بازدید 8732
عضو هیات مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران در گفت‌وگو با «تابناک»:

حوزه آب برنامه هفتم توسعه با تفکرات دهه ۶۰ تنظیم شده است / پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه جایی ندارد!

پس از ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی و انتشار آن در فضای رسانه‌ای کشور، انتقاد‌های فراوانی به مفاد این برنامه می‌شود؛ مانند انتقاداتی که متخصصان منابع و مسائل آب کشور مطرح می‌کنند و عقیده دارند، بسیاری از نکات علمی و دانشگاهی حوزه آب در این برنامه لحاظ نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹ 15 June 2023

برنامه هفتم توسعه در حوزه آب با تفکرات دهه ۶۰ تنظیم شده است/ پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه جایی ندارد

به گزارش «تابناک»، محسن موسوی خوانساری درباره نقد‌هایی که به برنامه هفتم توسعه در حوزه آب مطرح است، به «تابناک» گفت: یکی از قوانین مهم کشور در حوزه آب، قانون توزیع عادلانه آب است که در سال ۶۱ و پس از وقوع انقلاب اسلامی به تصویب رسید و در آن بر مسائلی مانند افزایش تولید، تأمین منابع غذایی و اشتغال تأکید شد.

موسوی خوانساری ادامه داد: با این که بیش از ۴۰ سال از آن زمان گذشته و شرایط ـ چه در حوزه آب و هوایی، چه در حوزه الگوی زندگی و چه در حوزه ذخایر آبی کشور ـ تغییر کرده است، شاهد اینیم که همچنان تفکرات دهه ۶۰ در حوزه آب وجود دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز با چنین تفکراتی به آب و مسائل آن نگاه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران در همین باره اضافه کرد: استقرار و استمرار چنین نگاهی در کشور به مساله آب، در حالی است که در سایه سوء مدیریت و نیز پدیده تغییر اقلیم در دهه‌های گذشته، بسیاری از ذخایر آبی کشور از دست رفته و اکنون نه تنها عمق ذخایر آب زیرزمینی کشور به شدت کاهش یافته، بلکه میزان شوری آب‌های زیرزمینی هم از عدد ۵۰۰ اوایل انقلاب به ۴۲۰۰ رسیده است.

کارشناس مدیریت منابع آب کشور افزود: یکی دیگر از نکات مغفول مانده و بسیار مهم در برنامه هفتم توسعه، بحث آمارگیری و ثبت و ضبط داده و اطلاعات دقیق از میزان منابع آب و مصارف آن در بخش‌های مختلف است.

آمار ده سال پیش مبنای محاسبات آماری آب کشور
وی در همین باره بیان کرد: آخرین آمارگیری آبی کشور مربوط به دوره سوم است که ۴ سال پیش انجام شده و چون داده‌های آن هنوز استخراج نشده است، مبنای محاسبات و مدیریت منابع آب کشور داده‌های دوره دوم است که حدوداً ۱۰ سال پیش استخراج شده است. به همین دلیل، ما لازم داریم که در برنامه هفتم روی موضوع آمارگیری منابع آب متمرکز شویم و نسبت به بروزرسانی داده آبی کشور اقدام کنیم.

موسوی خوانساری افزود: از دیگر انتقادات به برنامه هفتم این است که در ماده ۳۵ برنامه ششم مقرر شده بود تا طی دوره در بخش‌های مختلف نسبت به صرفه جویی ۱۱ میلیارد مترمکعبی در مصرف آب اقدام شود و با اینکه به نظر می‌رسد با توجه به تشدید مشکلات آبی کشور باید این رقم در برنامه هفتم به ۱۵ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یافت، این بند به کلی از برنامه حذف شد.

برنامه هفتم توسعه در حوزه آب با تفکرات دهه ۶۰ تنظیم شده است/ پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه جایی نداردوی با تأکید بر اینکه شرایط کشور به لحاظ آبی به گونه‌ای است که باید با هدف پایداری منابع آب و خاک کشور به سمت ریاضت آبی حرکت کنیم، ادامه داد: این مهم در حالی است که می‌بینیم در برنامه هفتم توسعه دوباره بحث توسعه کشاورزی از محل توسعه سیستم‌های نوین آبیاری مورد تأکید قرار گرفته است.


این کارشناس سازه‌های آبی کشور در همین باره تصریح کرد: در کشوری مانند ایران که دارای اراضی زیاد و منابع آبی کم است، نباید بی حساب و کتاب اقدام به توسعه سیستم‌های نوین آبیاری کرد، به خاطر اینکه این مساله به توسعه اراضی کشاورزی و در نتیجه مصرف آب بیشتر منجر می‌شود.

موسوی خوانساری با تأکید بر اینکه شرط لازم توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در ایران، کنترل و توزیع حجمی آب است، افزود: در حال حاضر تنها ۲۵ درصد چاه‌های کشاورزی دارای کنتور هوشمند هستند و در حوزه آب‌های سطحی نیز هیچ گونه کنترلی روی مصارف بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد که این مسائل باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

آمار مشخصی از مصرف آب کشاورزی نداریم!
عضو هیات مدیره انجمن آب و خاک پایدار کشور با انتقاد از نبود آمار شفاف و مشخص در رابطه با میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر وزارت نیرو در این باره یک عدد و وزارت جهاد کشاورزی عدد دیگری را مطرح می‌کند که راهکار حل این اختلاف، توزیع آب به روش حجمی و کنترل دقیق میزان برداشت آب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ارزش گذاری ناچیز آب در کشور ادامه داد: وقتی ما در بخش خانگی، کشاورزی و دیگر بخش‌ها بهای ناچیزی برای مصرف آب در نظر می‌گیریم که با ارزش واقعی آن تناسبی ندارد و سیاست‌های تشویقی کشاورزی را با رایگان کردن آب پیش می‌بریم، غیر مستقیم موضوع بی ارزش بودن آب را در جامعه نهادینه می‌کنیم و این مهم نیز در برنامه هفتم توسعه به درستی مورد اشاره قرار نگرفته است.

موسوی خوانساری همچنین با اشاره به اینکه در برنامه هفتم ما اثری از تغییر اقلیم نمی‌بینیم، افزود: بی توجهی به این موضوع مهم در حالی است که در سال‌های اخیر با کاهش بارش برف و سیلاب‌های گسترده در کشور رو به رو هستیم.

این کارشناس مسائل آب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان یکی از نکات مثبت برنامه هفتم توسعه در حوزه آب گفت: در این برنامه تأکید شده که کلیه طرح‌های آبی به لحاظ میزان مصرف آب باید ارزش گذاری و اولویت بندی و طرح‌های فاقد ارزش حذف شوند که این نکته مثبتی است و امیدواریم در بررسی‌های مجلس حذف نشود.

در برنامه هفتم توسعه به دیپلماسی آب توجهی نشده است
خوانساری همچنین با اشاره به ضرورت توجه به دیپلماسی آب در برنامه هفتم گفت: در شرایطی هستیم که چالش‌های فراوانی در حوزه دیپلماسی آب در جنوب شرق و شمال غرب کشور داریم و لازم است با توجه به اهمیت این مسائل، بخشی نیز تحت عنوان دیپلماسی آب در برنامه گنجانده شود.

وی در ادامه با بیان اهمیت حکمرانی آب با در نظر گرفتن تفاوت‌های جغرافیایی و به صورت حوضه‌ای گفت: هرچند برای حوضه‌های آبریز کشور مدیریت مستقلی در نظر گرفته شده است، این مدیران قدرت اجرایی کافی ندارند و لازم است در برنامه هفتم قدرت تصمیم گیری آن‌ها نسبت به مدیران استانی و نمایندگان مجلس افزایش یابد.

موسوی خوانساری در پاسخ به این پرسش «تابناک» که مساله انتقال آب در برنامه هفتم چه جایگاهی دارد، نیز گفت: انتقال آب در برنامه هفتم توسعه با هدف تأمین آب شرب مجاز دانسته شده است، اما نقدی که به این بخش از برنامه وارد است، اینکه در برنامه باید دقیق هزینه طرح‌های انتقال آب و منابع آن در نظر گرفته شود، چون انتقال آب از دریای عمان به مشهد برای هر متر مکعب، چیزی حدود ۴ دلار هزینه تمام شده آب در پی خواهد داشت و در این برنامه اصلاً مشخص نشده که این هزینه از چه محلی تأمین خواهد شد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۶
آب پاک و سالم مهمترین چیز هست ؛ راستی از قالیباف بپرس این سهام عدالت ما جا مونده ها چی شد پس بعد اینهمه مدّت ، آخه دو سه سال پیش قرار بود بدن بهمون!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
آب پاکی رو بریز اونجا که میسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
مسولان قبول کنند که اکثرشان مردود و رفوزه هستند

و قادر به اداره کشور و مردم نبوده و نیستند !!؟
تغییر اقلیم و ضرورت شهرسازی در سواحل دریا را باور کنیم یا کارشناسان و مسئولانی که به دنبال گسترش بیشتر افقی و عمودی شهرهای دور از دریا و منابع مناسب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
شما هیچی رو نمیخاد باور کنی. ساندیست رو بنوووش
ساکن تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
الان در کوچه های ۶ متری شهرداری تهران مجوز ۱۲طبقه

داده است و همین الان که این خانه ها دو طبقه بوده

مشکلات متعدد و جدی در زمینه تامین : اب و برق و

گاز و مخابرات و ترافیک منطقه ای و داخل شهر ها و

پارکینگ و هدابت فاضلاب شهری را دارند

چرا یک پزشک هسته ای را بخاطر داشتن روابط سیاسی

و پوششی بودن در انتخابات بعنوان شهردار تهران منصوب کرده اند ؟؟؟

متاسفانه مشکل به ابنجا ختم نمیشود و زاکانی حتی

از استفاده از متخصصان و مشاوران تحصیلکرده واقعی

مجرب ، و دلسوز نیز خود داری کرده و میکند

و تنها کاری که خوب میداند ، تکذیب کردن مشکلات

و سوالهای درست خبرنگاران را با حالت تهاجمی و عصبی

و چالشی رد میکند و انها را دنبال نخود سیاه میفرستد
دسترسی به آب و هوای سالم هر روز سخت تر میشود و تبدیل به بزرگترین مشکل این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر می شود خیلی زود متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
سختی همه جای دنیا هست عزیز
انقدر ناله نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
کسانیکه بقول امام خمینی : نگذارید کشور بدستشان

بیفتد که ابنها حتی از اداره یک نانوایی هم عاجز و

ناتوان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
ما از آب کره می گیریم بیچاره نمی دونه آب نباشه کره هم نیست
اینها مهم نیست همینکه مدیران انقلابی باشند و تفکر صادرات انقلاب را داشته باشند کافیست دیگه مهم نیست این مدیر تفکر مدیریتی قدیمی داشته باشد یا اصلا نداشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
طعنه نزن طعنه نزن که خودت سرتاپا ایرادی
خوب میشناسمت
بگم ؟ بگم؟
چه انتظاری داری از دولتی که مجموعه تحصیلاتش به اندازه یک دکترای واقعی نمی شه انتظار برنامه ریزی و در نظر گرفتن تغییر اقلیم رو دارید ؟ این دولت حتی نمی دونه سناریو رو چطوری می نویسند بعد می خوای سناریو های محتلف رو برای بهینه سازی منابع آب کشور در نظر بگیرند
همین که ناشناس ۲:۱۲گفت همین که فکر صدور انقلاب رو داشته باشند و حرف های بزرگ و بدون پشتوانه بزنند کافی است
مثلا کاهش قیمت دلار با ترزیق ۳۰۰ میلیون دلار به بازار
تولید ۱ میلیون مسکن در سال
کاهش توروم
پیشرفت چشم گیر کشور که دولت حیرت زده شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
دکتر روحانیتون هم دیدیم! والا عملکرد رئیسی صد برابر بهتر بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
الان شما که دکتری چه گلی به سر کشور زدی؟
بعدم مگه دکتری گرفتن کاری داره
فردا بیا بریم میدون انقلاب تا ظهر پنج تا دکتری برات بگیرم
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
ناشناس ۱۲:۰۵ دیدی حتی مطلب رو نتونستی متوجه بشی مدرک دکترای انقلاب برای امثال مثل تو خوبه گفتم دکترای واقعی، یعنی در دهه ۸۰ و قبلش که ظرفیت ها پایین بود بدون سهمیه آزمون داده باشه و بعد در یک دانشگاه دولتی درس خونده باشه بعد از ۴ سال دوباره آزمون داده باشه و بعد از دو سال دوباره در گزینش
دکترای دانشگاهی شرکت کرده باشه و چند بار در مصاحبه به دلیل اعمال نظر شخصی پذیرش نشه و بعد چند سال افزایش سطحش خلاصه دکترا پذیرش بشه بعد دو یا ۳ ترم درس ها رو پاس بکنه برای هر درسی سمینار و تحقیق انجام بده بعد آزمون جامع بعد ارائه مدرک زبان بعد دفاع از طرح پیشنهادی و بعد از ۴ الی ۵ سال دفاع و شدن آقا یا خانم دکتر
منظورم این دکترا بوده عزیز دلم
نه این دکترایی که تو می گی
دکترایی که یک زمان کل کشور شاید ۱۰ الی ۱۵ نفر پذیرش داشت نه الان که دانشگاه فلان روستا هم سالیانه ۱۰۰ تا مدرک دکترا می ده
در ضمن من دکتر نیستم ، دیپلم دارم.
اگه قراره آب عادلانه به همه شهرها تقسیم بشه،، چرا یکی از نشستهای وزارت نفت، نماینده خوزستان حضورنداره،، حالا که آب خوزستان برق خوزستان ونفت وگازجنوب وخوزستان را عادلانه میخواهید،، پسته وزعفران وخاویار وروغن زیتون وتولیدات کالای خانگی اصفهان و تولیدات پر آب بر ووووووو را هم عادلانه بین شهرها واستانها تقسیم کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
شما داروغه ای؟ نه قرار نیست عادلانه تقسیم شه
اصلا عدالت رو با چه ظ مینویسن؟
واللا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
منبع آب خوزستان نیست
بلکه منبع رودهای پرآب خوزستان از خارج استان است
مگه قرار این برنامه اجراء بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ . مثل ۶ تای قبلی میره به بایگانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
شما نگران بایگانی نباش
اون با من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
شش برنانه قبلی را حداکثر و فقط ۲۵ درصدش را انهم

در دولت منضبط و متخصص خاتمی را اجرایی کردند
باسلام بخش آب خودش نیازمند بازنگری اصولی و اصلاح برخی مواد در قانون فعلی دارد اگر در برنامه گنجاندن شود که دولت لایحه اصلاح قانون توزیع با لحاظ اولویت مصرف در کشت های ضرور و تامین آب را تهیه کنند کافی است
سعدی می گوید .
هرکجا چشمه ای بود شیرین
مردم و مرغ و مور گرد آیند
آقایان همین یک بیت سعدی داستان اصلی مشکل آب کشور ما است . هی سد و بند و کانال ایجاد کردید از اطراف و اکناف گرد آمدند برای استفاده و سو استفاده . احداث سد یعنی دعوت به کشاورزی و خشک شدن سفره های زیر دست سد و بهم خوردن تعادل آبی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
کلا انجام کشاورزی در ۹۲ درصد کشور ما اشتباه محض

و حتی خیانت است

کشور ما جزو کشودهای کم آب طبقه بندی شده است

و باید از طریق گسترش صنعت مدرن و قابل رقابت در شته های مختلف همچون خودرو سازی کشتی سازی و هواپیما سازی و لوازم خانگی و صنعت توریسم در شکلهای مختلفش از بومگردی و تاریخی و جغرافیایی و بهداشتی و طبیعت گردی ووو

و توسعه ترانزیت های گوناگون با توجه به موقعیت

جغرافیایی فوق العاده اش به پیشرفت و ابادانی کشور

ورفاه اجتماعی مردم برسد که در دجه اول باید دست از

تنش پر هزینه با دنیا برداشته و با عادی سازی

روابط ، از کلیه کشورها برای همکاری و سرمایه گزاری

بلند مدت دعوت کنیم
تازه بعد از این همه سال بیدار شدن ودارن چشم هایشان را می مالند!!!!
یکی بهشون بگه از بیست سال پیش باید به فکر کم آبی و برنامه ریزی برای کم آبی می بودید!!!
آب به چه درد میخوره! هوش مصنوعی را بچسب تا با کمک آن دختران و زنان را در شهرها تعقیب کرده و آنها را مجازات کنیم. حجاب مشکل اصلی ماست.
همه دنیا دنبال تغییرات آب و هوایی و اقلیمی هستند ما چی دنبال....
از شنیدن نظرات بعضی از کارشناسان حال تهوع بهم دست میدهد. طوری می گویند که حوزه آب برنامه هفتم براساس تفکرات دهه 60 نوشته شده که انگار بقیه حوزه ها میتنی بر دانش روز جهانی نوشته شده اند. تکلیف کشوری که در آن با کلمه توسعه مشکل دارند و زور می زنند که به جای توسعه بگویند پیشرفت روشن تر از روز است.
خدا وکیلی برنامه هفتم توسعه رو تو زمینه های مختلف آن تو تلویزیون به بحث بگذارید توسط کارشناسان همان حوزه تا نقاط ضعف آن برطرف بشه وگرنه از این مجلس به ظاهر انقلابی انتظاری نباید داشت
حداقل چنارهای دانشگاه تهران رو آب بدید نماد فرهنگ و دانایی ایرانی ها( به روایتی کوته)!! در دوره رییسی خشک نشن!
یکی از راه حل های بحران آب بخصوص در نقاط کویری آب شیرین کن های آب دریا است که تمامی ندارد
طبیعتاً انتقال آب و موضوع شیرین کردن آب با برق هسته ای و یا خورشیدی و یا با استفاده از امواج دریا دارای هزینه است
اما این هزینه یکبار است ضمن اینکه باعث اشتغال هم می شود
طبیعتاً این موضوع مهم تر از خودرو است که کلی هزینه می کنیم تا داخلی سازی شود و هیچ وقت هم نتیجه نمی دهد
باید با یک محاسبه بررسی کنیم که اگر هزینه ای که در خودروساز داخلی و یا موارد غیر ضرور می کنیم را صرف شیرین کردن آب کنیم آیا به صرفه است یا خیر
باید روی اینکار مطالعه و اقدام جدی کرد
دوم موضوع بارورکردن ابرها است که باید با جدیت بیشتر دنبال کرد و بررسی کرد که در تمام فصول و در تمام نقاط حتی مواقعی که آب زیاد است هم انجام شود تا سفره های زیرزمینی را پر کرد
و به عبارتی ابرها را در هر جا ظاهر شد شکار کرد
بکی از مهم‌ترین عوامل مشکل کم آبی در کشور تبخیر آب پست سد ها و دیگر منابع ذخیره آب کشاورزی است که متاسفانه به چشم مسئولین نیامده است
دهه ۶۰ که چه عرض کنم بسیاری از تفکرات ما بر اساس صدها سال قبل است
اگر بخواهم یک نمونه کوچک را بگویم این است که از طریق شبکه ماهواره ای و از طریق اینترنت و شبکه اجتماعی برخی از فرهنگ های غلط و درست غرب حتی در کنج خانه های ما نفوذ کرده است
با استفاده از این ابزارها براحتی تبلیغات مسموم و موارد جاسوسی انجام می شود

اما همچنان بر قطع ارتباط با کشورها پافشاری می کنیم و می گوییم از طریق بستن سفارت خانه ها نفوذ نکنند و حرف های خنده دار می زنیم

خداوند متعال ما را از مجادله و بحثهای بی فایده که باعث تنش و ضدیت و دشمنی می شود برهذر داشته است و این دیدگاه واقعی قرآن است
خداوند به ما توصیه کرده است که مبادا حتی به مقدسات و بت های دشمنانتان توهین کنید تا مبادا آنها هم مقدسات شما را مورد توهین قرار دهند
اما ما براحتی پرچم آنها و ارکان آنها را مورد اهانت و توهین قرار می دهیم و آنرا به عنوان افتخار و قدرت تعبیر می کنیم

قدرت این است که از ثروت کشور به بهترین وجه برای مردم استفاده کنی
قدرت این است که از لحاظ اقتصادی و دفاعی قوی و محکم باشی که اگر روزی دشمن به تو تجاوز وحشانه کردی با شدت تمام با او برخورد کنی و حتی در این مورد هم نباید از حد گزراند
نه اینکه مشغول تحریک و ارد دادن به دشمنت باشی ولی اقتصادت نتواند یک تورم کوچک را کنترل کند

در چنین شرایطی که فرهنگ غرب براحتی در کنج خانه ها نفوذ دارد بازگزاشتن راه گفتگو و تعامل بسیار منطقی است که بتوانی هر آنچه را که دغدغه داری روی میز بریزی و دغدغه های مقابلت را هم بشنوی و به صورت منطقی یا آنرا بپذیری یا طرف مقابلت را قانع کنی

مطمئن باشید همانطور که ما نسبت به فساد اخلاقی و فساد اقتصادی حساس و دغدغه داریم آنها هم دغدغه دارند و اینطور نیست که کل جامعه آمریکا پذیرای موضوعات ضد اخلاقی باشد
این موضوعات در سایه گفتگو ها بهتر حل می شود تا تقابل و دشمنی

بهر حال در برقرار بودن کانال ارتباطی که سفارت خانه است افرادی از نخبگان و دانشگاهیان و سیاسیون دوکشور هم با هم گفتگو می کنند که یقینا به بهتر شدن اوضاع در حد بسیار بالایی کمک می کند
برقراری فضای توریستی بین دوکشور باعث می شود هر دو کشور و سیاسیون کشور دیدگاهشان نسبت به همدیگر مثبت تر شود

تو را به خدا در سیاست و دین منطقی باشید هیچ کس با دین و انقلابی که برای بهتر شدن آن شهید داده است دشمنی ندارد افراد منتقد و خیرخواه از نگاه غلطی که به سیاست و دین می شود شاکی هستند
ما در کشوری زندگی می کنیم که لزوما چیزی که بر روی کاغذ نوشته می شود در عمل اجرا نمی شود اگر هم اجرا شود مسلما درصد آن کم است

قانون می نویسیم اما در عمل بستگی به تفکر مدیران دارد
خیلی موضوعات بسیار زیاد داریم که در قانون آمده اما دریغ از اجرای آن در عمل
و خیلی موارد داریم که عکس آن عمل می شود
لذا زیاد نگران نباشید که برنامه هفتم خوب نوشته نشده است چون اگر بهترین قانون هم بود در مرحله عمل به قدر کافی بهانه برای عدم اجرای آن وجود دارد

خدا را چه دیدید گوش شیطان کر یک وقت نمایندگان مجلس بعدی و رئیس جمهورهای بعدی افراد توانمندی بودند که بدون این برنامه هفتمی که در کاغذ آمده توانستند تحول عظیم ایجاد کنند (چرا می خندید مگه حرف خنده دار زدم)
اب نیست نان نیست
اما افاغنه بریزن تو کشور
جمعیت منفجر شه
هه
این مسئولانی که مامیبینیم تازمانیکه یک قطره آب ازشیراب درمیادبه فکرنیستن مثل امروزتهران والاکیه ندونه انقدرچاهی که هرننه قمری حفرکرده ومیکندوبی حساب کتاب آب مصرف میکنه بهترازاین نخواهدشدخشکی ونابودی سرزمینی خیلی زوددامن مارامی گیره ،الان تفکری دربین عده زیادی باغ داروزمین داروجودداره که گویی هرچه خواست میتواندانجام دهد چاه حفرکندواب بکشددولت رانتی وضعیف هم که قدرت برخوردندارد
اب چکار دارید فقط حجاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب خخخخخخخخخخخخخخخ
عقلای ده کجا هستن!!!؟
اینا مگه سواد دارن که برنامه مینویسن؟
یه سفر برید شمال خوزستان ودلتون میسوزه که اینقدر آب ب ای این هندوانه ها مصرف میکنند
متاسفانه‌ در حوزه ی معیشت بازنشستگان هم نه تنها هیچ‌ برنامه ای ندارد که وضعیت بدتری را هم
در پبیش گرفته است ..
میانگین گیری از حقوق ۵ سال آخر خدمت که اکنون ۲ سال و‌ همین هم ظالمانه ....
در این چهل چهار سال هیچ تفکری در تص یب قوانین نبوده مثل دهه شصت .
بکی از مهم‌ترین عوامل مشکل کم آبی در کشور تبخیر آب پست سد ها و دیگر منابع ذخیره آب کشاورزی است که متاسفانه به چشم مسئولین نیامده است
مشکل اصلی این است که آب دارد و نان ندارد که بچشم مسئولین بیاید
سد سازی نان دارد حتی اگر توی کویر لوت باشد
چقدر جالب ، ایران تنها کشوری است که بجای انتقاد مردم از مسولان آنها خودشان از خودشان انتقاد میکنند.
کلیه امور کشور فشل و فلج است. به برکت مدیران انقلابی در این چهل سال
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی