بازدید 11902
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

نرخ تورم در یک سالگی جراحی اقتصادی دولت؛ بار سنگین تورم بر دوش کدام دهک؟

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور در گفت‌وگو با مردم، از سازوکار جدید پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها خبر داد. حال با گذشت یک سال از آن زمان، نرخ تورم سالانه کشور به نزدیکی ۵۰ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸ 27 May 2023

نرخ تورم در یکسالگی جراحی اقتصادی دولت؛ بار سنگین تورم بر دوش دارا یا ندار؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت دو ماه از سال جدید، مرکز آمار ایران، دومین گزارش تورمی را با تیتر «شاخص قیمت مصرف کننده در اردیبهشت ماه ١٤٠٢» منتشر کرده است. بررسی اطلاعات منتشره در این گزارش، بیانگر تداوم روند صعودی نرخ تورم سالانه و کاهش نسبی نرخ تورم نقطه به نقطه در مقایسه با شروع سال است، به گونه‌ای که در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه کل کشور با افزایش ۱.۵ واحد درصدی نسبت به تورم دوازده ماه منتهی به فروردین، به رقم ۴۹.۱ درصد رسیده است؛ رقمی که برای خانوار‌های شهری و روستایی تفاوت دارد. به بیان دیگر، تورم سالانه خانوار‌های شهری در اردیبهشت ماه ۴۸.۲ درصد و برای روستاییان نیز ۵۴.۵ درصد بوده که نسبت به ۴۶.۷ و ۵۲.۷ درصد در فروردین ماه، بیشتر شده است.

کاهش نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه

در شرایطی که نرخ تورم سالانه افزایش نسبی داشته، تغییرات نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه، بیانگر روند کاهشی است، به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه امسال، نرخ تورم ماهانه برای کل کشور با افت ۰.۹ واحد درصد به رقم ۲.۸ درصد رسیده است. (منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است) در حالی که خانوار‌های شهری و روستایی نیز در این ماه، نرخ تورم ماهانه ۲.۸ و ۲.۶ درصدی را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر، نرخ تورم نقطه به نقطه در اریبهشت ماه برای کل کشور ۵۴.۶ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه در فروردین امسال، کاهش ۰.۹ درصدی دارد. همچنین خانوار‌های شهری و روستایی در این مدت، نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۳.۶ و ۶۰.۳ درصدی را لمس کرده اند که نسبت به ماه قبل، اندکی کمتر بوده است.

نرخ تورم در یکسالگی جراحی اقتصادی دولت؛ بار سنگین تورم بر دوش دارا یا ندار؟

نرخ تورم در یکسالگی جراحی اقتصادی دولت؛ بار سنگین تورم بر دوش دارا یا ندار؟

تورم خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها برای مردم چند درصد شد؟

همان گونه که اشاره شد، تورم سالانه کل کشور و خانوار‌های شهری و روستایی در دومین ماه سال، به ترتیب ۴۹.۱، ۴۸.۲ و ۵۴.۵ درصد بوده است. این تغییرات در دو گروه خوراکی و غیرخوراکی با تغییرات قابل تاملی همراه است.  

نرخ تورم سالانه کل کشور برای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به رقم ۷۴.۹ درصد رسیده که نسبت به فروردین ۱.۸ واحد درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر، خانوار‌های شهری و روستایی در این گروه هزینه ای، تورم سالانه ۷۴.۵ و ۷۶.۶ درصدی را تجربه کرده اند که نسبت به شروع سال، حدود ۲ واحد درصد رشد داشته است



در اردیبهشت ماه امسال، نرخ تورم سالانه کل کشور برای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به رقم ۷۴.۹ درصد رسیده که نسبت به فروردین ۱.۸ واحد درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر، خانوار‌های شهری و روستایی در این گروه هزینه ای، تورم سالانه ۷۴.۵ و  ۷۶.۶ درصدی را تجربه کرده اند که نسبت به شروع سال، حدود ۲ واحد درصد رشد داشته است؛ برای نمونه، نرخ تورم سالانه «روغن و چربی» در ماهی که گذشت، بیش از ۲۵۱ درصد بوده که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان در مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دانست، زیرا دولت از اردیبهشت سال گذشته، با حذف ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی همچون روغن، یارانه نقدی جدیدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد و در نتیجه قیمت کالا‌هایی همچون روغن، با افزایش قابل توجهی مواجه شد که نتیجه آن در تورم سالانه این کالا‌ها مشهود است.

همچنین در گروه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات، نرخ تورم سالانه کل کشور به رقم ۳۸ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۲ واحد درصد افزایش دارد. از سوی دیگر، خانوار‌های شهری و روستایی در این گروه هزینه ای، نرخ تورم سالانه ۳۷.۸ و ۳۹.۴ درصدی را در دخل و خرج خود لحاظ کرده اند که نسبت به شروع سال، بیش از یک واحد رصد رشد دارد.

بار سنگین تورم بر دوش چه کسانی است؟

گزارش مرکز آمار از تغییرات شاخص تورم در دومین ماه سال بیانگر فشار هزینه‌ای به دهک‌های پایین جامعه است، به گونه‌ای که با وجود نرخ تورم سالانه ۴۹.۱ درصدی برای کل کشور، نرخ تورم سالانه دهک ۵ دهک پایین بیش از ۵۰ درصد است. به بیان دیگر، دهک اول و دوم درآمدی که شامل خانوار‌هایی با پایین‌ترین سطح درآمد هستند، بیشترین نرخ تورم سالانه یعنی ۵۴.۷ و ۵۳.۵ درصد را تجربه کرده اند که نشان از بار سنگین تورم سالانه بر دوش خانوار‌های محروم جامعه دارد. در این میان، نرخ تورم سالانه قشرهای مرفه در دهک‌های نهم و دهم، کمتر از نرخ تورم سالانه کل کشور و به ترتیب ۴۸.۳ و ۴۷.۶ درصد بوده است.

نرخ تورم در یکسالگی جراحی اقتصادی دولت؛ بار سنگین تورم بر دوش دارا یا ندار؟

این در شرایطی است که اوضاع هزینه خانواده‌های کم درآمد و مرفه جامعه در دو گروه خوراکی و غیرخوراکی تفاوت معناداری دارد، به گونه‌ای که نرخ تورم سالانه کل کشور برای گروه خوراکی‌ها در حالی به ۷۴.۹ درصد رسیده که این نرخ برای دهک اول ۸۰.۴ درصد و برای دهک دهم (پردرآمد) ۷۳.۷ درصد است. از سوی دیگر، نرخ تورم سالانه گروه غیرخوراکی و خدمات در کل کشور ۳۸ درصد است که این نرخ برای خانواده‌هایی با کم‌ترین درآمد ۳۵.۴ درصد و برای خانواده‌های ثروتمند ۴۰.۲ درصد است. در حقیقت فشار هزینه‌ای کالا‌های خوراکی بر دوش خانواد‌های کم درآمد بیشتر از اقشار مرفه است و در مقابل فشار هزینه‌های خدمات و کالا‌های غیرخوراکی بر دوش قشرهای مرفه بیش از قشرهای محروم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۸
یه کم آروم تر برید حداقل تا دور بعدی انتخابات زنده بمونبم که بتونیم رای بدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
خخخخخخ
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
این جراحی اقتصادی بیمار رو کشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
عمل جراحی که توسط جراحان ناشی و کم سواد و بی تجربه و بدون رعایت اصول اولیه علمی و حساب و کتاب انجام بگیرد
معلوم است که بیمار قطعا تا حالا مرده است
و یا بزودی زود خواهد مُرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
نگران نباش بعد آوار برداری که دولت قبل به ارث گذاشت و خودش انجام نداد تورم از امسال کمتر می شود مگر با سرکوب اقتصادی که تورم خیلی پایبن بیاید و بعد دوباره فنر بالا بزند ولی چیزی که مشخص هست دولت دنبال روش های علمی همچون مالیات بر دلالی که زیر بنای تورم کم هست که نوید اقتصاد با ثبات بعد چند دهه را می دهد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
تورم نقطه به نقطه کمتر شده؟ لبنیات 28% کرایه حمل بار 30% کرایه داخل شهر 40% اجاره مسکن 50% اضافه شده بعد آمار می دهید تورم نسبت به ماهقبل کاهش یافته؟ شاید علم آمار تغییر پیدا کرده و ما بیسوادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
با تصویب و اجرای برنامه هفتم توسعه و فرمایشات جدید دکتر محسن رضایی قطعا ابر تورم دیگریدر راه است
تام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جراحی اقتصادی که این روزها از آن به عنوان ناجی اقتصادایران یاد می برند برخلاف تصور کاملا به نفع جریان دولت و فقط برای درآمدزایی برای دولت است و مردم بیچاره هم سال به سال دریغ از پارسال در حال سقوط به لایه های پایینی فقر هستند اگر دولت به فکر کنترل تورم بود قطعا از وزرایی همانند دکتر طیب نیا استفاده می کردند که متخصص در امور ضد تورمی است و در دور اول دولت روحانی با حضور این اقتصاددان واقعا گرانی نه تنها کنترل شد بله قیمت اجناس و مسکن و خودرو و اجاره هم کاهشی شد تا جاییکه مالکین مجبور شدن نیمی از ودیعه نزد خود را به مستاجرین عودت دهند
متاسفانه در ایران سیاستها به نفع عده ای خاص برنامه ریزی می شود و بهترین گزینه برای درآمدزایی برای این اشخاص تورم است
تازگی ها سایت های خبری رو به طنز و شوخی آورده اند ! مثلا تیتر همین خبر : یکسالگی جراحی اقتصادی؟؟ !! اصلا در مجموعه دولت و حتی مجلس میفهمند اقتصاد چیست؟؟ بعد دقیقا کدام برنامه اقتصادی و کدام جراحی؟؟ والا شاید یکسال گذشته فقط برای آقا زاده ها و دانشگاه امام صادق جراحی شده است و ما خبر نداریم.
تا کی این ظلم ادامه دارد؟ ایا اقازاده های خارج نشین هم این فشار را حس می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
خود آقایون هم فشار رو حس نمیکنند

امثال سخنرانان شکم سیر رو ببین
CR7
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
طبق قانون فیزیک، هر چه سطح مقطع کمتر باشه فشار بیشتر حس میشه.
متاسفانه سطح مقطع مردم اندازه نوک سوزن شده و طبیعتا فشار ماکزیمم حس میشه.
آقایون و زاده هاشون سطح مقطع بسیار وسیعی دارند،
تورم کاهش پیدا کرده؟؟؟
رییس کل سابق بانک مرکزی (عبدالناصر همتی ) که عدد و رقم را می‌شناسد تایید کرده با داده های بانکی که تورم ۷۰ درصد شده

بورس امروز ۳۴۰۰۰ منفی احتمالا ان هم مثبت بوده!!!
اين چه تيتر يه زدي بي سواد
بچه هم ميدونه تمام گرفتاري و فلاكت تورم بلند مدت ماندگار تنها بر دوش ندار است و تورم دارا رو دارا تر ميكنه..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
استاد الان تورم خدمات برای دارا بیشتر از ندارها
و تورم خوراکی برای ندارها بیشتر از داراهاست
با این تورم نمیشه سرمایه گذاری و اشتغال زایی کرد
خیابان که راه می روی همه جا تکه اجر و سنگ ریخته....
پاسخ ها
موسوی
| Czechia |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
باید از تو خیابان جمعش کرد و گذاشتش سر جاش !!
نرخ تورم روستا چرا اینقدر زیاد شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
؟بیشتر از شهری شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
چون در روستاها هزینه ها به سمت ضروریات زندگی است که بیشتر گران شده اند اما در شهرها هزینه های غیر ضروری هم وجود دارد که کمتر گران شده اند.
متاسفانه کار دست کاردان نیست
اصل موضوع تورم عدم استفاده از ابزارهای قدرتمند ضد تورم است به جای چاپ پول دولت باید اوراق مشارکت مردمی چاپ کند هم نقدینگی از کشور جمع میشود هم دولت و مردم منتفع میشوند اوراق مشارکت ارزی هم براحتی دلارهای خانگی را جمع میکند و بسیاری از مشکلات ارزی حل میشود
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
ناشناس فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق
تنها راه کاهش تورم ایدئولوژی زدایی، وطن دوستی، ارتباط حسنه با دنیا ، نخواستن مرگ و نابودی برای هیچ کس و عاشق مردم بودن و باور به این موضوع این دنیا هم به اندازه آن دنیا مهم است و نباید هیچ یک را فدای دیگری کرد همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
دولت با اوراق ارزی موافق نیست چون درامد فروش دلار و تبدیل به ریال برای خالی کردن جیب مردم از بین خواهد رفت
نام بیمار
تورم ایران
عمل جراحی
.....
فوت ایران
با تشکر از مسوولین بیکفایت
جراحی اقتصادی نبود . گذاشتن کارد بی تدبیری بر گردن ملت ایران و کوتاه کردن دست مردم از همان زندگی حداقلی بود. از دولتی که مدیرانش به ندرت در یک دانشگاه درست و حسابی درس خوانده اند و رییس اش هم فکر می کند با گفتن باید بشود کار درست می شود بیش از این انتطاری نیست. این دولت اگر ذره ای انصاف و غیرت داشته باشد باید استعفا بدهد.
هان جراحی اقتصادی برو بابا این ناخن گرفتن هم نیست چه برسه به جراحی اقتصادی. این حرکت من را یاد یک شخص عاشق میاندازه که یک خودرو ۱۰۰ پیش برداشته و هر روز بهش ور میره که بهترش کنه. اما از یک حدی قطعا بهتر نمیشه. اصلا نمیشه انتظار یک خودرو روز را ازش داشت. یا این که از خودرو روز بهتر و عالی بشه. نهایت توانایی و ماهیت تفکر بیشتر از این نیست.
جراحی نه، بفرمایید قصابی آنهم بدست قصاب ناشی
چهار سال تمام سران برن به یک جزیره دور افتاده خرجشونم مردم بدن. قول میدم وضع اقتصاد کشور بهبود پیدا کنه.
قطار پیشرفت!!!!
همش زیر سر جنبش فواحشه میخواستن به دولت رئیسی ضربه بزنن چون مافیا از موفقیت دولت رئیسی وحشت داره
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
منون می شم اسم مافیا رو نام ببرید .همه که حامی دولت هستند و همه چی یکپارچه شد ولی سواد مدیریتی صفر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
خیلی خندیدم
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
من فقط می خوام بدونم زمان تقسیم اندیشه و تفکر تعقل کیاست حکمت بصیرت بینش بعضی ها کجا بودند اینها رو ولش کن از قدیم می گفتند شنیدن کی بود ماندن دیدن اینها حتی به عینیت و امور واقع هم شک دارند و هنوز دارند دنبال گناهکار می گرددند دقیقاً همین تفکر است که اوضاع کشور را به اینجا رسانده همه غیر خودی غیر قابل اطمینان دشمن جز کسانی که کیهانی فکر می کنند.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
مافیای خودرو، مافیای دلار، مافیای مرغ و تخم مرغ، حالا هم مافیای که به دولت و رئیس جمهور ضربه میزنه، پس شما چیکاره هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
دیگه دنبال یک دست تر از این هستید؟ کل سیستم یک دست دست یک گروهه هنوزم ادعاتون میشه؟
بار سنگين تورم بر دوش كدام دهك ؟ !!!
--------------
-- حبيب آقا ! با اين تورم و گراني كمر شكن چرا اين همه حقوقت كم ؟ .چرا مطابق با تورم حقوق تان زيادنميكنن ؟
حبيب آقا سرش را به علامت اين كه سؤال را فهميده و آماده جواب دادن است، چند بار تكان مي دهد و مي گويد :
-- البته در مورد حقوق من و حقوق من نوعي سه ديدگاه هست ! :
ديدگاه اول كه ديدگاه عيال است كه مبلغ حقوقم ده تومن به حساب مياره و آن را چندر غاز مي داند ! و البته ديدگاه خودم به حقوقم اين است كه مبلغ حقوقم ده ميليون تومنه ، -- نه ده تومن ناقابلي كه عيال حساب ميكنه -- هر چه ميگم كه : عيال جان ! تصدقتم ! اين قدر تو سر حقوقم نزن ... اين قدر بي ارزشش نكن ! خودش كه بي ارزش هست ، شما ديگه بيشتر بي ارزشش نكن ! حقوقم ده ميليونه ، نه ده تومن ! اما عيال جان قبول نميكنه و هنوز دو سه روز مونده به آخر برج ميگه : چندر غاز حقوقت به حساب اومده ؟ وقتي هم كه مژده واريز حقوقم بهش ميدم ، روي را ترش ميكنه و ميگه : حالا با اين ده تومن ميخواي چه كار بكني ، ده تومن پول داريم و يك ماه دار و دراز در پيش ! ... عرض كردم كه ديدگاه خودم ده ميليونه ! و اما ديدگاه دولت در مورد حقوقم اينه كه مبلغ آن
٠٠٠/ ٠٠٠ / ١٠٠ - صد ميليونه ! ... صد ميليون ريال ... توجه ميكني جعفر آقا صد ميليون ريال ..و البته صد ميليون هم خيلي پوله ! ... پس مشكل از اينجا پيش مي آيد كه از ديدگاه دولت مبلغ حقو قم صد ميليون رياله و اين مبلغ شايد زياد هم باشه !!
و اما راه حل چيه ؟ دو راه حل داريم :
اولين راه حل براي حقوقم من اينه كه دولت ديدگاه عيال را قبول كنه و بپذيره كه حقوقم ده تومنه كه در واقع چندر غازي هست كه عيال فرمايش ميده ! ... اگر دولت اين ديدگاه قبول كنه ،در اين صورت خدا عالمه كه چه ميشه ! ... هي ي ي ي ! اما افسوس ! شتر در خواب بيند ... بگذريم !
دو مين راه حل اينه كه حداقل اگر مسئولين قبول نمي كنن كه حقوقم ده تومنه ، پس بر من منت بگذارند و بپذيرند كه
ده ميليونه ! در اين صورت هست كه انتظار فرجي هست كه حقوق مان ترميم بشه ! و اما بازهم افسوس و صد افسوس كه مسئولين فقط و فقط قبول دارند كه حقوقم صد ميليونه ، ولو اين كه صد ميليون ريال باشه ! و اشكال كار همين جاست !! ... ميدوني جعفر آقا ، همين ديدگاه سومي هست كه كار خراب ميكنه ، وگرنه حقوق ده تومني كجا ، و صد ميليوني كجا ! ... البته ديشب كه مطابق هرشب هزار فكر به مغزم راه يافته بود و به خواب نمي رفتم و اين دست و اون دست شدم ، اين سه ديدگاه به فكرم رسيد ! و دانستم كه ديدگاه دولت بايد از ديدگاه سوم ، منتقل بشه به ديدگاه اول و يا دوم ! تا شايد حقوق ما هم مطابق با تورم بشه و فرجي حاصل بشه ... بروم كه خيلي كار دارم ، مرحمت عالي زياد ! ...
اگر این کار انجام نمی گرفت الان تورم دو برابر الان می بود و از دولت بابت این کار خوبش تشکر می کنیم ولی ایجاد ارز 28500 ولو برای این که مقداری از فشار آن افزایش و همزمان بالا رفتن دلار از مردم بکاهد آن کار خوب حذف را مقداری کمتر کرد که باعث شد دلار در بازار غیر رسمی بالاتر از رقم واقعی برود و باید هر چه سریعتر حذف شود تا دوباره فاجعه درست نشود هر چند مجلس نامه زده که باید حذف کند
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
جناب آقای دکتر ناشناس دکترای اقتصاد کلان از دانشگاه امام صادق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دکترای اقتصاد مگر میتونه جراحی کنه؟ اونهم از دانشگاه امام صادق؟
آخرش هم میگن این یارانه ای که دادیم اشتباه بود و باید قطع بشه
این جمله رو بارها و بارها شنیدیم و باز هم تکرار میشه
مردم مظلوم و مسوولین مدعی
من این ارقام رو متوجه نمیشم فقط قیمت بازاز رو نی بینم که همه چیز خداقل دوبرابر قبل از عید هست
استعفا بدن صادقانه بگن نتونستیم حتی ۷۰۰ برنامه هم نتونست کاری پیس ببره برید دیگه پوست کلفتی حدی داره
زمانی که می گند جراحی اقتصادی دولت نمی دونم چرا به طور ناخودآگاه یاد ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری می افتم؟ دولت بجای اینکه دستهای پنهانی که ارز 4200 می گرفتند ولی خدمات و کالا و هر چیز دیگر را وارد نمی کردند رو قطع کنه اومد صورت سوال را پاک کرد و گفت ارز 4200 تعطیل این هم در وضعیت تورومی که در سال 1401 حاکم بود ، مجازات را کی چشید اقشار فقیر و متوسط رو به پایین جامعه کارگر کشاورز کارمند و بازاری های جز و ما مردم عادی شدیم حکایت آش نخورده و دهن سوخته
آقای رئیس جمهور شما یا مردم عادی را با دست های پنهان و سلطاتین فلان و بهمان چیز اشتباه گرفتید یا اصولا از نظر شما تمام مردم فاسد هستند مگر این که عکسش ثابت بشه و شایسته مجازات.
تورم فقط برای مردم عادی بدبخته
کاهش تورم را در سفره های مردم جستجو کنید نه در آمارهای کذایی دولت
بار تورم را مردم بدبخت به دوش میکشند ترا بخدا مزاحم دولتمردان و آقازاده ها نشوید !!!!
درباره نرخ تورم ونبودن راه کار مناسب برای امور جاری دریک کلمه باید گفت شجاعت داشته باش بگو نمی توانم نه اینکه تاآخر بمانی ومردم را درگرفتاریها فقط تشویق به صبر وناکارآمدی خودت را به گردن خارجیها بیاندازی رحمت کن خداوند جل جلاله کسی را که اگر اشتباه کندو بپذیرد ولعنت کند کسی را که برای اثبات خودس با ناکارآمدی خود تا آخر دوره بماند چه را دشواری پیش رو داریم آیا خواهید توانست بیماری که نمیتواند داروی خود را تهیه کند ویا پدری که نمیتواند برای خانواده خود غذا تهیه کند ویا سرپناهی برای خود وخانواده تهیه کند درآن دنیا جوابگو باشید
ان چیزی که خواسته بنده است گفته شد در کامنت ها بند دیگر چیزی نمی گویم ولی یک کلمه اکثر مردم جامعه هیچ به حساب نمی ایند چون در ایند همین جمعیت سقوط اقتصادی می کنند
دولت رئیسی دولت کمرشکن در حق کارمندان و بازنشستگان و کارگران مظلوم کشور است و جای تاسف بسیار فراوان برای این دولت که دم از عدالت هم می زند؟؟؟/
فقط به نفع دلال‌ها شده و بقیه مردم را به فلاکت رسانده
باحذف ارز۴۲۰۰ تومانی مشکل اقتصادی مردم حل شد.باعمل به توصیه ای پدرخانمم مشکل بی حجابی هم حل شد.حال باید مشکل حقابه هیرمندراحل کنم.منتظرباشید!
نرخ تورم نقطه به نقطه در اریبهشت ماه برای کل کشور ۵۴.۶ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه در فروردین امسال، کاهش ۰.۹ درصدی دارد

به به چه مملکت گل و بلبل
وای که مردم از خوشی این کاهش!!!!!
تو را به خدا نرخ تورم را آهسته تر کاهش دهید، ممکن است از خوشحالی ذوق مرگ شویم خونمون گردنتون را می گیرد. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
دولت رئیسی دولت کمرشکن در حق کارمندان و بازنشستگان و کارگران مظلوم کشور است و جای تاسف بسیار فراوان برای این دولت که دم از عدالت هم می زند؟؟؟/
اینها را باید به کسی گفت که رییسی را سر کار آورد و پدر زن عزیزش که فقط از صبح تا شب به فکر حجاب خانم‌ها است ، بابا ما مردم با حقوق بازنشستگی اشکنه هم‌نمی توانیم بخوریم‌.
از طلا بودن پشیمان گشته ایم. مرحمت فرموده ما را مس کنید
مردم فاتحه دولت سیزدهم را خوانده اند ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار