بازدید 5697

چند نکته مهم برای حفظ سلامت پوست در تابستان

با شروع گرما و تابش شدید نور آفتاب، بعضی‌ها نگران لک و آفتاب‌سوختگی و تیرگی پوست می‌شوند. داشتن پوستی شفاف و صاف خواست همه به خصوص بانوان است.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 03 June 2023

مصطفی گودرزی

به گزارش «تابناک»، گاهی تیرگی پوست و آفتاب‌سوختگی، لک و قرمزی پوست در اثر تابش شدید آفتاب سبب کاهش اعتماد به نفس می‌شود و افراد به این فکر می‌فاتندد که اثرات آن را کم کنند و یا به کل از بین ببرند.

چند نکته مهم برای حفظ سلامت پوست در تابستان

با رعایت یک سری نکات به آسانی می‌توان در تابستان و فصل گرما از پوست محافظت کرد و نیازی به هزینه‌ کردن‌های گزاف نیست. ما در این بخش به این موضوع پرداخته‌ایم که از چه روش‌هایی می‌توان برای سلامت پوست استفاده کرد.

اثرات گرما و نور خورشید بر پوست

با گرم شدن هوا و افزایش رطوبت در محیط غدد چربی پوست شروع به تولید سبوم اضافی می‌کند. یعنی چربی‌های طبیعی پوست افزایش می‌‎یابند. چربی ترشح شده روی سطح پوست ممکن است به دام افتاده و منجر به چسبندگی، چربی اضافی و مسدود شدن منافذ پوست شود. مشکل جوش و آکنه در بسیاری از افراد با شروع فصل تابستان بیشتر می‌شود. افرادی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. زیرا باکتری‌ها و چربی‌های موجود در پوست با عرق مخلوط شده و باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می‌شوند.

از طرف دیگر هنگامی‌که پوست شما در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید (UV) قرار می‌گیرد، تولید ملانین افزایش می‌یابد تا از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت به عمل آید. ملانین اضافی باعث تیره شدن و برنزه شدن پوست می‌شود. سایر مشکلاتی که ممکن است مشاهده شود، شامل این موارد است: خارش پوست، آفتاب سوختگی، خشکی پوست، پوسته ریزی، تشدید جوش و آکنه، التهاب پوست، تشدید عرق، عرق‌سوز شدن، اگزما، افزایش کک و مک و …

برای پیشگیری از مشکلات پوستی در تابستان بلازم است نکات مراقبتی خاصی رعایت شود که مهمترین آنها عبارتند از :

 * پوستتان را پاکسازی کنید

یکی از اتفاقاتی که در روزهای سرد سال برای پوست می‌افتد، خشکی و تحریک‌پذیر شدن آن است. گاهی اوقات حساسیت بهاری، این مشکل را تشدید می‌کند و از این رو پوست برای ورود به تابستان نیاز به پاکسازی دارد. برخی افراد گمان می‌کنند پاکسازی پوست تنها از طریق لایه‌برداری‌های شیمیایی در کلینیک یا لایه‌برداری با ترکیبات شیمیایی در منزل امکان‌پذیر است. این در حالی است که لایه‌برداری‌های شیمیایی باعث نازکتر و حساستر شدن پوست در مواجهه با آفتاب سوزان تابستان می‌شود و می‌تواند پوست صورت را در معرض آفتاب سوختگی یا لکه های ناخواسته قرار دهد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود برای پاکسازی پوست صورت به منظور ورود به فصل تابستان، از محصولات حاوی اسیدهای میوه و بتدریج بهره ببرید.

*کاهش مدت زمان قرارگیری در برابر نور خورشید

ساعات خاصی در روز شدت آفتاب، شدیدتر است و بیشترین اشعه را دارد. معمولاً بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر شدت اشعۀ خورشید شدید است. شما باید در این زمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. اگر شغل خاصی دارید که به دلیل آن نمی توانید دور از نور خورشید باشید، پس باید از چتر یا پناهگاه مناسب استفاده کنید و بهتر است چتر UV داشته باشید. علاوه بر این، حتی اگر سایه داشته باشید باید از لباس محافظ و ضد آفتاب استفاده کنید.

*پوشیدن لباس مناسب

در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید پوشیدن لباس‌های نازک و نخی توصیه شده و لباس‌هایی که از جنس کتان غیر رنگی، پلی‌استرهای بسیار براق و ابریشم نرم و نازک درست شده‌اند پرتوهای uv را جذب و یا بازتاب کرده و مانع از رسیدن اشعه‌های مضر به پوست بدن می‌شوند. در این فصل لباس‌های نازک و رنگ روشن برای جلوگیری از تعریق زیاد و تبادل هوای بدن، طرفداران زیادی دارد.

* چربی پوستتان را کم کنید

توصیۀ دیگری که برای پیشگیری از آزار رسیدن به پوست در فصل تابستان از سوی متخصصان پوست مطرح می‌شود، کاهش میزان چربی پوست است. معمولاً میزان ترشح چربی در سطح پوست، مخصوصا پوست صورت، در فصل تابستان و با افزایش تعریق بیشتر می‌شود. از اینرو، افراد زیادی در این فصل از جوش‌های صورت یا لکه های پوستی شکایت می‌کنند. توصیۀ ما به این افراد شستن بیشتر پوست صورت است، البته نه به آن حد که پوست خشک و چروک‌ها جایگزینش شود.

*قبل از زدن کرم ضدآفتاب پوستتان را پاک کنید

یکی از خطاهای رایج آرایشی بهداشتی با شروع فصل گرما که منجر به ایجاد جوش، آکنه و جوش‌های سرسیاه روی پوست صورت می‌شود، تمیز نکردن پوست قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب است. معمولاً بیشتر افراد هنگام تجدید کرم ضدآفتاب خود در طول روز آن را روی پوست آلودۀ خود می‌زنند. این درحالی است که پوست صورت باید قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب با یک دستمال مرطوب کاملاً از آلودگی و کرمی که از چند ساعت پیش روی پوست باقیمانده، پاک شود و سپس کرم جدید مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت، منفذهای پوستی با چربی و آلودگی بسته نمی‌شود و احتمال ایجاد جوش و آکنه پایین می‌آید. ضمن اینکه آرایش در فصل تابستان از آن جهت که تعریق را زیاد می‌کند به پوست آسیب می‌رساند.

*استفاده از ضد آفتاب مناسب

ضد آفتاب با spf بالاتر از حفاظت بهتری برخوردار است و به این معنا نیست که هرچه spf بالاتر باشد میزان مصرف کمتر است. شما می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب با spf 30 تا 90 استفاده کنید. اکثر متخصصان پوست SPF 30 را توصیه می‌کنند و توصیه می‌شود ضخامت آن 2mg / cm² باشد. همچنین توصیه می‌شود اگر اهل شنا هستید یا زیاد تعریق می کنید، مصرف ضد آفتاب شما فزایش می‌یابد. علاوه بر این، ضد آفتاب ها نباید در دمای بالا نگهداری شود.

*استفاده از عینک و کلاه

با شروع فصل تابستان استفاده از عینک و کلاه رواج بیشتری پیدا کرده و مردم در زندگی روزمرۀ خود از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. عینک‌های آفتابی از تابش اشعه‌‌های مضر خورشید جلوگیری کرده و مانع از ورود آن‌ها به چشم می‌شود. همچنین استفاده از عینک‌هایی که محدودۀ چشم را نیز احاطه می‌کند مفید بوده و مانع از چین و چروک و گودی زیر چشم می‌شود. کلاه‌های لبه‌دار و پهن می‌تواند روی قسمتی از صورت سایه انداخته و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به صورت شود. 

*از مرطوب کننده‌ها به جای نرم کننده‌ها استفاده کنید

یکی دیگر از مهمترین توصیه‌های متخصصان پوست برای آماده‌سازی پوست در فصل تابستان، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به جای انواع نرم‌کننده است. کرم‌های نرم‌کننده معمولاً برپایۀ یک نوع چربی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و… هستند، اما کرم‌های مرطوب کننده بر پایۀ آب شکل می‌گیرند. از اینرو، استفاده از مرطوب کننده‌ها در فصل تابستان که بدن با تعریق و کم آبی سطح پوست مواجه است، برای ایجاد لطافت و شادابی مناسب‌تر از محصولات نرم کننده است. کرم‌های نرم کنندۀ روغنی باعث ایجاد حس سنگینی و خفگی در پوست دست و صورت در فصل تابستان خواهد شد.

* ماسک طبیعی میوه‌ها 

افزایش حرارت پوست در فصل تابستان باعث تشدید مشکلات پوستی در این فصل می‌شود. از اینرو، بهتر است در فصل تابستان حداقل ۳ شب در هفته از ماسک طبیعی میوه‌ها برای ایجاد آرامش در پوست صورتتان کمک بگیرید. به این منظور، توصیه می‌شود روزهای زوج یا روزهای فرد هر هفته حدود ۱ ساعت قبل از خواب، یک نوع میوه مانند خیار، توت فرنگی، لیموترش یا هلو را به‌صورت پوره یا حلقه حلقه دربیاورید و آن را روی پوست صورتتان بزنید. ۳۰ دقیقه با این ماسک دراز بکشید و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید و با حوله‌ای نرم و نخی خشک کنید. پس از این کار مقداری کرم مرطوب‌کننده (ترجیحاً حاوی ترکیبات آنتیباکتریال) روی صورتتان بزنید و بعد بخوابید.

*داشتن تغذیۀ سالم

نوشیدن آب زیاد در تابستان که هوا گرم است بسیار توصیه می‌شود و بدن از این طریق آب از دست رفتۀ خود را جبران می‌کند. در این فصل بدن با تعریق زیادی که دارد باعث کم آبی شده و به مرور زمان سبب خشکی پوست صورت می‌شود. برای مقابله با این مشکل در تابستان نوشیدن مایعات، خوردن غذاهای آبکی، سبزیجات و میوه‌ها توصیه شده و کمک زیادی به جبران آب از دست رفتۀ بدن می‌کند. خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی در این فصل باعث بیماری و گرمازدگی می‌شود. پس حتی المکان سعی کنید برای داشتن پوست سالم در این مدت کمتر از این نوع غذاها استفاده کنید.

*تغییر سبک زندگی

حفظ سلامت پوست، مهم ترین قسمت مراقبت از پوست است. برای گرفتن نتیجۀ بهتر و فوری، از استعمال سیگار و نوشیدنی های الکلی و گازدار خودداری کنید. پوست خود را با شوینده های ملایم، مرطوب کننده‌ها و ترمیم کننده‌ها درمان کنید. از دوش آب گرم خودداری کنید، زیرا آب گرم باعث از بین رفتن روغن های اساسی پوست می‌شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی