بازدید 29859

تحریم از سفره مردم نرفت، ۲۰ جور مالیات هم اضافه شد

از همان روزی که دولت سیزدهم اعلام کرد که سفره مردم را از تحریم‌ ها جدا می‌کند و مدعی شد که می‌تواند کشور را جدای از فشارهای تحریمی اداره کند، کاملا محرز بود که چنین وعده‌ای فقط روی شعار و کاغذ باقی می‌ماند و چاره‌ای جز اخذ مالیات از مردم باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 04 July 2023

به گزارش «تابناک»، روزنامه اعتماد نوشت: در یکی، دو سال اخیر مالیات‌های تورمی از دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی گرفته تا مالیات بر عایدی سرمایه (طلا، سکه و ارز) به عنوان پایه‌های جدید لحاظ شده‌اند.
 
همچنین اعلام دریافت مالیات از حساب‌هایی که تراکنشی بالاتر از مبالغ اعلامی دارند یکی دیگر از پایه‌های مالیاتی جدید تلقی می‌شود، هر چند گفته می‌شود مالیات پرداختی در این قالب برای دولت در شرایط مضیقه درآمدی (نبود درآمدهای نفتی) مهم تلقی می‌شود، اما با وجود تورم 50 درصدی در کشور و افزایش قیمت هر روزه کالاهای مختلف و درآمدهای پایین مردم این نوع سیاستگذاری‌ها فشار بالایی به اقشار مختلف جامعه وارد کرده است.
 
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص افزایش پایه‌های مالیاتی جدید و تحمیل آن به مردم به «اعتماد» گفت: از همان روزی که دولت سیزدهم اعلام کرد که سفره مردم را از تحریم‌ها جدا می‌کند و مدعی شد که می‌تواند کشور را جدای از فشارهای تحریمی اداره کند، کاملا محرز بود که چنین وعده‌ای فقط روی شعار و کاغذ باقی می‌ماند و چاره‌ای جز اخذ مالیات از مردم باقی نمی‌ماند.
 
افقه خاطرنشان کرد: متاسفانه اقدامات متعددی هم در این مدت برای جایگزینی درآمدهای نفتی صورت گرفته است که همه آن هم از جیب مردم بوده . در یک‌سال گذشته راهکارهایی مثل فروش اموال دولتی و مولدسازی دارایی‌های دولت هم تا ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی را انجام داده‌اند. البته ممکن است عده‌ای بر این باور باشند که فروش اموال دولتی در این شرایط اقدام موثری است، اما زمانی فروش این اموال مفید است که درآمدهای آن صرف فعالیت‌های عمرانی شود و برای خود مردم هزینه شود نه اینکه صرف هزینه‌های جاری دولت شود.

الزام بر کاهش ردیف‌های هزینه‌ای دولت

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: دولت ردیف‌های بسیار زیاد هزینه‌ای دارد و در واقع در این ردیف‌ها اتلاف بودجه فراوانی هم دیده می‌شود . در حالی که بهره‌وری در سیستم دولتی بسیار پایین است و نوع گزینش نیروها و مدیران این سیستم هم هزینه زیادی دارند. 
 
از سوی دیگر ردیف‌های هزینه‌ای زیادی وجود دارد که هیچ کمکی هم به رفاه اجتماعی و خدمات دولتی نمی‌کند، بنابراین دولت متاسفانه به منظور راهی برای جایگزینی درآمدهای نفتی اقدام به فروش اموال دولتی و در کنار آن اخذ مالیات به شکل‌های مختلف کرده است. این اقتصاددان خاطرنشان کرد: سال گذشته هم دولت سیزدهم اقدام به حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی کرد تا بتواند سیاست افزایش یارانه‌ها و کالابرگ برای دریافت کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی برای جبران تورم ناشی از حذف این ارز را دنبال کند که در این بخش هم چندان موفق عمل نکرد.

فقط برای افزایش پایه‌های مالیاتی به کشورهای غربی استناد می‌کنند

افقه با بیان اینکه دولت با تعریف پایه‌های مالیاتی جدید دست در جیب مردم کرده است، ادامه داد: اخیرا شاهد آنیم که هر چه پایه‌های مالیاتی در کشورهای پیشرفته وجود دارد در ایران هم در حال پیاده‌سازی آن هستند؛ این در حالی است که در هیچ بخش دیگر رفاهی این کشورها را با توجه به اینکه غربی هستند به این شکل الگوی خود قرار نمی‌دهند. اما برای افزایش پایه‌های مالیاتی استنادشان این قبیل از کشورهاست.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشورهای دیگر اگر مالیاتی دریافت می‌کنند در قبال آن خدمات خوبی هم به مردم می‌دهند، گفت: در کشورهای پیشرفته با دریافت مالیات دولت موظف است خدمات بی‌نظیری هم به مردم ارایه دهد به گونه‌ای که خود مردم هم از پرداخت مالیات رضایت دارند.

هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود

افقه خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌کفایتی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در داخل کشور و در روابط بین‌الملل تولید ملی به‌ شدت افت کرده است . در نتیجه مردم هم درآمد چندانی ندارند؛ به گونه‌ای که بر اساس آمارها 60 میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند و حتی کسبه و کارمندان و افرادی که در واحدهای تولیدی فعالیت دارند هم درآمدشان به اندازه‌ای است که تنها بتوانند وضعیت فعلی‌شان را حفظ کنند. بنابراین افزایش پایه‌های مالیاتی به این معنی است که دولت برای حفظ بودجه خودش راه‌هایی برای متشبث یا آویزان شدن به جیب مردم پیدا کند و هر روز هم سفره‌های مردم تنگ‌تر از قبل شود.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مجموع مردم در شرایط فعلی درآمد چندانی ندارند تا بتوانند از پس این پایه‌های مالیاتی برآیند و اگر هم دولت بخواهد به زور و از روش‌های مختلف برای پرداخت این مالیات اجباری داشته باشد عملا مردم دچار مشکل جدی خواهند شد و حتی اگر امسال هم بتوانند از پس این مالیات‌ها بربیایند برای سال آینده این توان را نخواهند داشت و با توجه به تورم کنونی و افزایش قیمت کالاهای مختلف احتمالا بخش تولید و بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور به سمت ورشکستگی می‌روند و عده‌ای هم بیکار خواهند شد که هر اندازه بیکاری بیشتر شود میزان مالیات هم از آن سود کمتر خواهد شد.
 
افقه خاطرنشان کرد: عملا دولت از این طریق (افزایش مالیات‌ها) چندان برای درآمدزایی موفق نخواهد شد و اگر هم موفق شود به صورت مقطعی خواهد بود . چهار ماه از امسال گذشت و این وضعیت درست شده، سوال اصلی این است که برای سال‌های آینده چه سیاستی می‌خواهند در پیش گیرند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۷
دولت ها سر سفره مردم زیر خط فقر نشستن
نمونه کوچکش دولت از ابتدای شروع بکارش تو طبل ساخت مسکن میکوبه اما شما یه زمین داشته باش بخوای بسازیش همقیمت زمین باید پول بدی تا پروانه ساخت بگیری بعد هزینه های مختلف و عجیب و غریب دیگه،خلاصه که یه سازنده اگه بتونه از دست هزینه های مختلف دولت در بره شاهکار کرده
یا در بخش خودرو،واردات خودرو آزاد هم باشه چن برابر پول خودرو باید بپردازی تا یه خودرو خارجی وارد کنی خدایی کدوم کشور اینطوره؟
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
تابناک جون سلام خوبی همه چی عالیه .این حرفها الکیه.نه خط فقری هست نه مشکلی .خدا رو شکر داریم میریم قله .قله رفتن مشکلاتی داره خیلی ها له می شن و ..فقط مدیران بی لیاقت می رسن قله .
نااشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
علاوه برهزینه اجباری وزوری که هست دیروز یک هزینه به هزینه زوری دیگر اضافه شد دربانک اگر مبلغی را ساتنا کنید علاوه برکارمزد کارمزدی دیگر بخاطر حضور در بانک باید بدهید این را در بانک صادرات از من گرفت با خنده به مسئول گفتم گفت تراکنش جدید است که چرا امدی بانک باید خانه انجابدید
این حرفها دیگه تکراری شده مدیران بالا دستی می شنوند ومی دونن اوضاع به چه صورت اما همچنان بی خیال وسرشان بالاست
آیا میدانی هر روز چند کارگاه و کسبه فقط بخاطر مالیات های سنگین مجبور به تعطیل کرده انها میشوند ؟
من خودم شاهد بودم که کسبه ای بخاطر مالیات سنگین سال 1400 مشغول جمع کردن بساط و تعطیل کردن کسبه میشود
فقط برای افزایش پایه‌های مالیاتی به کشورهای غربی استناد می‌کنند

واسه اینکه دست توی جیب ملت بکنند اینجور جاها غرب خوبه اما وقتی میخوان خدماتی بدن که از غرب الگو برداری شده میگن کفار و استعمارگرو دشمن.
از قدیم هم گفتن خلایق هر چی لایق
شعار دادن با انجام کار خیلی متفاوت است. دقیقا سفره مردم کوچکتر شده
حتی در مسئله هسته ای به گفته نمایندگان نه تنها مصوبه مجلس را دولت اجرا نکرد بلکه امتیاز فراتر از برجام را در نظارت داده
زنده باد
این مالات ها برای اونهایی است که فرار می کنند و مالیات نمی دادند مثل دو لبریتی ها ( سلبریتی ها) و وکلا و پزشکان و شوتبالیست ها و دلال های مسکن و خودرو و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
جناب از خودتم دارن مالیات میگیرن خیلی بیشتر از سالهای قبل ، خبر نداری
واقعا که
اتفاقا شماها از جای دیگه ناراحتید از اونجا که از شماها مالیات بگیرند وگرنه مردم عادی برای شما هیچ اهمیتی ندارد
در کشوری مثل ایران که همه ثروتهای کلان خدادادی از نفت و گاز گرفته تا انواع معادن فلزات و غیر فلزات و منابع درآمدزای کلان دست دولت است گرفتن مالیات از مردم بخصوص قشر کارمند یک روش راه زنی است که در زمان صفویه و قاجاریه رواج داشته است.
در کشورهائی که سرشان به تنشان می ارزد همه ثروتهای خدادادی ذکر شده فوق دست مردم است و دولت برای گذران امور مملکت متکی به درآمدهای مالیاتی است و طبعا" از درآمدهای کلان مالیات کلان هم دریافت می کند و مردم هم از این وضعیت راضی هستند.
اما در ایران دولت نتنها همه درآمدهای منابع کشر را در اختیار دارد بلکه با بستن مالیاتهای ضالمانه به مردم ظلم مضاعف اعمال می کند که مصداق بارز راه زنی سر گردنه است.
متاسفانه غالب مردم هم بعلت عدم آشنائی به حق و حقوق شهروندی خود تن به این ظلم می دهند.
این سامانه صدور مجوزها و علی الخصوص مجوز فعالیتهای حانگی همگی به خاطر اینست که درخواست کنندگان در ابتدا و با ایجاد حساب مالیاتی در دام ممیزان مالیاتی گرفتار شوند که بعد از چند سال از هستی ساقط شوند !
اگر سال و سالهای آینده ای باشند و برنامه اخذ مالیات ادامه داشته باشند باید درموردش بحث کرد . از گفته های کیهان و فرماندهان نظامی چنین استنباط می شود که سعی در کتمان یک واقعیت دارند آنهم با دروغ های شاخدار ! چیزی که من متوجه شدم این هست که نسخه ای از طرف دنیا با چراغ سبز روسیه پیچیده شده که خوشایند آقایان نیست و با حرف درمانی بدنبال کتمان آن هستند . کمی صبر کنید .
کاش و ایکاش این مالیاتها خرج مردم می شد!!!! ولی معلوم نیست کجا خرج میشه !!! همه چیز بنرخ ازاده از غذا و دارو تا عوارض شهرداری مملکتهای دیگه نفت و گاز و اهن و مس و سنگ و اورانیم و خاویار و زمین و ..... ندارند از مردم مالیات می گیرند و در عوض بسیاری از خدماتشان مجانی است
تورم حداقل 50 درصدی به همراه انواع مالیات ها برای جبران کاهش درآمد دولت در اثر تحریم ها از مردم ظالمانه ترین تصمیم این دولت و مجلس بود و به زودی تاثیر آن با بیکاری گسترده و گسترش فقر نمایان خواهد شد
هنوز روزهای خوبمونه. مونده حالا حالاها.
با سلام! نمی دانم چرا روز به روز اجناس گران می شوند! آیا واقعآ نظارتی نیست؟ آیا مملکت بی صاحب شده است؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
حالت خوبه؟
یه رئیس‌جمهور جدید دیگه با یه جرررررررراحی اقتصادی ديگه
در فرهنگ لغات فارسی هر چه گشتم معنای کلمات زیر را پیدا نکردم :
سفره - مردم - کوچک - تحریم -20 نمونه - استغفرالله عوارض ؟ مالیات؟
آمممممممممممما تا دلتان بخواهد کلماتی مانند اثر ندارد - بزودی - خودکشی - فقر - فساد -زندان - طلاق - کودکان خیابانی - کارتن نه ببخشید گور خواب - سوییت ویژه در زندان برای بیچارگان اختلاسگر دزد بی گناه و ............ با پوست و گوشت انسان تعریفش را نوشته بودند در جای جای ............
دولت به راحتی می تواند حداقل 30 درصد هزینه های خود را کاهش دهد. دهها دستگاه دولتی وجود دراد که اصلا بود و نبودشانهیچ فرقی برای کشور نمی کند. در بخش فرهنگی که این موضوع زیادتر است نهادهای مختلف به اسم شعرا وجود دارد که اصلا معلو م نیست چه کار می کنند نهایت هنرشان برگزاری یک همایش در سال است. من 30 سال خبرنگار بوده ام و با جرات می گویم که 90 درصد سمینارها و همایش ها بدون فایده است و به قول حکیم فردوسی فقط جایی برای نشستن و گفتن و برخاستن است.
تمام ملت افسردا کردین بیچاره کارگری ک باید فکر اجاره باشه فکر خوراک روزانه باشه.
ما که دیگر خسته کم اورده ایم از این تورم
حقوق های نجومی واسه مثلا روسای حراست سازمان ها که احمدی نژاد از بسیج اوردشون تا پاداش کمک به انتخاب شدنشو رو بده، والان هیچ تولیدی جز گیر دادن ندارند و ماهی ۱۵۰ میلیون حقوقشونه، اینم صوت زنی، برو بررسی کن آقای رییسی
پاسخ ها
راشدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
دمت گرم خوب اومدی من تو حراست راه آهن هزار تا از اینا دیدم دو زار خاصیت ندارن
تنها کار بسیار خوب و مهمی که دولت د ر این دوسال انجام داد ه همین گرفتن مالیات از امثال شماهاست من قبلا از عملکرد دولت راضی نبودم ولی بااین کارش انشالله 4 سال دوم هم از حامیانش خواهم بود
مردم شدن برده
یکی از دوستان چند وقت پیش رفته بود مسافرت کاری میگفت از یک رستوران غذای معمولی خورده 60 هزارتومان از پول غذا مالیات بود و توی مسافرخونه نیز 560 هزارتومان پول مالیات شده بود...وحشتناک بود...پول زور...هزینه حقوق عشق و حال و پولدارتر شدن کارگزاران را ملت داره میده...
بله نرفت آنچه رفت عمر ما بود
متأسفانه هر روز با مشکلات جدیدی روبرو می شویم . عصبی میشویم غصه میخوریم خدا را صدا می زنیم . اعتراض هم نمی توانیم داشته باشیم . چون با تدبیر دولت قطعاً محکوم می شویم به ....
ما یک سوپر کوچیک داشتیم هر روز جنس گران شد گفتند باید به قیمت‌های کالا بفروشید ما خریدیم وبا قیمت روی کالافروختیم ورشکست شدیم
حالا در فروشگاهای وابسته به دولت اگر بستننی مثلازیاد شده به قیمت رویکالا نمی‌فروشند به قیمت روز در مانیتور ثبت میشه
شب تاریک و بیم موج وگردابی چنین هایل کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
هر روز یارانه چندر غازو بر سر ما می‌کوبید. ولی چیزی در مورد ارزش افزوده که خیلی خیلی بیشتر از یارانه برای دولت سود داره حرفی نمیزنن .بانک روزی ۹ هزار از حساب ما کارمزد تراکنش میگیره هر روز مالیات هم هرجور بخوان آزمون میگیرن .آیا این عدالت اسلام است آیا این دست در جیب مردم کردن و ایجاد تورم نیست.به کی دادببریم گناه ما چی ولا دیگه نمیتونیم زندگی کنیم
کار کاسبی ها همرو خاباندن بعد افتادن به نیمه جان مردم مالیات میگیرند مالیات برای کشوری است هیچ منابع خدادادی نداره هم منابع مردم به تاراج میبرن هم پول مالیاتو
اگر توانستین دنیای مردم را درست کنید آخرتشان هم درست میشه اگر برنامه ای برای دنیای مردم ندارید حرف از آخرت نزنید چون آخرت مردم را هم خراب میکنید...
کدام کش کدام وعده محقق شده کمر ملت شکسته شده ۳ تا جوان بالای ۳۴ دارم هنوز نه شغلی دارن ونهی توانند تشکلیل خانواده بدن من در سن ۲۰ سالگی تشکیل خانواده دادم اما الان چکسی جعت داره خودش را گرفتار کنه هیچ کس پاسخگوی ملت نیست فقط باید دست به دامن خدا بشیم
وعده دولت بیش از شعار نبوده و مردم توان بی تدبیری را پرداخت خواهند کرد
با احترام برای مردم سرزمینم .چه سود وچه فایده‌ای ازاین همه آه وفغان ما همه مردم فقط حرف میزنیم وهیچ اقدام عملی برای احقاق حقوق پایمال شده انجام نمیدیم. اما دولت‌ها برای گرفتن حق خود از مردم آنچه می‌گویند عمل می‌کنند وذره ای کوتاه نمی‌آیند.هر روز تمام مسعولین فربه تر .غنی‌تر. مرفه تر وراحتر در کمال آرامش آینده خود وفرزندان برای چند نسل دیگرشان را تامین نموده اند .حال ما مانده‌ایم وحوض .همه این حرفها آب در هاون کوبیدن است وبس .تا زمانی که اراده جمعی مردم برای احقاق حقوق از دست ظالمان محقق نگردد .وضع از این هم بدتر خواهد شد
حلوا شکری عقاب هفته پیش 400 گرمی خریدم 74000 هزار تومان این هفته رفتم شده 113000 هزار تومان تو یه هفته 60 درصد افزایش قیمت داشته است قضاوت با خودتون حقوق بازنشستگان و کارگر 27 درصد افزایش داشته
اول اینکه وقتی تورم در یک جامعه هست خودش یه نو ع مالیاته،یعنی ما داریم سالی ۵۰ در صد مالیات اضافه به دولت میدیم،،،، درثانی، وقتی دولت تورم ایجاد میکنه مردم بجز خرید طلا و ارز چطور میتونن ارزش دارایی شونو نگه دارن؟ حالا از این هم میخوان مالیات بگیرن،،،،
انشا الله به زودی قانون همسانسازی سفره های مردم را دولت اجرا میکند
با این دو کلمه نوشتن ما فقط خودمون خالی میکنیم نه مسئولان اینها را میخوانن ونه فایده ای برای ما دارن فقط میفهمم که یه کارتخونم برای خودم یکی دیگه برای دولت
درکشورهای غربی قیمت یک اونس طلا ۳۲ گرمی که معادل ۲۰۰۰دلار است حقوق ماهانه خط فقر است لذا دراروپا ساعتی ۱۵ تا ۲۰دلار یا یورو حقوق میدهند باروزی ۶ ساعت کار و۲ روز درهفته تعطیلی ماهی ۱۳۲ ساعت کار می کنند یعنی ماهی ۲۰۰۰تا ۲۵۰۰دلارباتوجه به قدرت خرید کشورها جهان سوم که یک سوم اروپاییان است لذا معیار یک سکه طلا ۸گرمی یا ۷۰۰ یا ۸۰۰دلار حقوق ماهانه باید خط فقر باشد یعنی از فردی که ۳۰ میلیون تومان به بالا حقوق ماهانه میگیرد مالیات گرفت تا تولیدات مصرفی ورشکست نشوند وگرنه با مالیات ۷ میلیون تومان به بالا درحقوق فقط مواد خوراکی ادامه کار میدهند والباقی تولیدات با ‌کاهش نیرو و سپس به تعطیلی روی اورده ودولت مجبور به دادن بیمه بیکاری شده وهزینه نیروی انتظامی افزایش یافته ودولت به جای رشد اقتصادی باتورم لجام گسیخته گریبان گیرخواهد بود
بابا جان کشک چقدر گران شده
تحریم ماندنی شد.اما رفتنی میرود وآمدنی میآید اندکی صبرسحرنزدیک است انشاالله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست