بازدید 4359

فرار دو ستاره با سرعت بیش از ۲هزار کیلومتر بر ثانیه!

تا همین اواخر، تنها ده ستاره شناخته شده در مسیرهایی وجود داشت که به آنها اجازه می‌داد از کهکشان راه شیری که توسط انفجارهای ابرنواختر قدرتمند به بیراهه پرتاب شده، بگریزند.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱ 13 June 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های بررسی گایا توسط ESA در ژوئن امسال، شش گریز دیگر را نشان داد که دو مورد از آنها رکورد سریع‌ترین سرعت شعاعی را در بین ستاره‌های فراری که تا به حال رصد شده‌اند شکستند؛ ۱۶۹۴ کیلومتر بر ثانیه و ۲۲۸۵ کیلومتر بر ثانیه.


ابرنواخترهایی که این ستارگان را پرتاب کردند، نوع خاصی به نام نوع ۱a هستند. ابرنواخترهای نوع ۱a که به دلیل سودمندی خود در تعیین فواصل نجومی معروف هستند و در منظومه های ستاره‌ای دوتایی رخ می‌دهند.

فرار دو ستاره با سرعت بیش از ۲هزار کیلومتر بر ثانیه!

در سناریوی انفجار دوگانه، بقایای ستاره همسایه به فضا پرتاب می‌شود، با سرعت مشابهی که به دور شریک مرده‌اش می‌چرخید. این فرآیند به فراری اجازه می‌دهد تا از طریق کهکشان راه شیری، در نهایت از آن خارج شود.

ابرنواخترهای تک انفجاری نیز می توانند ستاره های فراری تولید کنند. در این موارد، بقایای ستاره در حال انفجار است که به جای ستاره شریک، به سرعت بسیار بالایی می رسد. چنین رویدادهایی ابرنواختر نوع ۱ax نامیده می شوند که در آن انفجار نمی تواند ستاره را به طور کامل نابود کند. این فرارها هنوز هم بسیار سریع هستند، اما نه به سرعت انفجارهای دوگانه.

منبع: UNIVERSETODAY

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی