بازدید 4869

جاذبه در این نقطه کره زمین فرق می‌کند!

تا سال‌ها کارشناسان نمی‌دانستند چرا منطقه‌ای به وسعت حدود سه میلیون کیلومتر مربع در بستر اقیانوس هند پایین‌تر و گودتر از مناطق اطرافش است.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴ 09 July 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، سطح آب دریا در این منطقه هم به طور باورنکردنی ۱۰۶ متر پایین‌تر از میزان متوسط جهانی است. «گودال گرانشی» درواقع گودال یا حفره نیست، دانشمندان می‌گویند کشش گرانشی یا نیروی جاذبه در این منطقه کمتر است و به همین دلیل بستر دریا فرورفته است.


دانشمندانی که روی «حفره» مطالعه می‌کردند، مدت‌ها فکر می‌کردند که چیزی در زیر آن باعث این اثر عجیب می‌شود. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که محققان باید به اطراف و نه زیر حفره گرانشی نگاه می‌کردند تا معمای چگونگی شکل گیری آن را حل کنند. این مطالعه می‌گوید که توده‌های سنگ مذاب که از بقایای بستر اقیانوس برمی‌خیزند می‌توانند مقصر باشند.

گرانش در سطح کره زمین بسیار متفاوت است. بیشتر این تغییرات را می توان به راحتی توضیح داد. در خصوص حفره گرانشی در بستر اقیانوس هند، تفاوت جاذبه زیاد نیست. برنهارت اشتاینبرگر، محقق ژئودینامیک در مرکز تحقیقات علوم زمین GFZ آلمان، به اینسایدر گفت:« اگر درست در وسط این ناهنجاری بایستید، مطمئناً نمی‌توانید متوجه آن شوید.»

اشتاینبرگر گفت: "من فکر می کنم آنچه مردم به طور کلی تصور می کنند این است که باید چیزی با چگالی کم در زیر وجود داشته باشد که باعث آن شده است."

برای درک این ناهنجاری، دانشمندان مجبور شدند به اطراف حفره نگاه کنند. برای درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد حفره شده است، ژئوفیزیکدان Attreyee Ghosh و دانشجوی دکترا Debanjan Pal در موسسه علوم هند در بنگلور از یک کامپیوتر خواستند تا اتفاقی که ممکن است رخ داده باشد را شبیه سازی کند.

آنها دریافتند که در تمام مدل‌سازی‌های کامپیوتری ستون‌هایی از سنگ مذاب و گدازه در زیر قاره آفریقا وجود دارد که احتمال دارد بر اثر حرکت صفحات تکتونیک در گوشته بالایی زمین (لایه‌ای که درست زیر پوسته زمین قرار دارد) فرونشست کرده‌ باشند.

همین سنگ‌های مذاب عاملی است که پژوهشگران معتقدند باعث به‌وجود آمدن گودال یا فرورفتگی اقیانوس هند شده است.

دانشمندان معتقدند فرونشست صفحات تکتونیک زمین در گوشته یا لایه زیر پوسته زمین باعث به‌وجود آمدن  فرورفتگی و گودال در اقیانوس  هند شده است

دانشمندان معتقدند فرونشست صفحات تکتونیک زمین در گوشته یا لایه زیر پوسته زمین باعث به‌وجود آمدن فرورفتگی و گودال در اقیانوس هند شده است.

منبع: INSIDER

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست