بازدید 2541

آشنایی با آرامگاه عطار نیشابوری

هدف ما در این مقاله معرفی آرامگاه عطار نیشابوری به شماست تا دانش و آگاهی شما را در این زمینه کامل کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 18 May 2023

عطار شاعر عرفانی ایرانی است که به دلیل شغل عطاری در نیشابور به عطار نیشابوری شهرت یافت. او در حمله مغول به ایران کشته شد و برایش آرامگاهی زیبا در نیشابور ساختند که امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری نیشابور به حساب می‌آید. اگر به نیشابور آمدید، حتما از آرامگاه عطار نیشابوری و عمر خیام بازدید کنید. هدف ما در این مقاله معرفی آرامگاه عطار نیشابوری به شماست تا دانش و آگاهی شما را در این زمینه کامل کنیم.

آشنایی با آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری در کجا قرار دارد؟

برای رفتن به هر جاذبه گردشگری، ابتدا باید آدرس آن را بدانید. آرامگاه عطار نیشابوری در انتهای غربی خیابان عرفان شهرستان نیشابور از استان خراسان رضوی قرار دارد پس با این توضیحات می‌‎توان گفت بازدید از این آرامگاه تاریخی از جمله تفریحاتی است که آژانس های مسافرتی در تورهایی مانند تور مشهد از تهران به منظور آشنایی بیشتر مسافران با تاریخ این استان بزرگ می‌توانند قرار دهند. برای رسیدن به آن باید 6.5 کیلومتر از مسیر جاده نیشابور به مشهد را طی کنید، در این مسیر از آرامگاه خیام می‌گذرید.

عطار نیشابوری را کمی بیشتر بشناسید

عطار یکی از شاعران و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است. اگرچه به اسم عطار نیشابوری شهرت داشته اما اسم اصلی او، فریدالدین ابوحامد بوده است. سال تولد او به صورت دقیق مشخص نیست اما طبق منابع مختلف در بازه زمانی 513 تا 537 هجری قمری به دنیا آمده است. عطار متولد روستای کدکن، یکی از توابع نیشابور است و از دوران کودکی‌اش اطلاعات خاصی در دسترس نیست. شغل پدرش عطاری بوده که پس از مرگ به فرزندش انتقال یافته؛ البته عطار در کنار دارو فروشی، کار طبابت را نیز انجام می‌داد.

عطار چگونه به عرفان وارد شد

همه آدم‌ها در اواسط عمر خود دچار تغییر و تحولاتی در شرایط روحی خود می‌شوند که گاهی منجر به تغییر رفتار و اولویت‌های فرد خواهد شد. عطار نیشابوری نیز پس تحول روحی به سمت عرفان و مسائل روحانی رفت. این‌که مسیر تغییر روحی او چگونه بوده، کاملا مشخص نیست اما داستان‌هایی در این زمینه وجود دارد که ما مهم‌ترین آن را برای شما آورده‌ایم:

روزی عطار در مغازه خود مشغول معامله بود که درویشی به آن وارد شد و از او کمک خواست تا در راه خدا چیزی به او بدهد؛ اما عطار به او کمک نکرد.

درویش با توجه به عقیده دینی خود به عطار گفت که چگونه می‌خواهی از دنیا بروی؟

عطار جواب داد: به همان شیوه‌ای که تو از دنیا می‌روی.

درویش گفت: یعنی تو می‌توانی مثل من بمیری؟

عطار جواب بله داد.

در همان حال، درویش کاسه چوبی‌اش را زیر سر گذاشت و با بیان کلمه خدا، درگذشت.

عطار که این ماجرا را دید، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت. مسیر زندگی خود را کاملا تغییر داد. کار فروشندگی را کنار گذاشت و به دنبال یادگیری عرفان نزد عارف معروف زمان خود رفت و شبیه آن‌ها بقیه زندگی‌اش را سپری کرد.

درباره شیوه مرگ عطار نیز روایت‌ها و داستان‌های مختلفی وجود دارد که در زمان حمله مغول‌ها به شهر نیشابور و توسط آنان کشته شده است. عارفان عقیده داشتند باید از خاک و زمینی که به ما نعمت داده، دفاع کنیم؛ بنابراین در زمان حمله مقابل مغول‌ها ایستادگی کردند.

بیشتر بخوانید: به منظور آشنای بیشتر با لیست امکان تاریخی شهر مشهد روی لینک داده شده کلیک کنید.

مشهورترین اثر عطار منطق‌الطیر است که در آن، راه‌هایی که برای رسیدن به عرفان و شناخت رازهای زندگی باید طی شود، به صورت نظم بیان شده است.

آشنایی با آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار چگونه ساخته شد

آرامگاه عطار نیشابوری توسط امیرعلی شیر نوایی، در دوره تیموری بر روی قبر عطار ساخته شد که یک بنای تاریخی است. قبل از آن، بنایی ساده روی قبر عطار وجود داشت که به یک بنای باشکوه تبدیل شد. این بنا در دوره دوم پهلوی به صورت کامل تعمیر و بازسازی شد تا مکانی مناسب برای عطار باشد. در دهه 70 نیز به صورت جزئی، بخش‌هایی از آن که نیاز به بازسازی داشت، مرمت شد.

معماری آرامگاه عطار نیشابوری

بنای امروزی عطار گنبدی کاشی کاری شده است. هشت ضلع و چهار در ورودی دارد. چهار غرفه در نمای بیرونی آن قرار دارد. وسط بقعه، قبر عطار همراه با یک ستون سه متری هشت ترکی وجود دارد. فضای کاشی کاری گنبد با گل و بوته و نقش‌های هندسی، کتیبه کوفی و معلقی سبز، لاجوردی، زرد و سفید زیبا شده است.

سنگ مزار عطار نیشابوری، از افراشته سیاه رنگ ساخته شده و اشعاری با خط ثلث روی آن کشیده شده است. رویه داخلی دیوار را به وسیله گچ‌اندود و ذکر چند بیت زیبا کرده‌اند.

زمان بازدید از آرامگاه عطار نیشابوری و هزینه آن

در نیمه اول سال می‌توانید از ساعت 8 تا 21:30 از آرامگاه دیدن نمایید. این زمان در نیمه دوم، یک ساعت و سی دقیقه کاهش یافته زیرا هوا زودتر تاریک می‌شود. زمان بازدید در نیم سال دوم، از ساعت 8 تا 20 است.

آرامگاه عطار فقط در روزهای عاشورا و رحلت پیامبر تعطیل بوده و برای بازدید از آن باید هزینه اندکی را پرداخت کرد. این هزینه هر سال کمی افزایش می‌یابد. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داشتید، می‌توانید با شماره 05142224515 که برای آرامگاه است، تماس بگیرید.

نکاتی که باید قبل از بازدید از آرامگاه عطار نیشابوری بدانید

روز بزرگداشت عطار نیشابوری، 25 فروردین است. به همین دلیل، برنامه‌های ویژه‌ای را برای بازدیدکنندگان آرامگاه برگزار می‌کنند.

بهترین زمان بازدید بهار و تابستان است زیرا طبیعت و فضای آرامگاه زیبا و سبز است اما اگر می‌خواهید در آن‌جا تنها باشید، بهتر است زمستان را برای سفر انتخاب کنید زیرا به دلیل سرمای هوا، تعداد مراجعه‌کنندگان کم است.

غرفه عکاسی موجود در آرامگاه عطار، با لباس‌های سنتی به شما فرصت تهیه عکس‌های یادگاری زیبایی را می‌دهد.

در فضای آرامگاه نیز کافه‌های سنتی قرار دارند که می‌توانید قسمتی از زمان خود را با تهیه وسایل آن بگذرانید.

دیدنی‌های اطراف آرامگاه عطار نیشابوری

در اطراف آرامگاه عطار، دو مکان دیدنی دیگری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها تجربه مناسبی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

آرامگاه کمال‌الملک

کمال‌الملک یکی از مشاهیر هنر معاصر ایران است که در محوطه باغ عطار قرار دارد.

آرامگاه عمر خیام

خیام نیشابوری شاعر، ریاضی‌دان، فیلسوف و ستاره‌شناس ایرانی است که مقبره او، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر نیشابور به حساب می‌آید.

سخن پایانی

اگر به مشهد رفتید، برای بازدید از آرامگاه عطار نیشابوری به شهر نیشابور سر بزنید. یکی از جاذبه‌های گردشگری که ارزش نگاه زیبای شما را دارد. ما در این مقاله به معرفی آرامگاه عطار نیشابوری پرداختم و نکات مهم مربوط به آن را برایتان بیان کردیم. شما درباره این شخص بزرگ چه چیزی می‌دانید؟

منبع محتوا: مجله گردشگری همسفرها

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار