بازدید 11438

خطر بیماری‌های منتقله از آب و غذا در تابستان

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آغاز طرح تشدید نظارت های بهداشتی در فصل تابستان خبر داد و گفت: باتوجه به گرمای شدید در تابستان و خطر انتقال بیماری‌های منتقله از آب و غذا و بیماری‌های گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی و استفاده از آب آلوده، ابلاغیه تشدید نظارت‌های بهداشتی از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شد.
کد خبر: ۱۱۸۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳ 13 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی اظهار داشت: در طرح تشدید نظارت های بهداشتی، نیروهای بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی در حالت آماده باش قرار گرفته اند. از ابتدای تیرماه این آمادگی، ایجاد شده و همکاران ما علاوه بر انجام امور روزانه و دوره ای نظارت ها، تیم های سیار بازرسی را با هدف بررسی های میدانی تشکیل داده اند و این روند تا پایان فصل گرما، ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی، کنترل آب و غذاست، افزود: تمامی مراکز با اولویت، حساس و با تراکم بالای جمعیتی همانند مراکز خرید و مجتمع های تجاری که طبقاتی از آنها به عرضه مواد غذایی مشغول هستند، رستوران‌ها، مجتمع‌های بین راهی، قنادی‌ها، اغذیه فروشی و تمامی اماکنی که عرضه مواد غذایی دارند، توسط نیروهای بهداشت محیط دانشگاه‌ها، مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به کنترل آب شرب در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی، یادآور شد: در این طرح، آب شرب از نظر میکروبی و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی، روزانه کنترل و همچنین کدورت و وضعیت وجود کلر آزاد باقی مانده آب نیز بررسی می شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در محور بازرسی های همکاران ما در این طرح قرار دارد، بازدید از استخرها و مراکز تفریحی آبی است چراکه باتوجه به فصل گرما، گرایش به ورزش و تفریحات آبی بیشتر می‌شود؛ بنابراین همکاران ما به این مراکز، مراجعه کرده و بازرسی های لازم را انجام می دهند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی ادامه داد: از دیگر اهداف طرح تشدید نظارت های بهداشتی، کنترل یخ مصرفی است. در فصل گرما، مصرف یخ افزایش می یابد که ضمن کنترل و بازرسی مراکز تولید و عرضه یخ، به مردم توصیه می کنیم که حتی المقدور از یخ های قالبی که عموما صنعتی محسوب می شوند، برای خنک کردن مستقیم نوشیدنی یا مواد غذایی استفاده نکنند همچنین بهتر است برای خنک کردن آب و سایر نوشیدنی‌ها، از یخ سازهایی که به شبکه های آبرسانی متصل هستند، استفاده شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نیز در این طرح، کنترل می‌شوند. در فصل تابستان به علت تعطیلی مدارس، میزان سفرها افزایش می یابد و کنترل مسیرهای گردشگری و بین راهی در دستور کار همکاران ما قرار دارد.

به گفته وی، نیروهای بهداشت محیط به دستگاه‌های سنجش پرتابل مجهز هستند و در زمان بازدیدها، کنترل میکروبی غذا و سطوح را انجام و در صورت لزوم، برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارجاع می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی