بازدید 3186
۲

وام مسکن با قیمت آن تناسبی ندارد

خوش چهره گفت:درحال حاضر،نسبت تسهیلات اعطایی باقیمت مسکن تناسبی نداردوبانک‌ها به دنبال سودهای بالا وزود بازده هستند؛ درصورتیکه اگر وام‌های خود را به بخش مسکن بدهند، باید سود پایین درنظربگیرد.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 05 June 2023

به گزارش «تابناک»، محمد خوش چهره، تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت هدایت اعتبارات بانکی به سمت مسکن‌سازی گفت: نباید در پاسخ به مسائل کلان روبه‌روی نظام سیاستگذاری با ساده‌انگاری پاسخ داد. در حال حاضر، نسبت تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد و از طرفی، بانک‌ها نیز به دنبال سودهای بالا و زود بازده هستند؛ درصورتیکه اگر وام‌های خود را به بخش مسکن بدهند، باید سود پایین با مدت زمان بازگشت زیاد برای خود در نظر بگیرند.

وی افزود: در مسئله‌ی ساخت و رونق مسکن یک آشفتگی وجود دارد. مسئله‌ی مسکن در کشور ما با توجه به رکود طولانی که در این حوزه وجود داشته و سوداگری‌ای که در آن بیداد می‌کند، نتوانسته نقش خود را در رشد اقتصادی و افزایش اشتغال ایفا کند.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از این آشفتگی‌ها به سیاست‌ها، بخشی به قوانین مجلس، بخشی به نظارت‌های مجلس و برخی به قوانین شهری برمی‌گردد.

خوش‌چهره گفت: احتکار و سوداگری در زمین و غیرواقعی بودن قیمت مسکن که ناشی از جریانات یکی دو دهه گذشته است، مسکن را به سمتی برده که آن را از یک کالای مورد نیاز و مصرفی مردم خارج کرده و دسترسی مردم به آن محدود شده است. اکنون مردم حتی اگر ۳۰ سال هم کار کنند، نمی‌توانند خانه‌دار شود.

وی اذعان داشت: میزان دستمزد و حقوق نیز با قیمت خانه‌ی ۳ یا ۴ میلیاردی در تهران اصلاً قابل مقایسه نیست. حتی اگر بانک‌ها قبول کنند که این تسهیلات مسکن را اعطا کنند، این میزان وام در نهایت ده درصد از قیمت یک خانه را شامل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در انتها اظهار داشت: مسکن به مرور از یک نیاز به یک مسئله تبدیل شده و هم‌اکنون تبدیل به معضل و بحران شده است. البته هرچند در سخنان دولت، صحبت از اقداماتی بلندمدت برای حل این معضل می‌بینیم اما این مسائل هنوز لباس عمل به خود نپوشانده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
چون میزان حقوق ها و درآمد مردم با تورم تناسبی ندارد
مشکل اصلی اینه که قیمت مسکن با درآمد مردم تناسبی نداره. همین مبلغ وام مسکن فعلی قسط هاش آنقدر زیاده که مردم توان پرداخت ندارن حالا وام مثلا بخواد بشه 2 میلیارد تومن قسط ماهیانه اش میشه حدود 40 میلیون تومن!! حقوق کارمند و کارگر چقدره؟ من سال 94، 60 تومن وام گرفتم ماهی یک میلیون و صد هزار دارم قسط میدم حدود 10 میلیون تومنش هم پول خودم بود که اوراق خریدم دادم بانک بهم وام بدن. یه تناسب ساده است، 50 تومن 1100، 2 میلیارد میشه 40 برابر
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی