بازدید 26566

اعلام شرایط و زمان افتتاح قطعه ۳ آزاد راه تهران شمال

معاون وزیر راه گفت: منطقه ۳ آزاد راه تهران شمال که سخت‌ترین قطعه آن نیز هست، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ 09 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  مهندس خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره ساخت آزاد راه تهران شمال گفت: منطقه ۳ این آزاد راه که سخت ترین قطعه آن نیز هست ، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می رسد .

سوال: امروز یکی از روزنامه ها گزارش تحلیلی و تحقیقی را منتشر کرد که خیلی جالب بود ، یک نمایه بسیار روشنی از وضعیت آزاد راه تهران شمال را داد ولی من همچنان حرف خودم می زنم معتقدم که نشانه های فراوانی وجود دارد که ما می توانیم زودتر از ۱۴۱۰ آن را تمام کنیم و به کشور و مردم عزیزمان هدیه کنیم شما نظرتان چیست و آیا طرح های نیمه تمام دیگرهم هست بفرمایید؟

خادمی: طرح های نیمه تمام که فرمودید تعدادش زیاد هست، در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام داریم که دارد کار می شود و متوسط عمر این پروژه عملا با توجه به همین اعتباری که سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان هست خوب همین عددی هست که دوستان می فرمایند پروژه های راه سازی و پروژه های بزرگ عموما خوب راه سازی که در طول مسیر هم کار می شود عموما پروژه های زمان بری هستند .

سوال: یک گزارشی را امروز دنیای اقتصاد منتشر کرده که کل این آزاد راه ها 1410 به سرانجام خواهد رسید، براساس پیش بینی ها که عرض کردم خدمتتان بر این باورند که همه نشانه ها به ما می گوید که می توانیم اراده کنیم زودتر به بهره برداری برسیم ؟

خادمی: خوب همه دوستان می دانند که آزادراهی هست که ارتباط پایتخت را به شمال کشور برقرار می کند و بخشی از کریدور آزادراهی شمال و جنوب ما هست که از دریای مازندران تا خلیج فارس در حال احداث است و قطعات مختلفش در حال اجرا هست ، سخت ترین نقاطش خوب همان طوری که می دانند عبور از البرز است ، یکی هم جنوب در زاگرس است که سخت ترین و پیچیده ترین و پر هزینه ترین است در آزاد راه تهران شمال ما ۴ منطقه اجرایی داشتیم که با افتتاحی که دیروز صورت گرفت عملا سه منطقه اش به بهره برداری رسیده یک منطقه اش از تهران تا شهرستانک است که در واقع چند سال پیش به بهره برداری رسید ، یک منطقه اش هم از چالوس است به مرزن آباد در ورودی استان مازندران آن هم که در سال ۱۳۹۱ بهره برداری شده و دیروز هم منطقه دو باند رفتش مورد بهره برداری قرار گرفت که اولا مردم آزاد راه تهران تا استان مازندران در پل زنگوله که آن طرف جاده البرز هست به صورت آزادراه عبور خواهند کرد، آن چیزی که آقایان گفتند منطقه سه این آزادراه هست که جزو سخت ترین مناطق این آزادراه است و یک پیچیدگی های خاص خودش را دارد طولش ۵۱ کیلومتر است حالا در بعضی طرح ها ۵۲ است بعضی ها ۴۷ بوده در گذشته اما درحال حاضر ۵۱ است، عدد اعتباری که برای این وجود دارد عدد اعتباری خیلی زیادی است بعضی از تونل هایش هفت و نیم کیلومتر ممتد طولش است بلندترین تونلی که در کشور خاورمیانه احداث شده همین تونل شش ونیم کیلومتری هست که در منطقه دو بود که در واقع دیروز افتتاح شد و آن تونل ها خوب تونل های طولانی تری هستند ما برنامه خودمان این است که بین ۵ تا ۶ سال می شود این پروژه را تمام کرد در صورتی که سالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داده شود، وقتی که می گویند زمان ، اجرا یک بار توانمندی فنی هست یک بار هم منابع مالی هست توانمندی فنی کشور که منطقه یک و دو سر برنامه زمان بندی تحویل شد این وجود دارد که واقعا از لحاظ توان فنی و مهندسی کشور به این جا رسیده که بتواند طبق برنامه زمان بندی سخت ترین پروژه ها را هم تحویل دهد ، خوب تعداد پیمانکار و تجهیزات زیاد می شود و در واقع امکانش هست اما آن چیزی که الان یک کم محدودیت وجود دارد خوب منابع مالی سنگینی می خواهد با توجه به تعداد طرح هایی که ما در کشور داریم عرض کردم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام که آن ها هم همه در جای خودش مورد نیاز است و بخش های مختلف کشور هم بالاخره تقاضا دارند که کار انجام شود به خصوص با توجه به شرایطی که وجود دارد یک عدالت اجتماعی هم باید برقرار کنیم در زیر ساختها که همه منابع را نمی شود در یک پروژه هزینه کرد با توجه به این ما برنامه های خودمان شش ساله است در واقع و اگر منابع مالی باشد و می توان حداکثر با شش سال این را تحویل داد .

سوال: الان هم راجع همین قطعه ای که پنج شنبه افتتاح شده فقط بخش رفتش هست برگشتش چطور ؟

خادمی: برگشتش هم ۴۵ درصد پیشرفت دارد ما حتی منطقه سه هم که قرار است شروع شود برای این که بتوانیم زودتر از سرمایه گذاری ایجاد شده و مردم هم رفاه برایشان ایجاد شود اینها را اولویت بندی کردیم که زودتر انجام شود،  مثلا ما در منطقه دو ، سه بخش ایجاد کردیم ، یک بخش خود تونل البرز بود که خیلی موثر بود و مردم گرفتار بودند خصوصا در زمستان زودتر بهره برداری کردیم ، بعد از آن یک باندش را چون این باند در کنار جاده قدیم است ما راه داشتیم که همه پروژه را در دوسال آینده به بهره داری برسد اما بهتر دیدیم که تا دوسال دیگر اگر بخش دیگر افتتاح شود خوب بهتر است به همین علت  ، یک باندش را با سرعت تمام کردیم و الان باند بعدی آن هم چهل و پنج درصد پیشرفت دارد که آقای وزیر فرمایش کردند که سال بعدی تلاش شود تحویل شود.

سوال: گفته شده که بخش عمده ای از باقیمانده طرح با کمک پیمان کاران چینی و سرمایه گذاران چینی خواهد بود درست است؟

خادمی: اولا اجرا توسط ایرانی ها خواهد بود و صد در صد اجرا می کنند و در بخش های خارجی هیچ نیازی به تخصص های خارجی نیاز ندارد و این دو تا قطعه هم کاملا بومی انجام شد و خیلی خوب و با کیفیت بسیار عالی به نظرم این افتخار مهندسی کشور هست ما به همه منابع فکر می کنیم یعنی اگر کسی بخواهد منابع خارجی هم بیاورد مذاکراتی هم صورت گرفته همه دغدغه کشورهای دنیا هم این است که بتوانند از منابع خارجی برای زیرساخت هایشان استفاده کنند ما هم مذاکراتی صورت گرفته ولی بیشتر نگاه ها به سمت منابع داخلی است .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۱
کار را در اختیار بنده بگذارند تا سه سال بعد تحویل دهم
خب رفت تا صدسال دیگه ......استاندار مازندران ی ذره کار کنه و تعریض جاده شمال که نزدیک به ده سال گذشته آسفالت وراه اندازی کند.
ایجاد پل روگذر از مرزن آباد ضروری ضروری.......................................................است
وقتی الان میگویند 6 سال یعنی 30 دیگر بعد این. منیکه از اردبیل هستم حدود 20 سال پیش گفتند 3 ساله راه اهن رو تموم میکنیم الان هم-5-4 ساله قراره سال آینده افتتاح بشه که هنوز سال آینده نشده
خوبه همون اول شرظشو گذاشتند که در صورت اختصاص سال 10 هزار میلیارد 6 ساله. با توجه به لا محال بودن شرط یعنی نسل ششم بعد این بزرگراهی بنام تهران شمال را خواهند دید اونهم چه بزرکراهی. کجای دنیا به 4 باند میگویند بزرگراه؟
تو 5 سال میشه 50هزارمیلیارد تومن یعنی یک میلیارد دلار
اگر یک میلیون نفر ،نفری 50 میلیون بدن جور میشه پولش
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
قطعه سوم را سهامی کنند و هر سهم یک میلبون تومان شود با ، ضمانت پرداخت سود و عوارض مادام العمر
به والله اگر فقط نیمی از عوارض اخذ شده مردم رو بزارید برای همین کار همه ی مخارج ساخت این آزادراه درمیاد
اما چه فایده که جبران بودجه سوراخ زیاد داره ....
بعید میدونم 10 سال دیگه هم درست بشه البته حق دارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تابناک

این تبلیغات میان متن خبرها رو بردار
گیج میشه خواننده
در دنیا ۸۰۰ کیلومتر اتوبان رو در مناطقی صعب العبورتر از اتوبان تهران شمال طی مدت سه سال اجرا کردند آن هم در کشورهایی که نه نفت دارند نه منابع معدنی و نه سرزمین چهار فصل، ولی در کشور ما با این همه منابع و ثروت ملی، بیست سال است که صد کیلومتر بزرگ راه رو با حیف و میل کردن چندین برابر هزینه مورد نیاز هنوز ۵۰ درصد کار (آن هم بقول خودشان بخش سخت کار مونده) آن هم بصورت غیر استاندارد انجام شده و حالا افتخار هم به انجامش می کنند. هزینه اضافه مصرف بنزین طی بیست سال، اطلاع وقت این همه مسافر را طی بیست سال حساب کنید خودش هزینه چند برابر اجرای این راه می‌شود. خدایا اینها چطور می‌خواهند روز قیامت جواب به باد دادن این سرمایه های ملی و ملت مظلوم را بدهند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی