بازدید 2574

هشدار درباره خطرات تغییرات آب‌وهوایی برای تامین غذا

همزمان با هشدار سازمان ملل درباره «آینده ضدآرمان‌شهری»‌ در صورت عدم اقدام فوری،‌ یک مطالعه جدید، احتمال شکست‌های بزرگ در زمینه برداشت محصولات کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوایی را مورد تاکید قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 07 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از الجزیره، دانشمندان اعلام کردند که گزارش آنها باید یک زنگ هشدار و بیدارباش درباره خطرات تغییرات آب و هوایی برای سامانه‌های غذایی جهان باشد. در این تحقیق جدید که در نشریه «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است، دانشمندان در آمریکا و آلمان این احتمال را بررسی کردند که چندین منطقه مهم تولیدکننده غذا در جهان ممکن است بطور همزمان به محصول پایین دچار شوند.

ناامنی غذایی و ناآرامی‌های داخلی

«کای کورنهوبر» محقق در دانشگاه کلمبیا و شورای روابط خارجی آلمان می‌گوید: این رویدادها می‌تواند منجر به افزایش قیمت، ناامنی غذایی و حتی ناآرامی‌های داخلی شود.

وی می افزاید: از طریق انباشت گازهای گلخانه‌ای در حال وارد شدن به این شرایط مبهم هستیم و حتی ایده مشخصی نداریم که با چه نوع شرایط وخیمی رو به رو خواهیم شد. ما نشان می‌دهیم که این نوع رویدادهای همزمان تا حد زیادی کم اهمیت تلقی شده اند.

این مطالعه داده‌های مشاهداتی و مدل‌های آب و هوایی بین سال های ۱۹۶۰ و ۲۰۱۴ را مورد بررسی قرار داده و سپس برای دوره ۲۰۴۵ تا ۲۰۹۹ پیش بینی هایی مطرح کرده است.

محققان در این زمینه تاثیر پدیده «جریان جت» (جت استریم) را بررسی کردند. این پدیده جریان هوایی است و الگوهای آب و هوایی را در بسیاری از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی در جهان پدید می‌آورد.

آنان دریافتند که یک «چرخش نیرومند» جت استریم به شکل موج های بزرگ و بطور خاص تاثیرات مهمی بر مناطق مهم کشاورزی در آمریکای شمالی، شرق اروپا و شرق آسیا دارد و موجب کاهش محصولات تا حد هفت درصد خواهد شد.

این مطالعه همچنین چگونگی ارزیابی این خطرات توسط مدل‌های رایانه‌ای را بررسی کرد و دریافت که این الگوها هر چند در نشان دادن جابجایی اتمسفری جت استریم خوب عمل می کنند اما شدت آن روی زمین را کمتر از حد خود ارزیابی می‌کنند. کورنهوبر گفت که این مطالعه باید یک زنگ هشدار در مورد نااطمینانی‌ها و تردیدهای ما در خصوص تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر بخش غذا باشد.

۸۰ میلیون گرسنه تا اواسط قرن

این در حالی است که روز دوشنبه نیز «فولکر تِرک» رئیس حقوق بشر سازمان ملل در مورد یک آینده واقعا وحشتناک از گرسنگی و درد و رنج به علت تاثیر شرایط وخیم آب و هوایی بر محصولات کشاورزی هشدار داد. وی در یک جلسه بحث سازمان ملل گفت که بیش از ۸۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ با گرسنگی دست به گریبان بودند و این رقم می‌تواند تا اواسط قرن به میزان ۸۰ میلیون افزایش یابد.

او از رهبران جهان به علت تفکر کوتاه مدت انتقاد کرد اما در عین حال خاطرنشان کرد که ما به عنوان نسلی با قوی‌ترین ابزارهای فناورانه در تاریخ این ظرفیت را داریم که این وضعیت را تغییر دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست