بازدید 4694

واکنش تند باکو به بیانیه مسکو درباره صلح با ارمنستان

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ضمن انتقاد از بیانیه روز گذشته وزارت خارجه روسیه درباره ارمنستان و تدارک برای برگزاری نشست سه جانبه، اعلام کرد این بیانیه در تضاد با توافقات دوجانبه مسکو با باکو است.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷ 16 July 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، در شرایطی که اتهام‌زنی‌های باکو و ایروان به یکدیگر درباره تنش‌های مرزی و نقض آتش‌بس ادامه دارد، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به بیانیه روز شنبه (دیروز) وزارت خارجه روسیه درباره وضعیت منطقه واکنش منفی نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: «بیانیه ۱۵ جولای ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه درباره بیانیه سه جانبه (سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) و روند صلح، باعث ناامیدی و سوء‌تفاهم می‌شود».

به روایت این وزارتخانه، «بیانیه وزارت خارجه روسیه با "بیانیه تعامل جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه" و اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان شامل منطقه قره باغ در تضاد است».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادامه داد: اظهار نظر وزارت خارجه روسیه و تعیین شرایط برای حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان در زمینه به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی از آذربایجان توسط نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، غیر قابل قبول است؛ کشوری که حدود ۳۰ سال اراضی آذربایجان را اشغال کرده بود».

در ادامه بیانیه آمده است: «ما یادآوری می‌کنیم که پس از جنگ 44 روزه میهن پرستانه،  آذربایجان پنج اصل اساسی برای برقراری روابط با ارمنستان مطرح کرد، پیشنهاد معاهده صلح و همچنین ابتکار برای تعیین حدود مرزها این مناطق... در حال حاضر آذربایجان در حال برداشتن گام‌های عملی برای پیشبرد پیمان صلح است».

به گفته این وزارتخانه، جمهوری آذربایجان همیشه به مفاد بیانیه‌های سه‌گانه با روسیه و ارمنستان که به امضای سران سه کشور رسیده، پایبنده بوده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سپس با اتهام زنی به ارمنستان تصریح کرد: «ارمنستان از روز اول امضای بیانیه سه جانبه، بسیاری از مفاد بیانیه را اجرا نکرده است و روسیه نیز اجرای کامل بیانیه را در چارچوب تعهدات خود تضمین نکرده است».

به‌رغم هشدارهای مکرر آذربایجان در مورد حقایق استفاده از جاده لاچین برای فعالیت‌های غیرقانونی، حمل تجهیزات نظامی و مین‌ها از ارمنستان به خاک آذربایجان، جابجایی تشکیلات مسلح غیرقانونی و همچنین حمل و نقل غیرقانونی اشخاص ثالث به آذربایجان، هیچ اقدامی برای جلوگیری از این فعالیت‌های غیرقانونی صورت نگرفت».

در بیانیه فوق با دفاع تمام قد از اقدامات جمهوری آذربایجان در قبال ایجاد ایست بازرسی در لاچین اعلام شده است: «واضح است که تلاش برای سیاسی کردن ایجاد پاسگاه مرزی لاچین که حق حاکمیت آذربایجان است و همچنین اظهارات درباره بحران انسانی ادعایی در منطقه، بی اساس است».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سپس با لحنی تند علیه اقدامات ارمنستان موضع گیری کرد و همچنین به نیروهای حافظ صلح روسیه اتهام زنی کرد. در بیانیه آمده است: «خروج کامل بقایای نیروهای مسلح ارمنستانی موجود در خاک آذربایجان بر خلاف بیانیه سه جانبه ۲۰۲۰ که فدراسیون روسیه بخشی از آن است، هنوز تضمین نشده است. برعکس، نیروهای مسلح ارمنستان تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه پشتیبانی می‌شوند».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «همچنین این موضوعی شناخته شده است که به بهانه‌های مختلف از ارتباط بدون مانع بین مناطق غربی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ممانعت شده است».

در پایان بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکید شده که این کشور «علاقه مند به تامین صلح در منطقه است و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد».

این بیانیه در واکنش به بیانیه روز گذشته وزارت خارجه روسیه صادر شد که در آن مسکو از آمادگی خود برای برگزاری نشست سه جانبه با باکو و ایروان تاکید کرده بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده بود: «ما به تصمیم حاکمیت ارمنستان احترام می‌گذاریم، با این وجود، این موضوع به تغییر ریشه‌ای در شرایط اساسی منجر شد که بر اساس آن، بیانیه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر 2020 امضا شده و نیروهای حافظ صلح روسیه نیز در منطقه مستقر شدند».

در این بیانیه اضافه شده است: «باید فورا زمینه را برای توافق صلح میان باکو و ایروان بر اساس توافق‌هایی که پیشتر حاصل شده، آماده سازی کنیم».

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: «ما آماده تنظیم نشست سه جانبه وزیران در مسکو در آینده نزدیک بوده تا راه‌های اجرای توافقات در سطوح عالی از جمله توافقنامه صلح بررشی شود».

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار