بازدید 3640

سیلزدگان سیستان‌وبلوچستان مراقب حمله گاندو باشند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 30 June 2023

به گزارش «تابناک»، داود میرشکار روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گاندو با حفر کانالی که چندین متر عمق داشته و طول آن تا ۱۵ متر می‌رسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعت‌های گرم روز تهیه می‌کند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانال‌ها به حفظ آب برکه‌ها و تالاب‌ها در فصل‌های گرم و ایام خشکسالی کمک می‌کنند.

وی افزود: با وجود وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه‌کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه‌بر نصب تابلوهای جدید هشداردهنده و گشت و کنترل مداوم همیاران و محیط‌بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در روش‌های گوناگون در منطقه اجرا شده؛ اما متأسفانه بی‌احتیاطی و عدم توجه به علایم هشداردهنده گاهی موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه‌ به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه‌ به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به‌تبع آن، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات‌وحش به‌ویژه تمساح پوزه‌کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به‌تبع آن دورشدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

وی تاکید کرد: شهروندان نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است خودداری کنند.

میرشکار گفت: به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات‌وحش به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط‌زیست اعلام و یا با سامانه شبانه‌روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

آسیب دیدگان ۱۷ روستای سیل زده سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان؛امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل ۱۷ روستای شهرستان های سراوان، چابهار،خاش، مهرستان و سیب و سوران از پنج تیرماه تاکنون انجام شده است.

سید محمد مهدی سجادی اظهارکرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی از پنج تیرماه تاکنون در شهرستان‌های ذکر شده خدمات امدادرسانی به ۳۷۲ نفر در قالب ۷۱ خانوار توسط ۶۰ امدادگر این جمعیت انجام شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۴ نفر در قالب ۲۲ خانوار در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

به گزارش ایرنا، استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوری که در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست