بازدید 2624

اتهام دادستانی دانمارک علیه فرد مهاجم به سفیر ایران

دادستانی دانمارک اتهامات علیه فردی را که سال گذشته با سلاح سرد به سفارت تهران در کپنهاگ حمله کرده بود، اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 24 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دادستانی دانمارک روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اتهامات مربوط به حمله به یک سفارت "خارجی" در این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، فرد مهاجم به حمله فیزیکی بسیار خشونت آمیز، بیرحمانه و خطرناک علیه سفیر متهم شده است. تخریب و آسیب رساندن به خودروها و ساختمان سفارت، از دیگر موارد اتهامات این فرد عنوان شده است.

در متن کیفرخواست دادستانی دانمارک آمده است که طرح این اتهامات در رابطه با وقوع حمله در «یک سفارت‌خانه خارجی» صورت گرفته است، بدون این‌که به‌طور مستقیم به نام ایران اشاره شده باشد.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به این پرونده تأیید کرده که کیفرخواست صادرشده در ارتباط با حمله‌ای است که پاییز سال گذشته در محوطۀ سفارت ایران در کپنهاگ اتفاق افتاد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس دانمارک پس از حادثه ‌هفت اکتبر ۲۰۲۲ (۱۵ مهرماه سال گذشته) اعلام کرد که یک مرد ۳۳ ساله با چاقو وارد سفارت تهران در کپنهاگ شده و قصد حمله به خانم افسانه نادی‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران را داشته است که توسط یکی از کارکنان سفارت دستگیر می‌شود.

تهران نیز پس از این حادثه فرد مهاجم را به تلاش برای حمله به سفیر ایران متهم و از عملکرد پلیس دانمارک به دلیل نداشتن واکنش سریع به این اتفاق به شدت انتقاد کرد.

بنابر اعلام دادستانی دانمارک، فرد مهاجم سپس به بازداشتگاه منتقل شد که مدت زمان زیادی از آن در بخش روانپزشکی بوده است.

همچنین در بیانیه دادستانی دانمارک آمده است که براساس قانون کیفری این کشور، مجازات ارتکاب جرم علیه دیپلمات‌ها و نماینده یک کشور خارجی، دو برابر جرمی است که در خصوص شهروندان عادی انجام می‌شود.

تاریخ برگزاری دادگاه این فرد هنوز به‌طور عمومی اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران پس از وقوع این حادثه با همتای دانمارکی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو و اعلام کرد: بر اساس اظهارات خانم نادی‌پور ، فرد مهاجم پس از ورود به محوطه سفارت، در حالی‌که سلاح سرد در دست داشت ضمن تهدید ایشان، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و وارد آوردن خسارات به خودروهای مستقر در پارکینگ کرد.

امیرعبداللهیان همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه برغم هشدارهای رسمی قبلی، پلیس دانمارک بموقع در محل حاضر نشد .

وی افزود: مایه تاسف است که در قلب اروپا چنین تعرضی به یک خانم و آن هم سفیر دارای مصونیت دیپلماتیک می شود و پلیس بموقع در محل حضور پیدا نمی کند. عدم تامین امنیت سفیر و سفارت کشورمان در کپنهاگ بر عهده دولت دانمارک بوده است.

سفیر دانمارک در تهران نیز در پی حمله این فرد مهاجم مسلح به سلاح سرد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاک توسط مدیرکل اروپای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست