بازدید 4540

جای خالی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در برنامه هفتم توسعه/ ایران واردکننده انرژی می‌شود

برنامه هفتم توسعه کشور بالاخره پس از دوسال تاخیر با کیفیتی نه‌چندان قابل قبول رونمایی شد. وحید شقاقی در این باره به تابناک گفت: حوزه انرژی نیز تحت تاثیر نبود کیفیت کافی در این برنامه با خلاهایی مواجه است و در صورت اصلاح نشدن آن ممکن است ایران به‌رغم داشتن منابع عظیم نفت و گاز به واردکننده انرژی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴ 11 June 2023

 به گزارش تابناک اقتصادی؛ اوایل خردادماه دولت از پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه با دوسال تاخیر رونمایی کرد و قرار شد پس از تعطیلات (14 و 15 خرداد 1402 ) این برنامه تقدیم مجلس شود. اما به گفته محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکنون فقط  برخی از نسخه‌های این لایحه به مجلس تحویل داده شده و قرار است نسخه نهایی آن در پایان شهریور تقدیم شود.

 
فارغ از مسئله تاخیر در ارائه این برنامه به نظر می‌رسد تدوین برنامه هفتم توسعه از کیفیت کافی برخوردار نیست و تاکنون نقدهای متعددی بر آن وارد شده است. به عنوان مثال مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در آخرین گزارش خود آشفتگی در نگرش، ساخت برنامه و عدم پایبندی به اولویت‌های برآمده از استراتژی انتخابی را از مهم‌ترین ایرادات این نظام‌نامه معرفی کرد. همچنین محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در وصف برنامه هفتم توسعه گفت: دولت در این برنامه صرفاً پیشنهادهای دستگاه‌های مختلف را آورده است. بنابراین این نظام نامه با یک برنامه راهبردی فاصله زیادی دارد. 
 

در برنامه هفتم توسعه توجهی به سرمایه‌گذاری نشده است

 
به نظر می‌رسد حوزه انرژی تحت تاثیر بی‌کیفیتی برنامه هفتم توسعه با خلاهایی روبه‌ شود که در صورت توجه نشدن به آن کشور دچار چالش‌ شود. وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی، در این باره به تابناک گفت: در برنامه هفتم توسعه صحبتی از سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی نشده است در حالی که به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، این میادین به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج دارند.
 
شقاقی ادامه داد: تجهیزات میادین نفت و گاز ایران از دهه 90 تاکنون ترمیم نشده و فرسوده هستند. همچنین صادرات غیرنفتی کشور در گرو سرمایه‌گذاری و توسعه پالایشگاه‌ها است با این حال هیچ بندی از برنامه هفتم توسعه به این موضوع نپرداخته است. حال با فرض اینکه سرمایه‌گذاری هم انجام شود باز این سوال پیش می‌آید که محل تامین منابع مالی آن از کجا تامین خواهد شد؟ موضوعی که پاسخ به آن بسیار مهم است و برنامه‌ریزان باید به آن بپردازند.
 
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با این اوصاف و در صورت اصلاح نشدن روند کنونی پیش‌بینی‌می‌شود که ایران تا چندسال آینده به یکی از کشورهای واردکننده انرژی تبدیل شود. همانطور که در حال حاضر این اتفاق برای بنزین افتاده است. 
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه نشده موضوع حرکت سریع جهان به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است. پیش‌بینی‌ می‌شود که در آینده انقلاب صنعتی سوم رخ دهد و اکثر کشورها بر توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر مانند: خورشیدی، بادی و ... تمرکز کنند. حال جایگاه ایران در این میان چیست؟
 
وی ادامه داد: مادامی که درک درستی از آینده جهان، الزامات آن و منابع در اختیار از ساختارهای داخلی کشور وجود نداشته باشد نمی‌توان روی عملی شدن برنامه هفتم توسعه حساب باز کرد و ممکن است این برنامه به سرنوشت دیگر برنامه‌های توسعه که بدون دستاورد بودند دچار شود. 
 
شقاقی گفت: مجلس باید در این زمینه اقدام کند و نسبت به تغییر رویکرد برنامه‌های توسعه کشور قدم بردارد. در حال حاضر رویکرد جهان نسبت به برنامه‌ریزی از حالت ایستا به سناریو محور شدن تغییر پیدا کرده است. ضمن آنکه شرایط و تحولات پرشتاب جهانی و ابر چالش‌های نوظهور نیز در نظر گرفته می‌شود.
 
او افزود: اما برنامه‌ریزی در ایران مسیری ایستا و تکراری دارد که معمولا هم بدون دستاورد است. بنابراین پیشنهاد می‌شود آسیب شناسی درستی در این زمنیه صورت گیرد و تدوین برنامه‌های توسعه کشور با در نظر گرفتن ابرچالش‌ها، الزامات منابع انسانی، مالی محیطی انجام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
سرمایه گذاری؟ کی میاد تو ایران سرمایه گذاری کنه؟ همین الانش هم قراره گاز وارد کنینم..وگرنه زمستان سخت گریبان گیرمون میشه ..پیشرفت موج میزنه برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
غربگدا
مگه ندیدی زمستان گذشته اروپا از پس ما بر نیومد و در سرمای شدید لرزید
ما هم مشکل انرژی نداشتیم
اصلا اروپا باید منتظر ما باشه تا بریم و اونجا سرمایه گذاری کنیم


شریعتمداری جان الان میام
جلیلی جان بریم ببینیم زمستان اروپا چقدر سخت بود
در برنامه هفتم فقط به توسعه مالیات ها و دیگر درآمدهای دولت از مردم توجه شده
چقدر تعارض در اخبار !!!
در تیتر اول خبرها ما موفق به توسعه تکنولوژی صلح آمیز انرژی هسته ای معرفی میشویم که در دیگر حوزه های انرژی نیز کاربرد دارد .
و در این خبر ما بعلت فرسودگی و عدم وجود برنامه و تکنولوژی مناسب و بروز با بحران تامین انرژی مواجه هستیم و با وجود منابع عظیم تبدیل به وارد کننده خواهیم شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
کدوم انرژی هسته ای را میفرمایید.ظرفیت اسمی تولید
نیروگاه بوشهر هزار مگاوات است که در مقایسه با کل تولید برق ایران ، ۸۹ هزارمگاوات، کمی بیش از یک در صد است. حالا اگر با این هزینه انرژی صلح آمیز هسته ای کلی نیروگاه خورشیدی زده بودیم دیگه مشکل خاموشی نداشتیم و کلی هم برق میتونستیم صادر کنیم
این همون داستان مرغ و تخم مرغه. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی عمدتا باید سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس بانک‌های خارجی باشه که تا تحریم رفع نشه و رابطه با دنیا و بویژه جهان غرب را درست نکنیم امکان پذیر نیست. بعنوان مثال به قطر نگاه کنید سرمایه گذاری 29 ملیارد دلاری شرکت توتال و ....و سایر سرمایه گذاری شرکت آنی ایتالیا و....و پروژه افزایش تولید گاز مایع قطر از حوزه مشترک پارس جنوبی از 75 ملیون تن فعلی به 125 ملیون تن. همه و همه بدلیل سرمایه‌گذاری خارجی و رابطه با دنیا است. خداوند به همه بندگانش خرد عطا بفرماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
چون ما خودمون خیلی خوبیم نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداریم
صنعت هسته ای ، صنعت نفت را تا آستانه نابودی پیش برده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
نگو:)))))
تا زماني كه دولت تصميم گيرنده أست و نه مردم ايران دچار عقب گرد تاريخى أست
وگرنه چنانچه مردم تصميم گيرنده بودند ايران به هاب انرژى خاورميانه مبدل ميشد
ايران بايد مصرف كننده انرژى پاك باشد و فروشنده انرژى فسيلى و مشتقات ان
سرمایه گذاری با کدوم پول؟؟؟ همین 1ونیم تا 3 میلیارد ی که قراره از بانک عراقی بدن به بانک عربستان بابت هزینه ی حجاج؟؟؟؟ تازه جالب بود که دیشب جناب نبویان در برنامه ی جهان آرا در ابتدای سخن به آزادسازی همین پول در عراق برا هزینه ی حجاج و خرید کالای اساسی بدون fatf افتخار میکرد
با این اوصاف از سال 1404 سالی یک فاز پارس جنوبی تعطیل می شود و تا سال 1424کل بیست فاز را باید بعلت افت شدید مخازن ذخیر هیدروکربوری و عدم امکان استهصال بسته ببینیم. جالب است که حدود 70% منابع تولید انرژی از جمله تولید برق و گرمایشی از پارس جنوبی است که به بحران می خوریم و سالیانه حدود30 میلیاردلار باید منابع سوخت جایگزین وارد کنیم!!!!!
وقتی دولتی ضعیف از لحاظ کارشناسی و علمی و تجربی انهم در مدت زمان چند ماه انهم در اوج تغییرات وزرای اقتصادی و صنعتی و برنامه ریزی و بانک مرکزی بیاید و برنامه هفتم بنویسه منتظر چی می تونه باشید ؟!!!
چاه ویل هسته ای حالا حالا ها هزینه می طلبد خجالت برای مسئولین ایران
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
شما با سرمایه گذاران بورس کشور ببینید چیکار کردید سرمایه گذاران خارجی پیش کش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست