بازدید 9630
کارنامه نقدینگی در سالی که گذشت

پشت پرده ۲۵۶ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت در شبکه بانکی/ پول توجیبی مردم ۴۲ درصد بیشتر شد!

با گذشت چهار ماه از سال، امروز بانک مرکزی گزارش کامل از تحولات نقدینگی و شاخص‌های پولی را به روزرسانی کرد؛ گزارشی که نشان از کاهش رشد نقدینگی سالانه و رشد پایه پولی دارد. این در حالی است که سهم پول از نقدینگی بیشتر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 19 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز گزیده آمار‌ اقتصادی مربوط به پایان سال گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شد. بررسی جزئیات این گزارش نشان می‌دهد، در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱، نرخ رشد پایه پولی نسبت به سال قبل تر، بیشتر بوده است، به گونه‌ای که در پایان ۱۴۰۱، نرخ رشد پایه پولی ۴۲.۴ درصد شده است که نسبت به نرخ ۳۱.۶ درصدی سال ۱۴۰۰، افزایش داشته است. اما این رشد پایه پولی بیانگر یک نکته مهم به نام تزریق پول پرقدرت به شبکه بانکی کشور است.

به بیان دیگر، آمار منتشره نشان می‌دهد در سالی که گذشت، بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان به پایه پولی افزوده شده و از رقم ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۸۵۹ هزار میلیارد تومان در پایان اسفندماه سال گذشته رسیده که بیانگر تزریق پول پرقدرت (و یا به عبارتی چاپ پول) بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومانی است.

اما در باب چرایی رشد پول پرقدرت، می‌توان به یکی از مهم‌ترین دلایل آن اشاره داشت؛ دلیلی که ریشه آن را در بدهی قابل توجه بانک‌ها به بانک مرکزی یا همان مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها می‌توان جستجو کرد.

مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به رقم قابل توجه ۳۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان بدهی نسبت به سال قبل، جهش بیش از ۱۶۷ درصدی دارد.



اطلاعات جدول زیر نشان می‌دهد، سال گذشته میزان مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به رقم قابل توجه ۳۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان بدهی نسبت به سال قبل، جهش بیش از ۱۶۷ درصدی دارد. رقمی که در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

به بیان دیگر، سهم رقم مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها از رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ درصد بوده است که این سهم در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۷ درصد به ثبت رسیده بود؛ بنابراین در این بخش، شاهد یک بدهی کلان شبکه بانکی به بانک مرکزی هستیم که تاثیر قابل توجهی بر رشد نقدینگی و در نهایت تورم دارد؛ بدهی‌ که از ناترازی بسیاری از بانک‌ها خبر می‌دهد و ضرورت رسیدگی به این آشفتگی در نظام بانکی را دو چندان کرده است.

پشت پرده ۲۵۶ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت در شبکه بانکی/ پول توجیبی مردم به ۱۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

از نقدینگی چه خبر؟

حجم نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶ هزار و ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۳۱.۱ درصدی دارد. نرخی که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ ـ که شاهد رشد نقدینگی سالانه ۳۹ درصدی بودیم ـ کاهش چشمگیری داشته است.

سهم پول و شبه پول از نقدینگی چقدر شد؟

بررسی اجزای تشکیل دهنده نقدینگی یعنی پول و شبه پول نشان می‌دهد، در سال گذشته، سهم پول از حجم نقدینگی مذکور، به بیش از ۱۶۲۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که در مقایسه با سال قبل، با افزایش همراه بوده و به ۲۵.۷ درصد رسیده است.

سهم پول از حجم نقدینگی، به بیش از ۱۶۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل، با افزایش همراه بوده و به ۲۵.۷ درصد رسیده است.

 

همچنین در بخش شبه پول (قرض الحسنه پس انداز، کوتاه مدت، یک ساله و ...) نیز بیش از ۴۷۰۷ هزار میلیارد تومان از نقدینگی ۶۳۳۷ همت را در بر گرفته است که این رقم، سهم ۷۴.۳ درصدی از نقدینگی را شامل شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، کمتر است.

اما در بخش پول، دو گروه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده‌های دیداری» را داریم. به گونه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۱، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد حدود ۴۲ درصدی داشته است، در حالی که میزان رشد حجم اسکناس و مسکوک مردم در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۱۸ درصد بوده است.

همچنین در گروه سپرده‌های دیداری (سپرده دیداری حسابی نزد بانک است که معمولا بهره‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد و هر لحظه که مشتری اراده کند، می‌تواند از طریق واگذاری چک به سایر افراد، از آن برداشت کند. به سپرده دیداری، سپرده قرض الحسنه جاری نیز گفته می‌شود) رشد قابل توجه ۶۷.۴ درصدی را ملاحظه می‌کنیم که از رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است.  

پشت پرده ۲۵۶ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت در شبکه بانکی/ پول توجیبی مردم به ۱۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
این تورم و نقدینگی پایدار خواهد ماند
چون هیچ گشایش و عمل مثبتی دیده نشد
کاهش جزئی افزایش نقدینگی نسبت به سال گذشته متضرر شدن مردم در بورس و رکورد بازار است
من که هیچی از این حرفا که زدین حالیم نیست فقط میدونم خودم و همه اطرافیانم از زور گرانی نابود شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس
| Austria |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
اگر حافظه مان کار کند یادمان می آید که جناب رئیسی گفتن به هیچ عنوان خلق پول نمیکنند و چاپ پول خط قرمز است
گویا عبور از خط قرمز تبدیل به رویه معمول شده
پول توجیبی مردم یا توجیبی مسیولان و فرزندانشون؟ما که از بی پولی له شدیم
اگر کسی گفت جیب من خالیه بهش بگید ناقلا دروغ نگو اعلام شده 42 درصد پول جیبت زیاد شده احتمالا یا حالیت نیست و یا اینکه جیبت سوراخه.
مملکت رها شده. بانکی مثل بانک آینده تمام سرمایه مردم اعم از سپرده و سهام را در ملک سرمایه گذاری و 100 برابر میکنه و خودش را به موشمردگی میزنه که من ورشکسته هستم و مردم را به خاک سیاه مینشاند (85 هزار میلیارد تومان بدهی در مقابل 600 هزار میلیارد تومان حداقل سرمایه) lلان هم که سهمش بسته بود و باز شده مردم را سرکیسه و قیمت سهم را پائین میکشه و جمع میکنه که سهامدار هم خودش باشه
تورم یعنی مالیات ستانی از فقرا
تورم یعنی فاصل بیشتر بین فقیر و غنی
تورم یعنی نابودی امید
تورم یعنی عدم پس انداز و افزایش مجدد تورم
تورم یعنی عدم اعتماد به پول ملی
تورم یعنی تولید به صرفه نیست و باید دلالی کرد
به زور کم کردن حقوق دارن نقدینگی رو کم می کنن کار علمی که انجام ندادن
رشد پایه پولی کشور همان عامل تورم و کاهش ارزش پول ملی فقط با همکاری دولت و بانک مرکزی ایجاد می شود اما عواقب و بدبختی آن برای مردم است و سود آن برای دولت
آقا این نقدینگی دقیقاً تو جیب بغل چه کسایی هست؟ ولله ما که چهل ساله داریم کار میکنیم همون اول برج جیبمون را قسط و مالیات و ... خالی میکنه و چشم براه آخر برج هستیم با جیب خالی.
به بیان دیگر، آمار منتشره نشان می‌دهد در سالی که گذشت، بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان به پایه پولی افزوده شده و از رقم ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۸۵۹ هزار میلیارد تومان در پایان اسفندماه سال گذشته رسیده که بیانگر تزریق پول پرقدرت (و یا به عبارتی چاپ پول) بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومانی است.
این جماعت به اصطلاح انقلابی قبل از 1400 چه فحشا که به دولت روحانی ندادن بخاطر همین چاپ پول، حالا خودشونم مشغولن ولی با وقاحت تمام مدعی پیشرفت کشورن
عمده چاپ پول مربوط به بدهی بانکها است. سرمایه بانکها عمدتا زمین و مستغلات به خصوص در شمال شهر است. بل حراج آنها بدهی بانک مرکزی پرداخت شود و از طرف دیگر با برگشت مبلغ فروش به بانک مرکزی، پایه پولی کاهش مییابد. در غیر اینصورت ، این پایه پولی با ضریب فزاینده بصورت نقدینگی در جامعه منتشر میشود و تورم فوق العاده زیادی ایجاد خواهد کرد
دروغ و بازهم دروغ فقط با این دروغ ها مردم رو بیشتر دارید له می کنید بازار که این چیزها رو متوجه نیست و بر اساس هم اراجیف قیمت ها رو روز به روز بیشتر و بیشتر می کنند.
خدایا دیگه خودت بیا
وقتی نرخ سود منفی باشه رانت وامی بانکها به خواص و زیر مجموعه های خودشون برای خرید و خروج ارز و احتکار مستقلات و ورود به بازار خودرو شدیدا سود آور و فساد زا و تورم زا هست و چون دلالان بورسی و تولیدکنندگان انحصار طلب و گران فروش و کم فروش به سود باد آورده حاصل از تورم و گرانی ارز معتاد شدن و در این اعتیاد قشرهای دولتی و نماینده و نوکیسگان وابسته شریک هستن اجازه ترکیدن حباب کاذب قیمتی ارز رو نمیدن و در نتیجه از تورم محافظت میکنن تا بالا بمونه
اگر ردیف بودجه هایی که هیچ کارائی مثبتی در کشور ندارند را حذف کنند، یا حداقل بودجه اش را کم کنند دیگر نیازی به چاپ پول بدون پشتوانه نخواهد بود، و بنابراین دیگر هیچ وقت افزایش نرخ ارز و تورم نخواهیم داشت
حالا آقایان میخواهند وزارتخانه جدید نیز تاسیس کنند، و برای آن صدها ردیف بودجه در نظر بگیرند، و هزاران نفر را استخدام کنند که قطعا از طریق چاپ پول بدون پشتوانه بودجه و حقوق کارکنان آن را تامین خواهند کرد
خفه شدیم
وقاحت هم اندازه داره.
چندین ساله این پارامتر مبهم را عامل تورم اعلام می کنند ولی مردم به حس خودشان می گویند بی پولیم, گرسنه ایم و جلوی زن و بچه, صاحب خانه و حتی در پرداخت قبوضی که به هزار بهانه ی زمینی و آسمانی هر ماهه به مبلغ آن افزوده می شود شرمنده ایم و توان پرداخت نداریم.
بعضی مواقع آدم شک میکنه این مملکت 4 تا استاد اقتصاد نداره که بتونه این معما را برای مردم باز کنه؟
با این وضعیت تنها می توان گفت که مسوولان با بانکها به صورت چراغ خاموش با ایجاد تورم جیب مردم را خالی می کنند و با داستان تکراری کی بود کی بود من نبودم هیچ مسئولیتی را در این خصوص به عهده نمی گیرند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست