بازدید 8530
نشست خبری دبیر شورای توسعه سواحل مکران؛

سواحل مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است/ بانک‌ها و کشور‌های مختلف در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد/ تحقق اهداف سازمان توسعه سواحل مکران تا ۱۴۱۵

دهقان گفت: منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است؛ این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند. اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 10 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حسین دهقان دبیر شورای توسعه سواحل مکران امروزه در نشست خبری اظهار داشت: توسعه سواحل مکران برای اولین بار در سال ٧٨ توسط مقام معظم رهبری مطرح و پس از آن توسط دیگر مدیران بر اهمیت این موضوع تاکید شد و در دولت نهم و دهم نخستین اقدام عملیاتی در این رابطه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات عملیاتی توسعه سواحل مکران در سال ٩١ شروع و همان الزامات در دولت های بعدی هم انجام شد و در سال ٩۵ قانون مهمی در این باره به تصویب رسید، اضافه کرد: مجلس هم در این باره کمک خوبی در احکام برنامه توسعه‌ای داشت که نمونه آن ماده ۶٨ قانون برنامه توسعه بود.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران بیان داشت: براساس ماده ۶۸ قانون توسعه سواحل مکران، مقرر شده یک سازمان توسعه‌ای در قالب یک شرکت دولتی شکل بگیرد که وظیفه اجرای همه طرح ها را در اختیار بگیرد و همه پروژه‌های منطقه‌ای به این سازمان منتقل شود.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم در زمان شکل‌گیری اساس کار خود را بر اجرایی کردن مطالبات بر زمین مانده مقام معظم رهبری قرار داد و به همین دلیل حدود یک سال است که رئیس جمهور شورای توسعه سواحل مکران را تشکیل داده است.

دهقان تصریح کرد: در این دوره جدید با حمایت و توجه رئیس جمهور، روند تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران تسریع و در بودجه ۱۴۰۲ هم ردیف بودجه‌ای به آن اختصاص داده شد.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران بیان داشت: قرار است اساسنامه تشکیل سازمان با قید دو فوریت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و امید است این اساسنامه در دولت سیزدهم تصویب شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های این سواحل بیشتر استفاده کنیم.

دهقان ادامه داد: ۲۱ خردادماه قرار است سفری در سطح مقامات عالی لشکری و کشوری به این سواحل انجام شود و دیداری با مسئولان و مردم بومی این منطقه صورت بگیرد و در صورت نیاز، مصوباتی به تصویب برسد.

فعالیت سازمان توسعه سواحل مکران، زیر نظر رئیس جمهور

دهقان در خصوص متولی سازمان توسعه سواحل مکران نیز گفت: این سازمان مستقیما زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد و رئیس آن هم رئیس جمهور و اعضای آن هیات وزیران هستند. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های تدوین شده برای تحقق اهداف سازمان توسعه سواحل مکران، بیان داشت: سه مرحله برنامه برای این سازمان تعریف شده است که مرحله اول آن برای سال ۱۴۰۴، مرحله دوم برای سال ۱۴۰۸ و مرحله سوم برای سال ۱۴۰۸ به بعد است که تا سال ۱۴۱۵ تخمین زده شده است.

دهقان درباره ماهیت این سازمان جدید تصریح کرد: این یک نگاه جدید حکمرانی است. البته با وجود متولی اقدام سرمایه‌گذاری و اجرایی در این منطقه در پروسه و فرایند اجرای این برنامه‌ها مشکلاتی وجود دارد و این سازمان برای رفع مشکلات ایجاد می‌شود. 

پیشنهادات خارجی برای سرمایه گذاری در سواحل مکران

نماینده ویژه رئیس جمهور درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذار در این منطقه نیز توضیح داد: از کشورهای مختلفی مثل روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه پیشنهاد دریافت کردیم. برای مثال، چین برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز پیشنهاداتی داشته است.

دهقان نخستین اقدامات در این منطقه را ایجاد زیرساخت‌ها دانست و تأکید کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها و زیربناها برای ورود سرمایه‌گذاران به عهده دولت است و این اقدام در منطقه شروع شده است.

وی درباره نحوه تامین مالی در این منطقه گفت: مشوق‌هایی برای بخش خصوصی ایجاد شده و تمام این منطقه از میناب تا چابهار مشمول قوانین مناطق آزاد خواهد شد به این معنا که معافیت‌های مناطق آزاد در این محدوده هم به اجرا می‌رسد؛ اما مانند مناطق آزاد محصور نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری بانک‌ها 

دبیر شورای توسعه سواحل مکران ادامه داد: بانک‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد و صندوق‌های بزرگ محلی برای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی می‌شود. همچنین با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت BOT همکاری خواهیم داشت و کشورهای مبدا و مقصد در این کریدور هم نسبت به ورود به پروژه‌های سواحل مکران ابزار استقبال کردند و با وجود تحریم‌ها پیشنهادهای زیادی مطرح شده‌ است.

دهقان یادآور شد: اما باید توجه داشت هر کشور و شرکتی برای انتفاع خود وارد مشارکت می‌شود نه اینکه دلشان برای ما سوخته باشد.

منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است

وی با تأکید بر اینکه منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است، گفت: این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند. اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال می‌شود.

دهقان با اشاره به بکارگیری نیروی کار بومی در این مناطق، تأکید کرد: محرومیت زدایی محصول توسعه متوازن و پایدار در سواحل مکران خواهد بود و معتقدیم هویت دهی به این منطقه باید بر مبنای ظرفیت محلی، تاریخ و جغرافیای این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزش به این نیروها آغاز شده و برخی نیز در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران نیز برای ساخت مسکن برای افرادی در این مناطق فعالیت خواهند کرد، برنامه دارند.

 

به گزارش ایرنا، براساس تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مبنی بر توجه و توسعه سواحل مکران، در دوره‌های قبلی اتفاق خاصی رخ نداد؛ اما دولت سیزدهم در تلاش است تا بتواند از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی در این مناطق استفاده کند. در این ارتباط هیات دولت هفتم خرداد با هدف توسعه سواحل مکران مصوب کرد تمامی اختیارات لازم برای پیشرفت و توسعه منطقه، به سازمانی که برای مکران فعال خواهد شد، اعطا می‌شود. همچنین پیشنهاد شده که همه امکانات، دارایی‌ها، اموال و اختیارات دستگاه‌های اجرایی به همین سازمان واگذار شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
۱۳ سال دیگه!!! خیلی دیره باید کار های اینچنینی به صورت انقلابی و جهادی ظرف ۵ -۶ سال جمع بشه ۱۳ سال برای شرایط عادیه باید عقب افتادگی ها به سرعت و از هر مسیر ممکنی (سرمایه گذاری خارجی ، وام از بانک بین المللی یا هر مسیر دیگه) تامین اعتبار بشه
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
در شرایطی که همه مسایل و امور کشور و موارد و مولفه هایی که بیانگر شاخص ها و تاثیر گذاری روند و فرایند امور و کارهای سازمانها و مراکز خدماتی و فرهنگی دخیل در امر خطیری به این وسعت و عظمت و شکوهمندی خلق شده و زیبایی ها و جاذبه ها و دافعه ها همگی به نوعی از انواع و به نهوی از انها
چطور از شورای توسعه سواحل مکران سر در آوردی؟!
پاسخ ها
امینی
| Italy |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
به این دلیل که برای مسوولین محترم بازنشستگی معنی نداره و از فرط عشق خدمت به صورت مادامالعمر از پستی به پست دیگه منتقل میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
وفاداری بی جایزه نخواهد بود مثل شهردار محترم
وقتی حرف از توسعه می‌زنید تن ایران و ایرانی میلرزه! لطفا برنامه های توسعه هفتم به بعد را کنسل کنید!
به برنامه توسعه هفتم رسیدیم نصف ایران فقیر شدند تا برنامه دهم احتمالا فقط هیئت دولت و شرکا مانده باشند!
دولت های ایرانی کلا یه راه در رو دارند ؛ حکایت ۱۴۱۵ همان حکایت در رو هست که دولت احتمالا عوض میشه اگه عوض شد دولت فعلی میگه آره نذاشتن ادامه بدیم انتخابم بشن مجدد تا ۱۴۲۰ این قول تمدید میشه!!
توسعه رو بیخیال همینی که قبلی ها ساختن رو محکم بگیرید باد نبره!
کار بسیار پسندیده ای است هر چند زمان بر است ولی با تحولی که در منطقه ایجاد میشود ارزش بسیاری دارد .
چطور از شورای توسعه سواحل مکران سر در آوردی
با توجه به تحصیلات ایشان و دانشگاه معتبر محل تحصیل و داشتن دکترای غیر رانتی اصلح بود در صنایع کشور از ایشان استفاده شود.
شما بگید سیزده سال دیگه میشه اقلا بیست و پنج سال
اینجا سردار اونجا سردار همه جا سردار! مملکت نیست که پادگان شده قشنگ
سنگ بزرگ نشانه نزدنه،یک زمانی مدعی بودید ک جزیره کیش ب اندازه تمام دبی،گردشگر خواهد داشت!!!!سواحل مکران هم ب همین سرنوشت دچار خواهد شد.فقط این میان عده ای خاص دچار سرمایه ایی رویایی خواهند ش و قیمت زمین افزایش کاذب خواهد یافت و از حالت بکر و طبیعی خارج میشود.
خخخخخخ. ایران ۱۴۰۰ تون رو دیدیم.
منطقه مکران ظرفیت بسیار بالایی دارد.برای توسعه منطقه باید برنامه استراتژیک داشت.
در صورت امکان برناه را منتشر بفرمایید.اگر برنامه ای تدوین نشده با همکاری متخصصین اول نیبت به طراحی برنامه اقدام شود.
چنین جایگاهی ، برای کسانی است که از اقتصاد و تجارت و بازرگانی و توسعه آگاه باشند و در این زمینه متخصص باشند

ایشان چطور مدیریت این حوزه ی مهم اقتصادی و تجاری و بازرگانی را پذیرفته‌اند ؟؟؟؟

آیا موفقیتی خواهند داشت ؟؟؟؟؟؟؟
اقاي دكتر تو مكران چكار ميكني ؟ نماينده ويژه !
سردار دهقان کارنامه موفقی در و د نداشت اما از موسسان حزب الله لبنان می باشد و ایشان قابل احترام است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل