بازدید 4014
کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان زمینه‌ساز تبدیل شدن ایران به بازیگر مهم تجارت گاز در منطقه خواهد شد

مهم‌ترین اقدام در جهت تبدیل شدن به یک بازیگر مهم منطقه‌ای در تجارت گاز، تعاملات بیشتر با کشورهای مختلف است. این رویکرد با واردات حداکثری و صادرات حداکثری گاز رقم خواهد خورد و به همین دلیل از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان یک اقدام مهم در بازطراحی نقش ایران در تجارت انرژی منطقه است.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ 27 June 2023

حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تابناک اقتصادی درباره تاثیر انعقاد قرارداد واردات روزانه گاز از ترکمنستان به ایران و تاثیرات انعقاد این قرارداد برای ایران گفت: تعاملات گازی ما با کشورهای همسایه یک امر گریز ناپذیر است. ما در کشوری زندگی می کنیم که به رغم داشتن منابع بزرگ گازی با ناترازی گاز رو به رو هستیم. کشور ما دارنده دومین ذخایر گازی جهان است ولی متاسفانه سهم ما از بازار جهانی صادرات حدود دو درصد است که سهم بسیار کمی برای کشور دارنده دومین ذخایر گازی جهان است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مسئله ای که در کشور ما را با مشکل مواجه کرده، حمل گاز یا انتقال گاز از جنوب به شمال است که هم هزینه بردار است و هم کار سختی است. به دلیل اینکه میزان مصرف گاز در شمال کشور ایجاب می کند که این خلا منابع گازی را پر کنیم، امضای قرارداد با ترکمنستان می تواند اقدام موثری باشد.

بهزادی بخش با تاکید بر اینکه واقعیت این است ترکمنستان در سالیان گذشته ابزار تسلط بر ما را داشته است توضیح داد: متاسفانه به دلیل ضعف هایی که در حوزه سیاست خارجی داشته ایم هیچ وقت نتوانستیم کاریزمای خودمان را به کشورهای همسایه نشان دهیم، به همین دلیل ترکمنستان هر زمان که احساس کرد ما نیاز خیلی وافری به گاز آنها داریم هر طور که خواسته با ما برخورد کرده است. البته تحرکات غلط دولت قبل نیز در این زمینه بی تاثیر نبود و قطع واردات گاز از ترکمنستان و ایجاد بدهی سنگین به ترکمنستان نیز ماحصل اهمال کاری دولت روحانی و وزارت نفت زنگنه بود

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مصرف داخل کشور ما به گاز خیلی خیلی زیاد است و در راستای اصلاح الگوی مصرف هم حرکت نکرده ایم و از سوی دیگر میدان پارس جنوبی نیز با افت فشار مواجه است، نیاز مبرمی به امضای این قرارداد داشتیم. اگر میدان گازی پارس جنوبی را توسعه ندهیم دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد. بنابراین مجبوریم با کشورهایی مثل ترکمنستان قراداد واردات گاز ببندیم و تعاملات گازی خودمان را با آنها افزایش دهیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می توان با این اقدامات به هاب انرژی منطقه تبدیل شد؟ بیان کرد: تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیاز به اقدامات فراوانی دارد و در صورتی امکان پذیر است که تعاملات گازی ما فوق العاده بالا برود. 

بهزادی بخش کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای تبدیل شدن به هاب انرژی باید تعاملات بسیار زیادی با کشورهای منطقه در زمینه واردات از کشورهای شمالی و صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم؛ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام در جهت تبدیل شدن به یک بازیگر مهم منطقه‌ای در تجارت گاز، تعاملات بیشتر با کشورهای مختلف است. این رویکرد با واردات حداکثری و صادرات حداکثری گاز رقم خواهد خورد و به همین دلیل از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان یک اقدام مهم در بازطراحی نقش ایران در تجارت انرژی منطقه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار