بازدید 13377
تامل برانگیز و ابهام آفرین؛

دعوای پیام‌رسان‌های وطنی در شبکه اجتماعی غیروطنی و فیلتر شده!

نکته قابل تامل، اما ورای هجمه یک پیام رسان وابسته به یک سازمان به پیام رسان وابسته به مجموعه دیگر، استفاده از بستر یک پلتفرم خارجی برای بیان این نکات است؛ بیان این مسائل در توییتر که سالهاست فیلتر است، اما از فرط بی جایگزینی و به مدد مزایای دیگر، مورد علاقه‌ترین شبکه اجتماعی برای مسئولان کشورمان هم هست.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵ 10 July 2023

دعوای پیام‌رسان‌های وطنی در شبکه اجتماعی غیروطنی و فیلتر شده!پیام‌رسان‌هایی که قرار است همسو و همراستا باشند تا جای خالی پیام رسان‌های فیلتر شده را برای مردم پر کنند، آنقدر از یکدیگر فاصله گرفته اند که از علنی کردن اختلاف شان با یکدیگر هم ابایی ندارند!

به گزارش «تابناک»، سال گذشته و مدتی پس از آنکه پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مژده رویدادی را به مردم داد که به نوعی قرار بود نقطه پایان سردرگمی کاربران فضای مجازی باشد؛ کاربرانی که نمی‌دانستند (و چه بسا هنوز هم نمی‌دانند) برای انجام امور روزمره که به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها گره خورده، از کدام پلتفرم جایگزین بهره بگیرند و تدبیر وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل، طرح عجیب یکپارچه سازی و متصل کردن این پیام رسان‌های وطنی به یکدیگر است.

البته حکایت کوچ اجباری ایرانیان از یک پیام رسان به پیام رسان دیگر ماجرای تازه‌ای نبوده و نیست و کمتر هموطنی را می‌توان یافت که داستان وی چت، وایبر، تلگرام و... را به یاد نیاورد؛ پیام رسان‌هایی که به شدت در میان ایرانیان محبوب شدند و در نهایت با مسائلی مانند انسداد دسترسی و فیلترینگ، کم و بیش جایشان را به پیام رسان بعدی دادند و در نتیجه این فرایند تکراری بود که واتس اپ پرکاربردترین پیام رسان در کشورمان شد.

داستانی که از ابتدا فرجامش مشخص بود و با این دورنما، مشوق‌های در نظر گرفته شده برای ساخت پیام رسان‌های بومی معنا می‌یافت. پروژه‌ای کلان که در نهایت به خلق چندین پیام رسان بومی منجر شد که چندان مورد اقبال عموم قرار نگرفتند و در نهایت هیچ کدام نتوانستند در قامت رقیب پیام رسان‌های خارجی قد علم کنند و برخی از آن‌ها تعطیل شده یا تا آستانه تعطیلی رفتند. وضعیتی که با تغییر رویکرد مسئولان و اتخاذ محدودیت‌های تازه برای برخی پلتفرم‌های خارجی کمی تغییر کرده است.

دعوای پیام‌رسان‌های وطنی در شبکه اجتماعی غیروطنی و فیلتر شده!

البته اوضاع هنوز برای پیام رسان‌های وطنی خوب نیست. این را می‌شود از تلاش یکی از پیام رسان‌ها برای جذب مخاطب با بهره بردن از تبلیغات گسترده میدانی و مجازی دریافت که واکنش‌هایی هم به دنبال داشته است. تبلیغ‌هایی که یکی از آن‌ها بیش از دیگران مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و حتی به تعبیر برخی، بیشتر ضدتبلیغ بود چراکه به محدودیت‌های به وجود آمده برای نمونه‌های خارجی در کشورمان اشاره دارد و در پی آن، مخاطبین را دعوت می‌کند که از این پلتفرم داخلی به عنوان جایگزین بهره بگیرند.

عجیب‌ترین واکنش به این تبلیغات، اما از جانب اکانت یک پیام رسان وطنی دیگر، آن هم در شبکه اجتماعیِ فیلترشده توییتر دیده شد که در متن آن به شعار «ما جایگزین [پلتفرم های]خارجی می‌شویم» اشاره شده و تلویحا تاکید کرده که این شعار حالا تغییر کرده و به جایش، ر قابت با دیگر پلتفرم‌های وطنی در دستور کار ایشان قرار گرفته است! با این یادآوری که در ادامه توییت، پلتفرمی که تبلیغات را در دستور کار قرار داده، بهره‌مند از بودجه کلان دولتی خوانده شده و تاکید گردیده که سو مدیریت در رقم خوردن وضع فعلی مشهود است.

دعوای پیام‌رسان‌های وطنی در شبکه اجتماعی غیروطنی و فیلتر شده!نکته قابل تامل، اما ورای هجمه یک پیام رسان وابسته به یک سازمان به پیام رسان وابسته به مجموعه دیگر، استفاده از بستر یک پلتفرم خارجی برای بیان این نکات است؛ بیان این مسائل در توییتر که سالهاست فیلتر است، اما از فرط بی جایگزینی و به مدد مزایای دیگر (مثل بین المللی بودن و حضور مخاطبان از اقصی نقاط جهان در آن)، مورد علاقه‌ترین شبکه اجتماعی برای مسئولان کشورمان هم هست. نکته‌ای اساسی که نشان می‌دهد آینده فیلترینگ و ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی هرچه که باشد، سکان دار شدن ایشان در کشورمان نیست.

مساله‌ای مهم و اساسی که ظاهرا مورد توجه مسئولان کشورمان قرار نگرفته و به نوعی حکم پاشنه آشیل فیلترینگ را یافته است. اشکالی که موجب شده بازار وسیع خرید و فروش انواع فیلترشکن در کشور دایر شده و روز به روز وسعت بیشتری بیابد و در نهایت نه تنها پلتفرم‌های محدود شده در دسترس قرار گیرد، که آسیب‌های فضای مجازی گریبان بسیاری از مردم به خصوص نوجوانان و جوانان را بگیرد و در نهایت شاهد آن باشیم که پیام رسان‌های وطنی هم برای واکنش نشان دادن به هم از بستر پلتفرم‌های خارجی بهره می‌گیرند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۶
هدف قطع رابطه مردم با دنیا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
وقتی بی کفایتی و ناکارامدی خودشون رو گردن دشمن بندازن باید هم این شبکه ها رو فیلتر کنن
مالیات گیری دولت جهانی اما پیام رسان و اینترنت و خودرو و واکسن و درآمد و .... کاملا اختصاصی برای مردم ایران!!!!
فقط باید خندید.
از اول هم معلوم بود چنین می شود
کی به اینها اعتماد می کنند .
حیا رو قورت دادن
فیلترینگ ، نقض آزادی شهروندی در قانون اساسی است .
البته این دولت در نقض قوانین جاری کشور ید طولانی دارد .
متاسفانه نهادهای نظارتی هم در مقابل این تخلفات قانونی سکوت می کنند .
داد خود را از کجا ستانیم؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
البته این دولت در نقض قوانین جاری کشور ید طولانی دارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
بابا طرف دیوان گفته اخراج! اقایون خودشون از قانون هم بالاتر می بینن
ابوالفضل
| Germany |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
انکه بجایی نرسد فعلا فریاد است
سکوت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
نهادهای نظارتی! یک شوخی تلخه
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
نظرتون در مورد فیلترینگ های فرانسه چیه؟ چرا اینقدر غرب پرست هستین‼️و
چندین پیام رسان در کشور .... چندین واکسن کرونا در کشور .... نشانه های واضحی از سوءمدیریت در کشور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
خیلی جالب است اگر ماری نشود گفته میشود به جوان ها بها نمیدهند اگر به جوان ها میدان داده نشود میگویید .... همین واکسن جان هزاران ایرانی را نجات داد یکم از خود تحقیری دست بردارید
من کاری به این مسائل ندارم ولی خودم از 2 اپلیکیشن روبیکا و ایتا استفاده میکنم. اگرچه کیفیتشون در حد واتساپ و تلگرام نیست اما بی انصافیه اگر بگیم اپلیکیشن های بدی هستن.

روبیکا و ایتا به عنوان پیام رسان و سرگرمی بسیار مناسب هستن. هرچند که از نظر زیرساخت نسبت به تلگرام و اینستاگرام ضعیف ترن اما عملکردشون قابل قبول بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
مشکل اینه که فقط شما استفاده می کنی!
نه مردم عادی که به دلیل فیلترینگ کسب کارشون نابود شده
در کشور ما کلا رویه اینه که فیلتر و واردات ممنوع کن و بعدش اپ اشغال و ماشین فرغون و لوازم خانگی بی کیفیت کاری کن مردم مجبور بشن استفاده کنن
که در امورد اپ مردم باز انمتی فیلتر از همون اپ های خارجی استفاده می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
احتمالا شما یه جوری با تیک سوم کنار اومدی...
شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
ببخشید شما فقط با تیک سوم مشکل داری؟ با شرکت «متا» آمریکایی و فروش اطلاعات کاربران بدون اجازشون به دانشگاه کمبریج انگلستان مشکلی نداری!؟و
اینا فقط دنبال یک بهانه ای می گشتن کل نرم افزار های خارجی رو ببندن ، و گر نه واتساپ چه نقشی در اعتراضات و ... داشت؟ الان مشکلش چیه؟

از یک طرف مخابرات به سود کلان مکالمه و پیامک می رسه از یک طرف مافیای فیلترشکن فروش
اتفاقا اپلیکیشن های روبیکا /بله/وایتت خیلی فراگیر شده سنگ تولیدات گاها جاسوس گونه غربی ها را نزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
امار رسمی خودتون 500 هزار بود. فقط ببین تو یه روز چند میلیون ایرانی رفتن تردز خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
گوشي اتم مال غربه استفاده نكن اين اينترنتم مال غربه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
اونم به لطف دستگاه های دولتی و بانک ها بوده که برای دریافت یه پیغام ساده که با پیامک هم میشد ارسال کرد، مردم رو مجبور می کرد که این پیام رسان های مزخرف رو نصب کنن تا تعداد دانلودها و کاربرهاشون بره بالا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
یا خوابی یا پول گرفتی که خودتو به خواب بزنی. پاشو پاشو برو پول کار امروزتو بگیر
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
تو که انقده ضدغربی پس چرا اینهمه ساندیس که یک اختراع وتولید غرب است رو نوش جان میکنی؟
سوال من وزارت ارتباطات :
آیا با فیلترینگ شبکه های اجتماعی ،حضور مردم در شبکه های اجتماعی خارجی از بین رفت ؟ آیا کسی در این شبکه های اجتماعی نیست ؟....
با تکنولوژی اطلاعات شوخی نکنید . تکنولوژی همیشه برای فرار از محدودیت های شما راهی دارد !!!!!!!!
عدم وجود تفکر سیستمی موجب این وضع شده است، اینکه شما در کنار تجزینه یک مساله یا موضوع توان ترکیب آن با موضوعات دیگر را داشته باشی تا تبعات تصمیم گیری را بر زوایای دیگر مساله و یا یک سیستم ببینی، به بیان دیگر می بایست آقایان هم نگاه کلی و هم نگاه جزءی داشته باشند تا تبعات تصمیماتی که می خواهند بگیرند رو ببینند.ما همه جور کارشناسی داریم الا کارشناس تفکر سیستمی. عقل که نباشد جان در عذاب است.
بهتون توصیه میکنم واتساپ را رفع فیلتر کنین ....فیلتر واتساپ نشانه نااگاهی دولتمردان هست
منکه بله دارم خیلی خوبه کارام هم انجام میشه. مشکل مردم چیه واقعا نمیفهمم. البته باید اونها هم آزاد باشه ولی متاسفانه مردم از شبکه اجتماعی سو استفاده میکنن
خدا رو شکر که پیام رسان های خارجکی،مجانی سرویس میدن.اگر پولی بودن،داستان نصب پیام رسان داخلی شبیه ثبت نام خودرو میشد.کاملا انحصاری و با پیش پرداختهای نجومی.باید ثبت نام می‌کردیم و کلی توی نوبت میموندیم.بعد از چند سال انتظار و پرداخت هزینه چند برابری....شاید می‌تونستیم صاحب یه پیام رسان ضعیف و کم امکانات داخلی بشیم....خدایا واقعا شکرت که به اون مرحله نرسیدیم.
گویند جنگ نرم نگرانی اصلی است. اما هرآنچه که سایرین بر ما تحریم نکرده است را، دولت ما فیلتر کرده است. چراکه در فرهنگ‌سازی ناتوان مانده و ما اصلا به پهنه جنگ نرم دید و دسترسی نداریم؛ چه برسد به آنکه از آن گزیده شویم. این همان ناتوانی دولت است.
بحث عملکرد نیست بحث اعتماده!
وقتی همه میدونیم که بحث انتقال به پیام رسان داخلی صرفا برای شنود است چه کسی حاضر میشود این خطر را بپذیرد؟!
سه میلیارد دلار مصرف شد واسه تولید واکسن کرونا
هزاران میلیارد مصرف شد واسه پیام رسان داخلی
هزاران میلیارد صرف شد برای اینترنت ملی
و......
اینهمه پول مردم حیف و میل شد و آخرش هم هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
چرا حیف و میل؟ برای من و شما آب نداشت ولی برای خیلی نون داشت
خجالت بکشید از شلوغی ها به این ور که اینتر نت سراسری قطع شد من اینستا و واتساب ندارم حتی حافظه مثل تبلت رو هزینه کردم خالی کردم ولی هنوز همون اشو همون کاسه است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست