بازدید 55401

تنها خیابان تهران که هنوز به نام یک پادشاه است

‌خیابان کریم‌خان زند حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان، ولی عصر (عج)، پل روگذری هم دارد به همین نام؛ پل کریم‌خان. این پل در تقاطع خیابان کریم‌خان زند و خیابان شهید سپهبد قرنی قرار دارد و همین راسته است که به دلیل داشتن کتابفروشی‌های مختلف معروف است و شده پاتوق عشق کتاب‌هایی که برای همنشینی و انس با کتاب این خیابان خاطره‌انگیز را انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 21 June 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، تهران خیابان‌های زیاد و مهمی دارد. گسترش که پیدا کرد از هر طرف، به اقتضای جمعیتش، بر تعداد این خیابان‌ها و نام‌ها افزوده شد.

 از خیابان مولوی که اسمال بزاز آن را در زمان ناصرالدین شاه ساخت و تا سال‌ها نامش بر تن این خیابان نشسته بود و شد اولین خیابان تهران تا اکنون که خیابان‌های اصلی این شهر به عدد ۳۴۵ هزار می‌رسد هر یک به نامی خوانده شده‌اند و هر بار با تغییر حکومت‌ها یا به دلایل فرهنگی و هنری این نام‌ها دچار تغییر شده‌اند. در این میان تنها خیابانی که از آغاز تاکنون نام آن عوض نشده خیابان کریم‌خان زند است. کریم‌خان تنها خیابان تهران است که هنوز به نام یک پادشاه خوانده می‌شود.

ببینید

‌خیابان کریم‌خان زند حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان، ولی عصر (عج)، پل روگذری هم دارد به همین نام؛ پل کریم‌خان. این پل در تقاطع خیابان کریم‌خان زند و خیابان شهید سپهبد قرنی قرار دارد و همین راسته است که به دلیل داشتن کتابفروشی‌های مختلف معروف است و شده پاتوق عشق کتاب‌هایی که برای همنشینی و انس با کتاب این خیابان خاطره‌انگیز را انتخاب می‌کنند. این پل که به طور موقت، سال ١٣۵٣ در زمان بازی‌های آسیایی (که برای اولین بار در خاورمیانه و در تهران برگزار می‌شد)، ساخته شد تا ترافیک را در مسیر هتل‌های معروف تا ورزشگاه امجدیه کم کند، قرار بود بعد از ۵ سال برچیده شود، ولی نزدیک به ۵٠ سال باقی ماند تا هم ماشین‌های سبک و سنگین بسیار از روی آن رد شوند و هم شاهد رویداد‌های تاریخی زیادی، مثل بازی‌های آسیایی و تظاهرات و راهپیمایی‌های میلیونی مردم در زمان انقلاب اسلامی باشد.

کریم‌خان زند، اما از معدود پادشاهان خوشنام ایران است که به گواه تاریخ زندگی ساده و طبعی آرام داشت و به فکر مردم بود. او در اوضاع آشوب و هرج‌ومرج به قدرت رسید و سلطنت او پایانی موقت بر این هرج‌ومرج‌ها و استقرار آرامشی نسبی بود. گفته می‌شود او پادشاهی است که هیچ‌وقت تاج بر سر نگذاشت. «ویلیام فرانکلین»، سیاح دوره زندیه، گفته است: «همه اقلیت‌های مذهبی در زمان او درنهایت آسودگی و راحت خیال به سر می‌بردند و مذهب خود او کوچک‌ترین تاثیری در وضع دیگران نداشت.» به کریم‌خان وکیل‌الرعا می‌گفتند و شاید منزلت همین لقب است که نام این او را از آغاز تاکنون در این خیابان زنده نگه داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۱۰
جالب هست
فکر کنم برخی از این ویژگی های کریم خان و سایر پادشاهان از جمله کوروش کبیر به حال و هوای محل زندگیشان وابسته هست
فارس و شیراز با اب و هوایی خاص تاثیر زیادی در بوجود امدن این ویژگیها نه تنها در پادشاهان بلکه بر شاعران و بزرگان خطه فارس و البته مردم عادی ان شهر و دیار گذاشته است.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
کوروش حکومتش رو از انشان شروع کرد. یعنی خوزستان امروزی. ربطی به فارس نداره
ناشناس
| France |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
كوروش كبير در شوش بزرگ شد و در آخر سلطنت شيراز را بعنوان پايتخت برگزيد. حتما از كاخ آپادانا در خوزستان ديدن كنيد. شايد با داريوش اشتباه گرفتيد.
ببینید یه کاری می کنید اسم خیابانن عوض بشه بگذارند خیابان خاشقچی
یا تاریخ نخوندین. یا سایر ملت ها برایتون ارزشی ندارن. بهتره تاریخ محاصره اورمیه توسط کریم خان و قتل عام بخشی از مردم اونجا رو بخونید.
حتما ایشون از روی کرامت اونها رو قتل عام کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
از کشتار مردم آذربایجان توسط عثمانی چطور؟ خوندی در موردش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
قتل عام مردم ارومیه بارها توسط ترکان عثمانی(ترکیه امروزی) به بدترین شکن ممکن رقم خورد. واقعا ارومیه مردم شریف و نجیبی داره.
پلی را که به صورت موقت ساخته بودند وقرار بوده 5 سال بعد برچیده شود از چنان استحکامی برخوردار بوده که هنوز بیش از 50 سال است که استفاده می شود. مگه میشه مهندسان آن دوره کجا درس خوانده بودند. الان آسفالت یک پل روگذر یکسال بیشتر دوام ندارد . چه برسد به خود پل
پاسخ ها
عبدالله عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
خود تحقیری داری بزرگوار...
این همه پل و زیر گذر و سد و موشک و ماهواره و پالایشگاه و صنعت و مهندسی و پزشکی و هسته‌ای و ... را نمیبینی واقعا
بسه دیگه از زمان قاجار تا امروز ما همش مدام خودمون را تحقیر کردیم
بابا جوان‌ها و نخبه‌های کشور را باور کنید
کریم خان قبل از اندیشمندانی چون مارکس تئوریسین مکتب عدالتجویی و عدالتخواهی در جهان بوده که متاسفانه اندیشمندان ما از اون غافل مونده اند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست