قانون عدم تغییر ساعت رسمی اصلاح می‌شود؟

به دنبال تصویب عدم تغییر ساعت رسمی، دولت اعلام کرده که کارمندان می بایست از ۶ صبح سر کارهای خود حاضر شوند، اتفاقی که موجب انتقادات بسیاری شده است. بعلاوه، مشخص نیست این قانون با چه منطق و ارزیابی اجرا شده است، زیرا نه کارمندان توانایی اجرا وظایفشان را در ۶ صبح دارند و نه ارباب رجوع‌ها ۶ صبح به راحتی می‌توانند به ادارات رجوع کنند.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶ 06 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس، درباره علت تغییر ساعات ادارات از ۶ صبحگفت: واقعیت این است که تغییر ساعات کار که چندین سال در کشور ما هم اجرا می‌شد در بسیاری از کشورهای دیگر نیز آزمایش شده است و آن‌ها هم سالیان سال این تغییر ساعت را اجرا می‌کردند. زمانیکه تغییر ساعت انجام شد موافقان و مخالفان جدی داشت، موافقان این طرح معتقد بودند که صرفه جویی انرژی دلیل اصلی این اتفاق است؛ مخالفین نیز انتقاداتی از جهات کاری داشتند که منجر به دردسر برای کارمندان می‌شود. در کل مجلس نیز با اخذ نظر دولت و در مشورت با کمیسیون اجتماعی در جلسات کارشناسی مختلف به این نتیجه رسیده است. امسال نیز سال اول اجرا این قانون است و حتما نواقص و معایبی دارد، اما همانطور که اشاره کردید این قانون مخالفینی دارد و امیدواریم به مرور با ارزیابی قانون به شکل جامع تری اجرا شود.

وی در ادامه نسبت به میزان نتیجه بخش بودن این قانون افزود: من احساس می‌کنم آنچه که در گذشته تحت عنوان نفع اقتصادی از این قانون مدنظر بود خیلی آورده لازم را نداشت. شما به ادارات رجوع می‌کردید و در تمام اجزا می‌دیدید که انرژی باز هم به همان شکل مصرف می‌شود و بعد از ساعت کار نیز تحت عنوان اضافه کار بدون استفاده ادارت انرژی مصرف می‌کردند. من فکر می‌کنم این جنبه از توجیه قانون فوق نفع زیادی نداشته است. البته رای من به این طرح مثبت بود.

شریعتی در پایان درباره احتمال اصلاح این قانون گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس وظیفه دارد قوانین تصویب شده را بررسی کند و اگر واقعا در ارزیابی کلی استمرار آن به نفع جامعه باشد اجرا آن قانون ادامه می‌یابد، اما اگر به مرور به این نتیجه برسند که قانون منفعت ندارد اصلاح می‌شود و جز قوانینی نیست که با قوانین بالادستی در تضاد باشد که تغییر آن غیرممکن باشد.

سعید باستانی، نماینده مجلس دهم نیز در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: شما منطقی در کارهای دولت می‌بینید که دنبال منطق در این کار باشید؟ معمولا یک روال کلی کشوری برای سیر انرژی مخصوصا برای کشورهایی مثل ما که محدوده زمانی شان روزهای بلند تری را تجربه می‌کند، تغییر ساعت‌ها یک بحث علمی دارد که با جلو یا عقب بردن ساعت بتوانند از زمان روشنایی و سیر انرژی استفاده کنند. شاید یک لجبازی صورت گرفته است و امسال این کار را انجام نداده اند و چند مشکل به وجود آمد. اولا تغییر ساعت‌های دیجیتالی را درست هماهنگ نکرده بودند و برخی سیستم‌ها هنوز مشکل ساعت دارند و شما وقتی آن را به صورت دستی تنظیم کنید باز هم مشکل حل نمی‌شود.

    وی افزود: مشکل بعدی این است که برای تغییر ساعت می‌توانستید زودتر اعلام کنید و شروع به تغییر ساعت ادارات کردند. وقتی شما یک اداره‌ای برای کار دارید این ادارات که شامل ادارات دولتی می‌شوند قرار است که کارگزاری مردم را انجام دهند یعنی قاعدتا باید کارهای مردم را انجام دهند مثلا بانک و بیمه؛ اینها کارگزار هستند تا کار مردم راه بیوفتد. شما حساب کنید الان قرار است یک سری بانک‌ها از یک ساعت مشخص شروع کنند، یک سری ادارات از ساعت دیگری شروع کنند، مدارس از ساعت دیگری، دانشگاه‌ها از ساعت دیگر و... در شهرهای مختلف بازارها نیز با ساعات دیگری کار می‌کنند. یک رفتار عجیب اجتماعی اتفاق می‌افتد که عملا نمی‌توانید آن هماهنگی درست را ایجاد کنید.

    به گزارش خبرآنلاین، تغییر ساعت شروع کار شگفت‌انگیز کارمندان به 6 صبح، بویژه پس از لغو بخشنامه ابلاغی مخبر با مضمون مجاز بودن «ساعت کار شناور» با انتقادهای گسترده و در مواردی، طنزآلود کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده و از جمله، نوشته اند: «ساعت‌ها را جلو نکشیدند، کارمندان را عقب کشیدند!» یا کارکنان دولت ایران را «سحرخیزترین کارمندان جهان!» نامیده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار