بازدید 18692

آموزش زبان چینی در مدارس؛ ظاهرا شهر خراب دیگری در پیش است!

چرایی قرار گرفتن عربی در فهرست زبان‌های مورد اشاره در مصوبه اخیر را هم می‌توان در همین کیفیت پایین آموزش جست و جو کرد؛ اینکه قرار است این زبان از زمره دروس اجباری خارج شده و تنها به دانش آموزانی که داوطلب آموزش آن هستند، ارائه گردد. درست مانند وضعیتی که در انتظار دیگر زبان‌های قید شده در مصوبه است.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱ 12 July 2023

آموزش زبان چینی در مدارس؛ ظاهرا شهر خراب دیگری در پیش است!آموزش زبان چینی در مدارس کشور؛ این خبری است که طی روز‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده و ابهاماتی به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ براساس مصوبه هزار و بیست و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای عملی‌ کردن راهکار برنامه درسی به آموزش و پرورش اجازه داده شد تا برحسب نیاز‌ها و تقاضای اجتماعی جدید، علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های «عربی»، «فرانسه»، «آلمانی»، «ایتالیایی»، «روسی»، «اسپانیایی» و «چینی» اقدام کند.

آنچه خواندید چکیده تصمیمی است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته، بازتاب وسیعی در جامعه و شبکه‌های اجتماعی یافته و ابهامات زیادی را به دنبال داشته است؛ ابهاماتی که شاید به دلیل برخی حساسیت‌های شکل گرفته در جامعه، بیشتر پیرامون آموزش زبان چینی شکل گرفته است؛ از جمله اینکه آیا آموزش این زبان اجباری خواهد بود؟

البته همان گونه که از مصوبه فوق می‌توان دریافت، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش چندین زبان را شامل می‌شود و منحصر به چینی نیست. زبان‌هایی که در کمال تعجب یکی از آن‌ها عربی است که از دیرباز در مدارس تدریس می‌شود و به نوعی یکی از جلوه‌های ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس در کشورمان است!

چرایی قرار گرفتن عربی در فهرست زبان‌های مورد اشاره در مصوبه اخیر را هم می‌توان در همین کیفیت پایین آموزش جست و جو کرد؛ اینکه قرار است این زبان از زمره دروس اجباری خارج شده و تنها به دانش آموزانی که داوطلب آموزش آن هستند، ارائه گردد؛ درست مانند وضعیتی که در انتظار دیگر زبان‌های قید شده در مصوبه است.

اختیاری بودن آموزش این زبان ها، نکته‌ای است که با بروز حواشی پیرامون مصوبه فوق، از زبان محمود امانی طهرانی، دبیر شورای یاد شده در نشست خبری بیان شد؛ «سند تحول بنیادین به آموزش زبان خارجی انتخابی تاکید دارد. در واقع انتخاب یک زبان خارجی اجباری، اما نوع زبان آن انتخابی است. عنوان زبان خارجی نیز می‌تواند تغییر کند. پیشتر زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی بود و الان زبان عربی و چینی اضافه شده است.»

بدین ترتیب مشخص شد که پیش از این آموزش زبان‌های فرانسه، آلمانی و ایتالیایی در مدارس مجاز شده، اما از آنجایی که هیچ اثری از آثار آن‌ها دیده نشده، مورد توجه مردم هم قرار نگرفته است. وضعیتی که برای زبان چینی فرق کرده، تا جایی که اساس و بنیاد این تصمیم گیری‌ها مورد سوال قرار گرفته تا مشخص شود که ماجرا از چه قرار است؟

آیا تعداد دانش آموزان متقاضی آموختن این زبان‌ها به حد کافی برای تشکیل کلاس هست؟ مدرس مورد نیاز برای تدریس وجود دارد؟ اگر دانش آموزی متقاضی یادگیری یکی از این زبان‌ها باشد، چه باید بکند و... مجموعه سوالاتی که پاسخ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش به آن‌ها تا حدی عجیب و دور از انتظار است و حکایت از نوعی بلاتکلیفی دارد.

آموزش زبان چینی در مدارس؛ ظاهرا شهر خراب دیگری در پیش است!

بریده‌ای از سخنان طهرانی را مرور کنیم: «پاسخ این است که اولا نظام آموزش و پرورش دولتی می‌تواند در مدارس خود با استفاده از فضای جدید، آموزش حضوری و تجمعی و شیوه‌های نوین نظیر آموزش مجازی و برخط این کلاس‌ها را دایر کند. برای مثال دانش آموزانی که تمایل به یادگیری این زبان‌ها دارند از این سیستم استفاده کنند و مدرسین به صورت دوره‌ای با دانش آموزان تعامل حضوری هم داشته باشند.

علاوه بر شیوه آموزش یاد شده، موسسات ذی صلاح دارای تاییده از آموزش و پرورش هم می‌توانند برای دانش آموزانی که متقاضی این زبان‌ها هستند، تدریس داشته باشند. اجبار نکنیم که این آموزش‌ها حتما در محیط مدرسه و به صورت رسمی باشد؛ مهم این است که این زبان‌ها آموخته شود؛ حال چه در فضای مدرسه و چه در آموزشگاه‌های مورد تایید.

با آمدن این مصوبه باید یک دوره برنامه‌ریزی درسی و تولید مواد آموزشی انجام شود تا به دنبال تدوین چارچوب برنامه درسی و مواد آموزشی، این دروس ارائه شود. آموزش این زبان‌ها می‌تواند توسط مؤسساتی رخ دهد که در بند ۴ مصوبه درج شده است. اگر موسسه‌ای مورد تایید باشد و برای این آموزش اعلام آمادگی کند امکان آموزش زبان‌ها بلافاصله وجود دارد.

به طور خاص ما از کانون زبان ایران به دلیل اتصالی که به آموزش و پرورش دارد یاد کرده‌ایم. اگر همه شرایط فراهم شود این مصوبه از همین امسال قابلیت اجرا دارد.

در خصوص رایگان بودن یا نبودن آموزش این زبان‌ها هم باید بگویم ما در این مصوبه وارد سطوح اجرایی نشدیم و بر روی آموزش و ارزشیابی متمرکز هستیم و از این رو اینکه آموزش یک زبان خاص مثل چینی به عنوان درس زبان خارجی مدرسه، توسط موسسات زبان رایگان باشد یا خیر؛ می‌تواند با تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پرورش رایگان یا غیر رایگان باشد.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که حتی شیوه اجرای این مصوبه مشخص نیست تا جایی که ممکن است به موسسات آموزش زبان در خارج از مجموعه آموزش و پرورش و مدارس سپرده شود و حتی رایگان هم نباشد؛ اتفاقی که اگر رقم بخورد، سوال مهم تری به دنبال دارد که اساسا علت طرح چنین مبحثی در شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب آن چه بوده است؟ اینکه مردم مجاز باشند در آموزشگاه‌های خصوصی، هر زبانی که می‌خواهند را بیاموزند؟!

وضعیت عجیبی که اگر بدانیم آموزش اجباری زبان‌های عربی و انگلیسی در مدارس به رغم هزینه‌های بسیار، نتیجه غیرقابل قبولی به دنبال داشته و دارد، آینده آموزش زبان‌های دیگر، آن هم با ابهاماتی در این اندازه زیاد، به شدت تیره و تار به نظر می‌رسد، آنقدر که می‌تواند مصداق آن ضرب المثل مشهور باشد که «یک ده آباد به از صد شهر خراب»؛ تمرکزی که اگر به آموزش یک زبان آن هم جامع معطوف گردد، می‌شود انتظار داشت نتایج قابل قبولی به دنبال داشته باشد، وگرنه افزودن شمار زبان‌های مجاز برای آموزش در مجموعه‌ای که کارنامه قابل قبولی در زبان آموزی ندارد، بعید است فرجام قابل قبولی داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۷
تو شهرای بزرگ مدرس چینی نداریم بعد برا مدارس از فضا میخواهید مدرس بیاررید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
پروژه از پیش شکست خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اول قانون گذاشته میشه بعد به مرور زمان وقتی شرایط مهیا شد اجرا میشه. در اینکه زبان چینی هم بیاید مشکلی نیست. با توجه به ساختار اقتصاد ما که مبتنی بر دلالی است، زبان چینی خیلی برای بچه ها بهتره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اموزش زبان روسی هم اضافه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
عزیز زبان چینی مدرس نمی‌خواد فقط یه مقدار ظروف شیشه‌ای، سفالی و چینی میخواد. بندازید زمین کلمه چینی تولید می‌شه به همین راحتی
چه خوب که عربی از حالت اجبار خارح شد
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
ببخشید من منفی دادم ولی واقعا کار درستی را انجام دادند کافی است سری به نمرات دانش آموزان در این رشته یا به چند مدرسه بروید و نظر دانش آموزان را بپرسید تا با واقعیت در مورد این زبان آشنا شوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
درست متوجه نشدی. اون عربی که الان تدریس میشه الزام اصل16 قانون اساسی است سرجاش میمونه. این عربی همراه چندزبان معرفی شده به عنوان زبان خراجه است کهقبلا فقط انکسیسی بود حالا 6-7 زبا ن شده
این نظرها چیه ؟؟؟؟
تو قوطی عطار هم‌پیدا نمیشه
زبان چینی جز درقسمت شرق چین جایی دیگر کاربرد ندارد. فلسفه آموزشش چیست؟ زبان انگلیسی که بسیار ساده تر از چینی است بعد 6 سال آموزش دیپلمها نمیتوانند یک مکالمه ساده کنند زبان چینی چندهزار حرفی را چطور میخواهندآموزش دهند.اصلا آموزگارانش را چطورتامین میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
چند هزار حرف داره. شما از کجا این زبان را یاد گرفتید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
1002 دیوانه اینترنت سرچ کن ببین چندحرف داره
چینی از عربی خیلی کاربردی تر و به دردخورتر است.
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
در کشورهای عرب جنوب انگلیسی زبان دومه. عربی بیشتر درشمال افریقا بدرد میخوره که عربی اوناهم با عربی منطقه ما فرق میکنه.چینی هم صرفا درخود چین کاربرد داره که تازه اونایی که برای امورتجاری به شهرهای مهم چین میرن مردم همه شون انگلیسی بلدن. خلاصه هیچکدوم از ایندو ارزش یادگیری ندارن
آموزش فارسی را حذف کنید . فارسی بلد هستیم !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
برای کلاه گذاشتن سر هم بلدید ولی وقتی یک متن علمی یا اداری و یا گزارش میخواهید بنویسید بلد نیستید.
خدا به ملت ایران رحم کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
مگه چی شده. توی خبر چیز خاصی نبود. شما یک کم توضیح بدید بفهمیم چی شده.
این آقایان به جای پرداختن به مشکلات کشور، در توهم به سر میبرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
تو هم در توهم هستی. یک قانون خوب داره میاد اون را هم یک مشت بی سواد خراب میکنند. بهتره در این مورد کارشناسهای واقعی صحبت کنند نه یک مشت بی سواد.
یاد عربی حرف زدن امیرعبداللهیان‌افتادم!!!!!!
زبان انگلیسی به این راحتی رو نمی تونن به بچه ها یاد بدن. بعد می خوان چینی که سخت ترین زبان دنیاست رو آموزش بدن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
خودت یاد نگرفتی مشکل از خودته. به بقیه کار نداشته باش. البته توهین خوب نیست !!! حتی به تو دوست عزیز از کشور ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اتفاقا درست میگه اونی که نمی دونه شمایی
حالا اگر زبان کره ای درس میدادن به به و چه چه میکردید که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
معلومه توی زندگیت برای یاد گرفتن هیچ چیزی تلاش نکردی همه زندگیت روی اتو پایلت بوده ای
ناشناس
| Turkey |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
و برعکس شما دادو هوار میکردید
زبان عربی که به عنوان زبان قرآنی برای دانش آموزا تدریس میشد رو از حالت اجباری خارج کردید و به جاش آموزش اجباری زبان چینی گذاشتید ؟!!
یعنی اینهمه ادعای اسلام و مسلمانی الکی بود ؟!
مرگ برکمونییست. روسیه وچین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
آخه چه ربطی داره بخدا... بچه شما با توجه به آینده ای که براش برنامه ریختی یه زبان خارجه نیاز داره... حالا هرچی باشه .. اون موقع که خیلی ها سکوت می کردن ما می‌گفتیم مرگ بر کمونیست ..
انگلیسی خوبه؟؟؟؟
عربی و چینی بده؟؟؟
با چ ملاکی تخه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
شما درست فارسی صحبت کن، کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
نه نابعه اونا کاربرد ندارند مگر دوروبرت نگاهی نمی کنی حتی امضا میکنی یه جاش انگلیسیه استاد
ناشناس
| Turkey |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اصولا فلسفه ی یادگیری زبان دوم گسترده شدن ارتباط با مردمای دیگس . با زبان انگلیسی میتونی تو خیلی از کشور ها کارتو راه بندازی حتا کشور هایی که انگلیسی زبان نیستن . اما با زبان چینی
نمیشه
پس زبان لری چی
والا اگه زبان فارسی رو هم مثل آدم آموزش بِدن کافیه.
فکر کن بزودی اقای امیرعبداللهیان علاوه بر عربی و انگلیسی بزبان چینی هم سخنرانی کند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
از امیر عبداللهیان خیلی سوختیا ... اگر مثل بعضی ها می‌رفت آمریکا درس می خواند و بعد از امضا برجام بهش میگفتن معنی فلان کلمه که امضا کردی تعلیق نیست چی
بیخیال بابا! چینی‌ها خودشون تا 20 سالگی هنوز نمی‌تونن درست صجبت کنند، حالا شما می‌خواید توی دبیرستان با دو ساعت در هفته به دانش‌آموز زبان چینی یاد بدید
گویا کلن هدف اینه که کسی چیزی یاد نگیره. یعنی انگار سیستم آموزش و پرورش باید نابود بشه. به عنوان مثال مقایسه کنید سطح علمی و حجم دروس الان رو با سطح علمی و حجم کتب و دروس دهه 60. کیفیت آموزش به شدت سقوط کرده. فارغ التحصیلهای دوره متوسطه الان حتی نصف دوره متوسطه دهه 60 اطلاعات درسی ندارند. بدتر از اون وضع دانشگاههامون هست.
حجم تمام کتابهای دوره نظری رشته ریاضی فیزیک به اندازه فقط حجم اطلاعات سال چهارم نظری در دهه شصت هم نمیشه. سطح علمی کتب درسی به شدت و میزان غیر قابل باوری تنزل پیدا کرده.
مرگ بر چین و روسیه
میشه مثل همه کارهای دیگه
مثل عربی و انگلیسی
دیپلم داریم چقدر عربی و انگلیسی بلدیم ؟؟
آموزش زبان عربی که زبان قرآن هست رو از اجبار خارج کردین ؟؟!!!
حالا میخواین زبان چینی در مدارس تدریس کنین ؟؟!!! که چی بشه؟؟!!
هردم از این باغ بری می‌رسد.....!!!!
خدا وکیلی مسئولین کشور از بالاترینشان بگیر تا پائینترینشان چند نفرشان در مواجهه با روسا و مسئولین کشورهای دنیا با زبان انگلیسی که زبان بین المللی است میتوانند مستقیما ارتباط برقرار کنند ؟ وزیر خارجه اش که میخواد صحبت کنه بعد از چند کلمه صحبت کردن عه عه عه میکنه چه برسه به بقیه ! یا نه چه تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی بعد از کارشناسی و ارشد میتوانند مسلط به انگلیسی که از اول راهنمائی آن هم با 26 حرف الفبائی صحبت کنند ؟ شرایط افتصادی و مالی کشور خوب شده که میخواهند هزینه های جدید ایجاد کنند؟
آموزش همه زبان ها آزاد است جز زبان مادری کل مردم ایران!!! اگر راست می گویید زبان های تورکی، کوردی، لری، گیلکی و بلوچی را آموزش بدهید.
درچند سفری که در چین داشتم متوجه شدم مردم چین خودشان هم با زبانهای متعددی صحبت میکنند، کنا اینکه حتی آدرسی را که از پکن گرفته بودم، راننده تاکسی در شانگهای نمی‌توانست بخواند، گفتار شخصی در گوانگژو برای شخص دیگری در ووهان و سین کیانگ کاملا نامفهوم بود . البته این مثالها دقیقا برای زبان خالص بدون لهجه های محلی بود. لطفا آقایان منظورشان از زبان چینی را بیان کنند تا ما آنرا بیاموزیم.
چرا در مدارس چین و عربستان زبان فارسی تدریس نمیگردد... زبان انگلیسی زبان بین المللی میباشد که حتا در جزیره ادمخاران نیز کاربرد دارد....
تصمیم های لحظه ای و فاقد کارشناسی با اثری طولانی و مخرب روی آینده چند نسل! هنوز اجبار عربی یادمون نرفته
کاش زبان فارسی رابدرستی وبه اجبارآموزش بدهند. اکثریت قریب به اتفاق پس از۱۲ سال تحصیل یاحتی پس ازدانشگاه هنوزخواندن ونوشتن فارسی ومعنی بسیاری کلمات رانمیدانند.
از آموزش زبان مادری چه خبر؟!
شريعتمدارى كيهان اخيرا گفت چين براي ما خيلي مايه گذاشته. ما ميدانيم مايه يعنى پول ،چين پولاي نفت ملت رو برا اينا يه جايي گذاشته، حالا هم با تدريس چينى ، ميتونن با ياد گرفتن زبان چينى از اين پولا در چين استفاده كنن
سلام به همگی
دوستان به نظر من زبان خاصی مثل زبان ژاپنی و چینی،کره ای جز زبان های سخت محسوب می شوند و در واقع آموزش این زبان ها در مدرسه تقریبا میشه گفت برای دانش آموز سخت و وقت گیر هستش بنده خودم حدود شش سال هست که زبان کره ای مطالعه می کنم و کمی آشنایی با زبان چینی و ژاپنی هم دارم اما اگر بنا به اضافه کردن زبان جدید هست بهتره زبان انگلیسی را به روش و شیوه بهتر آموزش بدند چون در همین لحظه افراد زیادی هستند که مدرک دیپلم دارند اما هنوز نمی توانند به درستی انگلیسی صحبت کنند حتی در حد مکالمات پایه
اجباری بودن زبان عربی و انگلیسی رو بردارید مگه عربها فارسی می‌آموزند ؟هر دانش آموز زبانی که دوست داره انتخاب کنه و بازدهی بیشتری هم داره
زبان روسی از قلم افتاده ها!!!!!!!!!
شاید روزی همه مردم دنیا با هم دوست و برادر بشوند و بجای این همه زبانهای گوناگون ، در تمام دنیا اسپرانتو به جای زبان دوم آموزش داده شود.
کدوم ادم عاقل قراره مهاجرت کنه بره چین
آموزش زبان فقط باید زبان انگلیسی و زبان فارسی و زبان های منطقه ای ایران باشه
یعنی حاضر هستن برای زبان چینی که هیچ جای دنیا اعتباری نداره سرمایه گذاری کنند اما حاضر نیستن برای زبان و گویش هموطنان ما هزینه کنند اگر این خیانت نیست چیست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار