بازدید 1876
بسته ویدیویی «تابناک»

چگونه دلار واحد پول غالب بین‌المللی شد؟ / دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟ / دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ / شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام! / فلام نروژ در قاب 4K

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ 02 June 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ

وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم «آلبرت اشپر / Albert Speer» یکی از افرادی بود که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نورنبرگ محاکمه شد و جزو معدود مقامات ارشد نازی بود که توانست از این دادگاه جان سالم به در ببرد. او که یک معمار بود در زمان هیتلر بناهای مهمی ساخت و سپس به مقام وزارت رسید که در آن مقام نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داد. اکثر متهمین دلیل اعمال غیرانسانی خود را تبعیت از دستورها اعلام کردند. استفاده این دفاع آنقدر در دادگاه نورنبرگ شایع بود که بعدها به همین نام معروف شد.آنچه او را از سایر متهمین جدا می‌کرد، این بود که بر خلاف سایر متهمین از دفاع نورنبرگ استفاده نکرد. او مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای دولت نازی را پذیرفت؛ اما همچنان اطلاع از جنایات‌ را انکار کرد. او نهایتا به دلیل استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال به بیست سال زندان محکوم شد. تصاویری از دادگاه همراه با دفاعیات او را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام!

تکریت شهری آرام و غبارآلود در شمال غربی عراق و بر کناره دجله در دامنه جنوبی کوه پایه‌های کردستان مستقر است. تکریت هیچ ندارد، مگر صلاح الدین ایوبی که در این شهر به دنیا آمده است, سردار گمنام و کرد تباری که سلطان مصر شد و بیت المقدس، قبله اول مسلمانان را از دست مسیحیان رهایی داد. صدام حسین در کنار دجله زندگی کرده بود و یکی از تصاویر برجای مانده از او، شنا کردنش در رود دجله در شصت سالگی است. او یک بار قبل از این تصاویر و در سال ۱۹۹۵ نیز شنا کرده بود که رسانه‌های غربی گزارش کردند، آن شنا توسط بدل صدام انجام شد. دیکتاتور سابق عراق که همچون دیگر دیکتاتور‌های تاریخی به دنبال چنین روش‌هایی برای قدرتمند نشان دادنِ خود بود، پس از سه بار شنا عرض ۱۰۰ متری این رودخانه، با رسانه‌های حکومتی حاضر صحبت کرد تا بحث بدل بودنش، دوباره مطرح نشود. این شنا مقدمه مسابقه‌ای بود که در زمان صدام و به مناسبت شنای صدام در دجله برای فرار پس از ترور ناکام عبدالکریم قاسم نخست وزیر وقت در سال ۱۹۵۹ ترتیب داده شده بود. رئیس کمیته ملی المپیک عراق، عدی صدام حسین پسر صدام حسین بود. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟

در جریان جنگ جهانی دوم، استالین برای اینکه بتواند نیرو‌ها را منظم کرده و از تسلیم شدن آن‌ها در برابر ارتش آلمان جلوگیری کند، دو دستور مخفی صادر کرد؛ دستور شماره ۲۲۷ و دستور شماره ۲۷۰، هدف این دو دستور مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود. بر اساس دستور ۲۲۷ هر سربازی که بدون اجازه عقب نشینی می‌کرد بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک می‌شد و همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث می‌شد سربازان به هنگ‌های تنبیهی اعزام شوند که سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ را به عهده داشت. بسیاری از این هنگ‌ها زنده بازنمی‌گشتند. دستور ۲۷۰ که پسر و عروس خود استالین نیز گرفتار آن شدند تمام افسران و مقامات سیاسی را از تسلیم در برابر دشمن منع می‌کرد. بر اساس این دستور هر مقام سیاسی یا افسری که اسیر می‌شد، خائن تلقی می‌گشت و در صورت بازگشت به شوروی بازداشت و اعدام می‌شد. افزون بر آن همسر و پسرش نیز در شوروی بازداشت و به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شدند. وقتی پسر خود استالین به اسارت نازی‌ها درآمد، استالین به مدت دو سال عروس خود را به اردوگاه کار در سیبری فرستاد. در این ویدیو تصاویری از اعمال دستور ۲۲۷ را همراه با حرف‌های نوه استالین در این باره با زیرنویس فارسی ببینید.

 


چگونه دلار واحد پول غالب بین‌المللی شد؟

تاریخچه پول شاید مهم‌ترین بخش تاریخ اقتصاد بشر باشد. این ابزار بسیار مهم که باعث سهولت داد و ستد و در نهایت پیشرفت بشر شد، مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را طی کرده است تا به شکل امروزی درآید. دلار که امروز به شکل ارز ذخیره درآمده است، زمانی تفاوتی با سایر واحد‌های پولی دنیا نداشت. در آن دوران پشتوانه تمام واحد‌های پولی طلا بود، اما با شروع جنگ جهانی اول و دوم، کشور‌های اروپایی درگیر جنگ برای تهیه کالا‌های مورد نیاز خود طلای خود را با کالا‌های آمریکایی معاوضه کردند و نهایتا آمریکا صاحب نیمی از طلا‌های پولی دنیا که نقش پشتوانه پولی بانک‌های مرکزی را ایفا می‌کردند، شد. این باعث شد که کشور‌های دیگر از دلار به عنوان پشتوانه پول خود استفاده کنند و خود دلار نیز از طلا به عنوان پشتوانه استفاده کند. اما در سال ۱۹۷۱ همه چیز تغییر کرد و همه واحد‌های پولی دنیا بی‌پشتوانه شدند. در این ویدیو با تاریخچه پول و تاثیری که روی اقتصاد دنیا گذاشته است آشنا خواهید شد.

 

 

فلام نروژ در قاب 4K

«فلام / Flaam / Flåm» دهکده در «فلامستالن / Flåmsdalen» واقع در استان «سون او فیوردانه / Sogn og Fjordane» کشور «نروژ / Norway» است. دهکده فلام نه از دوران معاصر، بلکه از قرن نوزدهم یک مقصد توریستی محسوب می‌شده و سالیانه نزدیک به نیم میلیون تن از آن بازدید می‌کنند. تصاویری از این محدوده زیبا را با کیفیت 4K در تابناک می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی