بازدید 9106

محاسبه نرخ تورم ۷۲.۲۴ درصدی، کارشناسی نیست

مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه ادعای محاسبه دقیق نرخ تورم بدون دسترسی به داده‌های خام به لحاظ فنی و کارشناسی غیرممکن است، اعلام کرد: ادعای محاسبه نرخ تورم ۷۲.۲۴ درصدی برای اقتصاد ایران، کارشناسی نیست و بیشتر جنبه سیاسی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ 10 June 2023

به گزارش «تابناک»، مرکز آمار ایران در پاسخ به خبر منتشر شده در فضای مجازی با عنوان «استاد برجسته اقتصاد، آمار دولتی جمهوری اسلامی را رد کرد؛ تورم واقعی یک و نیم برابر رقم اعلامی است»، اعلام کرد: قبل از پرداختن و تشریح نکات فنی در مورد خبر منتشر شده، ذکر این نکته ضروری است که بر اساس منشور اخلاقی مرکز آمار ایران، این مرکز در جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات آماری تکلیف قانونی و اصل حفظ محرمانگی اطلاعات فردی را رعایت کرده و به دور از تعصب و با بی‌طرفی از هرگونه سوءاستفاده از این اطلاعات جلوگیری می‌کند.

همچنین این مرکز، لزوم رعایت قوانین و مقررات، بهره‌گیری از روش‌ها و فناوری‌های نوین، داشتن رویکردهای علمی و کارشناسی و استفاده از توصیه‌های بین‌المللی را وظیفه همیشگی خود می‌داند و با جدیت از فعالیت‌های آماری و گزارش‌های مستدل و مستند خود دفاع می‌کند.

با این رویکرد، مرکز آمار ایران با به‌کارگیری توان کارشناسی و علمی بالای خود، اقدام به اجرای طرح‌های آمارگیری و محاسبه شاخص‌های اقتصادی می‌کند.

بخش ذی‌ربط مرکز آمار که وظیفه سیاست‌گذاری، مدیریت و انجام عملیات مرتبط با طراحی، برنامه‌ریزی و هماهنگی در تهیه شاخص قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف بر عهده دارد، در اجرای تمامی این فعالیت‌ها، همواره منشور اخلاقی را مدنظر قرار می‌دهد و تمامی محاسبات شاخص‌های اقتصادی توسط این بخش، بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی و روش‌های پیشرفته علمی صورت می‌گیرد که نتایج آن نیز همواره مورد قبول و استناد مجامع بین‌المللی آماری بوده است.

بر اساس توضیحات ذکر شده، نکات فنی ذیل درباره نحوه محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده به استحضار می‌رسد:

مرکز آمار ایران برای محاسبه نرخ تورم هر ماهه، قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت را در نقاط شهری و روستایی ۳۱ استان کشور گردآوری می‌کند، به‌طوری‌که ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار مظنه قیمتی مبنای محاسبات نرخ تورم قرار می‌گیرد؛ همچنین برای به دست آوردن ضرایب اهمیت اقلام، طرح‌های جداگانه‌ای با عنوان هزینه و درآمد خانوار در نقاط شهری و روستایی کشور اجرا می‌شود.

برای محاسبه نرخ تورم سالانه نیز که بر طبق گزارش مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به رقم ۴۹.۱ درصد رسیده، نیاز به دسترسی به داده‌های قیمتی ۴۷۵ قلم کالا و خدمت مورد نظر در ۲۴ ماه گذشته منتهی به ماه مورد نظر است که این امکان جز برای مرکز آمار ایران برای دستگاه و یا شخص دیگری وجود ندارد؛ لذا ادعای محاسبه دقیق نرخ تورم آن هم بدون دسترسی به داده‌های خام مظنه‌های قیمتی و همچنین اوزان این کالاها و خدمات در سبد مصرف‌کننده، به لحاظ فنی و کارشناسی غیر ممکن است.

در مرکز آمار ایران هم مانند سایر سازمان‌های آماری دنیا، تمامی فرآیندهای گردآوری داده‌ها تا محاسبه شاخص قیمت و نرخ تورم بر اساس استانداردهای علمی و دستورالعمل‌های بین‌المللی مورد توافق کشورها صورت می‌گیرد تا امکان مقایسه بین‌المللی نرخ تورم وجود داشته باشد؛ لذا ادعای محاسبه نرخ تورم ۷۲.۲۴ درصدی برای اقتصاد ایران به لحاظ فنی و کارشناسی، به هیچ عنوان مورد تأیید نیست و عدد منتشر شده بیشتر جنبه سیاسی و غیر فنی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
راست می گی چون بیشتر از این رقم است
مردم آنچه را می بینند باور کنند یا آنچه را مرکز آمار می گوید؟؟؟ داده های مورد نیاز محاسبه تورم در فروشگاه ها و بازارها هستند که مردم هر روز آنها را می بینند و نیازی به محاسبات خاص و ویژه مرکز آمار نیست
افزایش ۱۲ درصدی حقوق ما بازنشستگان کارشناسی است.
کارشناسی چند؟ حتما تک رقمی؟
شاید از نظر مرکز آمار تورمی وجود ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یه جوری میگن مرکز آمار که انگار واقعا واسه همین کاراین همه دفتر و دستک جم کردنه.
اتفاقا این مرکز آمار خودش تمامی آمارهایی را که اعلام میکنه سیاسی و هیچکدمشون واقعی نیست
تورم را مردم کوچه و بازار هروز خدا میبینند
رفتم خرما بگیرم گفت باید زنگ بزنم چند بهم میدن تا به شما اعلام کنم
از منظر مرکز آمار تورم نزدیک به صفره اشتغال به قول یارو نیمه .شاخص فساد هم منفی
بله هفتاد درصد کجا بود. اینکه فقط آب وگاز برق وچند تاخدمات دولتی وتعداد کمی از اقلام خوراکی مد نظر باشه قطعا تورم به میل خودتان خواهدبود اما مسکن خودرو هزینه دوا درمان خورد وخوراک آموزش وغیره که سر به فلک کشیده را با هم حساب کتاب کنیم برو بالای هفتصد درصد.
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است خود کارمندان مرکز آمار تخم مرغ و مرغ و تن ماهی و گوشت و.... خرید نمی‌کنند حتماً به آنها ویژه رسیدگی میشود که آمار تورم رو پایین نشان دهند
پس چرا هزینه اینترنت دو برابر میشه. چرا کسی جلوی اینها رو نمیگیره وقتی حقوق ها 20 درصد زیاد میشه نباید هزینه ها 100 درصد زیاد بشه. در این صورت شکاف طبقاتی بیشتر میشه و قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل کاهش زیادی پیدا می کنه.
گور بابای تورم، مگر وجود دارد. مرکز آمار ایران اصلا چیزی به نام تورم احساس نکرده است. تمام
هر ترکیب خطی از هزینه های ملت را حساب کنی، تورم حدود 100 درصد بوده.
شش کلاسه ها قطعا نمی فهمن!

a1*تورم بخش مسکن + a2*تورم اقلام خوراکی + a3* تورم هزینه های درمانی + a4* تورم حمل و نقل + .... = (a1+a2+....) * تورم کل

نمود تورم کل در قیمت دلار و سکه نمایان می شود. محاسبه ان هم نیاز به پنج کلاس سواد دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
جنابعالي چند كلاس سواد داري؟
سبد كالاي استاندارد را بگذار جلو خودت و بعد با ضريب ميزان مصرف محاسبه كن ببين چقدر ميشه؟
بله با اين نوع ادعاها هر كسي براي خودش يك نرخ تورم داره چرا كه براي يكي مسكن مهمه براي يكي خودرو مهمه براي ديگري مرغ مهمه و ...
اینکه مرکز آمار و دولت و مجلس و اغلب کارشناسان و اقتصادانها نوچگی صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی رو میکنن و کارگزاری سهام و سود افرادی مثل جورج سوروس تا لابیگری سیاسی بین المللی انجام بدن کاملا مشخصه ولی مردم عدد و فرمول گزینشی و مسخره و علمی شمارو نمیخورن و نمیپوشن و درمان نمیکنن اعداد واقعی سطح جامعه رو حس میکنن پس اگر همون آمار هاتون منتشر نکنید و سانسور کنید سنگینتر هست از حسن روحانی تا رئیسی همه چیز پونزده برابر شده و به همون اندازه زندگی مردم پونزده برابر تحلیل رفته و پونزده برابر گذشته اقشار متوسط به جمع فقرا سقوط کردن نظام جهانی ایرانی فقیر و ضعیف و بدبخت و پرحاشیه میخواد تا حاشیه سود خودشو حفظ کنه و کارگزاران دولتی و مجلسی و مشاورینشون هم انجام وظیفه میکنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس