلن» عنوانی است که این پروژه یدک می‌کشد و یکی از عوامل تشدید کننده کابوس است چراکه نشان می‌دهد نه یک صنعت آلاینده و مخرب، که قرار است مجموعه صنایع آلاینده در مجاورت یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره احداث گردد و پرونده این زیستگاه را که به دلایل زیاد بیمار و آسیب دیده است، یکبار برای همیشه ببندد و نابودش کند
کد خبر: ۱۱۸۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 22 July 2023

در مجاورت تالاب بین المللی میانکاله و زیستگاهی که در فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره به ثبت رسیده، قرار است نه یک صنعت، که سلسله صنایعی آلاینده احداث گردد.

به گزارش «تابناک»، احداث مجتمع پتروشیمی در منطقه حسین آباد شهرستان بهشهر (استان مازندران) و تقریبا در ۲۰ کیلومتری میانکاله، کابوسی است که یکی دو سال است به جان دوست داران محیط زیست و حیات وحش کشورمان افتاده و به رغم حمایتی که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده، ادامه دارد.

«پارک پروپیلن» عنوانی است که این پروژه یدک می‌کشد و یکی از عوامل تشدید کننده کابوس است چراکه نشان می‌دهد نه یک صنعت آلاینده و مخرب، که قرار است مجموعه صنایع آلاینده در مجاورت یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره احداث گردد و پرونده این زیستگاه را که به دلایل زیاد بیمار و آسیب دیده است، یکبار برای همیشه ببندد و نابودش کند.

این دیدگاهی است که دوست داران محیط زیست و متولیان سازمان حفاظت محیط زیست بر آن هم نظرند و می‌کوشند مانع از احداث این به ظاهر «پارک» شوند؛ پارکی مصنوعی که کمترین تبعات احداثش، نابودی پارکی طبیعی و چندین هزارساله است که دست بر قضا حال و روز چندان مساعدی هم ندارد و نیازمند بیشترین حمایت هاست.

وضعیتی که کوچکترین اهمیتی برای مالک پروژه پتروشیمی و مدافعانش ندارد تا جایی که اخیرا بی آنکه تغییری به وجود آمده باشد، پروژه فنس کشی مجموعه را که بیش از یکسال پیش با فشار دوست داران محیط زیست و سازمان مربوطه متوقف شده بود، از سر گرفته و با برگزاری نشست‌های محلی، به مدعوین تاکید نموده که مجوز‌های لازم را دارد و لذا هیچ مانعی بر سر راهش نیست.

فرجام پتروشیمی میانکاله نشان می‌دهد که آیا «سند آمایش سرزمین» شوخی است؟!

ادعایی که دست کم از نظر سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان مردود است تا جایی که یکی از معاونان سازمان تاکید کرده که اگر مجوز امضا شده و دارای هولوگرام محیط زیست را دارند، آن را در رسانه‌ها منتشر نمایند تا ماجرا پایان بیابد و در ادامه یادآور شده که نه در دولت فعلی و نه در هیچ دولت دیگری چنین مجوزی صادر نشده و پروژه فوق نیازمند دریافت مجوز از محیط زیست است.

البته صادر نشدن مجوز، یکی از ایراداتی است که به این پروژه وارد شده و جز آن، اشکالات اساسی دیگری هم متوجه مجتمع پتروشیمی میانکاله هست. مثل چرایی واگذاری ۹۰ هکتار زمین به آن، در حالی که صنایعی مشابه و حتی بزرگتر در استان‌های دیگر در زمین‌هایی با وسعت چند هکتار دایر شده اند و هیچ جایی چند ده هکتار به چنین پروژه‌ای تخصیص داده نشده است.

نکته دیگر پیرامون زمین واگذار شده به این پروژه، شکایتی است که مرتع داران روستا‌های مجاور کرده اند و بر اساس رای صادر شده، پروانه چرای دام ایشان مورد پذیرش قرار گرفته و لذا واگذاری زمین به پتروشیمی باطل محسوب می‌شود و مالک پروژه موظف است زمین را مسترد نماید. موضوعی که معاون سازمان محیط زیست تفسیر جالبی از آن ارائه داده و گفته که دلیل از سرگرفتن فنس کشی، «صرفاً به‌دلیل افزایش هزینه‌های بازپس‌گیری زمین و ایجاد حقوق مکتسبه است.»

سوای موارد یاد شده، یک ایراد اساسی به این پروژه وارد است که می‌بایست به خودی خود برای برچیدن بساط احداث این مجتمع کافی باشد، اما این گونه نشده است؛ اینکه بر اساس سند آمایش سرزمین، توسعه پتروشیمی در استان مازندران اولویت نیست و نمی‌تواند در آنجا چنین صنعتی مستقر کرد. موضوعی که به گونه‌ای مورد بی توجهی قرار گرفته که می‌توان پرسید آیا سند ملی آمایش سرزمین، شوخی است؟!

سوالی مهم و اساسی که به نوعی اعتبار و آینده این سند به آن گره خورده است و همه منتظر هستند که پاسخ آن را در غائله پتروشیمی میانکاله ببینند. در ماجرایی که سازمان حفاظت محیط زیست ۲ بار به صورت مکتوب تقاضای لغو مجوز صادر شده برایش در دولت را کرده و به تاکید مدیران سازمان، یکی از مواردی که مستمسک قرار داده اند، همین سند ملی آمایش سرزمین است که نادیده گرفته شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۲
پتروشیمی میانکاله مثل یک بیماری کل حیات وحش زیبای میانکاله رو از بین میبره چرا چون یک پولدار با پشتیانی مسئولان فقط به فکر پول هستن و سلامتی مردم و محیط زیست هیچ اهمیتی برای اونها نداره
فرجام پتروشیمی میانکاله، آزمونی برای قوه قضاییه است که چطور یک ابر بدهکار بانکی، دارای 2 شماره ملی که قبلا در دادگاه به 7 سال زندان محکوم شده، می تواند بر خلاف مصالح یک مملکت، یک اکوسیستم طبیعی را تبدیل به یک منطقه آلوده بکند.
در ماجرای پتروشیمی میانکاله، چه کسانی پشت عبدالله عبدی قرار داشته و از او حمایت می کنند؟
پتروشیمی میانکاله، لقمه چرب و نرم و لذیذی است.
امیدوارم که در گلوی متولیان امر آن گیر کند.
مقامات قضایی که بلدند مفسدان اقتصادی را به طرفه العینی اعدام کنند اگر این سرمایه گذار نیز از همان طایفه مفسدان است سریعا نسبت به اقدامات قانونی جهت خلع ید و ابطال مجوز و زمین واگذاری اقدام نموده و تکلیف این سرمایه گذار را مشخص نمایند مگر اینکه موضوع دیگری در میان باشد
کلا اهمیت دادن به محیط زیست در ایران جنبه ی شوخی داره، طرف معاون رئیس جمهور مملکته، در مخالفت با یه پروژه موضع گیری کرده، خودش میگه مجوز نداده بعدش در آیین افتتاح همون پروژه ردیف اول نشسته. همچین شخصی فقط و فقط به پست و مقامش فکر میکنه در غیر اینصورت حداقل کارش استعفا و عدم همراهی بود،
فساد بالاتر از این ؟! لطفا مسئولان حکومتی فساد را برای ما عوام تعریف کنند
پروژه ایی غیر قانونی در حال احداث است، مرغوبترین زمین‌های مرتعی که ارزش زیست محیطی بسیار بالایی دارند بصورت غیر قانونی تصرف شده اند ولی متصرف با حمایت قوی سیاسی در استان مازندران با اعتماد بنفس بالا کنفرانس خبری برگزار مینماید و در کنار آن فعالان رسانه ایی مخالف پروژه را از طریق نهادهای امنیتی دستگیر و تهدید به برخورد می‌کنند آیا این مورد عین فساد نیست ؟ آیا نشاندهنده شوخی بودن مبارزه با فساد در کشور ما نیست؟
هیچ کس به فکر مردم و مملکت نیست کلا عرض می کنم.
چرا همه مسولان خوابند
گوش اگر گوش منو ،ناله اگر ناله توست
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است...
.. بر تخریب کنندگان محیط زیست و حامیان آنها
پتروشیمی میانکاله جنایت محیط زیستی است .

نهادهای نظارتی اگر خواب نیستید و موضوع حجاب بهتون اجازه میده به این جنایت ورود کنند .
به شریعتی چی رسیده که اینقدر تلاش کرده تامراسم کلنگ زنی انجام بشه؟؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی