بازدید 4071
۷

مستاجران همچنان قربانی تابستان داغ اجاره‌ها

همزمان با آغاز فصل اجاره خانه ها، برخی مستاجران همانند هر سال کاسه چه کنم به دست گرفته و از این بنگاه به آن بنگاه می‌روند.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹ 27 June 2023

به گزارش تابناک، اقتصاد ۲۴ نوشت: روز‌های جوانی آرام آرام ورق خوردند و آرزوهایمان یکی یکی از جلوی چشم ما و هم نسلانمان رد شدند، دریغ از یک گوشه نگاهی که ما هم دل داریم و هر چقدر به دنبالشان دویدیم نشد که نشد، قدیم تر‌ها وقتی می‌خواستند بگویند فلانی ندار است می‌گفتند بی سر و سامان است و سرپناهی ندارد اصلا یکی از ویژگی‌های دارا و ندار همین مسکن بود.

شروع تابستان شاید برای بخشی از جامعه یعنی تفریح و تعطیلی، اما برای بخش نسبتا زیاد کشور که طبق آمار کمیسیون عمرانی مجلس بالغ بر ۵۱ درصد مردم ایران است یعنی استرس، اضطراب و ترس که چه می‌شود و صاحب خانه چقدر قرار است روی پول پیش و اجاره اضافه کند.

مهم نیست به چه چیز و چه کس اعتقاد دارید یا ندارید مستاجر که باشید همین روزهاست که خدا را به هر چیز و هرکس قسم می‌دهید تا سرپناهی برایتان پیدا شود و رنگ رخساره زن و فرزند، شما را از درون شرمنده نکند.

تقویم اجاره منزل به وقت اتمام است و بازار بنگاه‌های معاملات ملکی روز به روز داغ‌تر می‌شود، صاحب خانه از اوضاغ قمر در عقرب اقتصاد می‌گوید و افزایش پول پیش را معلول تورم مهارنشدنی عنوان می‌کند، مستاجران هم این روز‌ها به در و دیوار می‌زنند تا هرچه در این یک سال پس انداز کرده اند در طبق اخلاص گذارده و تحویل صاحب خانه‌ای بدهند که او هم گرفتار است.

محسن یکی از دوستان قدیمی نزدیک به یک ماه است در پی یافتن خانه این سو و آنسوی شهر را متر می‌زند و به دوستانش که ما باشیم سپرده است اگر جایی با پول مناسب پیدا کردیم دریغ نکنیم که ثواب دارد، حالا کار ما شده است این سو و آن سو فضای مجازی و حقیقی را دیدن و پیدا کردن خانه‌ای مناسب در شهر نه زیاد کوچک و نه زیاد بزرگ ساری.

اجاره منزل در این شهر از ۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و تا یک میلیارد و دویست و ماهی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اجاره تخت گاز پیش می‌رود، در همین گیر و دار نگرانی حالا به سراغ من نیز آمده است، جوان بیست و چند ساله مجرد که حقوقش کفاف پول تاکسی اش را هم نمی‌دهد چه کند با این اوضاع سرسام آور، دیروز محسن می‌گفت شاید بخواهم بروم خارج از شهر، پولم به این قیمت‌ها نمی‌رسد.

محسن ۳۵ سال سن دارد فرزندش تازه به دنیا آمده به همین دلیل نیز صاحبخانه گفته است، چون سه نفر شده اید باید صد میلیون به پول پیش و دو میلیون به پول اجاره اضافه کنید، قابل توجه دولت و مجلس و ایضا نهاد‌های دیگر که فرزندآوری را مهم می‌دانند.

محسن عجیب نگران است، می‌ترسد خانه‌ای پیدا نشود و نتواند سرپناهی برای خانواده اش مهیا کند یکی از دوستان می‌گفت با این اوضاع نمیتوان خانه خرید باید شریکی پول گذاشت زمین بخریم و بدهیم مشارکتی کسی پیدا شود تا بسازد.

این یعنی می‌توان به صورت خودجوش تعاونی‌هایی تشکیل شود تا جوانان بتوانند با پول کمتری صاحب خانه شوند، ایده جالبی است که شاید در دراز مدت بتوان روی آن حساب کرد، اما الان هر چه داریم و نداریم باید بدهیم پای اجاره و انگار قرار نیست چیزی برایمان بماند تا صرف این فکر‌های بکر کنیم.

گوش کسی به حرفمان بدهکار نیست
مالیات بر خانه‌های خالی طرحی بود که اگر شهروندی بیش از دو خانه داشت و در آن خانه کسی زندگی نمی‌کرد باید بابت آن مالیات می‌داد، تعداد خانه‌های خالی به صورت دقیق مشخص نیست و بین دو تا ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود، قرار بوده دولت در سال گذشته از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که فقط ۶ میلیارد تومان آنرا اخذ کرده است.

محمد منان رییسی مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: قانون مالیات از خانه‌های خالی و لوکس به درستی اجرا نمی‌شود در حالیکه در غرب، مالیات سنگینی بابت این موارد اخذ می‌شود.

او افزود: کشور‌های غربی توانستند با سیاست‌های تنظیم گری و مالیات بازار مسکن خود را کنترل کنند به عنوان مثال در کشور‌های آمریکا و فرانسه یک واحد مسکونی اگر به مدت یکسال خالی بماند باید معادل ۱۰ درصد ارزش آن منزل مالیات پرداخت شود.

رییسی با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه شورای عالی شهرسازی منجر به بحران در زمینه مسکن می‌شود، گفت: قیمت زمین در تهران بیش از ۱۱۰۰ برابر در ۳۰ سال اخیر رشد کرده است و نکته جالب اینجاست که قیمت زمین در تهران حتی نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
دولت با طرح مسکن ملی باعث گران شدن حتی مسکن مهر هم شده، مشکل نبود مسکن نیست، مشکل دلالی در بخش مسکن است که بانک‌ها و خود دولت عامل اصلی گرانی هستند
سه سال مستاجرم اولین سال صد میلیون پیش ماهی یک دویست دومین سال شد سه میلیون و الان شده پنج میلیون ،اونم تو ایلام منطقه ارزانش،
جلاد این قربانگاه وعده های توخالی دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن و دولت قبل که کلااااااااا تعطیل کرده بود
زمانی که مستاجران درعیش وخوشی بودندصاحبخونه هادرحال کاروتلاش وساخت وساز...پس صاحبخونه هاحق دارند.وباوضعیت اقتصاد پیش میروند
ازخواب وزندگیشون زدندکه آینده بافرزندانشون دررفاه باشند.
باید یک قانون بسیار قوی و برای همیشه که هرکس یک خانه بیشتر داشته به منزله خیانت به کشور و مردم می باشد تصویب شود و باید اموالش مصادره شود تا دیگر این سوء استفاده تکرار نشود !!!!!!!!!!!!!
هم مستاجر هم موجر هر دو قربانى يمش بيسواد رلنتخوار دولارباز شدند
اكر قيمت اجناس نجومى نبود كرايه خانها هم زياد نميشد
مقصر براى همه مردم اشناست حالا اومدن كل تورم را سر موجر بدبخت انداختن
شما جنس تقلبى ميزنيد و ادرس غلط ميدهيد
تورو به خدای خودتان فکری به حال مستأجران بکنید من ی زن تنها با ی بچه بدون درآمد الان صابخونه ازم سه میلیون کرایه میخاد آخه چه خبره از کجا بیارم شکم بچمم بزور سیر میکنم حسرت گوشت و مرغ ومیوه مونده تو دلمون خدا خودت رحمی بکن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست