چرا هیات مدیره و سهامداران بزرگ شرکت ها سکوت می کنند؟

۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری مصادف بود با سنگین‌ترین ریزش بورس و کسی خبر نداشت که چرا این اتفاق رخ داد! درست ۵۱ روز بعد علت این ریزش سنگین مشخص شد. ماجرا به نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باز می‌گشت. حالا پرسش این است که چرا هیات مدیره و سهامداران عمده سکوت کرده اند؟ نکته ای که مجید عشقی رئیس سازمان بورس حدودا یک سال پیش و در گفتگو با نبض بورس به آن اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲ 01 July 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری مصادف بود با سنگین‌ترین ریزش بورس و کسی خبر نداشت که چرا این اتفاق رخ داد! درست ۵۱ روز بعد علت این ریزش سنگین مشخص شد. ماجرا به نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باز می‌گشت.

فارغ از همه حواشی که این نامه ایجاد کرده است، دو نکته اساسی در این ماجرا مغفول مانده است. یکی اینکه چرا قیمت نرخ خوراک را ۷ هزار تومان اعلام کردند و بر چه مبنایی این نرخ به دست آمده است؟ در این مطلب قصد نداریم به این موضوع پاسخ دهیم هر چند که مسئله بسیار مهمی است. دوم اینکه چرا مدیران عامل و هیات مدیره‌ها و سهامداران شرکت‌های تاثیرپذیر از این ماجرا سکوت کرده اند؟

چرا هیات مدیره و سهامداران بزرگ شرکت ها سکوت می کنند؟

نقد بسیار جدی این است که چرا هیچ مصاحبه ای از مدیران عامل، هیات مدیره ها و سهامداران عمده در مذمت این نامه و اثرات منفی آن بر شرکت ها دیده نمی شود؟ چرا مدیران عامل شرکت های متاثر از این افزایش نرخ سکوت کرده اند؟

این پرسشی بود که حدود یک سال پیش مجید عشقی رئیس سازمان بورس در گفتگو با نبض بورس آن را مطرح کرد. در ادامه به این گفتگو و نکات گفته شده در این زمینه می پردازیم.

مجید عشقی در بخشی از گفتگوی خود در مرداد ماه سال گذشته با نبض بورس گفت:

یک نکته‌ای نیز که من قصد دارم بر روی آن تاکید کنم این است که بالاخره هیات مدیره شرکت‌ها هم باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. اثرات این قیمت گذاری دستوری نه تنها بر سودآوری شرکت‌ها است، بلکه اثر بلندمدت آن روی کلیت اقتصاد آن صنعت تاثیر می‌گذارد. ببینید وقتی که ما یک قیمت گذاری دستوری داریم و یک شرکتی با زیان کالای خود را می‌فروشد، این شرکت تا کی می‌تواند با زیان کالای خود را بفروشد؟ بعد یک مدت مجبور است که آن خط را بخواباند و دیگر تولید نکند و در نتیجه کمبود عرضه اتفاق می‌افتد و اقتصاد ضربه می‌بیند؛ لذا این موضوع باید کاملا تبیین و به درستی منتقل شود. ما نیز به نوبه خود این کار را انجام می‌دهیم، اما وظیفه اصلی هیات مدیره و شرکت‌ها است که این کار را انجام دهند.

یک پدیده‌ای که ما با آن مواجه بودیم این بود که بعضا سهامداران بزرگ شرکت‌ها هیچ عکس العملی را در این موارد نشان نمی‌دهند. در حالی که اگر به درستی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم درست است که این موضوع به نوعی به گردن سازمان افتاده است و باید پیگیری کند و یکی از وظایف سازمان حمایت از حق و حقوق سهامداران است و باید از این بُعد وارد شود و مکاتبه کند و میز صنعت بگذارد و ...، ولی بالاخره هیات مدیره و سهامداران آن شرکت‌ها هم مسئولیت‌هایی در این زمینه دارند و باید از حقوق سهامداران خرد دفاع کنند. این موضوع را قطعا پیگیری می‌کنیم و به خود هیات مدیره‌ها گوش زد می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کنند که جریان عرضه کالا‌ها در بلندمدت آسیب نبیند و شرکت‌ها در ادامه توان سرمایه گذاری مجدد داشته باشند. بتوانند سرمایه گذاری کنند و افزایش تولید داشته باشند. اگر با زیان بفروشند در آینده دچار مشکل خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی