بازدید 1867
۵

سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی به ما یاد داد که در حداقل مشترکات می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و برای حل مشکلات به پیش برویم.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 26 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه، ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) و تبریک هفته قوه قضائیه بیان کرد: در این ماه ها و سال ها شاهد رویکرد تحولی و سازنده در قوه قضائیه در همه سطوح به ویژه در ریاست قوه هستیم.

وی افزود: هر زمان نامی از قوه قضائیه به میان می آید در ذهن همه مردم بلافاصله نام شهید بهشتی، سیدالشهدای شهدای هفتم تیر با هم گره خورده است و ما قوه قضائیه را ولو در سالیان کوتاه به نام شهید بهشتی می شناسیم که مایه افتخار همه ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی تجسمی از تلازم علم و عمل بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی تجسمی از تلازم علم و عمل بود. ما او را به تواضع می شناختیم و او برای تعالی ارزش های انقلاب و عمق بخشی به اندیشه های انقلاب اسلامی از آبروی خودش گذشت. شهید بهشتی برای انسجام و اتحاد در جامعه سکوت کرد.

قالیباف افزود: شهید بهشتی برای نسل جوان ما روشن و ثابت کرد که راه پیشرفت با التزام به مسائل دینی و انقلابی در تضاد نیست و این موضوع را در عمل به همه نشان داد و آموخت. او با همه وجودش زمان شناسی را به همه ما درس داد و سرلوحه کار و مسئولیت های ما قرار داد. او به ما یاد داد که در حداقل مشترکات می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم، تلاش کنیم و در حل مشکلات مردم و پیشرفت انقلاب به پیش برویم. شهید بهشتی به ما آموخت که لازمه استقلال این است که باید از ظرفیت همه ملت استفاده کنیم و پیروزی ما در گروی همین اتحاد و یکپارچگی است.  قطعا این خصلت ها و ویژگی های این شهید عزیز بود که در تیررس مخالفین و منافقین قرار گرفت و وی آبرو و جان خویش را فدای انقلاب اسلامی کرد. امروز این ما هستیم که راه شهدا، امام شهدا و سیدالشهدای هفتم تیر را باید ادامه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید میراث دار این فرهنگ باشیم و باید تلاش کنیم راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم تا دینمان را به شهدا و این نعمت بزرگ که خداوند در این نقطه زمانی به ما هدیه کرده است قدر دانسته و شکر نعمت را به جا بیاوریم. شکر نعمت این است که فرامین رهبری را به عمل برای منافع مردم تبدیل کنیم. مطالبه امروز رهبری از ما تحول است و در فرمایشات اخیرشان در حرم امام (ره) ایمان و امید را به عنوان دو موضوع مهم که هم محور تحول و بستر تحول است از همه ما مسئولین مطالبه کردند که در این مسیر حرکت کنیم.

قالیباف افزود: برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم و به مردم باوری در پرتو خداباوری برسیم. این دو عنصر اساسی است که می تواند پایه این تحول در همه عرصه ها و به ویژه در حکمرانی در بخش های مختلف باشد. از این جهت است که اگر در یک معنای موثق نگاه کنیم امروز مهمترین رسالت قوه قضائیه هم احیای حقوق عامه است و این در حقیقت در حکمرانی اسلامی حق مردم است و مردم صاحب این حق هستند.

وی تأکید کرد: اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون شک مردم هم با وظیفه خودشان آشنا می شوند. ما نباید اول تلاش کنیم که مردم را به وظیفه شان هوشیار کنیم بلکه باید اول آگاهی بخشی کنیم که چه حقی بر گردن ما دارند که وقتی اینگونه شد، به وظیفه  و حقوقشان نیز آشنا می شوند و در جامعه اعتماد شکل می گیرد.

رئیس مجلس شورای در ادامه بیان کرد: در هر جامعه ای که اعتماد شکل بگیرد مشارکت معنی دار مردم را در همه عرصه ها می بینیم و این به معنی موفقیت، پیشرفت و قدرت حل مسأله است.

قالیباف با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم افزایی به وجود می آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چهارچوب قانون انجام دهیم، البته درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر اساس قانون اساسی دارد، اما اشتباه است اگر فکر کنیم به مثابه جزایر جدا هم از هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.

وی در خصوص مهمترین مسئولیت امروز مسئولان تصریح کرد: اگر اینگونه نگاه کرده و اعتماد به وجود بیاوریم مطمئناً ما را از حاشیه سازی و حاشیه روی دور می کند و ما را متوجه اصل مأموریتمان که قدرت حل مسأله در چهارچوب قانون برای مردم است، نزدیک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه توسط دولت سیزدهم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و از همین جا دست نیاز به سوی تمامی نخبگان و کارشناسان در اقشار مختلف جامعه دراز می کنم تا با خرد جمعی این برنامه را به غنای کامل برای حل مسائل و مشکلات کشور برسانیم. تردید نکنید که ما قادریم در یک برنامه مبتنی بر سیاست های کلان ابلاغی و با تأکید بر رویکرد مسأله محوری و اولویت بندی، ثبات اقتصادی را طی یک برنامه در کشور برقرار کنیم.

قالیباف با بیان اینکه توجه به پشتیبانی از قوه قضائیه در اولویت مجلس قرار دارد، گفت: قطعا این توجه در قوه قضائیه نیز وجود دارد که اولویت این پشتیبانی را به نقاطی از قوه بدهیم که محل رجوع مردم است، چه از جهت فیزیکی و چه از جهت محتوایی که همان محیط دادگاه ها، دادسراها و قضات شریف هستند. بنابراین باید تلاش کنیم مشکلات را رفع کرده و مشکلات مانع اقتدار، پیاده سازی عدالت و آسایش برای قضات چه در بعد معیشت و مأموریت سازمانی را مرتفع کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که باید تلاش کنیم ورود پرونده ها را به قوه قضائیه کاهش دهیم که این امر فقط با تکیه بر هوشمندسازی قابل دسترسی است. همچنین باید تلاش کنیم که با اصلاح قوانین این پرونده ها به صورت دقیق و مدبرانه کاهش یابد. به عنوان مثال بحثی که امروز در اسناد غیر رسمی در قانونی که چندین سال است بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است.

قالیباف تأکید کرد: باید با شجاعت، تدبیر و با نگاه به حل معضلات این مشکل را حل کنیم، چراکه این مشکل می تواند بخش قابل توجهی از این پرونده ها و بخشی از فساد کشور را کاهش دهد و در پیشرفت کشور هم موثر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که در این برنامه توجه به کاهش اطاله دادرسی از موضوعات مهم است و هر نیازی در این مسیر و در عرصه پشتیبانی برای حل مشکلات مستقیم مردم وجود دارد باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

قالیباف در رابطه با مبارزه با فساد و جرم گفت: بحث مبارزه با مفسدین و فاسدین یک بحث است و بحث مبارزه با فساد و جرم بحث دیگری است. در اینجا نقش قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت مهم است و به درستی می توانند این بسترهای فسادزا را از ریشه بخشکانند. با هماهنگی و همراهی بخش های اجرایی و قضایی با قانونگذاری و نظارت می توان این موضوع را به طور موثر پیش برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
عه! نه بابا. خوب شد گفتی. همه منتظر بودن توضیح واضحات بدی. دیگه از الان همه مشکلات مملکت حل شد.
آقا یک نفر به آقای قالی باف بگه ، اینقدر نباید از بایدها صحبت کنه، ایشون باید از اقدامات انجام گرفته صحبت کنه . تمام
شعار بسهههه. مگه مملکت مشکل داره؟؟؟؟ شماها که میگید مملکت گل و بلبله و هی آمار پیشرفت ارائه میدید
شهید بهشتی به شما یاد نداد که دروغ نگویید؟ بر کرسی های مدیریتی به ناحق تکیه نزنید؟ به شما یاد نداد که وقتی تخصص کاری را ندارید مسیولیت نپذیرید؟
الان دقیقا سه قوه محترم دارن همین کار رو میکنن و با تمام قدرت و اقتدار و یکصدا دارن پدر مردم رو در میارن ... مثلا یکصدا توی افزایش قیمتها ... یکصدا توی رفاه اجتماعی ... یکصدا توی اجاره بها ... یکصدا توی شهریه مدارس ... کلا باهم یکپارچه و همصدا هستن ... بدبخت مردم و کارگر و کارمند ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست