بازدید 11125

از سرگیری دوباره پروژه «پتروشیمی امیرآباد میانکاله»؛ کلاه سازمان حفاظت محیط زیست پشم ندارد؟!

اظهاراتی که به فاصله حدود یک سال و نیم از کلنگ خوردن پروژه و اجرای عملیات فنس کشی در دو نوبت بیان می‌شود و بی توجهی مجری به آن می‌تواند پیامد‌های ناخوشایندی به دنبال داشته باشد؛ اینکه به دیگران این پیام را می‌دهد که در صورت اجرای پروژه‌هایی از این دست، سازمان حفاظت محیط زیست جز ابراز نگرانی، یادآوری برخی مفاد قانونی و توصیه به توقف، کار دیگری انجام نمی‌دهد، حتی اگر بحث تالاب و ذخیرگاه منحصر به فردی مانند میانکاله در میان باشد...
کد خبر: ۱۱۸۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲ 10 July 2023

از سرگیری دوباره پروژه «پتروشیمی امیرآباد میانکاله»؛ کلاه سازمان حفاظت محیط زیست پشم ندارد؟!در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید دارد، «هیچ مجوز زیست محیطی در هیچ زمانی برای پتروشیمی میانکاله صادر نشده است»، عملیات اجرایی در این منطقه از سر گرفته شده و ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ اواخر سال ۱۴۰۰ بود که انتشار خبری، توجه دوستداران محیط زیست را به خود جلب کرد و با واکنش ایشان، به سرعت در کانون توجه عموم قرار گرفت. خبری در خصوص احداث پتروشیمی در مجاورت پناهگاه حیات وحش میانکاله؛ منطقه‌ای حفاظت شده که در زمره ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سازمان یونسکو به ثبت رسیده، به دلایل متعدد حال و روز چندان مساعدی ندارد و اجرای پروژه پتروشیمی می‌تواند حکم تیر خلاص را برایش داشته باشد.

نکته قابل تامل، بر زمین خوردن کلنگ احداث این پروژه توسط وزیر کشور در سفر استانی بود که به سرعت با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست نیز مواجه شد که تاکید داشت: این پروژه مجوز زیست محیطی ندارد و آغاز به کارش مغایر با قانون است؛ چالشی که تقریبا در زمانی کوتاه به نتیجه رسید و فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تمام نشده بود که خبر توقف اجرای این پروژه منتشر شد تا به نوعی خیال همگان راحت شود، هرچند عملیات فنس کشی و محصور کردن محدوده پروژه تا حدی پیش رفته بود.

از سرگیری دوباره پروژه «پتروشیمی امیرآباد میانکاله»؛ کلاه سازمان حفاظت محیط زیست پشم ندارد؟!

از اینجای ماجرا به بعد، کشمکشی شکل گرفت که در یک سوی آن دست اندرکاران و مالک پروژه قرار داشتند و حمایت نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی را پشت سر خود می‌دیدند و در سوی دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست بود که تلاش داشت، مانع از آغاز به کار دوباره فعالیت پروژه شده و در نتیجه پیگیری‌های قانونی، به این نتیجه رسیده بود که واگذاری زمین به این پروژه هم غیرقانونی است و باید محدوده بالغ بر ۹۰ هکتاری مشخص شده در غرب میانکاله به منابع طبیعی مسترد شود.

این داستان البته هنوز ادامه دارد و نه تنها پایان نیافته، که مدتی است شروع فاز دیگری از آن رسانه‌ای شده است؛ اینکه فنس کشی این پروژه از سر گرفته شده و اتکا به مواردی مانند اشتغال زایی و دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۰، مستندات قانونی بودن این اقدام اجرایی معرفی می‌شود. نکاتی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب می‌کنند و تاکید دارند، هرگز مجوزی برای این مجتمع صادر نکرده اند.

آنگونه که نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، مجوزنامه این پروژه ۸۰ هزار میلیارد تومانی با امضای مسئولان وقت سازمان صادر شده و حتی شماره نامه هم دارد، اما پاسخ مقامات سازمان به این ادعا این است که اگر چنین مجوزی با امضا و هولوگرام در دست دارند، آن را در رسانه‌ها منتشر نمایند؛ اتفاقی که تا این لحظه رخ نداده و در نتیجه این گونه استنباط می‌شود که چنین مجوزی وجود ندارد، هرچند عجیب نیست اگر بشنویم موافقت اولیه با این پروژه صورت گرفته و صدور مجوز نهایی منوط به جانمایی آن و انجام ارزیابی‌های زیست محیطی شده که حالا می‌دانیم نتایج آن منفی بوده است.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم واکنش مقامات سازمان حفاظت محیط زیست به ازسرگیری فنس کشی محدوده مورد اشاره در میانکاله، مصاحبه‌های مکرر و تاکید بر نقش سازمان حفاظت محیط زیست در پروسه صدور مجوز برای احداث صنایع، وفق ماده ۳۸ قانون پنج ساله ششم توسعه کشور و یادآوری این نکته است که این عملیات عمرانی مغایر قوانین و مقررات است و در عمل، هیچ مانعی در مسیر فنس کشی قرار نگرفته و امور اجرایی به روال عادی در منطقه در حال پیگیری است!

از سرگیری دوباره پروژه «پتروشیمی امیرآباد میانکاله»؛ کلاه سازمان حفاظت محیط زیست پشم ندارد؟!

وضعیتی ابهام آفرین و عجیب که برخی مسئولان محیط زیستی را مجاب کرده که تفسیرشان از این واقعه را ارائه دهند؛ ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست: «فنس کشی ناتمام این پروژه شروع شده و ادامه دارد... به نظر می‌رسد عملیات اجرایی اخیر مجری، صرفا به دلیل افزایش هزینه‌های بازپس گیری زمین و ایجاد حقوق مکتسبه می‌باشد که مغایر با ضوابط و قوانین است... به مجری پروژه توصیه می‌کنیم به قوانین احترام بگذارد و هرچه سریعتر انجام عملیات اجرایی پروژه را متوقف کند.»

اظهاراتی که به فاصله حدود یک سال و نیم از کلنگ خوردن پروژه و اجرای عملیات فنس کشی در دو نوبت (یک بار در شروع کار و بار دیگر در هفته‌های اخیر و به رغم توقف امور با دستور مقامات مختلف) بیان می‌شود و بی توجهی مجری به آن می‌تواند، پیامد‌های ناخوشایندی به دنبال داشته باشد؛ اینکه به دیگران این پیام را می‌دهد که در صورت اجرای پروژه‌هایی از این دست، سازمان حفاظت محیط زیست جز ابراز نگرانی، یادآوری برخی مفاد قانونی و توصیه به توقف، کار دیگری انجام نمی‌دهد، حتی اگر بحث تالاب و ذخیرگاه منحصر به فردی مانند میانکاله در میان باشد و بیم آن برود که نابود و از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره بیرون گذاشته شود.

چیزی شبیه آن ضرب المثل معروف که می‌گوید: «کلاه فلانی پشم ندارد» و کنایه از این است که از دست آن فرد کاری ساخته نیست و به نوعی، آن فرد اساسا کاره‌ای نیست؛ برچسبی که امیدواریم با واکنش درخور مقامات سازمان حفاظت محیط زیست -که در راس آن معاون رئیس جمهور قرار دارد ـ به سرعت از این سازمان مهم و حفاظتی دور شود تا مبادا شاهد شکل گیری پرونده‌های مشابه در نقاط دیگر کشورمان باشیم و همگان بدانند که حفاظت محیط زیست مقدم بر همه امور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۰
کلاه کدام مسئولی پشم داره که سازمان حفاظت داشته باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
صاحبان و سهامداران پتروشیمی ها چه کسانی هستند؟ سود پتروشیمی ها تو جیب چه کسانی می رود؟ کدام عقل سلیمی یک منطقه خاص اکولوژیکی را تبدیل به یک ناحیه صنعتی آلاینده چون پتروشیمی می کند؟ مگر این مملکت صاحب ندارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
دولت رییسی استاد شعار، وعده و سرهم بندی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
وقتی زاکانی شهردار تهران، مجوز ساخت برج 35 طبقه بر روی گسل ولنجک را صادر می کند، وقتی بنیاد تعاونی ارتش باغ گیاهشناسی را با مجوز شهرداری در ناحیه 22 تبدیل به عرصه ساخت و ساز کرده است، تبدیل میانکاله به پتروشیمی اصلاً غیر طبیعی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
جماعتی در این مملکت چه قدر باید بخورند و کیسه هایشان را از ثروت پر کنند تا بگویند بس است؟ آیا حرص و آز و طمع اینها حد و حصری دارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
این مملکت در همه عرصه ها چنان شخمی خورده است که شما هر چه قدر خوشبین هم که باشید آینده روشنی برای آن نمی توانید تصور کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
رجانیوز نوشت: پس از انتشار اسامی ابر بدهکاران بانک توسعه صادرات توسط رسانه‌ها، مشخص شد سر لیست بدهکاران این بانک که تسهیلات کلان ارزی دریافت ‌ کرده شرکت فولاد البرز ایرانیان یا همان مالک پتروشیمی میانکاله «عبدالله عبدی» است. فردی که دارای 2 کد ملی است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
انصاف نیوز در تاریخ 27 فروردین 1401 نوشت:
عبدالله عبدی، صاحب پتروشیمی میانکاله طی رای بدوی در شعبه ۱۰۴۵ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران به جرم کلاهبرداری به ۷ سال زندان محکوم شده است و حتی با توجه به مجهول المکان بودن وی که در رای بدوی آمده است حتی ممنوع الخروج هم نشده است؟!
گویا قدرت و نفوذ وی از رئیس جمهور و دادستان کل کشور بیشتر است که همچنان به ساخت پتروشیمی در میانکاله ادامه می‌دهد. سوال این است که وی از طرف چه شخص یا گروهی حمایت می شود!؟
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
منافع شخصی ارجح بر محیط زیست و منافع عمومی است !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
کدام فرد عادی در این مملکت می تواند بدون مزاحمت، حتی یک کارگاه کوچک در تاسیس کند؟ ببینید صاحب پتروشیمی میانکاله چه قدر دم کلفت است که توانسته در روز روشن و در جلوی چشمان یک ملت این کار را انجام دهد!
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
بی نوا وطن
داشتم راجع به هجوم قوم افاغنه به ایران مطلبی میخواندم .
این هم رو بقیه ماجراها
ولی مطمئن باشید که مردم ناامید نمیشن با این اخبار
ایران در قرون گذشته بارها مورد تاخت و تاز بوده و سر بلند کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
پتروشیمی میان کاله ، جنایت محیط زیستی است .
رئیسی را استیضاح کنید نمایندگان مجلس
اگر استقلال دارید ؟؟؟؟
به اذعان خودتان، کشور در تسلط مافیاست، خودتان می گویید، مافیای خودرو، مافیای مسکن، مافیای ارز و طلا تا سیب زمینی و پیاز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
در کشوری که قانون حاکم نباشد وضع همین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
مملکت بی صاحب
موضوع کلاه و پشم نیست موضوع اینه که سنبه طرف مقابل پر زور است و می تواند قانون و...........را زیر پا بگذارد
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
دقیقا...فقط نقش نظارت قوه قضائیه در این میان چیست.؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
وقتی اکبر طبری محکوم به 58 سال زندان بعد از 3 سال که فقط خدا می داند چند وقت آن را در زندان بوده، آزاد می شود، حجت بر همگان مشخص و تمام می شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
کاملا درسته.مالک این مجموعه اگر قرار بود به قانوت تمکین کنه،بدهی ۵۸میلیون یورویی قبلیش و که با ارز ترجیحی گرفته،پرداخت میکرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
یک سوال بزرگ
اگر فقط صد هزار نفر از مردم به آنجا برویم و در انجا چادر بزنیم و بمانیم
آیا ممکن است که کسی جرات کند در انجا کاری بکند ؟
قطعا پاسخ روشن است و مردم باید مقاومت کنیم
فساد گسترده تر از این حرف ها است
ماجرای اقای طبری و فولاد مبارکه و ...............هم هست باید دید پشم کلاه کی بیشتره و چه افرادی از این جریان ها سود می برند؟
تا پای منافع خودیها در میان است قانون یعنی کشک .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
بزرگترین قدرت ها در دستان مردم متحد و آگاه و پر تلاش و فداکار است و بس
حتی تمام بمبهای اتمی نمیتوانند حتی ده درصد مردم متحد و اگاه و فداکار و دلاور بشوند
امتحان کنید
تابناک لطفا تیتر ا خبار منتشره رو چک کنید، پتروشیمی میانکاله، بازار شکر، میدان آرش، بازار خودرو، تقلب در کنکور، بحران در آموزش و پرورش در برنامه ی توسعه ی جدید. افتضاح تیم والیبال در لیگ جهانی، بدهی گازی عراق به ایران و قطع صادرات گاز، یک خبر امیدوار کننده برا خواننده پیدا میشه؟ به چی دلخوش باشیم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
در عوض امنیت داریم
صدرحمت به عیسی
طبق تفسیر نماینده گان منتخب مجلس از قانون : در مرحله گذر اگر تخلفی صورت بگیرد و کار از کار بگذرد دیگر ایرادی ندارد و مخالفان و متعرضان خودشان پی کارشان میروند! و کار شکل قانونی می گیرد !!!
تشکر بسیار از دیوان عدالت اداری.
اینا دیگه بکجا وصل هستند؟! واقعا شیر تو شیره؟! براحتی اگر کسی تخلف در ساخت خانه کرده باشد لشکر میکشند و انرا خراب ؟! ولی در مقابل این جانیان‌طبیعت کاری از کسی بر نماید؟!! فقط شمال از خطر الودگی اب صنعت بدور مانده بود که انهم با این پتروشیمی محقق خواهد شد.؟! اقای قالیباف ،آقای رییسی و ...چرا در مجلس او دولت و....ینگونه سرکشی را محکوم نمیکنید چرا از محیط زیست دفاع نمیکنید؟؟!!
مگه محیط زیست برای جمهوری اسلامی مهمه؟؟؟؟؟؟
فرزندانشون که در کشورهای استکباری از آزادی و دومکراسی و محیط زیست سالم و تمیز برخوردارند اینجا هم نابود و غیر قابل سکونت بشه براشون مهم نیست شما فقط بودجه محیط زیست رو با حوزه علمیه ها مقایسه کنید تا ببینید چه خبره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
دقیقا
خوب دقت بفرمایید بحث پشم و کلاه ابدا مطرح نیست.
بیشتر بحث زور و سنبه هست که کار رو تا اونجا پیش برده.
دولتمردان و مجلسیان شما همه جای ایران رو دارید مثل ظروف یکبار مصرف میبینید.
بعبارتی دارید عمدا تیشه به ریشه ایران میزنید.
یک قدم مثبت تو زمینه اکوسیستم و اقلیم طی این 40 سال برنداشتید.فقط تخریب کردید.بس کنید .
بفکر آیندگان نیستید؟
تابی جان شما هم به دولت هشدار محیط زیست را بدهید.و لطفا انتشار بدین.
حشمتی معاون‌ سازمان محیط زیست خود از عوامل اجرای اين پروژه است‌ ،نشانه اش هم همراهی با مجریان پروژه، عدم شکايت حقوقی است‌..ايشون یکی از کم کارکرد ترين معاونان سازمان محیط زیست است و کم کاری ايشون در بسیاری از موارد عامدانه است‌ از جمله در طرح های انتقال آب و عدم‌ فعالیت در مورد برنامه هفتم توسعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
رانت دولتی
فساد سیستماتیک
در شمال باغ گیاهشناسی ملی ایران که در خاور میانه منحصر به فرد می باشد و یک اثر ملی با قدمت 50 ساله است برج های مسکونی در حال ساخت است که زور هیچ یک از دلسوختگان محیط زیست به صاحبان برجها نرسید. این باغ در منطقه 22 شهر تهران و در مقابل دید دولت، مجلس، رسانه ها و دیگر دولتمردان می باشد ولی به نظر سود ناشی از ساخت مجتمع مسکونی دارای اهمیت بیشتری نسبت به محیط زیست و ثروت ملی دارد.
این مهم در پایتخت ایران و در مقابل دیدگان همه مردم در حال اتفاق است پس تکلیف اتفاقی که در میانکاله و دور از چشم مردم می افتد روشن است.
جریان مافیا از بانک ها وام های میلیاردی می گیرند
برخی از این وام ها را در دلالی مصرف می کنند
برخی از اینها به نام واحد تولیدی می گیرند و در جای دیگر خرج می کنند
مجموع این وام ها و تسهیلات باعث ناترازی بانک ها می شود
از آنطرف هم دولت به خاطر ریخت و پاش و وزارت خانه های بی خاصیت دچار کسری بودجه می شود و پول بی ارزش و تورم به کشور حاکم می شود

امسال مزین به مهار تورم شده است اما ظاهرا هیچ حرکتی در این موضوع انجام نمی شود
نتیجه اش این می شود که دلار قیمت ۵۰ تومان و مسکن قیمت نجومی و خودرو نایاب و سر به فلک می کشد و بیمار برای تهیه داروهایش باید سرگردان شود

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

سالها است که کارشناسان اقتصادی می گویند حساب بانک مرکزی را از دولت جدا کنید سال ها است که می گویند تسهیلات دستوری و بی در و پیکر گردن سیستم بانکی قرار ندهید اما انگار کسی گوشش بدهکار نیست
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
اتفاقاً هرچقدر این پروژه های مثلاً عمرانی و صنعتی بزرگ و دهن پر کن باشند مبلغ وام ها و
تسهیلات بانکی هم در قالب مبالغ بالا و اتفاقاً سریعتر و راحت تر و با تضامین ساده پرداخت می شوند
سازمان محيط زيست در پروژه هاي كوچك با سر و صدا كردن از مالكين اخاذي ميكند
و در پروژه هاي بزرگ اول ميگيرد (چه مادي و چه معنوي) و سپس سكوت ميكند
باشد که مردم آگاه شوند و ریشه این فساد را با درایت بخشکانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
فقط و فقط و فقط مردم آگاه و پر تلاش و شجاع و وطن پرست و مردم دوست و فداکار و شجاع میتوانند
کشور و مردم ایران را نجات بدهند و بس
نماینده محترم مجلس منطقه سرهنگ شریعتی پشت تمام این قضایا هست...
باور کنید یا نکنید فساد و هرج و مرج غوغا میکند، مملکت به امان خدا رها شده است،
نگران نباشید در کل پشم ندارن
مملکت صاحب ندارد
تو بهترین زمینهای زراعی و پهنه های طبیعت شهرستان نمین هم کارخانه پتروشیمی احداث کرده اند .
فضای مجازی یله و رها را ببندید تا اینگونه ذهن های مردم سر مسایل کوچک و بی اهمیت مشوش نشود
فقط پتروشیمی میانکاله نیست که مشکل زیست محیطی دارد لطفا یک گزارش تحقیقی بیطرف درمورد پتروشیمی کهگیلویه (دهدشت ) تهیه فرماییدکه چگونه در دشت کهگیلویه ودر وسط مرغوبترین اراضی کشاورزی درحال احداث میباشد سازمان اموراراضی و محیط زیست کجای کارندمکان اجرای این طرح مغایر با طرح جامع کالبدی کشور وطرح ناحیه ای کهگیلویه وفاقد مصوبه کارگروه امورزیربنایی وشورای برنامه ریزی استان میباشد
با تمامی اوصاف فوق ، بنده در اظهارات برخی از مردم منطقه چیزی فراتر از پتروشیمی شنیده ایم .
و آن اینکه محل احداث پروژه فوق زیستگاه انسانهای قدیمی و به عبارت دقیق تر دارای منابع بکر باستانی در آن منطقه میباشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی