بازدید 5976
۵

زنگ خطر «فروپاشی اقتصاد» عراق به صدا درآمد!

اقتصاددان عراقی با هشدار به نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرد که سهم خواهی حزبی در تصویب بودجه کنونی کشور و بی‌توجهی به منافع ملی زنگ خطری در تسریع فروپاشی اقتصاد عراق است.
کد خبر: ۱۱۷۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴ 09 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، یک کارشناس امور اقتصادی عراق با هشدار به نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرد که سهم خواهی حزبی و چانه‌زنی در تصویب بودجه کنونی کشور و بی‌توجهی به منافع ملی زنگ خطری در تسریع فروپاشی اقتصاد عراق است.

شبکه خبری اسپوتنیک در گفت‌وگو با «عمر الحلبوسی» کارشناس امور اقتصادی عراق به اختلاف دولت و پارلمان عراق درباره رأی‌گیری بودجه سال جاری پرداخته است.

عمر الحلبوسی می‌گوید: علت توقف تصویب قانون لوایح بودجه سال جاری عراق به اختلاف میان احزاب کردی اقلیم با حزب ائتلافی چارچوب هماهنگی شیعیان برمی‌گردد؛ زیرا نمایندگان کرد خواستار واریز درآمدهای نفتی اقلیم به حساب بانک‌های اقلیم هستند و مخالف واریز آن به حساب خزانه بانک مرکزی دولت مرکزی عراق هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: اختلافات دیگر میان احزاب کرد با نیروهای پارلمانی کادر هماهنگی در کارگزاری شرکت صادرکننده نفت به خارج از کشور است. کردها خواستار انتقال نفت اقلیم با کارگزاری شرکت عراقی «سومو» به خارج از کشور بدون بهره‌برداری داخلی هستند، اما کادر هماهنگی از بهره‌برداری داخلی و خارجی آن تمایل دارد.

وی گفت: اختلاف دیگر این دو جریان پارلمانی به مطالبه کردها در لغو طرح پس‌انداز اجباری ۱۰ درصد از سود ناشی از درآمد نفت اقلیم به نفع کارمندان محلی است و در مقابل چشم پوشی از آن، خواستار اضافه کردن ۱۰۰ میلیارد دینار عراقی به حجم بودجه اقلیم از درآمد دولت مرکزی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اضافه کرد: این اختلاف بر سر تصویب بودجه، اقتصاد کشور را با خطر بزرگی مواجه خواهد کرد، زیرا مطالبات احزاب به تصاحب سهم بیشتری از بودجه بدون تعیین ردیف محل هزینه کرد، آن هم بر مبنای بهای نفت ۷۰ دلار که ارزیابی‌ها از غیر واقعی بودن این نرخ نفتی بازارهای جهانی و کاهش زودهنگام آن خبر می‌دهند، برای اقتصاد عراق خطرناک است.

الحلبوسی خاطرنشان کرد: اینگونه اختلافات بر سر تعیین سهم گروه‌های سیاسی از بودجه در عراق مسبوق به سابقه است، اما این مناقشات پارلمانی جریان‌های سیاسی بر سر منافع حزبی به زیان کشور و مصالح عمومی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
شما نجاتشون میدید
آمریکا هر جا پا گذاشت شخم زد والا زمان صدام وضع شون خیلی بهتر بود
اقتصاددان عراقی: که سهم خواهی حزبی در تصویب بودجه کنونی کشور و بی‌توجهی به منافع ملی زنگ خطری در تسریع فروپاشی اقتصاد عراق است.
متاسفانه در کشور ما بدتر از این وجود داره.
هم سهمه خواهی حزبی هم سهم خواهی استانی و قوم و قبیله ای هم سهم خواهی.....
این وسط چند ده موسسه و نهاد و ارگان و سازمان بی فایده و کم فایده هم هستن که هر سال از بیت المال هزاران میلیارد تومان میگیرن ولی هیچ سود و فایده ای ندارن و چند تا شو و تیزر و بنر و چند تا سفر و ... شده بیلان کاری این ها
رابطه ما که با عراق خوب است مسولان جراحی اقتصادی را برای اقتصاد عراق اجرا کنند
علت اصلیش دخالت ایران در عرلق و حزب گیری است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار