سهامداران عدالت بخوانند

کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی به سبد شرکت های بورسی سهام عدالت می‌توان دریافت که افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی بر سود سالیانه سهام عدالت موثر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳ 03 July 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی به سبد شرکت های بورسی سهام عدالت می‌توان دریافت که افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و سایر صنایع بر سود سالیانه سهام عدالت موثر خواهد بود. به عنوان مثال فقط ۲۳ درصد از سبد سهام عدالت را هلدینگ خلیج فارس تشکیل می دهد که سود سالیانه این شرکت تحت تاثیر مستقیم نرخ ۷۰۰۰ تومانی تعیین شده برای خوراک و سوخت است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از سوی دیگر وجود شرکت‌های پالایشی، فولادی و سیمانی در سبد سهام عدالت موجب متاثر شدن سود نقدی سالیانه سهامداران عدالت از محل افزایش نرخ سوخت این شرکت ها خواهد بود.

او گفت: حال بایستی این سوال پرسیده شود که بهتر نیست به جای آسیب به صنعت، از بین بردن پیش‌بینی پذیری صنایع، زیان سهامداران و سهامداران عدالت و سایر آثار کوتاه مدت و بلند مدت تعیین این چنینی نرخ گاز خوراک، رانت اعطا شده به سایر شرکت ها از محل تثبیت نرخ مبنای تعیین قیمت خوراک مایع سایر پتروشیمی ها (۲۸۵۰۰ تومان) را اصلاح کرده و از محل عواید حاصل از اصلاح، نرخ گاز خوراک واحدهای پتروشیمی را به نحوی تعیین کرد که با رقابت پذیری صنایع ،انگیزه سرمایه گذاران خرد و کلان در بخش های مولد اقتصادی ما حفظ شود؟

او گفت: حتی درآمد دولت هم از طریق این شرکت ها کاهش پیدا می کند چرا که دولت سهامدار اصلی بسیاری از شرکت ها(چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم) و هلدینگ هاست و افزایش این نرخ خوراک باعث می شود بحران از صنعت پتروشیمی و شیمیایی به بسیاری از صنایع سرایت کند./باشگاه خبرنگاران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست